فضای کاری شما معمولاً جایی است که بیشتر روز خود را در آن می‌گذرانید. به همین دلیل این فضا باید برای کسب بهره‌وری بیشتر و حفظ سلامتی شما مناسب باشد. اگرچه ممکن است در نحوه شخصی‌سازی فضای خود در شرکت محدودیت‌هایی داشته باشید، اما می‌توانید یک میز کار مناسب با نیازهای خود در خانه انتخاب کنید. به خصوص در حال حاضر که با پاندمی ویروس کرونا بیشتر است، افراد مجبورند در قالب دورکاری در خانه به کارهای اداری خود رسیدگی کنند.

پس به عنوان یک کارفرما یا کارمند باید پیش از خرید تجهیزات اداری مثل میز و صندلی به نکات مشخصی توجه کرد. فراموش نکنید که انتخاب میز اداری مناسب به اندازه خرید یک صندلی اداری ارگونومیک مهم است؛ چرا که ظاهر و نوع طراحی مبلمان و میز اداری محل کار می‌تواند در خلق و خو و احساس کلی شما موثر باشد. توصیه می‌کنیم پیش از خرید، علاوه بر توجه به انواع ویژگی‌های میز اداری با مارک‌ها و سبک‌های مختلف، به نقد و بررسی خریداران قبلی آن‌ها توجه کنید. در این مطلب سعی کردیم به طور کامل به نکات لازم در انتخاب میز اداری اشاره کنیم. پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان طراحی داخلی باتجربه نیز پیش از خرید مشورت کنید.

سه فاکتور کلیدی پیش از انتخاب میز اداری

توصیه می‌کنیم پیش از خرید یک میز اداری مناسب به این فاکتورها دقت کنید:

نحوه چیدمان فضای اداری

به نحوه چیدمان دفتر کاری خود نگاه کنید. اینکه طراحی فضای کاری شما به صورت باز یا بسته است؟ یا اگر قصد خرید میز برای دفتر خانگی خود دارید، با توجه به ابعاد اتاق می‌توانید بخشی از آن را به میز کار خود اختصاص دهید یا خیر؟ پس حتما پیش از خرید، ابعاد فضای مورد نظر برای میز کار خود را اندازه‌گیری کنید.

میزان بودجه

پس از توجه به ابعاد میز ادارای به سراغ بودجه مورد نظر خود بروید. چرا که امروزه میزهای اداری بسیاری با توجه به کیفیت آن‌ها در قیمت‌های متغیری موجود هستند.

سبک میز اداری

پس از در نظر گرفتن دو فاکتور قبلی باید به سراغ ظاهر و سبک میز اداری مورد نظر خود بروید. آیا شما ترجیح می‌دهید به جای یک میز مدرن ایستاده به سراغ سبک‌های کلاسیک بروید؟ امروزه میزهای اداری از چوب‌های مختلف گیلاس یا بلوط و روکش‌های مختلف به رنگ‌های سیاه یا سفید، قهوه‌ای اسپرسو یا خاکستری تولید می‌شوند که انتخاب هرکدام از آن‌ها به سلیقه شما بستگی دارد. یادتان باشد که میز کار شما توصیف‌کننده حرفه، شخصیت کاری و نام تجاری شما است.

ویژگی‌های میز اداری مناسب

از ویژگی‌های یک میز اداری مناسب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

متناسب با ساختار بدن

ارتفاع میز کار شما باید به گونه‌ای باشد که هنگام تایپ روی صفحه کلید، بازوها و دستان شما با زمین موازی باشند. پاهایتان باید به راحتی زیر میز و به صورت صاف روی زمین قرار بگیرند. به همین دلیل می‌توانید به سراغ میزهایی با پایه‌های قابل تنظیم ارتفاع بروید.

دارای اندازه مناسب

اگر فضای اداری بزرگی دارید، می‌توانید یک میز بزرگ با قفسه‌های زیاد تهیه کنید. اگر مجبورید میز کار را در گوشه‌ای قرار بدهید، یک میز کار کنجی گزینه خوبی است.

دارای مواد به کار رفته مناسب 

بیشتر میزها از چوب ساخته شده‌اند و نوع چوبی که انتخاب می‌شود می‌تواند بر محیط کار تأثیر بگذارد. چوب‌های نرم مانند کاج و توس بسیار راحت هستند اما از دوام کمی برخوردارند و به آسانی دچار خراش می‌شوند. چوب‌های درخت بلوط، ساج، گردو و افرا گران‌تر هستند؛ زیرا مقاومت و ماندگاری بالایی دارند. امروزه میزهای کار ساخته شده از MDF یا تخته سه لایه نیز به دلیل وزن کم گزینه‌های محبوبی هستند.

