بدون شک طراحی لابی اداری به عنوان اولین نقطه برخورد افراد با کسب‌وکار شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین در نظر گرفتن جزئیات مختلف و ایده‌های موثر برای طراحی این بخش از دفتر اداری، همیشه دغدغه مهم و البته جذابی است. هنگام طراحی یک لابی اداری، چند سوال وجود دارد که باید پرسیده شود. اما مهم‌ترین و کلی‌ترین سوال این است که می‌خواهید لابی سازمان شما چه حس و برداشتی را به مخاطب منتقل کند؟ فضایی دلباز و جادار؟ شیک و مدرن؟ یا خاص و سنتی؟ موارد دیگری مانند شخصیت مخاطبان شما و مدت‌زمان حضور آنها در لابی نیز می‌تواند مهم باشد.

از سویی پاسخ به این سوالات کاملا به نوع کسب‌وکار شما و موضوع فعالیت آن بستگی دارد. از هتل‌ها گرفته تا شرکت‌های بزرگ، لابی هر کسب‌وکار می‌توانند به اندازه نیازش متفاوت باشد. در حدی که برای دفاتر اداری کوچک، به‌جای لابی به اتاق انتظار بسنده می‌شود. هنگام طراحی لابی اداری برای کسب‌وکارتان، چند اصل اساسی وجود دارد. در این نوشته این اصول اساسی را در قالب ۵ ایده به شما معرفی خواهیم کرد.

یک بیانیه جسورانه داشته باشید

ورود به لابی اداری شما باید احساسی متفاوت را به مخاطب منتقل کند. بنابراین باید بتوانید یک بیانیه جسورانه و منحصربه‌فرد داشته باشید. این هدف از طرق مختلفی امکان‌پذیر است؛ با این وجود بسیار مهم است که روش انتخابی با فلسفه و فضای فکری و تبلیغاتی کسب‌وکار شما هماهنگ باشد. به عنوان مثال میزهای پذیرش سفارشی یک گزینه عالی برای متفاوت بودن هستند همچنین آثار هنری دیجیتال، گرافیک‌های دیواری، نورپردازی خلاقانه و اکسسوری‌ اداری مختلف همگی می‌توانند در ایجاد ظاهر و احساس مناسب برای برند شما در لابی موثر باشند.

عملکرد و پیمایش آسان

فراموش نکنید که اغلب مراجعان به لابی اداری شما، با این محیط آشنایی کامل ندارند. بنابراین یک چیدمان آسان و قابل درک که بازدیدکنندگان در پیمایش آن مشکلی نداشته باشند؛ موضوعی بسیار کلیدی برای احساس راحتی آنها است. در این زمینه می‌توانید تابلوهایی داشته باشید که بازدیدکنندگان را به سمت میز پذیرش هدایت کند. همچنین فضای کافی و شرایط مناسب برای دسترسی توان‌یابان ایجاد کنید.

از سویی باید اطمینان حاصل کنید که مسیر و روش دسترسی به نقاطی مانند آسانسورها، سرویس‌های بهداشتی و سایر نقاط معمول به‌وضوح مشخص شده‌اند. همچنین این نکته مهم است که لابی اداری خود را با صندلی‌های کافی و فضاهای باز مناسب، بر اساس میزان رفت و آمد روزانه، به فضایی کاربردی‌تر برای مخاطبان تبدیل کنید. در نهایت بهتر است در لابی‌های پرتردد، خطوط مشخصی را برای حرکت از ورودی ساختمان به سمت میز پذیرش، آسانسور و سایر مقاصد مهم ایجاد کنید. فراموش نکنید که یک لابی اداری زیبا اگر کاربردی نباشد بی‌معنی است.

پیام برند

این اصل کمی به اصل اول شباهت دارد؛ اما در جزئیات با آن متفاوت است. در آن اصل مسئله ایجاد حضوری جسورانه و چشم‌گیر بود. در حالی که در این اصل تمرکز بر رساندن پیام برند شما به بهترین شکل به مخاطبان است. به‌طور خلاصه یک لابی اداری علاوه بر راحتی و کاربردی بودن، باید نشان‌دهنده برند شما و ارزش‌های اصلی کسب‌وکارتان باشد.

تصاویر برند، مانند لوگو، عکس‌ها و تابلوها، می‌توانند فورا بازدیدکنندگان را با برند شما آشنا کنند. در این زمینه بسیار مهم است که دکوراسیون اداری لابی شما و همچنین رنگ‌های انتخاب برای لابی اداری، با عنصر زیبایی‌شناسی در برند شما و رنگ سازمانی کسب‌وکارتان مطابقت داشته باشد.

