امروزه حتما اسم دکوراسیون داخلی به گوش بیشتر مردم خورده است. هرجایی که بروید شاهد نمای بیرونی و داخلی آن مکان خواهید بود که به زیبایی طراحی شده است. چیدمان منظم که بخش زیبایی را هم در نظر گرفته است تاثیر زیادی در افزایش تمرکز دارد. به خصوص در محیط کار که روزانه فعالیت‌های زیادی انجام می‌شود و افراد زیادی هم رفت و آمد دارند.  این طراحی‌ها از نظر روانشناسی بر انسان اثر زیادی دارد. از این رو همه‌ی ادارات، به خصوص دفاتر اداری، ارگان‌های متفاوت، و… ارزش خاصی برای دکوراسیون محیط خود قائل می‌شوند.

اهمیت طراحی دکوراسیون اداری

در دنیای امروز، چیزی که در طراحی اهمیت زیادی دارد، خاص بودن و زیبایی طراحی‌ها می‌باشد. طراحی دکوراسیون محیط اداری اثر زیادی بر روی تمامی کارکنان اداره دارد. گفتنی است که طراحی دکوراسیون اداری اداره‌ها جز اولین موردهایی می‌باشد که هنگام ورود به شرکت و اداره، بسیار شاخص می‌شود. دکوراسیون زیبا و مدرن اداره‌ها به دلیل اینکه بر روی طرز فکر مشتری‌ها، کسب و کار شرکت اثر دارد. همچنین بر روی روابط خارجی و داخلی اداره‌ها، همکاری کارکنان، روحیه آنها و افزایش فروش هم بی‌اثر نیست.

پس می‌توان گفت نقش بسزایی در بهینه سازی محیط دفاتر و ارگان‌ها دارد. به خاطر این تاثیرات طراحی دکوراسیون اداری به یکی از جدیدترین و حرفه‌ای‌ترین رشته معماری به شمار می‌آید. در واقع می‌توان گفت دکوراسیون اداری چگونگی چیدمان مبلمان و میز اداری و همچنین تقسیم بندی فضاها می‌باشد.

عوامل تاثیرگذار در دکوراسیون اداری

همانطور که ذکر کردیم، طراحی داخلی هر اداره بر میزان سرعت و انعطاف‌پذیری کارکنان و پررنگ شدن هویت شرکت تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این بهتر شدن کیفیت پارتیشن اداری، تلاش برای دستیابی به فکرهای خلاقانه، روابط عالی کارکنان و مشتری‌ها اثر زیادی دارد. طراحی داخلی اصولی باعث می‌شود که سطح انگیزه کاری در میان کارمندان در سطح بالایی قرار بگیرد. همچنین یک طراحی خاص می‌تواند به جذب کارمندن با استعداد در شرکت هم کمک کند.

طراحان داخلی اداری، امروزه ویژگی‌ها و استاندارهای بالایی را در پروژه‌های خود دخیل کرده‌اند. از جمله ایجاد فضای استراحت و مشارت جمعی برای افزایش تعامل مثبت. طراحی سالن کنفرانس بر اساس نیازهای یک شرکت و نوع کسب و کار. تمام موارد ذکر شده گاهی بیشتر از ویزگی‌های اقتصادی مانند حقوق و مزایا تاثیر گذار است. به بیانی دیگر ایجاد یک محیط کاری استاندارد و داشتن کارمندانی با رضایت شغلی بالا به نوعی سرمایه یک شرکت محسوب می‌شود.

تاثیرات دکوراسیون اداری بر افراد حاضر در محیط کار

همانطور که گفته شد، طراحی دکوراسیون اداری از جهات مختلف تاثیرگذار می‌باشد. بیشترین تاثیر دکوراسیون اداری بر روی افراد حاضر در محیط اداری است که ساعات زیادی در آنجا مشغول به فعالیت هستند. کارمندان، مدیران، کارشناسان مسئولان و به خصوص مشتریان و شرکای کاری در دسته این افراد قرار می‌گیرند. این تاثیر به این دلیل است که باعث به وجود آمدن آرامش و همچنین نظم برای محیط اداری می‌شود. این نظم باعث می‌شود که اختلالی در روند کاری به وجود نیاید و هر کاری به بهترین شکل در زمان مقرر صورت بگیرد. از ایجاد ترافیک کاری و استرس ناشی از عقب ماندگی کاری جلوگیری به عمل می‌آید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باعث این تاثیر می‌شود، انتخاب مبلمان اداری شیک و مدرن است. وقتی که ارباب رجوعان به شرکت وارد می‌شوند اولین چیزی که به چشم آنها شاخص است، طراحی داخلی محیط شرکت به همراه مبلمان هماهنگ با محیط می‌باشد.

