به احتمال زیاد شما بیشتر هفته کاری خود را پشت میز می‌نشینید و یا حتی ممکن است در حال حاضر که مشغول خواندن این مقاله هستید نیز در پشت میز نشسته باشید. میز شما ممکن است در محل کار، یا دفتر خانگی شما باشد. در اصل عمر میزها تقریباً هم‌اندازه تمدن بشری است اما در ۴۰-۵۰ سال گذشته، همه چیز به گونه‌ای دیگر تغییر کرده است. میزهای اداری نه تنها از نظر کارایی تغییر کرده‌اند بلکه به عنصر مهم و جدا نشدنی از هر فضای کاری تبدیل شده‌اند؛ اما این که چگونه میزها اداری تحول یافته‌اند و این که از کجا سرو کله‌شان پیدا شده است، سؤالی است که در این مقاله از مجله مکعب قصد داریم شما را با جواب آن آشنا کنیم.

چه کسی میز اداری را اختراع کرد

چرا میزهای اداری جهان را تغییر داده‌اند

با توجه به تأثیر میز‌های اداری در تاریخ جهان و به ویژه با توجه به اهمیت آن‌ها برای مشاغل اداری امروزی، بسیاری از افراد کنجکاو هستند بدانند که چه کسی میز اداری را اختراع کرده است. اگرچه پاسخ دقیق به این سؤال کمی دشوار است اما در کل میزها چیزی در حدود صدها سال است که وجود دارند. آن‌ها به افراد اجازه می‌دهند راحت بنشینند و کارهای مختلف خود را انجام دهند.

میز اداری چه زمانی اختراع شد

برای چندین صد سال اصطلاح میز» دلالت بر چیزی قابل حمل داشت، حتی اگر با کشوهای کوچک مجهز بود و به اندازه‌ای بزرگ بود که بتواند چندین کتاب و ابزار نوشتاری مختلف را در خود ذخیره کند. به‌راستی مخترع واقعی میز اداری مشخص نیست اما کلمه میز اداری در قرن ۱۴ از واژه لاتین مدرن desca  به معنی میزی برای نوشتن گرفته شده است. میزهای اولیه یک صندوقچه بودند و تنهای جایی برای نوشتن محسوب می‌شدند؛ اما میز‌های اداری به شکلی که امروز مشاهده می‌کنیم مسیر طولانی را طی کرده‌اند و تغییرات زیادی داشته‌اند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

روند تغییر میز اداری در طول سال‌ها

میزهای اداری قرون وسطایی

هیچ کس دقیقاً نمی‌داند که دقیقاً میز اداری در چه زمانی اختراع شده است، اما نقاشی‌هایی با قدمت صدها سال با تصاویر میز‌ها پیدا شده است که دلالت بر عمر طولانی این نوع از مبلمان دارد. در دوران قرون‌وسطی، میزها تقریباً منحصراً برای نویسندگان، نگهبانان و کاتبان ساخته می‌شد، زیرا کار آن‌ها مستلزم داشتن اقلام گران قیمتی بود.

با گذشت زمان میزهای قرون وسطایی کمی تغییر کردند و به دفترهای معروف  قرن ۱۸ تبدیل شدند. در آن دوره، میز اداری علاوه بر کاتبان و نویسندگان، به خانه افراد ثروتمند نیز راه پیدا کرده بود. افراد طبقه بالا برای نوشتن نامه‌های خود از میز استفاده می‌کردند. با افزایش حرفه‌های مختلف، میز اداری برای بسیاری از افراد به یک مبلمان اداری ضروری تبدیل شد.

میزهای اداری عصر مدرن

در عصر مدرن در مقایسه با سایر دوره‌های تاریخی مبلمان اداری بسیار سریع‌تر تکامل یافت. میزهای اداری تغییرات زیادی را پشت سر گذاشتند تا به چیزی که امروزه هستند تبدیل شوند.

میزهای اداری مدرن بر اساس دهه

از آنجایی که در دوران مدرن تغییرات مبلمان اداری سرعت بیشتری داشت، برای درک بهتر نحوه تغییر میزها در طول سال‌ها، در ادامه با فرایند این تغییرات به صورت دوره‌ای آشنا خواهید شد.

