دفتر ریاست، مرکز فرماندهی راهبردی و به‌ نوعی مغز هر شرکتی است. از این‌ رو اتاق مدیریت یکی از بخش‌های مهم و اساسی هر محل کاری محسوب می‌شود. که طراحی دکوراسیون و انتخاب مبلمان آن به‌نوعی تجلی‌گر ارزش‌های مادی و معنوی آن سازمان است. اتاق مدیریت یکی از قسمت‌های مهمی است که مشتریان خاص و مهم به ‌آنجا راه پیدا خواهند کرد. از این‌ رو توجه به آراستگی و زیبایی دکوراسیون آن اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله از مجله مکعب قصد داریم تا به نکات مهم در خصوص انتخاب میز و صندلی مدیریت مناسب بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌ باره تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

میز و صندلی مدیریت مناسب

در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید میز و صندلی مدیریتی مناسب، عوامل و ویژگی‌های مهمی با باید در نظر بگیرید. این‌ که بودجه شما چقدر است؟ آیا خرید دست‌ دوم ایده خوبی است؟ آیا شما یک صندلی کاملاً ارگونومیک می‌خواهید؟ کیفیت لوازم باید در چه حدی باشد؟ و چه ملاحظات مهم دیگری در حصول اطمینان از خرید یک میز و صندلی مدیریت مناسب، به بهترین شکل ممکن برای شما وجود دارد؟ در ادامه به برخی ویژگی‌های مهم یک میز و صندلی مدیریت مناسب به تفکیک اشاره خواهیم کرد.

ویژگی‌های اصلی یک میز مدیریت

در خصوص ویژگی‌های میز مدیریتی باید گفت که عوامل مختلف بسیاری در انتخاب دخیل هستند که برخی از آن‌ها عمومی و برخی دیگر اختصاصی است. برخی از ویژگی‌های عمومی یک میز مدیریت به شرح زیر است:

 

عموماً سایز میز مدیریت به‌ مراتب بزرگ‌تر از سایر میز‌های اداری موجود در دفتر کار است. البته انتخاب سایز میز تا حدود زیادی تابع متراژ اتاق مدیریت است. اما در حالت کلی سایز میز باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که جوابگوی نیاز‌های مدیر مجموعه باشد. لوازمی چون کامپیوتر، تقویم، کاتالوگ و آرم شرکت عموماً بر روی اکثر میز‌های مدیریت دیده می‌شوند و همچنین باید فضایی برای سایر وسایل چون اسناد و مدارک و غیره نیز وجود داشته باشد.

بهترین سایز میز مدیریت با متراژ فضا تعیین می‌شود و باید در تعادل خوبی با محیط باشد. یعنی نه چنان بزرگ باشد که فضای زیادی از اتاق را اشغال کند و اتاق کوچک به نظر برسد. نه آن‌ قدری کوچک باشد که در فضای اتاق به چشم نیاید. در خصوص ارتفاع میز نیز باید گفت عدد استاندارد بین ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر است که بهترین حالت آن ۷۵ سانتی‌متر محاسبه می‌شود. در کل میزهای مدیریت ارگونومیک با سایز مناسب بهترین انتخاب برای هر دفتری به‌ حساب می‌آیند.

رنگ و طرح مناسب میز مدیریت

عموماً میز‌های مدیریت به‌ سادگی میز‌های کارمندان و کارشناسان نیستند. انتخاب طرح و رنگ زیبا برای یک میز مدیریت، جلوه زیبایی به اتاق خواهد بخشید. نقش مؤثری در ایجاد یک محیط آرامش‌ بخش و قابل‌ اعتماد خواهد داشت. دکوراسیون شیک و زیبا، کلاس کاری شرکت را به نمایش می‌گذارد و در حین جلسات، ملاقات‌ها و قراردادها موجبات خستگی افراد را فراهم نمی‌آورد. در خصوص رنگ نیز، بهترین رنگ برای میز مدیریت، رنگی هماهنگ با سایر لوازم و وسایل موجود در اتاق است که در کل فضایی شیک، مدرن و با اقتدار را در پیش چشم مراجعین به نمایش بگذارد. در حالت کلی و کلاسیک میزهای تیره‌ رنگ، جذابیت بصری بیشتری دارند و کلاس کاری شرکت‌های بزرگ را به‌ خوبی حفظ می‌کنند.

کیفیت میز مدیریت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در هنگام انتخاب یک میز مدیریت مناسب باید در نظر داشته باشید، کیفیت میز مدیریت است. باید مدلی را انتخاب کنید که از بهترین و مرغوب‌ترین جنس و متریال ساخته شده باشد تا بتواند شکوه و اهمیت این بخش از دفتر کار شما را در مقابل مراجعین به نمایش بگذارد.

