آیا از کار در یک دفتر کار کسل‌کننده و بی‌روح خسته شده‌اید؟ آیا می‌خواهید فضای کاری شرکت خود را با خلاقیت و زیبایی ترکیب کرده و حس بهتری را به کارکنان خود القا کنید؟ در این شرایط می‌توانید به دنبال طراحی دکوراسیون اداری با الهام گرفتن از سبک بوهو باشید. البته در اغلب موارد استفاده از این سبک را در خانه‌ها و فضاهای شخصی دیده‌ایم.

با این حال الهام گرفتن از ویژگی‌های آن و حتی اجرای بعضی از موارد اختصاصی آن در طراحی دکوراسیون اداری شرکت‌ها، می‌تواند در هرچه کاربرپسندتر کردن فضا تا حدود زیادی موثر باشد. بنابراین استفاده از سبک بوهو، حداقل در بخش‌هایی از یک دفتر کار بزرگ و یا در تمامی بخش‌های یک دفتر کار شخصی یا کوچک، امکان‌پذیر و جذاب است. بر همین اساس در این مقاله به بررسی استفاده از این سبک در طراحی دکوراسیون اداری شرکت‌ها پرداخته‌ایم. در پایان این مقاله شما آماده تصمیم‌گیری درباره انتخاب این سبک برای دفتر کار خود خواهید بود. همچنین ایده‌های خوبی برای اجرای آن در فضای اداری خواهید داشت؛ تا دفتر خود را به یک فضای دلنشین و سازنده تبدیل کنید.

دکوراسیون بوهو چیست؟

به‌طور خلاصه این سبک بر اساس استفاده از منسوجات رنگارنگ، صندلی‌های دنج و دکورهای منحصربه‌فرد با هدف ایجاد یک فضای کاربردی و الهام‌بخش ابداع شده است. همچنین ترکیب عناصر وینتیج و مدرن در سبک بوهو، فضایی خلاقانه و جذاب ایجاد می‌کند. سبک بوهو به دلایلی از جمله روشنایی زیاد و فضای آزادانه محبوب است. همچنین این سبک خیلی راحت به دکوراسیون داخلی مدنظر شخصیت می‌بخشد. بنابراین اگر به دنبال ایجاد فضایی متفاوت در شرکت خود هستید؛ چرا این سبک شخصی را به دفتر کار خود تعمیم نمی‌دهید؟

از طرفی دکوراسیون بوهو که به سبک بوهمی نیز معروف است؛ از طریق داشتن رویکردی بی‌دغدغه در دکوراسیون شناسایی می‌شود. در واقع در این سبک هیچ قانون سفت و سختی وجود ندارد که دقیقا تعیین کند سبک بوهو چیست و چه چیزی نیست. البته به‌طور کلی سبک بوهو رنگ‌ها، بافت‌ها و الگوهای سرگرم‌کننده را در بر می‌گیرد؛ تا از این طریق ظاهری نامتجانس و در عین حال منسجم ایجاد کند. این سبک معمولا اقلام و قطعات منحصربه‌فرد را در یک فضای خنثی ترکیب می‌کند.

دکوراسیون بوهو

انتخاب سبک بوهو در دکوراسیون اداری

اگر کارکنان شما زمان قابل توجهی را پشت میز خود در دفتر کار صرف می‌کنند؛ منطقی است که فضای داخلی را با سبک طراحی دنج‌تر و دوست‌داشتنی‌تری هماهنگ کنید. در این زمینه سبک بوهو می‌تواند به ایجاد یک محیط آرام و دل‌پذیر کمک کند؛ و از این طریق کار برای ساعات طولانی و پشت میز نشینی را برای کارکنان قابل تحمل‌تر نماید.

احتمالا تعجب می‌کنید که چگونه سبک بوهو و طراحی دکوراسیون اداری می‌توانند با هم کار کنند. اما کافی است نترسید و وارد انتخاب‌های هیجان‌انگیزتری برای دفتر کار خود باشید. فراموش نکنید که سبک بوهو مساوی با فضای کاری نامرتب و به‌هم‌ریخته نیست. بنابراین هنگام ایجاد دفتر کار ایده‌آل به سبک بوهو، باید بر روی حفظ قطعات اصلی مبلمان اداری که برای انجام کار خود نیاز دارید تمرکز کنید. به عنوان مثال در این سبک نیز حضور میز اداری، صندلی اداری، کمدهای ذخیره وسایل و… ضروری است. با این حال در کنار وجود همین عناصر رسمی، می‌توانید با بهره بردن از سبک بوهو، فضا را به شکلی هیجان‌انگیزتر و خواستنی‌تر تزئین کنید.