میز اداری در دهه ۶۰

میز اداری در دهه ۱۹۶۰ میزهایی به شکل مربع بود که کشوهای بسیار کوچکی داشت و از چوب محکمی ساخته شده بود. اگر به تصاویر یک میز اداری در دهه ۱۹۶۰ نگاه کنید، ممکن است مقادیر زیادی کاغذ روی سطح آن و یک تلفن پیدا می‌کنید. در این زمان مردم در محل کار عمدتاً از میزهای اداری استفاده می‌کردند اما هنوز پای آن‌ها به خانه‌های مردم عادی باز نشده بود.

میز اداری در دهه ۷۰

میزهای دهه ۷۰ بسیار شبیه به میزهای دهه قبل بود. با این حال، به دلیل محیط سرگرم کننده آن زمان، آن‌ها رنگ‌های خاصی داشته با طراحی شادتری داشتند. میزهای دهه ۷۰ هنوز از میزتحریرهای الکتریکی بسیار دور بودند، اما هنوز بخش مهمی از یک اتاق و یا فضای اداری بودند.

دهه ۸۰

در دهه ۸۰ شاهد تنوع بیشتری در مدل‌های میز اداری بودیم. آن‌ها کم‌کم از وسایلی کاربردی به وسایلی تزئینی هم تبدیل شدند. حتی کشوها هم کمی بزرگ‌تر شد تا بتواند چیزهای بیشتری را در خود ذخیره کند.

دهه ۹۰

در دهه ۹۰ میزهای اداری از لحاظ شکل ظاهری بسیار ساده بودند و شاید ساده‌ترین شکل خود در تمام طول تاریخ را در همین دوره داشتند. میزهای دهه ۹۰ کوچک و براق بودند و احتمالاً یک گوشی موتورولا در بالای آن‌ها قرار داشت.

دهه ۲۰۰۰

در سال ۲۰۰۰ میز اداری شامل تغییراتی اساسی شد. آن‌ها بزرگ‌تر شدند و تعداد کشوهای آن‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرد. فضای اضافی برای ذخیره بسیاری به موضوع مهمی تبدیل شد و از این رو به عنوان ویژگی منحصر به فردی به عنوان نوعی مزیت تلقی می‌شد.

دهه ۲۰۱۰

در دهه ۲۰۱۰، شاهد ظهور میز اداری هوشمند یا میز‌های ایستاده بودیم.. در این دوره مبلمان اداری با توجه به اهداف شخصی قابلیت سفارشی سازی بیشتری پیدا کرد.

فناوری میزهای اداری در امروز

امروزه با پیشرفت تکنولوژیکی در محل کار و با رایج شدن دستگاه‌های فکس و جایگزینی ماشین‌های تحریر با رایانه، چشم انداز دفاتر اداری به طور چشمگیری تغییر کرده است. با گذشت زمان و طراحی فضاهای داخلی اداری همه چیز به سمت تشویق همکاری بیشتر رفته است و در این میان طراحی مبلمان اداری نقش اساسی در این تغییرات اساسی در محیط‌های کاری بر عهده دارد.

در حال حاصر میزهای اداری امروزی بسیار متفاوت از مدل‌های اولیه هستند. در ابتدا میزها نماد ثروت و موقعیت بودند، اما در حال حاضر آن‌ها بخشی ثابت از زندگی بسیاری از مردم هستند. آن‌ها بخش مهم و ضروری مبلمان اداری با فناوری‌های ارگونومیک هستند تا اطمینان حاصل شود که کاربران در هنگام استفاده از آن‌ها راحت هستند. آنچه واضح است نسل‌های آینده می‌توانند به مدل‌های قبلی نگاه کنند و از تغییرات رخ داده سپاسگزار باشند.

خرید میز اداری

با وجود پیشرفت روزافزون فناوری در محل کار، میزها هنوز بخشی از زندگی کاری روزانه هر کارمند اداری هستند. آن‌ها جایی هستند که رایانه‌ها روی آن قرار می‌گیرند، اسناد ذخیره می‌شوند و همه کارهای روزمره در پشت آن‌ها انجام می‌شود. در حال حاضر برای خرید یک میز اداری مناسب انتخاب‌های زیادی وجود دارد و تصمیم‌گیری دشوار است. پیشنهاد می‌کنیم به بخش فروشگاه گروه طراحی داخلی مکعب سر بزنید و از مجموعه جذاب میزهای مدرن اداری بازدید کنید.