ویژگی‌های اصلی صندلی مدیریت

  • صندلی‌های مدیریت به دلیل نحوه کاربری، دارای ویژگی‌های قابل تنظیم کمتری هستند.
  • مانور صندلی‌های مدیریتی بیشتر است و اصولاً نسبت به صندلی‌های دیگر راحت‌تر هستند.
  • صندلی‌های مدیریتی برای استفاده طولانی‌مدت مناسب نیستند و به‌صورت کمی متحرک (مثلاً از یک ناحیه میز به منطقه) طراحی‌شده‌اند.
  • صندلی‌های مدیریتی معمولاً طراحی ظاهری رسمی‌تری دارند (به‌عنوان‌مثال دسته‌های چرم دارند)
  • پشتی صندلی‌های مدیریتی نسبت به سایر صندلی‌های اداری بلندتر طراحی می‌شود.

نکاتی مهم در انتخاب میز و صندلی مدیریت مناسب

در ادامه این مقاله، نگاهی به پنج نکته مهم در انتخاب میز و صندلی مدیریت مناسب خواهیم انداخت.

تعیین بودجه

قبل از هر تصمیمی، در مورد بودجه خود تصمیم بگیرید. اساسی‌ترین نکته هنگام خرید میز و صندلی مدیریت مناسب این است که ابتدا تصمیم بگیرید که چقدر می‌خواهید هزینه کنید. زیرا بسیاری از عوامل و تصمیمات دیگر مستقیماً به بودجه موجود شما مربوط می‌شود. مطمئناً طیف گسترده‌ای از میز و صندلی‌های مدیریتی مختلف وجود دارد که برچسب‌های آن از بسیار ارزان تا بسیار باورنکردنی گران است. قیمت برخی از صندلی‌های اداری می‌توان چندین برابر بودجه شما باشد. اما با توجه به آنچه گفته شد دقت داشته باشید که این هزینه‌ای است که بابت ساختن تصویری شیک و مدرن از مجموعه خود خواهید پرداخت. انتخاب لوازم بی‌کیفیت، دوام چندانی نخواهد داشت. همیشه به خاطر داشته باشید که به قول مثالی قدیمی اگر ارزان بخرید، مجبور می‌شوید که دو بار بخرید.

نوع میز و صندلی مدیریت

نکته مهم دیگر، انتخاب نوع میز و صندلی مدیریت موردنظر شماست. طرح‌های مختلفی وجود دارد که فضای کاری شما الزاماتی را در این زمینه تعیین می‌کند. میز مدیریت کلاسیک، میزهای زاویه‌دار مدرن، میزهای کنج و یا ال شکل و یا صندلی‌های پارچه‌ای یا چرمی برخی از انواع این مدل‌ها هستند.

اهمیت ملاحظات ارگونومیک

آیا میز و صندلی ارگونومیک می‌خواهید؟ منظور ما میز‌های است که همان‌طور که در بخش بالا به آن‌ها اشاره شد. بر اساس استانداردهای مشخص طراحی شده‌اند و صندلی‌های که با در نظر گرفتن عملکرد ارگونومیک تنظیمات مختلف را برای هر قسمت در اختیار کاربر قرار می‌دهند. (که طبیعتاً گزینه‌های گران‌تری محسوب می‌شوند)

نتیجه‌گیری

نشستن به مدت طولانی دقیقاً برای هیچ‌کس مناسب نیست چه کارمند باشید چه مدیر. در حقیقت، برخی از رسانه‌ها نشستن را سیگار کشیدن جدید معروفی کرده‌اند. بر اساس اطلاعات مجله بهداشت عمومی آمریکا نشستن برای مقدار بیش‌ازحد – یعنی بیش از ۸ ساعت در روز می‌تواند منجر به خطر مرگ زودرس یا افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی ایجاد برخی از بیماری‌های مزمن شود. از این‌ رو برای کسانی که سبک زندگی حرفه‌ای و کم‌ تحرکی دارند. تنها انتخاب میز و صندلی ارگونومیک کافی نیست و موارد مهم دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر داشته باشند.

همچنین علاوه بر انتخاب میز و صندلی و مبلمان مناسب با توجه به چیدمان صحیح و استفاده از سایر المان‌ها کاربردی، اتاق مدیریتی شیک و مدرن با فضایی قابل‌ اعتماد را در پیش چشم مراجعین و مشتریان خود به نمایش بگذارید. از اینکه وقت خود را برای خواندن این راهنمای جامع انتخاب میز و صندلی مدیریت مناسب اختصاص دادید متشکریم! در صورتی‌ که نیاز به مشاوره بیشتر داشتید با کارشناسان گروه مکعب تماس بگیرید.