تقسیم بندی در دکوراسیون اداری

تقسیم بندی صحیح محیط کاری یکی دیگر از ویژگی‌های یک دکوراسیون اداری استاندارد است. هر محیط اداری باید به نسبت نوع کاری هر کارمند فضای مخصوص به او را در نظر بگیرد. یک طراح داخلی به خوبی با این موضوع آشنا است و در هنگام طراحی بخش‌های هر شرکت و تعداد افراد فعال در آن را در نظر می‌گیرد. همچنین جایگاه هر فرد هم در طراحی داخلی هر فضا تاثیر گذار است. به طور مثال کارکنان قسمت فروش که ساعات طولانی با تلفن صحبت می‌کنند باید از دیگر بخش‌ها جدا باشند. در صورت محدود بودن فضا با استفاده از پارتیشن اداری که عایق صدا است فضای آنها را جدا کرد. هر کارمند باید در محیط کاری خود احساس آرامش داشته باشد، تا بتوانند با تمرکز کامل وظایف خود مشغول شوند. تمام این عوامل بر تعامل مثبت میان کارمندان و مدیران نقش بسازیی دارد. همچنین هر فردی، هنگام مراجعه به شرکت بدون هیچ اتلاف وقتی به قسمتی که در نظر دارد مراجعه می‌کند. پس با این نظم و جایگاه مناسب تمام کسانی که در شرکت مشغول به کار می‌باشند، احساس رضایت و آرامش می‌کنند. این احساس در کارکنان باعث می‌شود که کار و فعالیت‌های خود را خیلی خوب انجام دهند. بنابراین پیشرفت کاری آنها زیاد می‌شود و این نتیجه عالی همکاری بین کارکنان را تقویت می‌کند و بر کارهای آنها اثر دوچندانی می‌گذارد.

وقتی محیط اداری، دارای دکوراسیون زیبایی باشد گاهی می‌تواند تا حدی بر طرز فکر ارباب رجوعان اثر بگذارد. با به وجود آمدن نگرش جدید آنها، باعث می‌شود که پیشرفت مضاعفی داشته باشند.

اثرات منفی دکوراسیون غیر استاندارد

اگر بخواهیم به طور کلی این اثر را برای شما توضیح دهیم باید بگوییم که وقتی استانداردهای طراحی و دکوراسیون اداری را رعایت نکنیم این تأثیرات منفی می‌تواند بر روی تمامی کارکردهای کارکنان شرکت اثر بگذارد. زمانی که ارباب رجوع وارد دفتر یا شرکت می‌شود، دکوراسیون اداری زیبا و مدرن، باعث به وجود آمدن اعتماد، جلب توجه و روحیه و اطمینان مشتری‌ها و در ادامه، شرایط کسب و کار برای همگی موفقیت آمیز می‌شود. پس طراحی کردن محیط‌های اداری، امری جدی و خیلی مهم می‌باشد.

رعایت نکته‌های مربوطه دکوراسیون اداری

همانطور که می‌دانید، محیطی که کارکنان در آنجا همگی با هم کار می‌کنند، اثر زیادی بر روی تمرکز و روند کاریشان خواهد داشت. اگر دکوراسیون دفاتر اداری طوری باشد که کارکنان بتوانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند می‌تواند بر روی روحیه کاری آن‌ها اثر بسزایی بگذارد. وقتی که ما از کار و محیط اداری صحبت می‌کنیم منظور همگی ما جایی می‌باشد که افراد در ارگان‌ها و سازمان‌های گوناگون با داشتن سمت‌های مختلف با یکدیگر در آن کار می‌کنند و طراحی آن محیط می‌تواند اثر زیادی بر خروجی کارهایشان داشته باشد.

با توجه به موارد فوق، اگر طراحی‌ و دکوراسیون با دقت زیادی انجام گیرد و قوانین را به صورت کامل رعایت کنید، باعث ‌می‌شود که سودآوری تمامی بخش‌های شرکت، خیلی بیشتر شود. پس باید بعضی نکات را رعایت کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. ما در ادامه به آن می‌پردازیم.

