میز کانتر اداری بخشی از مبلمان اداری است؛ که معمولا در قسمت‌های پذیرش، لابی‌ها و سایر مکان‌های شکل‌گیری تعامل میان افراد مختلف با کارکنان یک کسب‌وکار یافت می‌شود. این میزها معمولا از یک سطح صاف به عنوان پیشخوان یا همان کانتر تشکیل شده است؛ که از سطح میز بلند شده و توسط یک قاب یا تعدادی پایه پشتیبانی می‌شود.

انواع میز کانتر اداری به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که فضایی را برای پرسنل اداری با هدف خوش‌آمدگویی به بازدیدکنندگان، ارائه کمک و انجام سایر وظایف اداری فراهم کند. آنها اغلب دارای کشو یا کمد برای ذخیره اسناد و سایر وسایل، و همچنین فضایی برای قرار دادن یک مانیتور، رایانه و صفحه کلید، برای انجام وظایف مبتنی بر رایانه هستند.

میزهای کانتر اداری علاوه بر اهداف کاربردی خود، می‌توانند برای ایجاد فضایی حرفه‌ای و دل‌پذیر در یک دفتر کار نیز مورد استفاده قرار گیرند. آنها در طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و پرداخت‌ها برای مطابقت با تم‌های مختلف دکوراسیون اداری موجود هستند؛ و می‌توان آنها را به‌گونه‌ای سفارشی کرد که شامل آرم شرکت، شعار و نام تجاری آن باشد.

اهمیت میز کانتر اداری و مکان‌های استفاده از آن

میز کانتر معمولا در جایی قرار دارد که اولین برخورد مخاطبان با سازمان یا کسب‌وکار شما در آن شکل می‌گیرد. در واقع میز کانتر خط مقدم کسب‌وکار شماست؛ و اگر از حساسیت و اهمیت برخورد اول با مخاطبان اطلاع کافی داشته باشید؛ طراحی دکوراسیون اداری را در این نقطه جدی‌تر می‌گیرید. فراموش نکنید که مخاطبان شما معمولا زمان زیادی را برای ارزیابی اولیه کسب‌وکار شما صرف نمی‌کنند.

بنابراین آنچه در چند ثانیه اول برخورد آنها با میز اداری کانتر رخ می‌دهد؛ نقش بسیار پررنگی در تصمیم‌گیری آنها در استفاده از خدمات و محصولات شما دارد. همچنین در نظر بگیرید که این موضوع تنها به کارمند خط مقدم شما که پشت میز پیشخوان قرار گرفته بستگی ندارد؛ بلکه طراحی و ظاهر زیبا و مناسب میز کانتر نیز، می‌تواند روی ایجاد حس اولیه مناسب در مخاطب موثر باشد.

اما کدام فضاهای اداری نیازمند میز کانتر هستند؟ پاسخ ساده به این سوال تمام نقاطی است که کسب‌وکار شما اولین ارتباط فیزیکی را با مشتریان بالقوه خود برقرار می‌کنند. این فضا می‌تواند لابی یک هتل یا بخش پذیرش یک بیمارستان باشد. با این وجود برای روشن‌تر شدن موضوع، در ادامه این نوشته پنج محل پراستفاده میز کانتر را به شما معرفی کرده‌ایم.

بخش ورودی شرکت‌ها

دفاتر اداری معمولا دارای بخش‌ها و دپارتمان‌های متعددی هستند. از سویی اغلب آنها معمولا مخاطبی به عنوان مشتری دائمی ندارند. بنابراین مخاطبان اصلی در چنین فضایی کسانی هستند که به قصد جلساتی مانند مذاکره همکاری، استخدام، قرارداد و… به آنجا می‌آیند. طبیعتا این افراد در بدو ورود نمی‌دانند باید به کدام طبقه یا اتاق مراجعه کنند؛ و نیازمند دریافت اطلاعات و ایجاد هماهنگی‌های پیش از ورود هستند.

در چنین شرایطی وجود یک کانتر اداری، درست پس از درِ ورودی شرکت شما، می‌تواند به عنوان راهنمای این افراد در نظر گرفته شده و خوش‌آمدگویی مناسبی را فراهم کنند. در این فضا منشی شرکت باید علاوه بر خوش‌آمدگویی، هماهنگی‌ها و راهنمایی‌های لازم را برای پیگیری امور مخاطب مدنظر انجام دهد.

این کانتر اداری از نظر شکل ظاهری و امکانات نیازمند ویژگی خاصی نیست؛ و همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد. البته هماهنگی آن فضای کلی دکوراسیون اداری شما، می‌تواند در اغلب موارد بسیار مهم باشد.

