آیا شما صاحب یک فروشگاه پوشاک زنانه یا مردانه هستید که به دنبال راه‌هایی برای جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش است؟ اگرچه میزان فروش شما به مسائل زیادی وابسته است؛ اما یکی از رازهای فروش بیشتر احتمالا در پشت دکوراسیون محیط مغازه پوشاک شما نهفته است. هر فضای تجاری در صورت وجود دکوراسیون داخلی مناسب، علاوه بر فضایی دنج و دلپذیر، در دید مشتریان بالقوه چشم‌گیر می‌شود.

مهم‌ترین نکات طراحی دکوراسیون فروشگاه پوشاک

خوشبختانه طراحی دکوراسیون پوشاک مدرن زنانه و مردانه با تزئینات خوب، فشار زیادی به جیب صاحب کسب‌وکار وارد نمی‌کند. بنابراین می‌توان به‌طور جدی روی آن فکر کرد. بر این اساس در بخش اول این نوشته نکاتی را در مورد دکوراسیون داخلی فروشگاه پوشاک به اشتراک می‌گذاریم؛ تا بتوانید بوتیک خود را به فضایی دلپذیرتر برای مشتریان تبدیل کنید.

دکوراسیون پوشاک مدرن

  • از ورودی شروع کنید

مانند هر فروشگاه خرده‌فروشی، ورودی جایی است که رهگذران از مخاطبان کنجکاو ویترین، به مشتریان بالقوه تبدیل می‌شوند. همچنین ورودی فروشگاه به عنوان منطقه رفع فشار شناخته می‌شود. یعنی منطقه‌ای که مشتریان فضای کلی فروشگاه را از طریق موسیقی و نور احساس می‌کنند. این عناصر بسیار مهم هستند؛ زیرا می‌توانند مشتریان را برای بررسی بیشتر فروشگاه شما متقاعد یا پشیمان کنند. همچنین ورودی جایی است که مشتریان در مورد مغازه شما قضاوت می‌کنند. یعنی بررسی می‌کنند که تا چه میزان در حد بودجه آنها یا حتی فضایی متناسب با سلیقه آنها است. بنابراین می‌توانید از ورودی برای ایجاد روحیه و احساسی استفاده کنید؛ که دوست دارید مشتریان بالقوه شما با فروشگاه شما ارتباط برقرار کنند.

  • یک دیوار قدرت بسازید

دیوار قدرت منطقه‌ای است که مشتریان برای اولین‌بار محصولات شما را دیده و با آنها روبه‌رو می‌شوند. به جرات می‌توان گفت این منطقه است که در نهایت توجه مشتری شما را به خود جلب کرده و آنها را تشویق می‌کند تا فروشگاه پوشاک شما را بیشتر بررسی کنند. علاوه بر محبوب‌ترین محصولات، دیوار قدرت باید با آثار هنری مرتبط تکمیل شده تا ویژگی‌های خاص محصولات را بهتر به نمایش بگذارد. همچنین اگر محصولات متنوعی برای استقبال از مشتریان شما وجود دارد؛ احتمال اینکه آنها موارد دیگر را بررسی کنند بیشتر است.

  • یک مسیر قابل حرکت ایجاد کنید

فضای فروشگاه پوشاک شما باید مسیری جذاب برای مشتریان داشته باشد؛ تا بتوانند در بین رگال‌ها و محصولات مختلف به سادگی حرکت کرده و مسیر آنها را به تمام نقاط فروشگاه برساند.

این همان چیزی است که متخصصان آن را مسیر فروش می‌نامند. جایی که مشتریان می‌توانند برای دیدن و لمس اقلام با دست و همچنین در محدوده دید فروشنده، به بررسی محصولات مشغول شوند. این ویژگی به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کند تا بر تجربه مشتری خود کنترل داشته باشند. بنابراین می‌توانند به مشتریان کمک کنند تا تصمیم گرفته و از این طریق بر تصمیمات خرید آنها تاثیر بگذارند.

