حضور در دفاتر کار زمان زیادی از زندگی کارکنان را به خود اختصاص می‌دهد. به عبارتی اگر یک‌سوم شبانه روز را برای خوابیدن در نظر بگیریم؛ افراد تقریبا نیمی از ساعات بیداری عمر خود را در دفاتر کار سپری می‌کنند. به همین دلیل نیز شرایط محیط کار به‌راحتی می‌تواند بر احساس رضایت و راحتی کارکنان تاثیر بگذارد. دکوراسیون اداری نیز یکی از همین موارد مهم است که توجه به هرچه بهتر بودن آن، نقشی محسوس در بهبود شرایط کارکنان دارد.

در این میان و برای داشتن بهترین و دلپذیرترین دکوراسیون اداری، ضروری است که به کوچک‌ترین عناصر موجود در آن دقت کرده و در انتخاب آنها نکات زیادی را در نظر بگیریم. یکی از این عناصر کوچک نیز رخت آویز اداری است. ابزاری ساده که فضای مناسبی را برای قرار دادن لباس‌های بیرونی کارکنان فراهم می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کاربرد رخت آویز اداری، انواع آن و نکات مهم برای انتخاب آن بپردازیم.

کاربرد رخت آویز اداری

ساده‌ترین، واضح‌ترین و دقیق‌ترین کاربرد رخ آویز اداری در نام آن مشخص است. این وسیله در مدل‌های مختلفی با جنس‌های متفاوتی تولید می‌شود؛ اما همه آنها وظیفه نگه داشتن لباس‌ها در شرایط مناسب را به شکلی سازماندهی شده بر عهده دارند. رخت آویزها معمولا در محیط اداری مسئول نگه‌داری از لباس‌های رسمی‌تر و در نتیجه سنگین‌تر هستند. به عنوان مثال آنها اغلب میزبان انواع کت‌ها، پالتوها، کاپشن‌ها و شال و کلاه‌های مردانه و زنانه هستند. حتی برخی رخت آویزها محیط مناسبی برای قرار دادن چتر نیز ارائه می‌دهند.

هدف از وجود رخت آویز در یک محیط اداری در درجه اول نظم دادن به آن محیط است. نبود رخت آویز مناسب به‌راحتی می‌تواند موجب شکل گرفتن فضایی درهم‌ریخته و نامظم در محیط کار شود. فضایی را تصور کنید که هر فردی لباس بیرون خود را به پشت صندلی آویزان کرده و یا گوشه‌ای از میز کار جای داده است. یکی دیگر از اهداف و مزایای استفاده از رخت آویز در اداره، راحتی کارکنان است. در مقدمه مقاله به این موضوع اشاره کردیم. نکته بیشتر اینکه فراهم کردن فضای راحت و منظم و کسب رضایت کارکنان، موجب افزایش تمرکز، کارایی و بهره‌وری آنها خواهد شد. موضوعی که هدف اصلی هر کسب‌وکاری محسوب می‌شود.

بنابراین تفاوتی ندارد که برای رسیدن به این هدف نیاز به تغییرات بزرگ مانند خرید مبلمان اداری باشد یا نصب یک رخت آویز ساده، به هر حال هر تغییری در دکوراسیون اداری دفتر کار شما می‌تواند کاربردی بوده و در نهایت به بهبود وضعیت کلی کسب‌وکار شما منجر شود.

انواع رخت آویز اداری

رخت آویزهای اداری دارای انواع مختلفی هستند. این انواع بر اساس فرم و جنس تعریف می‌شوند. در این بخش از نوشته می‌خواهیم شما را با متداول‌ترین مدل‌های رخت آویز اداری آشنا کنیم.