انواع میز و صندلی اداری

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در جایی که کار می‌کنید، در قسمت‌های متفاوت شرکت فعالیت دارید. متوجه می‌شوید که انواع میز، صندلی و مبلمان اداری تاثیر بسیار زیادی در روند کاری شما خواهد داشت. به همین دلیل سعی می‌شود که در دکوراسیون دفترهایی که کارکنان در آنجا مشغول به کار هستند، تمامی وسایل استاندارد باشند. مبلمان اداری ارگونومیک باعث افزایش بازده کاری، سلامتی و بیشتر شدن روحیه کارکنان شود. پس لازم است موقع خرید مبلمان به چندین نکته توجه کنید. قیمت و رنگ از نکات بسیار مهم هستند. باید سعی کنید این نکات را در هنگام انتخاب و خرید در نظر بگیرید.

بر اساس علم روانشناسی، رنگ بر عملکرد کارکنان شرکت تاثیر زیادی می‌گذارد. استفاده از مبلمان خاص و مدرن در چنین محیطی باعث افزایش پارتیشن اداری و بیشتر شدن خلاقیت کارکنان می‌شود. مبلمان اداری باعث می‌شود که کارکنان موقع نشستن روی مبلمان اداری مناسب، احساس راحتی بیشتری داشته باشند. اما اگر از مبلمان مناسب در طراحی محیط اداری استفاده نشود، کارکنان بیشتر تمایل به انجام کارهای شخصی و فردی خود خواهند داشت. شما باید برای یک جلسه گروهی که کارکنان به همفکری و شرکت یکدیگر نیاز دارند به جای میز مستطیلی، از میز گرد استفاده کنند تا همگی بر یکدیگر مسلط باشند و نتیجه دلخواه را بگیرند.

تاثیر رنگ دکوراسیون اداری

اگر انتخاب رنگ مناسب اولین قدم برای طراحی دکوراسیون داخلی نباشد، ولی قطعاً یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در طراحی داخلی‌ می‌باشد. رنگ‌ها از این جهت برای ما مهم هستند که تاثیر عمیقی بر نحوه فعالیت و عملکرد در یک موقعیت کاری دارند. همچنین باعث می‌شوند کارکنان کارهایشان را به نحو احسن به اتمام برسانند.

همیشه به یاد داشته باشید که جدیدترین دکوراسیون محیط اداری و دفاتر باید با راحتی خانه و حرفه‌ای بودن مشاغل یک ترکیب فوق العاده‌ را ایجاد کند. از رنگ‌های مناسب و شاد که باعث شور و نشاط و حتی سلامت روحی کارکنان در فضای کاری می‌شود و باعث می‌شود که آنها بهتر کار کنند، باید در محیط اداری استفاده شود.

اگر از رنگ‌های آبی یا سبز در طراحی دفتر خود استفاده کرده‌اید، باعث افزایش عملکرد کارکنان می‌شود. مدیرانی که به افزایش بازده کاری و ایده‌های تازه اهمیت زیادی می‌دهند از رنگ قرمز نیز برای طراحی دکوراسیون استفاده می‌کنند. رنگ قرمز نشان دهنده فعالیت‌هایی می‌باشد که دقت و توجه به جزئیات نیاز می‌باشد. اگر به طراحی دکوراسیون شرکت‌های معروف مانند مایکروسافت و گوگل و دیگر شرکت‌ها توجه کرده باشید. متوجه می‌شوید که آنها از این سه رنگ در دفاتر خود استفاده کرده‌اند. پس لازم است شما از رنگ‌های سازمانی در طراحی فضای اداری استفاده کنید.

سخن آخر

با خواندن مطالب بالا متوجه شدید که طراحی دکوراسیون اداری یکی از مهم‌ترین تصمیمات هر مدیر و مسئول برای مدیریت و فعالیت کارکنان می‌باشد. تاثیر زیادی بر تقویت همکاری بین مسئولان با کارکنان محیط‌های اداری نیز دارد. رعایت توصیه‌های بالا می‌تواند بازده شرکت‌ها را تا چندین برابر بالا ببرد. طبق علم روانشناسی، محیطی که در آن مشغول به کار هستید اثر عمیقی بر بازده فعالیت کارکنان دارد. تا جایی که می‌تواند باعث تقویت همکاری بین کارکنان و بیشتر کردن مشارکت و خلاقیت آنها در کار گروهی شود. پس لازم است به توصیه‌هایی که در فوق ذکر شده است توجه کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد.