با توجه به اینکه طراحی فضای اداری با پلان‌های باز در چند وقت اخیر مورد انتقاد قرار گرفته است، اما کمی بی‌انصافی است اگر مزایای فراوان آن را نادیده بگیریم؛ زیرا بسیاری از مسائل و مشکلات این سبک از طراحی داخلی اداری ریشه در نحوه راه‌اندازی و استفاده از آن‌ها دارد نه صرفاً پلان باز دفاتر. بیش از هر عامل دیگری، اثاثیه و چیدمان فضای اداری باعث موفقیت یا شکست طراحی اداری پلان باز می‌شود. ایجاد یک دفتر با طرح باز که در آن افراد می‌توانند سازنده باشند، مستلزم نگاهی صادقانه به فرهنگ شرکت، مشتری‌ها و نحوه انجام تجارت است. اگرچه به دلایلی منطقی سطوح بهره‌وری و خلاقیت در فضاهای اداری پلان باز توسط برخی از افراد و شرکت‌ها مورد سؤال قرار گرفته است، اما تاکتیک‌های جدیدی نیز برنامه ریزی شده است که در بهینه سازی دفاتر با پلان‌های باز مؤثر است. این تاکتیک‌ها توصیه‌هایی در مورد چگونگی بهتر کردن این چیدمان‌ها برای شما و گروهتان ارائه می‌دهند! در ادامه با این مقاله از گروه مکعب همراه باشید تا کمی بیشتر و البته کاربردی‌تر با مفهوم پلان‌های باز در طراحی داخلی اداری وموارد مهم مربوط به آن آشنا شوید.

چرا شرکت‌ها در طراحی داخلی اداری به سراغ پلان‌های باز می‌روند؟

بسیار مهم است به این نکته توجه کنید که طراحی اداری به سبک پلان‌های باز برای شرکت‌های مختلف معنای متفاوتی دارد. حتی شرکت‌هایی که به‌طور کامل از مفهوم دفتر باز استقبال می‌کنند اغلب طراحی ۱۰۰٪ باز ندارند، بنابراین ایده خوبی است که فرآیند طراحی را با درک اینکه چرا یک شرکت در وهله اول به طراحی پلان باز نیاز دارد.

اغلب شرکت‌هایی که استراتژی دفتر باز اجرا می‌کنند، به یکی از دو دلیل این کار را انجام می‌دهند:

۱. کاهش هزینه طراحی دفاتر به سبک پلان باز به شما این امکان را می‌دهند که افراد بیشتری را در یک فضا جا دهید که این امر نیاز شرکت به متراژ مربع را به حداقل می‌رساند.

۲. استخدام و حفظ. طراحی فضای اداری به سبک پلان باز می‌تواند بخشی از ارتقای کلی باشد که هدف آن حفظ استعدادهای شما و جذب افراد جدید است.

طراحی داخلی اداری

فضاهای کاربردی در طراحی اداری به سبک پلان باز

کاربردی‌ترین وجه طراحی دفتر با پلان باز، گنجاندن فضاهای انعطاف‌پذیر که برای هر نوع کار مناسب است و حالت‌های کاری متفاوتی را در بر می‌گیرد؛ است. اکثر کارمندان اداری دقیقاً یک کار مشخص را به مدت هشت ساعت در روز انجام نمی‌دهند، بنابراین منطقی نیست که همیشه و در تمام روز آن‌ها در یک نوع فضا بمانند.

امروز طراحان فضاهای اداری با پلان‌های باز فضاهایی را برای پنج حالت اصلی کار طراحی می‌کنند:

۱. تمرکز

ایجاد دفاتر خصوصی، ایستگاه‌های کاری در مناطق آرام و نیمکت‌ها می‌توانند به فضاهای تمرکز سالم کمک کنند. وجود این نوع فضاها در شرایط بحرانی تمرکز را تقویت می‌کند.

۲. همکاری

افراد باید بتوانند زمانی که نیاز به مکالمه یا طوفان فکری با همکاران خود دارند، به مناطقی که به‌طور خاص برای همکاری طراحی شده است، بروند.

۳. اجتماعی

کافه‌تریاها و دیگر فضاهای چند منظوره برای برخورد با همکاران برای مکالمات سریع که حتی بعداً می‌تواند منجر به همکاری بیشتر شود، عالی هستند: “داشتن این نوع فضاها در برنامه‌ریزی و طراحی فضاهای اداری باز بسیار مهم است.”