دارای سطح کافی

پیش از انتخاب میز اداری، سبک کار خود را در نظر بگیرید. آیا شما فقط به یک لپ‌تاپ و بطری آب نیاز دارید یا باید اطراف خود را با عکس‌ها، گیاهان و مواردی از این دست در اطراف لپ‌تاپ خود شلوغ کنید. پس حتما به کافی بودن سطح میز مورد نظر خود توجه کنید. امروزه میزهایی با داشتن سوراخ‌ها یا کانال‌های سیم‌کشی، امکان مخفی نگه‌داشتن سیم‎های مزاحم را دارند تا بتوان سطح میز را برای کار افزایش داد.

دارای فضای ذخیره‌سازی کافی

اگر تجهیزات، پرونده‌ها، نمایشگرهای متعدد و وسایل دکوری زیادی دارید، به این معنی است که شما به یک میز بزرگ با فضای ذخیره‌سازی بیشتر نیاز دارید. حتی در طراحی‌های مینیمالیستی نیز به یک میز کار با حداقل فضای ذخیره‌سازی مثل کشو یا قفسه برای قرارگیری ابزار یا دستگاه‌های مورد استفاده نیاز است.

انواع میزهای اداری

از انواع میزهای اداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– میز ایستاده. میز ایستاده برای کسانی مفید است که ساعت‌های مداوم را پشت میز کار خود می‌گذرانند. زیرا متخصصان دریافته‌اند که ایستادن در برابر نشستن طولانی‌مدت می‌تواند به حفظ سلامتی شما کمک بیشتری کند. این نوع میز حتی در افزایش بهره‌وری نیز موثر است و گاهی در نبود فضا می‌توان بدون صندلی از آن استفاده کرد.

– میز تحریر. از هر میزی می‌توان برای نوشتن استفاده کرد، اما یک میز تحریر مخصوصاً بزرگ فضای زیادی را برای لپ‌تاپ یا کامپیوتر و همچنین نوت‌بوک، کاغذ و سایر ابزارهای نوشتاری در اختیار شما قرار می‌دهد.

– میز کنجی و L شکل. این نوع میز می تواند در گوشه اتاق قرار بگیرد و فضای کافی در گوشه اتاقی کوچک فراهم کند. حتی می توانید از یک طرف میز برای استفاده از لپ تاپ یا رایانه خود استفاده کنید. طرف دیگر را می توان برای انجام کارهای اضافی مانند کار بر روی پروژه با یک همکار یا میزبانی جلسات یک به یک استفاده کرد.

– میز کامپیوتر. یک میز کامپیوتر به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند فضای کافی برای استفاده از وسایل مختلف مانند لپ‌تاپ، کامپیوتر، چاپگر و اسکنر برای شما فراهم کند. اصولا هر میز اداری از نظر فنی می‌تواند یک میز کاربری رایانه محسوب شود.  

– میز مدیریتی. بسیاری از میزهای مدیریتی برای افزایش فضای کاربری میز، دارای کشوها و فضاهای ذخیره‌سازی مختلف مثل جایگاه مخصوص صفحه کلید و مناطقی برای سازماندهی چندین کابل و سیم برق هستند. این نوع میزها معمولا بر حسب وظایف و نقش‌های مختلف مدیران طراحی شده‌اند.

به طور کلی می‌توان گفت که خرید یک میز اداری متناسب با شرایط کاری خود و فضای محل قرارگیری آن، چندان هم ساده نیست. مطمئنا بهره‌مندی از تجربیات کارشناسان طراحی داخلی و معماری کمک بیشتری به شما خواهد گذاشت. می‌توانید برای کسب راهنمایی و مشاوره تخصصی‌تر در این زمینه با گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب مشورت کنید. این گروه مدت مدیدی است که در دو زمینه طراحی دکوراسیون اداری و طراحی دکوراسیون داخلی منزل فعالیت می‌کند و علاوه بر ارائه خدمات طراحی و مشاوره بصورت رایگان، سعی در طراحی و تولید محصولات متناسب با فضاهای مذکور را دارد. محصولاتی که در گروه مکعب طراحی و تولید می‌شوند علاوه بر ارگونومی دارای تنوع در متریال هم می‌باشند که این موضوع انتخاب را برای شما آسان می‌کند. می‌توانید با مراجعه به وب سایت گروه مکعب، بخش تماس با ما، با تیم کارشناسان باتجربه و خبره آن برای مشورت ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این در صورت تمایل می‌توانید خرید تجهیزات اداری مدرن خود را نیز از محصولات همین گروه انجام دهید.