این روزها رویکرد بازار دکوراسیون اداری به سمت محصولات مدرن است. سبک جدید سازمان‌دهی شرکت‌ها، فرم تازه‌ای به دفاتر اداری آنها داده است. فرمی که استفاده از میز اداری مدرن را در مقایسه با میز اداری کلاسیک به‌صرفه و جذاب می‌کند. اما در این بین هنوز بعضی از افراد به سبک‌های کلاسیک دکوراسیون اداری و میز اداری علاقمند هستند.

گاهی تصور می‌شود رویکرد شدید بازار به محصولات مدرن، باعث می‌شود این افراد نتوانند دکوراسیون اداری را بر مبنای علاقه و سلیقه خود انتخاب کنند. واقعیت این است که با وجود موارد گفته شده، هنوز هم یک میز اداری کلاسیک می‌تواند از بسیاری جهات انتخابی بهتر باشد.

در واقع تنها مسئله تغییر یافته به نسبت گذشته، وجود یک رقیب قدرتمند دیگر به نام میز اداری مدرن است. در این نوشته وب‌سایت مکعب گروپ، می‌خواهیم نکاتی را درباره انتخاب میز اداری کلاسیک مطرح کنیم. مطالعه این نکات برای علاقمندان طراحی کلاسیک می تواند مفید باشد.

چرا مبلمان اداری کلاسیک دوباره مورد توجه قرار گرفته است؟

اگرچه مبلمان اداری کلاسیک یکی از ترندهای همیشگی دنیای طراحی دکوراسیون اداری است؛ و در طول همه دهه‌های گذشته به اندازه معمول مورد توجه بوده است. اما امروزه به‌نظر می‌رسد که بسیاری از صاحبان کسب‌وکار با شور و شوق بیشتری به استفاده مجدد از سبک‌های کلاسیک در مبلمان اداری روی آورده‌اند.

علت وجود چنین تمایلی در بازار می‌تواند دارای دلایل گوناگونی باشد. در ادامه چند دلیل اصلی و مهم در این زمینه را بررسی کرده‌ایم.

کمیابی و حس تازگی: طبیعتا وقتی برای مدتی طولانی استفاده از یک سبک خاص کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ شانس بازگشت آن سبک به بازار با قدرت بیشتر وجود دارد. در مورد مبلمان اداری کلاسیک نیز به‌نظر می‌رسد که این کمیابی موجب علاقه بیشتر بازار به این سبک شده است.

تمایز در جزئیات: در حالی که مبلمان اداری مدرن اغلب دارای ساختاری تکراری و معمولا مینیمال است؛ مبلمان اداری کلاسیک به داشتن جزئیات بسیار زیاد در طراحی شهره است. بنابراین اگر به دنبال ایجاد تمایزی مشخص در طراحی دکوراسیون دفتر کار خود باشید؛ احتمالا استفاده از مبلمان کلاسیک ساده‌ترین راه است.

قابلیت ترکیب با ویژگی‌های مدرن: امروزه مبلمان کلاسیک اگرچه ظاهر ویژه و سبک هنری خاص خود را حفظ کرده‌اند؛ اما از نظر ویژگی‌های فنی و جزئیات اجرایی کار، دیگر مشکلات مبلمان کلاسیک قدیمی را ندارند. به عنوان مثال امروزه به کمک یراق‌آلات مدرن، دیگر باز و بسته کردن کشوی یک میز اداری کلاسیک به سختی و کندی گذشته نیست.

شکوه و عظمت: امروزه کسب‌وکارها دوباره در حال حرکت به سمتی هستند که می‌خواهند هرچه بیشتر و بیشتر، شکوه و عظمت خود را به نمایش بگذارند. در این زمینه طراحی یک فضای اداری بر مبنای مبلمان کلاسیک، در دسترس‌ترین و اغلب موثرترین روش پیش روی آنها است.

نکات مهم برای انتخاب و خرید مبلمان اداری کلاسیک

اگر می‌خواهید دکوراسیون اداری دفتر کار خود را بر اساس مبلمان اداری کلاسیک تغییر داده یا تجهیز کنید؛ بهتر است هنگام خرید این سبک از مبلمان، نکات زیر را درنظر داشته باشید:

محل مناسبی را برای خرید انتخاب کنید: فروشگاه‌های فروش مبلمان خانگی کلاسیک جای خوب برای انتخاب شما نیستند. از سویی فروشندگان مبلمان اداری مدرن نیز معمولا اطلاعات کمی در این زمینه دارند. بنابراین اولین قدم در این زمینه یافتن یک فروشنده

حرفه‌ای و دارای محصولات مناسب است: در اغلب اوقات فروشندگان قدیمی و باسابقه مبلمان اداری گزینه مناسب شما خواهند بود.
کاربردی بودن را فراموش نکنید. درست است که شما مبلمان کلاسیک را ترجیح داده‌اید؛ اما قطعا نمی‌خواهید مزایای ساده و کاربردی یک مبلمان اداری معمول را از دست بدهید. به عنوان مثال بررسی کنید که درب‌ها، کشوها، طبقه‌ها، صندلی‌ها، میزها و… به‌راحتی قابل استفاده و تنظیم باشند.

