طراحی فضاهای اداری منعطف سال‌های زیادی ذهن طراحان داخلی را به خود مشغول کرده‌است. فضایی که در عین راحت بودن برای کار کردن نیز مناسب باشد. فضاهای مشترک همکاری را در بین کارمندان افزایش می‌دهد. اما در این محیط‌ها تمرکز کردن برای آنها بسیار سخت خواهد بود و نداشتن تمرکز منجر به کاهش بهره‌وری می‌شود. پس ایجاد حریم خصوصی و فضایی برای کارمندان که بتوانند در آن تمرکز کنند به اندازه ایجاد همکاری بین آنها حائز اهمیت است. در این مطلب می‌خواهیم در مورد نکات طراحی فضای اداری منعطف صحبت کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

لوگو و نام تجاری را در طراحی فضاهای اداری به حداقل برسانید

روش‌های نوینی از تبلیغات و بازاریابی از طریق شبکه‌‎های اجتماعی و کانال‌های خرید و فروش در حال شکل‌گیری است. امروزه شرکت‌ها در حال اصلاح نام تجاری خود با توجه به این تغییرات هستند.

سازگاری و هماهنگی محیط با نشان تجاری‌تان مهم است. اما اگر در محیط از لوگو بیش از اندازه استفاده شده باشد، با هر بار تغییر لوگو مجبور خواهید شد در دکواسیون محیط کارتان تجدید نظر کنید و برای تغییر آن هزینه‌های سنگینی را بپردازید. پس برای داشتن فضاهای اداری منعطف‌تر سعی کنید کمتر از لوگو در محیط استفاده کنید.

از سوی دیگر باید به این نکته توجه کنید که چه افرادی بیشتر وقت خود را در این فضا سپری می‌کنند. نشان تجاری قطعا نمی‌تواند باعث بهبود عملکرد کارمندان شود و به آنها انگیزه دهد. پس سعی کنید از المان‌هایی در محیط استفاده کنید که به کارمندان حس راحتی را القا کند. تزئینات متناسب با سبک فضای اداری شرکت، کارهای هنری، نورپردازی و طرح‌های رنگی جایگزین‌های مناسبی برای لوگو‌های متعدد در محیط اداری هستند.

از تزئینات و مبلمان ثابت استفاده نکنید

برای طراحی فضاهای اداری منعطف باید به این نکته توجه کنید که تا جایی که می‌توانید از مبلمان اداری ثابت و اکسسوری اداری دائمی استفاده نکنید. به عنوان مثال فرض کنید در شرکتتان میز اتاق کنفرانس به دیوار متصل باشد. درآینده با گسترش موسسه و به فضای بزرگتری احتیاج پیدا می‌کنید و باید تغییراتی در فضا ایجاد کنید یا دفترتان را به مکان دیگری منتقل کنید.

اما میزی که به دیوار وصل شده‌ است تغییراتی را که می‌توانید اعمال کنید، محدود می‌کند و اگر بخواهید به مکان دیگری نقل مکان کنید، باید برای خرید میزهای جدید هزینه گزافی را پرداخت کنید.

 

سعی کنید برای کارمندان محیط‌های جداگانه و آرام آماده کنید

به نظر می‌رسد که کاهش فضای شخصی بهترین راه برای صرفه‌جویی در هزینه‌های طراحی دکوراسیون اداری است. اما آلودگی‌های صوتی دلیل کار کردن افراد متعدد در یک محیط باعث از بین رفتن تمرکز کارکنان می‌شود. در نتیجه آن کار مفیدی که انجام می‌دهند کاهش خواهد یافت و شرکت در انجام کارها ضرر می‌کند. زمان طراحی فضای اداری منعطف به وسیله پارتیشن‌های اداری می‌توان به سادگی فضا را به بخش‌های کوچک‌تر برای ۳ یا ۴ نفر تقسیم کرد.

 

فضاهای کاری را در مکانی دور از مسیرهای پر رفت و آمد قرار دهید.

مناطقی مانند سرویس بهداشتی، در ورودی، آبدارخانه و پذیرش شرکت باید از فضای کار دور باشند. این امر باعث می‌شود تا کارکنان بتوانند به سادگی به انجام وظایف خود بپردازند.

مکانی را به عنوان اتاق تماس در نظر بگیرید

تماس‌های تلفنی در مکان‌های مشترک معمولا باعث پرت شدن حواس دیگران می‌شود. از سوی دیگر ممکن است تماس محرمانه باشد یا در شرایط خاصی ضروری باشد. تهیه اتاق‌های مخصوص مکالمه با استفاده از پارتیشن‌های عایق صدا می‌تواند به کارکنان فروش و سایر کارمندان اجازه دهد تا تمام تمرکز خود را بر روی تماس خود بگذارند.

