بیشتر ما زمان زیادی را در محیط کار به‌سر می‌بریم؛ در واقع محل کار خانه دوممان شده است و مجبور به‌گذراندن برخی از ساعات روز در آنجا هستیم. برای همین شیوه و نحوه طراحی دکوراسیون اداره اهمیت زیادی دارد؛ شما باید دکوراسیونی مناسب برای اداره‌تان در نظر بگیرید که آرامشتان را افزایش می‌دهد و در حین کار از خستگی‌های مفرط جلوگیری می‌کند.

انواع دکوراسیون اداری برای محیط کار متنوع هستند. طراح بر اساس نیاز مشتری‌ها و محل کارشان یکی از این انواع این دکورها را به‌ آنها پیشنهاد می‌دهند. توصیه می‌کنیم قبل از طراحی دکوراسیون محیط کارتان، ابتدا انواع آنها را بشناسید تا با درک کاملی به‌تزئین دفتر اداره‌تان بپردازید.

انواع دکوراسیون اداری از لحاظ تم، نوع و مدل مبلمان، عناصر تزئینی، لوازم جانبی و … با یکدیگر تفاوت دارند. طراح‌ها با در نظر گرفتن جزئیات کامل، اقدام به‌ طراحی این دکورها می‌کنند. از انواع مبلمان اداری برای محیط کاری می توان به میز اداری مدرن، صندلی اداری و …  اشاره کرد.

آشنایی با انواع دکوراسیون اداری محیط کار

در ادامه لیستی از انواع دکوراسیون اداری برای محیط کار را می‌آوریم که جزء متداول‌ترین روش‌های طراحی محیط کار هستند و بیشتر مدیرها و صاحبین کسب‌و‌کار ترجیح می‌دهند محیط اداره‌ شان را به‌سبک این دکوراسیون‌ها طراحی کنند:

  • دکوراسیون ساحلی

دریا آرامش بی‌نظیری دارد، برای همین بیشتر افراد محیط کاریشان را به‌سبک ساحلی و دریایی تزئین می‌کنند. در رنگ‌بندی دکور ساحلی از انواع رنگ‌های سفید، آبی، سبز و نارنجی استفاده می‌شود.

طراح‌ها در این سبک دکوراسیون از انواع پوسته‌های دریایی یا عناصر چوبی نیز برای تزیین محیط کار استفاده می‌کنند. این دکور بیشتر مناسب افرادی است که در زمینه روانشناسی، تحقیقاتی و … فعالیت دارند. تزئینات ساحلی، آرامش را برایتان به‌ارمغان می‌آورند و استرس‌ها و نگرانی‌هایتان را از بین می‌برند.

  • دکوراسیون مدرن

در دکوراسیون اداری مدرن طراح‌ها از انواع رنگ‌های خنثی مثل سفید و خاکستری برای رنگ کاری محیط استفاده می‌کنند. آنها برای زیبایی بیشتر از خطوط پررنگ مستقیم نیز کمک می‌گیرند تا زیبایی خاصی به‌محیط اداره ببخشند.

اغلب لوازم و عناصر تزیینی در دکوراسیون‌های مدرن از جنس فلز هستند. مبلمان فلزی نیز در این دکوراسیون کاربرد زیادی دارند.

دکوراسیون اداری کلاسیک

انواع دکوراسیون اداری محیط کار

در دکوراسیون اداری کلاسیک از انواع وسایل چوبی و دکوری‌های پرزرق‌وبرق استفاده می‌کنند. معمولا روی انواع دکوری‌های این دکوراسیون نیز نقش‌ونگارهای مختلف وجود دارد.

در دکوراسیون کلاسیک از مبلمان سلطنتی استفاده می‌شود. نورهای گرم را نیز به عنوان نورپردازی این دکوراسیون‌ها به‌کار می‌برند. گلدان‌های کوچک و بزرگ با گل‌های زیبا نیز بخش جدانشدنی این دکوراسیون‌ها هستند.

  • دکوراسیون اسکاندیناویایی

یکی از انواع دکورهای مینیمال، دکوراسیون اسکاندیناویایی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از این سبک استقبال می‌کنند. در سبک دکوراسیون اسکاندیناویایی از اشیا معمولی و راحت استفاده می‌شود و تاکید بر سادگی است.

در دکوراسیون اسکاندیناویایی امکان استفاده طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها نیز وجود دارد. این سبک به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالا، به‌روش‌های مختلفی اجرا می‌شود. این دکوراسیون در عین سادگی، دنج و راحت است و زیبایی خاصی برای محیط اداره‌تان به‌ارمغان می‌آورد.

  • دکوراسیون معاصر

در نمای دکوراسیون معاصر از خطوط مستقیم استفاده می‌شود، به‌همین‌دلیل بسیاری از مردم آن را با سبک مدرن اشتباه می‌گیرند. در طراحی دکور به‌سبک معاصر طراح از رنگ‌های خنثی استفاده می‌کند، برای همین شباهت این سبک به‌دکوراسیون مدرن بیشتر می‌شود.

