آیا می‌توان یک سبک خاص قدیمی را به صورت کامل در یک اداره یا دفتر کار پیاده کرد؟ این سوالی است که در این مقاله سمانه ساز به آن پاسخ می‌گوییم. با مجله‌ی مکعب همراه باشید.

در پاسخ به این سوال اگر در یک کلام بخواهیم به صورت خلاصه پاسخی بدهیم می‌گوییم می‌شود اما بستگی دارد. همین الان در بسیار از تجارت خانه‌های تهران، سبکی با استفاده از المان‌های سنتی طراحی داخلی ایرانی اجرا می‌شود. این واقعیت است که یک تاجر فرش معتمد بازار در شرکت صادرات فرش‌های دستبافش باید از انواع قالی‌های زیبای ایرانی استفاده کند و به سختی می‌توان برای این شرکت یک دکوراسیون اداری مینیمال را در نظر گرفت. تغییر سبک دکوراسیون داخلی عملا سرچشمه گرفته از تغییر سبک کار در محیط کاری بود. زمانی حتی به میز و صندلی اداری برای دفاتر نیازی نبود و صاحبات مسند روی زمین و پشت یک میز کوچک می‌نشستند.

با آمدن سیستم موسوم به بروکراسی دفاتر اداری هم شکل گرفتند و صندلی‌ و میز اداری هم جای خود را در میان کارمندان و مدیران باز کردند. ابزار و وسایل اداری هر چند ده سال تغییر کرد‌ه‌اند و شکل ماشین‌های تایپ نیز تغییر کرد؛ پرونده‌ها در زونکن‌های متفاوت دسته بندی شد و فایل‌های چوبی آهنی با اشکال متفاوت در دفاتر سر در آوردند. دفتر یک روزنامه با دفتر بازرگانی و یا دفتر معماری کاملا شکل‌های متفاوتی به خود گرفتند. این به چه دلیل بود. جوابی بسیار ساده برای این تفاوت فاحش بین دکوراسیون اداری مکان‌هایی که از آنها یاد کردیم بود آن هم به استفاده هر شغل از کاغذ باز می‌گشت.

تعارض سبک مدرن و سنتی طراحی دکوراسیون اداری

اصلی‌ترین دلیل از کجا شروع شد

شاید تعجب کنید که دکوراسیون اداری چه ربطی به کاغذ دارد. اما باور کنید که این صفحات سفید سبک که هنوز در دست ما این ور و آن ور می‌شوند و سیاه می‌شوند و به سطل زباله سرازیر می‌شوند نقش عمده‌ای در شکل دادن به ریخت و قیافه دکوراسیون اداری ما داشتند. سه شغلی که در بالا نام بردم را در نظر آورید. در یک دفتر روزنامه روزنامه نگاران روی چه کاغذ‌هایی می‌نوشتند؟ کاغذ‌های یادداشت و بعد هم محصول یاداشت‌هایشان را تایپ می‌کردند. روی هر میز یک ماشین تحریر کوچک بود و تلفن‌های بزرگ سیم‌دار مدام در حال زنگ خوردن. در روزنامه یادداشت‌ها کمتر بایگانی می‌شد برای همین قفسه ها و فایل های چندان زیادی برای بایگانی کاغذ‌ها دم دست نبود از این رو از دفاتر باز برای اسکان روزنامه نگاران استفاده می‌شد. حالا به دفتر معماری فکر کنید دکوراسیون اداری دفاتر معماری با قفسه‌هایی معنی می‌یافت که در آنها کالک‌های لوله شده طراحی را طبقه بندی می‌کردند. همین طور یک یا چند یا چندین میز رسم با چراغ‌های مطالعه با صندلی‌های کوچک برای آن که گاهی روی آنها بنشینند.

تعارض سبک مدرن و سنتی طراحی دکوراسیون اداری

این کاغذ‌های لوله شده کالک بودند که دکوراسیون یک دفتر معماری را تغییر می‌داند. اما به سراغ یک تجارتخانه برویم. دراینجا لیست و صورت وضعیت و فاکتور بود که در حجم‌های چند ده هزارتایی جا به جا می‌شد و باید بایگانی دقیقی روی آنها انجام می‌شد. برای همین دکوراسیون تجارت خانه‌ها از اتاق‌های تودرتو به همراه فایل‌ها عظیم فلزی تشکیل شده بود. فایل‌هایی که زونکن‌های متعددی را در خود جای می‌داد. اما الان چون همه ما با کامپیوتر، تبلت، لپتاپ مانیتور‌های بزرگ ۴۰ اینچی کار می‌کنیم تجارتخانه با نرم افزار‌های حسابداری کار می‌کند و تنها برای بایگانی ثابت چیزی را چاپ می‌کنند. روزنامه نگاران و معماران هر دو پشت کامپیوتر‌ هستند و حتی در دفاتر معماری مانیتور‌ها می‌توانند نقشه‌های کشیده شده را سه بعدی سازی کنند در حالی که روی صفحات کاغذی تنها یک بعد از کار دیده می‌شد.

کاغذ هر روز در حال حذف شدن از معادلات اداری است. امضا ها دیجیتال می‌شود و پرداخت‌ها الکترونیکی و از این رو همه به فضایی نسبتا شبیه به یکدیگر نیاز داریم. حالا در این وضعیت دکوراسیون اداری روز به روز به یک معیار واحد نزدیک می‌شود. اکنون به جای آنکه دکوراتور‌های دکوراسیون داخلی به این فکر کنند که چه وسایل اداری را باید در دکوراسیون اداری یک سازمان و دفتر اداری جای دهند به این فکر می‌کنند که افراد در یک دکوراسیون اداری چگونه با بهره وری بیشتری کار می‌کنند. چگونه راحت ترند و از همه مهم‌تر چگونه از کار خود لذت می‌برند. بیشترین و پر تعارض‌ترین بخش دکوراسیون اداری قدیم و جدید در همین بخش است. دکوراسیون اداری در عصر قبل از تکنولوژی و انفجار اطلاعات به فکر وسایل بود و اکنون به فکر آدم‌ها.

گروه طراحی دکوراسیون مکعب ارائه دهنده‌ی انواع خدمات طراحی داخلی اداری با تیمی مجرب و حرفه ای، همراه و مشاور شما برای طراحی کارآمد و چشم‌نواز مبلمان اداری خواهد بود. کلیه‌ی محصولات طراحی شده‌ی این گروه از کیفیت بالایی برخوردارند.