۴. آموزش/یادگیری

اکثر سازمان‌ها به فضای آموزشی اختصاصی نیاز ندارند، اما گهگاه و یا شاید برای پروژه‌ای خاص نیاز به یادگیری آموزش کارکنان باشد. به‌وسیله مبلمان و چیدمان‌های انعطاف‌پذیر برای فضاهایی مانند اتاق‌های کنفرانس در صورت نیاز به آموزش گروه‌ها، می‌تواند فضای شما را به سبک سالن یا کلاس درس تبدیل کنند.

۵. فضاهای استراحت

دستورالعمل موفقیت پلان‌های باز

این فضا شامل هر منطقه‌ای می‌شود که در آن کارمندان می‌توانند خستگی خود را در کنند و با روحیه تازه‌ای به سر کار خود بازگردند. این فضا می‌تواند یک تراس در فضای باز، یک اتاق آرام یا هر فضای دیگری که مخصوص کار نیست، بشود. البته هیچ فرمول مشخصی برای نسبت فضاهای فوکوس به انواع دیگر فضا وجود ندارد. دستورالعمل موفقیت بستگی به صنعتی دارد که مشتری شما در آن است. به عنوان مثال، یک شرکت فناوری ممکن است به فضای مشارکتی بیشتری نیاز داشته باشد، در حالی که یک شرکت بیمه ممکن به فضای تمرکز بیشتری برای مکالمات حساس نیاز داشته باشد. فرهنگ شرکت بخشی از این ترکیب است.

اما به یاد داشته باشید که تنها ارائه انواع مختلف فضا کافی نیست. کارمندان باید بدانند که واقعاً می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. اگر فرهنگ سازمانی از کارکنانی که این نوع انتخاب‌ها را دارند حمایت نکند، موفقیت آن‌ها بسیار دشوار می‌شود.

انتخاب اندازه مناسب فضای اداری به سبک پلان باز

اندازه‌گیری صحیح فضا برای حالت‌های مختلف کار، یک چالش دائمی در طراحی دفاتر اداری به سبک پلان باز است. ایستگاه‌های کاری که خیلی کوچک هستند باعث می‌شود کارمندان احساس کنند که در چیزی شبیه یک قوطی کنسرو کار می‌کنند. درحالی‌که اتاق‌های کنفرانس بزرگ بلااستفاده یا کم استفاده‌ای وجود دارد که هفته‌ای یک‌بار دوازده نفر را در خود جای می‌دهند و بقیه زمان‌ها خالی می‌مانند. به بزرگی فضای کل و متراژ فعلی به ازای هر نفر نگاه کنید، سپس در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید آن فضا را با تعادل متفاوتی به ایستگاه‌های کاری پلان باز در مقایسه با سایر انواع فضا اختصاص دهید. گاهی تغییراتی جزئی می‌تواند به افزایش فضا در دفاتر باز کمک کند. مثلاً به کارگیری دیوارها و پارتیشن‌های شیشه‌ای اجازه می‌دهند نور روز عمیق‌تر به هسته ساختمان نفوذ کند، بدون این که حریم خصوصی را کاهش ‌دهند.

انتخاب مبلمان اداری برای دفاتر به سبک باز نیز در مورد یافتن ابزارهایی است که از فعالیت‌های انجام شده در هر فضای پشتیبانی می‌کند. متخصصین پیشنهاد می‌کنند که مثلاً یک اتاق کوچک که برای جلسات ۱۵ دقیقه‌ای استفاده می‌شود، حتی ممکن است نیازی به صندلی نداشته باشد.

درنهایت این که استفاده بهینه از فضاها اداری در دفاتر اداری با سبک باز کلید بهره‌وری است و از سوی نیز می‌تواند راه رفتن روی لبه تیغ باشد. مشاوران متخصص گروه دکوراسیون داخلی مکعب برای انتخاب بهترین سبک طراحی مناسب با نوع کسب‌وکار شما درکنارتان هستند. کافی است با همکاران ما تماس بگیرید تا بتوانید دفتری مدرن بر اساس نیازها و خواسته‌های صنعت و البته کارکنان خود داشته باشید.