برخلاف دکوراسیون مدرن، در سبک معاصر هیچ خبری از ثبات و ماندگاری طرح‌ها و ایده‌ها نیست. در واقع هر روشی که هم‌اکنون برای طراحی این دکور به‌کار می‌آید، شاید در آینده منسوخ شود. در واقع در دکوراسیون معاصر همه عوامل در حال تغییروتحول است.

  • دکوراسیون گلم مدرن

دکوراسیون گلم مدرن ترکیبی از سبک مدرن و معاصر است. در این دکور از انواع وسایل تزئینی مختلف با رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود، همچنین مبل‌ها و وسایل از جنس فلز هستند.

در سبک گلم مدرن از دکوراتورهای عثمانی، صندلی‌های تاشو لوکس و مخملی برای طراحی استفاده می‌شود. طراح‌ها با در نظر گرفتن جزئیات مانند گذاشتن چند شاخه گل رز سفید داخل یک گلدان زیبا تاکید بیشتری روی این سبک از طراحی می‌کنند.

برای زیبایی بیشتر دکوراسیون گلم مدرن طراح‌ها از لوسترها و آینه‌های بزرگ استفاده می‌کنند.

  • دکوراسیون کانتری

دکوراسیون کانتری برای طراحی فضا و محیط کار به‌سبک روستایی به‌کار می‌آید. اگر دوست دارید در محیطی شبیه به مزرعه و روستا کار کنید، دکوراسیون کانتری را برای محیط اداره‌تان در نظر بگیرید.

این دکوراسیون برای اداره‌ها یا کسب‌وکارهایی که در زمینه تولید و فروش محصول‌های بومی و روستایی فعالیت دارند، بسیار مناسب است.

در تزئین دکوراسیون کانتری از انواع سبدهای حصیری در ابعاد مختلف، پالت‌ها و سفال‌های زیبا استفاده می‌شود. در این دکوراسیون رنگ قرمز را نیز به‌عنوان رنگ قالب در طیف‌های مختلف به‌کار می‌برند.

  • دکوراسیون تلفیقی

دکوراسیون تلفیقی در واقع ترکیبی از چند دکور مختلف با یکدیگر است. اگر از انتخابتان مطمئن نیستید و بین چند سبک مختلف مانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم دکوراسیون تلفیقی را انتخاب کنید.

در این دکوراسیون قانون مشخصی وجود ندارد، چون از ترکیب انواع سبک‌ها طراحی می‌شود. برای همین شما می‌توانید انواع رنگ‌ها، طرح‌ها، بافت یا مواد مختلف را برای طراحی این دکور انتخاب کنید.

دکورهای تلفیقی انعطاف‌پذیری بالایی دارند و تقریبا برای همه کسب‌و‌کارها مناسب هستند.

  • دکوراسیون بوهمین

در دکوراسیون بوهمین از انواع رنگ‌های پررنگ استفاده می‌شود و تاکید طراحی بر روشنایی فضا است. طراح‌ها از انواع رنگ‌های آبی، نارنجی، زرد، قرمز، بنفش پررنگ و سایه‌های کمرنگ صورتی به‌عنوان رنگ غالب این دکوراسیون استفاده می‌کنند.

جنس مبل‌ها در دکوراسیون بوهمین از چوب است که با پارچه‌های مخملی زیبا مزین شده‌اند. این پارچه‌ها با انواع طرح‌های گل‌های زیبا یا اشکال هندسی مختلف زیبایی و جذابیت ویژه‌ای به‌محیط کارتان هدیه می‌دهند.

در سبک بوهمین طراح سعی می‌کند از فرهنگ‌ها و اقلیم‌های مختلف در طراحی کمک بگیرد. این سبک برای محیط‌های رسمی به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست. بیشتر روانشناس‌ها یا افرادی که فعالیتشان خیلی رسمی نیست، می‌توانند از این سبک برای طراحی محیط اداره‌شان ایده بگیرند.

  • دکوراسیون وینتیج

وینتیج به‌طرح‌ها و دکوری‌های کهنه‌نما تاکید دارد. در این دکور از انواع رنگ‌های خنثی مانند قهوه‌ای، خاکستری یا سفید استفاده می‌کنند. در این سبک طراح سعی می‌کند جلوه‌های سبک معاصر و وینتیج را با یکدیگر ترکیب کند و نمایی جذاب و منحصربه‌فرد برای محیط به‌وجود بیاورد.

این سبک دیوارها به‌صورت آجرنما طراحی می‌شوند. صندلی‌ها نیز زنگ‌زده و از جنس چوب هستند. مبلمان اداری نیز قیمت زیادی ندارند و جزو انواع مبلمان ارزان‌قیمت به‌شمار می‌آیند.

در واقع وینتیج را می‌توان ترکیبی از سبک طراحی گذشته و امروزی دانست. این سبک بیشتر برای برخی کافه‌ها یا رستوران‌ها مناسب است، اما با این حال کسب‌و‌کارهای محدودی می‌توانند از وینتیج برای طراحی محیط کارشان ایده بگیرند.