کاربرد رخت آویز اداری

  • رخت آویز ایستاده

متداول‌ترین و قدیمی‌ترین فرم رخت آویزها به مدل‌های ایستاده تعلق دارند. این مدل‌ها معمولا از یک میله استوانه‌ای در وسط که بر روی یک قاعده سوار و استوار شده، تشیکل شده‌اند. بر روی این میله نیز به صورت ۳۶۰ درجه گیره‌هایی برای آویزان کردن لباس در ارتفاع‌های مختلف وجود دارد. این رخت آویزها اغلب از جنس چوب یا فلز و با قاعده سنگی ساخته می‌شوند. زیبایی و ضرافت مهم‌ترین ویژگی این مدل‌ها است. با این حال آنها معمولا ظرفیت بالایی ندارند. بر همین اساس از آنها معمولا در اتاق مدیریت یا اتاق جلسات استفاده می‌شود.

  • رخت آویز دیواری

متداول‌ترین و احتمالا ارزان‌ترین مدل‌های رخت آویز اداری متعلق به سبک‌های دیواری است. این مدل‌ها را می‌توان روی هر دیواری نصب کرد. همچنین برخی از مدل‌های آن را می‌توان در پشت در‌های دفتر کار نصب نمود. این رخت آویزها معمولا از فضای بیشتری برخوردار هستند. همچنین از نظر ظرفیت امکان انتخاب گزینه‌های متنوعی را دارند. بر همین اساس از این مدل‌ها معمولا در فضاهای اداری عمومی‌تر مثل اتاق کار دپارتمان‌های مختلف و یا اتاق انتظار استفاده می‌کنند. نکته نهایی اینکه مدل‌های دیواری فضای بسیار کمتری را اشغال کرده و برای دفاتر اداری کوچک یا شلوغ گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

البته این رخت آویزها دارای مشکلاتی هم هستند. به عنوان مثال شاید آنها از نظر زیبایی شناسی قابل مقایسه با سایر مدل‌ها نباشند. همچنین آنها قادر به ساماندهی و ایجاد نظم کامل و صد درصدی نیستند. بنابراین می‌توان همیشه انتظار حدودی از به‌هم‌ریختگی را در آنها داشت.

  • رخت آویز متحرک

از این مدل‌ها اغلب تنها در فضاهای اداری خاص استفاده می‌کنند. به عنوان مثال دیدن آنها در فضاهایی مثل مزون‌ها و یا سالن‌های زیبایی متداول‌تر است. رخت آویزهای متحرک معمولا چهار چرخ کوچک، دو میله عمودی در دو طرف و یک میله افقی دارند. گیره‌های لباس بر روی میله افقی قرار گرفته و می‌توانند تعداد زیادی از لباس‌ها را در شرایط مساعد در خود نگهداری کنند. ویژگی مهم این رخت آویزها متحرک بودن آنهاست. به همین دلیل نیز گاهی استفاده از آنها در دفاتر شخصی و دفاتر مدیران عالی‌رتبه توصیه می‌شود.

  • کمد رخت آویز

در نهایت برای فضاهایی با کارمندان کمتر، استفاده از کمد رخت آویز احتمالا گزینه‌ای شیک‌تر و کاربردی‌تر است. کمدهای رخت آویز در واقع مجموعه متنوعی از فضاها را برای ذخیره‌سازی انواع پوشاک، از جمله کیف، کفش، کلاه، چتر و البته لباس‌ها در اختیار کارکنان قرار می‌دهند. بنابراین آنها می‌توانند حداکثر راحتی و سازماندهی را فراهم کنند. همچنین برخی از مدل‌ها دارای امکانات بیشتری مانند آینه و… نیز هستند. با این وجود آنها معمولا ظرفیت کافی برای استفاده در دفاتر اداری شلوغ را ندارند. همچنین فضای اشغال شده توسط آنها بیشتر است. از سویی اغلب آنها از نظر طراحی، ظاهری کلاسیک یا نئوکلاسیک داشته و معمولا هماهنگ کردن این مدل‌ها با سبک‌های مدرن طراحی دکوراسیون اداری و مبلمان اداری مدرن سخت‌تر است.