در نهایت بنابر نوع کسب‌وکار ممکن است بتوانید برخی نمونه‌های مناسب و جذاب از محصولات شرکت خود را در این فضا نمایش دهید. حتی می‌توانید مانند یک نمایشگاه یا موزه، در فضای لابی اداری، تاریخچه و داستان برند خود را مطرح کنید. در نهایت توصیه می‌کنیم که به دقت در مورد پیام مدنظرتان برای انتقال در لابی به بازدیدکنندگان فکر کنید. شما باید از این فرصت استفاده کنید؛ تا به بازدیدکنندگان نشان دهید که برند شما چیست و چه‌کار می‌کند.

یک فضای اجتماعی

با گذشت زمان طراحی و عملکرد لابی‌های اداری به یک فضای چند منظوره تبدیل شده است. بسیاری از شرکت‌ها از لابی به‌عنوان مکانی برای معاشرت، برنامه‌ریزی و آماده شدن برای روز کاری استفاده می‌کنند. همین لابی می‌تواند شامل میزهای فردی، مناطق جلسات گروهی و حتی فضاهایی برای برگزاری رویداد باشد. به همین دلیل نیز مهم است که در طراحی لابی اداری به این کاربری‌ها نیز توجه داشته و در صورت نیاز به آنها، فضا و تجهیزات لابی را برای آن آماده کنید.

انسان‌گرا و شبیه به خانه

حال و هوای آرام یک اتاق نشیمن را به لابی اداری خود بیاورید؛ و آن را به فضایی گرم و دعوت‌کننده برای بازدیدکنندگان و کارکنان خود تبدیل کنید. در واقع این فضاها مانند مکانی است که دوستان و همکاران با قهوه و نوشیدنی کنار هم می‌نشینند؛ و همین موضوع ساده موجب استحکام همکاری‌های کاری بین آنها می‌شود.

همچنین این ویژگی رضایت شغلی کارکنان و حس و حال روحی آنها را بهبود می‌دهد. برای این کار کاناپه‌های راحت و صندلی‌های استراحت را در نزدیکی یک‌دیگر قرار دهید؛ تا احساسی دوستانه داشته باشید. از سویی عناصر موجود در طراحی بیوفیلیک مانند گیاهان و نور طبیعی، لابی اداری شما را به فضایی سالم‌تر و جذاب‌تر تبدیل می‌کنند.

تجربه لابی هتل در محل کار

در برخی کسب‌وکارها این ویژگی در عمل کار می‌کند. در واقع اگر لابی اداری شما شبیه به یک کافی شاپ یا هتل باشد؛ احتمالا همه افراد سازمان و مخاطبان بیرونی، از حضور در آن احساس رضایت بیشتری خواهند داشت. بنابراین بد نیست به این فکر کنید که الزامات ایجاد چنین فضایی را در نظر بگیرید. چنین فضاهایی می‌توانند شیک و در عین حال شخصی باشند.

در این زمینه در نظر گرفتن عناصری مانند در دسترس بودن غذا و نوشیدنی، اینترنت بی‌سیم و پریزهای برق، تجربه استفاده از لابی اداری شما را بیشتر بهبود می‌بخشد. البته باید مواردی را نیز فدا کنید. مثلا مبلمان اداری گزینه مناسبی برای این لابی نیست؛ و بهتر است به سراغ مبلمان‌های غیررسمی‌تری بروید. همچنین این لابی می‌تواند ترکیبی از فضای کافه و کتابخانه باشد؛ تا هویت و کارکرد اصلی فضا نیز مشخص باشد.

متفاوت باشید

در نهایت باید جرات کنید و برای داشتن یک لابی اداری ویژه، متفاوت فکر کرده و متفاوت عمل کنید. ایده‌های متفاوت می‌توانند در راستای کسب‌وکار شما بوده و یا هیچ ارتباط مستقیمی به آن نداشته باشند. به عنوان مثال داشتن یک صفحه نمایش بزرگ برای خوشامدگویی به مخاطبان مهم و یا جدولی از لیست جلسات برای افراد در حال انتظار در لابی، می‌تواند گزینه جذابی باشد.

ایده دیگر استفاده از ابزارهای سرگرمی و بازی در لابی است؛ تا مشتریان شما در طول زمان انتظار، مجبور به مرور مجله‌‎های تاریخ گذشته نباشند. در نهایت امیدواریم با خواندن این مقاله، بتوانید در طراحی لابی اداری دلخواه خود موفق باشید.