هنگام طراحی مسیر فروش به این فکر کنید که مشتریان شما چگونه باید حرکت کنند. این مسیر باید آنها را به سمت موارد خاصی هدایت کند؛ که می‌توان از طریق نورپردازیِ روشن‌تر و علائم بزرگ‌تر بر آنها تاکید کرد. همچنین می‌توان آن را در یک مسیر منطقی چیدمان کرد. مثلا بعد از لباس، اکسسوری‌ها برای تکمیل لباس بیایند. حتی می‌توانید از رنگ‌ها و الگوهای یکسان کفپوش یا دیوارپوش، برای راهنمایی نحوه رفت و آمد مشتریان در فروشگاه خود استفاده کنید. این غریزه ماست که هنگام خرید از یک سری نشانه با رنگ یا نقوش یکسان پیروی کنیم.

  • موضوعی متناسب با برند انتخاب کنید

موضوع فروشگاه پوشاک شما باید با داستان برند شما مرتبط باشد. این روی دکوراسیون و چیدمان داخلی مغازه تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال یک فروشگاه پوشاک که محصولات یکتا و دست‌دوز را می‌فروشد؛ معمولا عناصر مرتبط با طبیعت را انتخاب می‌کند؛ که شامل رنگ‌های خنثی، تزئینات وینتیج و مثلا یک فرش سفارشی با تم طبیعت است. در همین حال به صاحبان فروشگاه‌های لباس کلی، توصیه می‌شود بسته به نوع لباس فروخته شده، رویکرد مینیمالیستی یا مدرن را در پیش بگیرند.

رویکرد مینیمالیستی به معنای استفاده از رنگ‌های کم‌رنگ یا محدود و مبلمان کمتر است. در حالی که فضای داخلی مدرن به معنای نور طبیعی‌تر و مبلمان پیچیده‌تر است. همچنین قبل از انتخاب موضوع، ابتدا باید مشتری هدف خود را مشخص کنید؛ و از آن به عنوان نقطه شروع برای ساختن فضایی استفاده کنید که توجه آنها را جلب کند.

  • روی نور خوب تمرکز کنید

گاهی اوقات راز تشویق مشتریان به گذراندن زمان بیشتری در داخل فروشگاه پوشاک، نورپردازی عالی است. این کار حتی می‌تواند بر مدت زمانی که مشتریان در فروشگاه شما راه می‌روند تاثیر بگذارد. تحمل نورهای گرم و زرد با چشم‌ها راحت‌تر هستند. در حالی که نورهای سفید احساس سرد و غیرشخصی می‌دهند. با این حال هیچ چیز بهتر از نور طبیعی نیست. نور طبیعی می‌تواند هر فضایی را مملو از احساس راحتی و آرامش بیشتر کند. بنابراین می‌تواند برای فروشگاه‌‎های خرده‌فروشی مفید باشد. در نتیجه اگر فروشگاه شما با پنجره‌های بزرگ ساخته شده است؛ فراموش نکنید که به‌طور مرتب آنها را تمیز کرده تا از این نور طبیعی حداکثر استفاده را ببرید.

  • شلوغی را کاهش دهید

در حالی که ممکن است وسوسه‌انگیز باشد که هر محصول را جلوی چشم مشتریان به نمایش بگذارید؛ تا به آنها گزینه های بیشتری بدهید. اما ممکن است این روش همیشه کارساز نباشد. در اغلب موارد مشتریان ممکن است با داشتن انتخاب‌های زیاد، احساس سردرگمی کرده و در نهایت چیزی خریداری نکنند. در عوض سعی کنید فقط چند مورد از لباس‌های کلیدی را در معرض نمایش بگذارید؛ تا از شلوغی بکاهید و به مشتریان زمان بیشتری برای بررسی هر محصول بدهید.