میز کانتر مکعب مدل نوستالژی NRA
NRA
۱۲,۵۰۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

منشی دفاتر شخصی

یکی از پرمراجعه‌ترین دفاتر کار، دفاتر شخصی هستند. مطب پزشکان و دندانپزشکان، آرایشگاه‌های زنانه، کلینیک‌های زیبایی و دفاتر وکالت نمونه‌هایی از این موارد هستند. یک پیشنهاد خوب برای چنین فضاهایی استفاده از کانتر اداری به‌جای میز اداری برای منشی است. به‌خصوص در دفاتری که چند پزشک، وکیل یا… به‌صورت هم‌زمان در حال فعالیت بوده، وجود کانتر می‌تواند علاوه بر ساده‌تر کردن کار منشی، وجه بهتری به دفتر کار بدهد.

معمولا توصیه می‌شود که در چنین فضاهایی کانترها از ارتفاع کافی برخوردار باشند؛ تا مشتریان بتوانند در حالت ایستاده، با منشی پشت کانتر ارتباط کلامی برقرار کرده و خواسته خود را به راحتی مطرح کنند. همچنین داشتن فضای کافی برای پر کردن فرم‌های احتمالی و… در این بخش، نکته مهم دیگری است که باید در نظر داشته باشید.

محل پذیرش مشتریان

یکی از پراستفاده‌ترین نقاط برای کانترها، فروشگاه‌های مختلف است. از یک کتاب فروشی گرفته تا فروشگاه‌های ارائه خدمات کامپیوتری و پوشاک و رستوران و کافه و… همگی به بخشی به عنوان پیشخوان نیاز داشته تا بتوانند سفارش مشتری را دریافت کرده و پردازش کنند.

از آنجا که تنوع فروشگاه‌ها بسیار زیاد است؛ اغلب نمی‌توان یک مدل خاص از کانتر را برای همه آنها پیشنهاد کرد. با این وجود یک نکته کلی این است که استفاده از میز اداری به عنوان محل پذیرش مشتریان، تصمیم اشتباهی است که روی تجربه آنها در استفاده از خدمات شما موثر خواهد بود.

میز کانتر مکعب مدل استارت آپ C3
C3
۱۱,۱۵۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

لابی مجتمع‌های مسکونی

امروزه اغلب مجتمع‌های مسکونی به یک لابی شیک مجهز هستند. طبیعتا کنترل رفت و آمد و حفظ آرامش در یک مجتمع مسکونی بدون نظارت بر رفت‌وآمد افراد ممکن نیست. برای این کار معمولا مجتمع‌های مسکونی یک لابی‌من ۲۴ ساعته دارند. مهم‌ترین وظیفه این فرد اطمینان از امنیت فضا و کنترل ورود افراد غریبه به مجتمع است.

همچنین این فرد مسئول رسیدگی به امور اجرایی مجتمع خواهد بود. طبیعتا بهترین کار برای راحت‌تر کردن این وظایف، قرار دادن یک کانتر مجهز در ورودی یا لابی ساختمان است. توصیه می‌شود در طراحی کانتر مجتمع مسکونی حتما شرایط را به شکلی فراهم کنید که مسئول پذیرش و نگهبان بتوانند ساعت‌های طولانی در آن محل بنشینند. همچنین سبک طراحی کانتر در این فضا باید به شکلی باشد که بتواند امکان نصب چند مانیتور را برای نظارت ساده و همه‌جانبه بر دوربین‌های مدار بسته فراهم کند.

نمایشگاه‌ها و فضاهای تبلیغاتی

در نهایت آخرین محل پرکاربرد برای استفاده از میز کانتر، نمایشگاه‌ها و فضاهای تبلیغاتی است. طبیعتا در این فضاها میز کانتر شباهت کمتری به میزهای ثابت دارد. به عنوان مثال اغلب آنها کوچک‌تر بوده، قابلیت جمع و باز کردن داشته، سبک بوده و بدنه آنها اغلب حاوی پیام‌های تبلیغاتی است. این کانترها را بیشتر در فضای استراحت همایش‌ها، در نمایشگاه‌ها و حتی در فضاهای عمومی پررفت‌وآمد مثل ایستگاه‌های مترو دیده‌اید.

در پایان باز هم یادآوری می‌کنیم که میز کانتر جایی است که اولین ارتباط میان شما مشتریان بالقوه کسب‌وکار شما شکل می‌گیرد. بنابراین بسیار مهم است که تاثیر اولیه خوبی بر روی مشتری خود بگذارید. اگرچه بخش بزرگی از این تاثیر به رفتار فرد پشت کانتر ارتباط دارد؛ اما نباید به طراحی کاربردی و ظاهر مناسب این مبلمان اداری نیز بی‌توجه بود.