طراحی دکوراسیون اداری به سبک بوهو

تا اینجا درباره سبک بوهو، ویژگی‌های کلی آن و امکان استفاده از آن در دکوراسیون اداری صحبت کردیم. در ادامه مقاله به بررسی راه‌کارهای انجام این کار با ایده‌های مختلف می‌پردازیم.

  • استفاده از عناصر تزئینی

اگر کارکنان شما بیشتر روز را پشت میز می‌نشینید؛ باید به مواردی توجه کنید که می‌توانند فضا را دنج‌تر کنند. به عنوان مثال با افزودن یک کاناپه راحتی و کوسن روی آن، می‌توانید به این هدف برسید. در این زمینه رنگ‌ها، الگوها و مواد مورد علاقه خود را انتخاب کنید. با این حال در انتخاب آنها، به‌خصوص در انتخاب رنگ، به هویت سازمانی و بصری شرکت خود نیز توجه داشته باشید. با این حال نگران تطبیق کامل آنها نباشید؛ چراکه شما قصد ندارید از سبک بوهو به‌طور کامل در فضای اداری خود استفاده کنید.

یک انتخاب دیگر در استفاده از عناصر تزئینی فرش‌ها هستند. به عنوان مثال یک انتخاب عالی برای شروع یک قالیچه روشن و بافت‌دار است. شما می‌توانید آن را در فضای خالی دفتر کار پهن کرده و به کفپوش ساده و بی‌رنگ دفتر کار خود، حس و حالی متفاوت ببخشید. همچنین اگر داستانی پشت قالیچه مدنظر باشد؛ می‌تواند کار را جذاب‌تر کند. مثلا انتخاب یک قالیچه دستباف و ساخته شده از رنگ‌های طبیعی، می‌تواند اهداف زیست محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت را به یادآورده و همین‌طور نمادی از سخت‌کوشی بافنده باشد.

  • الهام‌بخش کردن دکوراسیون اداری با سبک بوهو

بخشی از سبک بوهو اضافه کردن و جمع‌آوری سبک‌هایی است که از فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای مختلف الهام گرفته‌اند. بنابراین این عناصر فرصتی عالی برای طراحی دکوراسیون اداری شعب کسب‌وکارهای بزرگ در کشورهای مختلف است. به کار بردن چنین ابتکارهایی در فضای اداری می‌تواند فضای بوهو را برای ساکنان آن ملموس‌تر کرده و ارتباط دکوراسیون را با واقعیت برقرار سازد. این سبک‌ها می‌توانند به وسیله هرگونه عنصری شکل بگیرند. از صنایع دستی گرفته تا آنچه در طبیعت و زندگی بومی ساکنان یک منطقه وجود دارد.

گاهی برای الهام‌بخش کردن فضای دفتر کار خود می‌تواند گزینه‌های دیگری را نیز در نظر بگیرید. مثلا در مورد شرکت‌های کوچک، نگاهی به تاریخچه شهری که شرکت در آن واقع شده و حتی سر زدن به بازارهای محلی آن شهر، می‌تواند شما را سرشار از ایده کند. حتی مواردی مثل گیاهان بومی، قاب عکس‌هایی از مناظر، نقاشی‌های مرتبط و هرچیز رنگارنگ مرتبط دیگر را نیز می‌توانید در این زمینه امتحان کنید.

در نهایت و به‌طور خاص طبیعت و زندگی گیاهی بخش‌های نمادین سبک بوهمی هستند. بنابراین از روی دست طبیعت تقلب کنید؛ و تعدادی از گیاهان مورد علاقه خود را برای پر کردن فضای دفتر کار خود انتخاب کنید. البته مطمئن شوید که دستورالعمل‌های مراقبت مناسب برای هریک از آنها را می‌دانید. همچنین اگر ورود حیوانات خانگی به دفتر کار شما مجاز است؛ می‌توانید گل‌ها و گیاهان مصنوعی را نیز انتخاب کنید. مدل‌های مصنوعی می‌توانند به همان اندازه مدل‌های طبیعی، رنگ و روشنایی را به فضا اضافه کرده و از سویی به مراقبت بیشتری نیاز نداشته باشند.