از عایق صدا استفاده کنید

صداها اکثرا به عنوان عوامل مهم حواس‌پرتی در محل کار شناخته‌شده‌ هستند. می‌توانید برای کم کردن آلودگی‌های صوتی در محیط کار به جای استفاده از کاشی‌های سخت، کفپوش‌هایی در نظر بگیرید که صدای قدم‌ها را به خود جذب می‌کنند یا از پارتیشن‌های دوجداره برای جدا کردن محیط‌ها از هم استفاده کنید.

فضایی را برای گیاهان طراحی کنید

گیاهان نه تنها به یک منطقه اداری زندگی می‌بخشند، بلکه می‌توانند در ارتقای سلامتی افرادی که در آن محیط حضور دارند نیز مفید باشند. هنگام تصمیم به طراحی فضای اداری منعطف گیاهانی را انتخاب کنید که ضمن ایجاد اکسیژن، زیبا باشند و در افراد ایجاد آلرژی نکنند. معمولا گیاهانی که دارای رایحه هستند مناسب محیط‌های عمومی نیستند، زیرا رایحه‌ها اغلب باعث سردرد می‌شوند. بنابراین هنگام انتخاب گیاه برای فضای سبز به این نکات توجه داشته باشید.

 

از نور خورشید غافل نشوید!

هنگام طراحی یا بازسازی فضا سعی کنید از نور طبیعی بیشتر بهره ببرید. استفاده از لامپ‌های کافی برای تامین روشنایی امری ضروری است، اما این موضوع به اثبات رسیده است که نور آفتاب به بهتر شدن خلق‌وخو کمک می‌کند.

از مبلمان و وسایل کاربردی در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کنید

سعی کنید در طراحی فضاهای اداری منعطف از گزینه‌هایی مانند مبل‌های مدرنی که می‌توان آن‌ها را کنار هم جمع کرد، کاناپه‌های راحت و متحرک و صندلی‌هایی استفاده کنید که با توجه به ساختار بدن طراحی شده‌اند و می‌توان آن‌ها را با توجه به نیاز هر فرد تنظیم کرد و تغییر داد. برخی از کارمندان مدارک اداری زیادی روی میز کار خود دارند، مطمئن شوید که همه کارکنان از فضای ذخیره‌سازی کافی برای نگهداری اسناد برخوردار هستند. برای نظم و ترتیب دادن به میز کار می‌توان از فایل‌های مختلف استفاده کرد.

 

از اکسسوری‌های اداری برای نشان دادن وضعیت کارمندان کمک بگیرید

کارمندان برای انجام کارهای خود در بخشی که با چند همکار دیگر خود به اشتراک گذاشته اند، باید تمرکز کنند. استفاده از شاخص‌های کوچک مثل برچسپی روی لپ تاپ یا علائم کوچکی که به کارمندان دیگر نشان می‌دهد که فرد مشغول کار کردن است، به راحتی می‌تواند از پرت شدن حواس  شخص جلوگیری کند.

صندلی‌های اداری مختلفی در اختیار کارمندان قرار دهید

صندلی‌های اداری بسیار متنوع هستند. یک صندلی اداری ممکن است برای یک کارمند راحت باشد، اما کارمند دیگر با آن صندلی احساس راحتی نکند. بنابراین صندلی‌هایی که قابلیت تنظیم شدن دارند برای فضاهای اداری منعطف ایده خوبی هستند. برای کارمندانی که از مشکلات ستون فقرات، گردن و مچ دست رنج می‌برند نیز گزینه‌هایی انتخاب کنید که مناسب وضعیت‌ آن‌ها باشد.

 

سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مناسب در سقف تعبیه کنید

هنگام شروع به طراحی فضاهای اداری منعطف و بعد از تعیین محیط‌های کاری، دما را در نظر بگیرید. فضاهای بزرگ ممکن است با تغییر فصول گرم‌تر‌ یا سردتر شوند. تعبیه کردن چند سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی متناسب با اندازه فضا می‌تواند باعث شود کارمندان تمام تمرکز خود را بر روی کارشان بگذارند.

سخن نهایی

یکی از نکات بسیار مهم برای افزایش سطح عملکرد و کارآیی کارمندان توجه به طراحی فضاهای اداری منعطف است. استفاده از ابزارهای مختلف مانند پارتیشن اداری به شما اجازه می‌دهد فضا را به بهترین شکل تقسیم‌بندی کنید.

علاوه بر این با نکات بالا بهتر می‌توانید به هدف خود برسید. گروه طراحی فضاهای اداری مکعب تمام دانش و ابزار لازم برای چنین کاری را دارد و یکی از نام‌های بزرگ در زمینه طراحی و ساخت انواع دکوراسیون‌های اداری است. با مشاوره رایگان با این شرکت و استفاده از خدمات آن، محیط اداره خود را متفاوت خواهید کرد.