تعداد تزئینات آویزان شده روی دیوار نیز مهم است. تابلوهای متعدد روی دیوار باعث می‌شود فروشگاه شما شلوغ به نظر برسد. همچنین اقلام تزئینی بیش از حد می‌تواند تمرکز مشتریان را از نگاه کردن به محصولات شما منحرف کند. داشتن تزئینات بیشتر به زمان تمیز کردن طولانی‌تری نیز نیاز دارد. در حالی که مشتریان دوست ندارند از یک فروشگاه پوشاک پر از گرد و غبار خرید کنند.

در نهایت همیشه لازم نیست برای جذب مشتریان بیشتر پول بیشتری خرج کنید! گاهی اوقات تنها چیز لازم این است که به سادگی دکوراسیون مغازه خود را تغییر دهید؛ برخی از مبلمان اداری را جابجا کنید؛ برخی از تابلوهای دیواری را بردارید؛ و بدانید کدام اقلام را باید نمایش دهید. به همین دلیل مهم است که تعیین کنید کدام دکوراسیون داخلی پوشاک می‌تواند فضای فروشگاه را برای همه مشتریان خوشایندتر کند.

ایده‌هایی برای طراحی داخلی فروشگاه لباس کوچک

از آنجا که فروشگاه‌های لباس اغلب فضای کمی دارند؛ در ادامه نوشته می‌خواهیم ایده‌هایی را درباره آنها مطرح کنیم. در دکوراسیون فروشگاه‎های لباس کوچک باید به استفاده معقول از فضا توجه شود. در واقع فضا نقطه حساس‌تری در دکوراسیون آنها است. همه ما می دانیم که فروشگاه‌های پوشاک نیاز به فضای نسبتا بزرگی دارند. باید اتاق پرو مناسب و چیدمان معقولی از آینه‌ها وجود داشته باشد. به‌طور کلی تا زمانی که این موارد معقول باشد؛ طراحی کلی فروشگاه تایید می‌شود. در بسیاری از مواقع در دکوراسیون فروشگاه‌های کوچک پوشاک می‌توان استفاده بهتری از چیدمان معقول فضا برای بزرگ‌تر نشان دادن آن داشت. در این شرایط باید در دکوراسیون و طراحی با توجه شرایط، به صورت مینیمال‌تری دست به طراحی زد.

هنگام تزئین یک فروشگاه لباس کوچک به انتخاب مبلمان توجه کنید. همچنین به طراحی و برنامه‌ریزی ویترین فروشگاه توجه بیشتری کنید. در بسیاری از موارد از انتخاب مبلمان برای ایجاد هماهنگی و تاثیرگذاری کلی استفاده می‌شود. هنگام انتخاب مبلمان باید اندازه را با توجه به وضعیت واقعی انتخاب کنید. در واقع آنها باید بتوانند به مشتریان احساس راحتی بدهند. نه اینکه با ابعاد بزرگ خود مانعی بر سر راه آنها باشند. اینها همان مواردی است که در طراحی دکوراسیون اداری کوچک و کلا هر فضای کوچکی مهم است.

همچنین تزئین سقف می‌تواند زیبایی را در فروشگاه لباس افزایش دهد؛ و با طراحی و نورپردازی فضا هماهنگ شود تا یک محیط خرید زیبا را شکل دهد. بنابراین تزئین سقف نیز در فضاهای کوچک ضروری است. هنگام طراحی سقف، متریال، رنگ و ارتفاع سقف را در نظر بگیرید. در این زمینه به خصوص به رنگ سقف توجه کنید. سقف باید حسی مدرن داشته باشد؛ جذابیت شخصی را بیان کند؛ و به تطابق کلی آن با رنگ تم انتخابی توجه شود. جوانان، به ویژه زنان جوان، رنگ‌های خالص را بیشتر دوست دارند. همچنین مردان جوان استفاده از رنگ‌های روشن‌تر مانند رنگ‌های اولیه را ترجیح می‌دهند.