  • انتخاب بهترین رنگ‌ها و منسوجات برای دفتر کار

سبک بوهو در نوع خود بی‌نظیر است؛ زیرا قوانین سخت و صریحی ندارد. با این حال تم‌های خاصی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا ظاهر بوهو را بهتر بسازید. برای یک طرح یا تم رنگ، توصیه می‌کنیم از رنگ‌های روشن، تک‌رنگ خنثی و یا رنگ‌های خاکی و طبیعی استفاده کنید. لازم نیست کل فضای شما ترکیبی بسیار متنوع از رنگ‌ها باشد. در عوض می‌توانید رنگ‌های خاصی را به‌عنوان عناصر پررنگ‌تر انتخاب کنید. با این حال در هر حال به یک پالت رنگ نسبتا خنثی پایبند باشید. مبلمان اداری سفید، مشکی یا قهوه‌ای نیز می‌توانند به راحتی مکمل سبک بوهو در فضاهای اداری باشند.

از سویی استفاده از منسوجات کمک می‌کند که دفتر کار شما در سبک بوهو واقعا بدرخشد. برای این کار می‌توانید از منسوجات طبیعیِ دارای بافتی مانند حصیر، مکرومه و سایر مواد بافته شده استفاده کنید. به عنوان مثال نصب یک ملیله طرح‌دار و رنگارنگ روی دیوار یا در مجاورت تابش نور طبیعی، می‌تواند آن فضای خاص مدنظر را برای شما بسازد.

  • هماهنگی سبک بوهو با مبلمان اداری قبلی

برای هماهنگ کردن مبلمان اداری قبلی با سبک بوهو و یا استفاده از این سبک در دکوراسیون اداری فعلی چه باید کرد؟ در این زمینه خوشبختانه لازم نیست همه چیز را دور بریزید؛ تا دفتر کار بوهو ایده‌آل خود را بدست آورید. در واقع در طراحی داخلی به سبک بوهو همه چیز در مورد لایه‌بندی است. بنابراین چه صندلی اداری شما مشکی، سفید، چوبی یا فلزی باشد؛ می‌توانید به‌راحتی آن را با یک افزودنی طرح‌دار، رنگارنگ و یا بافتی نصب شده در پشت صندلی برجسته کرده و به سبک بوهو درآورید.

به همین ترتیب می‌توانید قفسه‌ها و میز اداری خود را با گلدان‌ها، قاب عکس‌های کوچک و بزرگ و قطعات منحصربه‌فرد برجسته کنید. این کار به مبلمان اداری و اصلی دفتر کار شما شخصیت می‌بخشد.

  • استفاده از متخصصین طراحی دکوراسیون

اگرچه تبدیل دفتر کار به فضایی الهام گرفته از سبک بوهو نباید کاری دلهره‌آور باشد؛ اما اگر برای شروع به کمک نیاز دارید؛ می‌توانید از راهنمایی‌ها و کمک‌های یک دکوراتور متخصص در طراحی این سبک و آشنا به دکوراسیون اداری بهره ببرید. فراموش نکنید که علی‌رغم همه نکات گفته شده، طراحی دکوراسیون اداری یک کار تخصصی است؛ و ایجاد تغییرات در آن و رسیدن به فرم دل‌خواه، علاوه بر سلیقه خوب، نیازمند دانش و تجربه در حوزه طراحی دکوراسیون است. این موضوع به‌خصوص در مورد بازطراحی دفاتر کار بزرگ ضرورت دارد؛ چراکه هزینه‌های انجام شده بسیار بیشتر است. در حالی که در دفاتر اداری شخصی یا کوچک می‌توانید فضا را شخصا و با سلیقه خود به سبک بوهو نزدیک کنید.

در پایان امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید درباره استفاده از این سبک تصمیم گرفته و نکات مهم آن را در تصمیم خود به کار ببرید.