راحت بودن را در نظر بگیرید: از آنجا که مبلمان اداری کلاسیک معمولا بر ایجاد زیبایی تاکید زیادی دارد؛ ممکن است گاهی راحتی را فدای آن کند. بنابراین مطمئن شوید که مبلمان انتخابی، به‌خصوص صندلی و میز اداری انتخابی، راحت و قابل استفاده بوده و تنها جنبه تزئینی ندارد. این موضوع به‌خصوص در فعالیت‌هایی که ساعات زیادی به کار پشت میز مشغول هستند؛ از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وزن مناسب: مبلمان کلاسیک از گذشته به داشتن وزن بیشتر مشهور بوده است. هنوز هم در صورت انتخاب این سبک، باید انتظار وزن بیشتری را داشته باشید. با این حال با کمی جستجو در این سبک، نمونه‌هایی با وزن مناسب‌تر نیز خواهید یافت. مسئله وزن مناسب، هنگام تغییر دکوراسیون و یا حتی تمیز کردن فضای دفتر کار، اهمیت خود را نشان می‌دهد.

هماهنگی با فضا: در نهایت اگر تصمیم گرفته‌اید که از مبلمان اداری کلاسیک استفاده کنید؛ باید سایر جزئیات دفتر کار خود را نیز با این سبک هماهنگ کنید. استفاده از تابلوهای کلاسیک، نورپردازی به شیوه کلاسیک و انتخاب رنگ‌های مرتبط از جمله این موارد هستند.

چه زمانی میز اداری کلاسیک انتخاب خوبی است؟

میز اداری کلاسیک مانند سایر طراحی‌های کلاسیک معمولا از طراحی‌های بزرگ، شلوغ و کار شده بهره می‌برد. این نوع طراحی معمولا بر پایه عنصر اولیه چوب شکل گرفته و آثار هنر کلاسیک مانند منبت‌کاری را گاها می‌توان روی آن مشاهده کرد. همچنین به دلیل چوبی بودن این میزها، به‌طور معمول رنگ‌بندی آنها در طیف رنگ‌های قهوه‌ای قرار می‌گیرد. میز اداری کلاسیک دارای ویژگی‌هایی است که آن را برای شرایطی مشخص مناسب می‌کند. در درجه اول میز اداری کلاسیک مناسب کسب‌وکارهایی است که دارای مشتریان و کارکنانی در رده سنی میان‌سال و پیر هستند.

به‌طور معمول این افراد علاقه بیشتری به میزهای اداری کلاسیک داشته و در مواجهه شدن با چنین فضاهایی احساس بهتری خواهند داشت. همچنین این میزها برای اداراتی که نیازمند ایجاد فضایی کاملا رسمی و جدی هستند، انتخاب خوبی است. موضوع دیگری که هنگام انتخاب میز اداری کلاسیک باید در نظر داشته باشید؛ توجه به مساحت فضای دفتر اداری و تعداد کارکنان است.

میز اداری کلاسیک و به‌طور کلی همه انواع مبلمان اداری کلاسیک، به نسبت نمونه‌های مدرن خود از اندازه‌های بزرگتری برخوردار هستند. این ویژگی باعث می‌شود برای طراحی دکوراسیون اداری بر مبنای اصول کلاسیک، نیازمند فضایی بزرگ‌تر باشید.

در واقع یک میز اداری کلاسیک، یک میز فاخر است که برای نشان دادن زیبایی‌های خود نیازمند فضای خالی بیشتری در اطراف است. همچنین تعداد کارکنان فعال در دفتر کار، بر انتخاب میز اداری کلاسیک موثر است. اگر دفتر کار شما دارای تعداد محدودی کارمند است؛ استفاده از میز اداری کلاسیک و به طور کلی دکوراسیون اداری کلاسیک ساده‌تر و منطقی به نظر می‌رسد.

همچنین حوزه فعالیت شما می‌تواند بر این موضوع موثر باشد. به عنوان مثال یک شرکت تکنولوژی سنخیتی با طراحی کلاسیک ندارد؛ در حالی که یک شرکت قدیمی در حوزه مد و لباس فاخر یا طلا و جواهرات، می‌تواند از طراحی کلاسیک دفتر کار خود بیشترین بهره را ببرد.

چه زمانی میز اداری کلاسیک انتخاب بدی است؟

میز اداری کلاسیک برای دفاتر اداری کوچک با تعداد کارمندان بالا، انتخاب مناسبی نیست. همچنین میز اداری کلاسیک در فضاهایی که نیازمند جنب‌وجوش فراوان و ارتباطات بیشتر کارکنان با یک‌دیگر است؛ محدودیت‌های زیادی را به کارکنان تحمیل می کند. همچنین میز اداری کلاسیک برای فضاهایی که هنگام کار نیازمند تجهیزات جانبی زیادی هستند، مناسب نیست.

به عنوان مثال شما نمی‌توانید از میز اداری کلاسیک به عنوان میز کامپیوتر استفاده کنید. تصور کار کردن و ایجاد اتصالات کامپیوتر با اجزای خود و سایر تجهیزات مثل فکس، پرینتر و… روی یک میز کلاسیک واقعا جالب نیست. در نهایت با استفاده از میز کار کلاسیک نمی‌توانید ایده‌هایی از جمله میز کار داغ یا دفتر کار باز که رهاورد طراحی مدرن است را به‌درستی اجرا کنید.