  • سایر موارد

بنابر شرایط و نیازهای هر دفتر کار، رخت آویز اداری ممکن است دارای ویژگی‌های اختصاصی نیز باشد. به عنوان مثال استفاده از قفل لباس (که آنها را احتمالا در فروشگاه‌های پوشاک دیده‌اید.) یا کمد قفل‌دار گزینه مناسبی برای استفاده در دفاتر اداری بسیار وسیع و شلوغ و با ارباب رجوع بسیار است. در واقع این مدل‌ها به بهبود امنیت لباس‌ها کمک می‌کنند.

نکات انتخاب رخت آویز مناسب برای فضای اداری

در بخش پایانی این مقاله نکات مهم مرتبط با انتخاب رخت آویز اداری مناسب را مرور می‌کنیم.

رخت آویز اداری

  • طراحی و استایل

رخت آویز انتخابی باید با طراحی دکوراسیون دفتر کار شما سازگاری داشته باشد. به عنوان مثال انتخاب رخت آویز مناسب برای دفاتر مدرن در مقایسه با دفاتر کار سنتی متفاوت است. این هماهنگی می‌تواند در چند بعد رنگ انتخابی، فرم و جنس رخت آویز مورد توجه قرار گیرد.

  • کیفیت ساخت

به‌طور کلی یکی از تفاوت‌های اصلی میان وسایل اداری با وسایل خانگی، دوام و استحکام بیشتر آنها است. در واقع از آنجا که از وسایل مختلف در اداره استفاده بسیار بیشتری می‌شود؛ مسئله دوام و کیفیت کلی از اهمیت بالاتری برخوردار است. بنابراین در مورد رخت آویزها هم از مدل‌های باکیفیت و مقاوم استفاده کنید؛ که ماندگاری بیشتری داشته باشند. مثلا مدل‌های فلزی گزینه‌های متداولی به عنوان رخت آویز اداری هستند.

  • اندازه و ظرفیت

این موضوع به تعداد کاربران استفاده‌کننده از هر رخت آویز بستگی دارد. به عنوان مثال رخت آویز اتاق مدیریت نیاز به ظرفیت بالایی ندارد؛ در حالی که رخت آویز اتاق کارکنان معمولا نیازمند فضای بیشتری است. به هر حال و به‌طور متداول رخت آویز انتخابی برای دفاتر کار باید ظرفیت بیشتری در مقایسه با مدل‌های خانگی داشته باشد. البته در این بین فضای موجود خود برای نصب یا قراردادن رخت آویز را هم بررسی کنید.

  • راحتی استفاده

در اغلب موارد برای کارکنان راحتی استفاده عامل بسیاری مهمی برای به کار بردن یک وسیله در محیط کار است. به عنوان مثال ممکن است قرار دادن رخت آویز در یک کمد دربسته ایده زیبایی باشد؛ اما از راحتی استفاده از آن می‌کاهد. بنابراین فراموش نکنید که شما به رخت آویزی نیاز دارید که به‌راحتی در دسترس کارکنان بوده و آویزان کردن لباس‌ها و برداشتن آنها از روی آن ساده باشد.

  • هماهنگی با نیاز کارکنان

ممکن است نیازهای مختلف کارکنان دفتر اداری متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر کارمندان شما بیش از هر چیز احتیاج به فضایی برای گذاشتن کیف یا پالتو دارند؛ رخت آویزهایی با قسمت‌های بیشتر برای آویزان کردن و گذاشتن این وسایل را در نظر بگیرید.

  • دارای ارتفاع متنوع

افراد یک دفتر کار معمولا از قدهای متفاوتی برخوردارند. همچنین لباس‌های متفاوت ارتفاع متفاوتی دارند. مثلا طول پالتو با کاپشن قابل مقایسه نیست. بنابراین مطمئن شوید که رخت آویز انتخابی امکان تنظیم ارتفاع و ایجاد تنوع در ارتفاع هر گیره خود را دارد؛ تا به‌راحتی با شرایط مورد نیاز دفتر شما سازگار شود.

در پایان امیدواریم با خواندن این نوشته دید بهتری نسبت به جزئیات مرتبط با انتخاب مدل مناسب رخت آویز اداری برای دفتر کار خود پیدا کرده باشید.