  • دکوراسیون آسیایی

طراح در دکوراسیون آسیایی از عناصر و المان‌های طبیعت برای طراحی محیط استفاده می‌کند. رنگ‌های قالب در این دکوراسیون نیز سبز، سفید، آبی یا برخی از رنگ‌های خنثی هستند.

برای نورپردازی در دکوراسیون آسیایی معمولا از نور طبیعی استفاده می‌شود. در واقع طراح پنجره‌ها را با پوشش کم طراحی می‌کند، تا نور بیشتری در طی روز داخل اداره بتابد.

پوشش گیاهی یکی از مهمترین عناصر تزئینی در دکوراسیون‌های آسیایی هستند. در واقع در این سبک طراح گلدان و گیاه‌های کوچکی را در اطراف محیط اداره استفاده می‌کند تا جذابیت خاصی در محیط به‌وجود آورد.

از آنجا که در سبک آسیایی از نور طبیعی استفاده می‌شود و گل و گیاه نیز به‌کار می‌رود، این سبک بیشترین بهره‌وری را برای کارمندان دارد. بنابراین می‌توانید از آن برای انواع کسب‌و‌کارها با حوزه فعالیت‌های مختلف استفاده کنید.

  • دکوراسیون رترو

در دکوراسیون رترو تاکید بر استفاده از رنگ‌های جیغ و تند است. شاید در بسیاری از منابع خوانده باشید که برای محیط‌های اداره رنگ‌های جیغ و تند ایده جالبی نیستند، اما دکوراسیون رترو از این قاعده پیروی نمی‌کند.

اگر دکوراسیون محیط کارتان را به‌سبک رترو طراحی کنید، در واقعی نمایی از دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلادی را در دنیای امروزی به‌وجود می‌آورید؛ چون این سبک در آن دهه‌ها طرفداران زیادی داشت.

قالی‌های از مد افتاده، مبل‌های قدیمی و دیوارهای کاملا رنگ‌شده از ویژگی‌های سبک دکوراسیون رترو هستند.

  • دکوراسیون هایتک

اگر کمی خلاقیت در سبک دکوراسیون مدرن به خرج دهید، سبک هایتک به‌وجود می‌آید. در این سبک طراح سعی می‌کند از طرح‌های پرپیچ‌و‌خمی استفاده کند؛ همچنین تاکید او استفاده از اشیا و اشکال چندتکه است.

اشیا فلزی که سطح خشنی نیز دارند، در سبک دکوراسیون هایتک برای تزئین محیط استفاده می‌شوند. متریال چرم کمترین استفاده را در دکوراسیون هایتک دارند.

رنگ‌های قالب دکوراسیون هایتک شامل انواع رنگ‌های تیره و گرم و خاکستری یا سفید می‌شوند.

قیمت انواع دکوراسیون اداری برای محیط کار

قیمت انواع دکوراسیون اداری برای محیط کار چقدر است؟ طراح‌ها چطور قیمت این دکوری‌ها را تعیین می‌کنند؟ در واقع برای تعیین قیمت دکورها باید به نوع و سبک متریال و لوازمی که در طراحی استفاده می‌شود، دقت کنید. هرچه تعداد وسایل بیشتر و کیفیت آنها بالاتر باشد، قیمت دکوراسیون نیز بالاتر می‌رود.

در قیمت انواع دکورهای اداری هزینه‌های مربوط به دستمزد طراح نیز در نظر گرفته می‌شود. طراح‌ها برای چیدمان و طراحی دکور هزینه‌های مختلفی از افراد دریافت می‌کنند.

جمع بندی

انتخاب دکوراسیون اداری برای محیط اداره کاری سخت است. شما باید ساعت‌ها زمان بگذارید و جزئیات را در مورد محل کار و نوع فعالیتتان مشخص کنید تا بهترین نوع طراحی دکور را بیابید. بی‌دقتی در انتخاب طرح و سبک دکوراسیون، روی بهره‌وری و بازدهی کارکنان تاثیر منفی می‌گذارد و حتی نظر مشتری‌ها را نسبت به‌شما نیز منفی خواهد کرد. بنابراین باید برای انتخاب دکور زمان کافی صرف کنید.

برای انتخاب بهترین دکور می‌توانید از کارشناس‌ها و افراد حرفه‌ای آگاه در زمینه طراحی دکوراسیون کمک بگیرید. این افراد با سال‌ها تجربه به‌محض شنیدن نام کسب‌و‌کارتان می‌توانند مناسبترین دکور را به شما پیشنهاد دهند. آنها محیط کاری‌تان را نیز بررسی می کند و با توجه به‌تعداد کارکنان، سلیقه، اهداف کاری و … مناسبترین و بهترین دکور را برایتان پیاده‌سازی خواهند کرد.

در بین انواع دکوراسیون اداری برای محیط کار شما باید مرتبط‌ترین دکورها با حوزه فعالیت و محیط اداره‌تان را انتخاب کنید. این کار شاید کمی سخت باشد، اما نتیجه‌ای مطلوب در پی دارد.