محیط اداره تاثیر زیادی روی افزایش راندمان و بازدهی کار کارمندان دارد و روی نظر مشتری‌ها نیز تاثیر مثبتی می‌گذارد. قبل از اینکه مشتری بخواهد با شما صحبت کند، از روی دکوراسیون محیط کار قضاوتتان خواهد کرد؛ بنابراین طراحی دکوراسیون دفتر کار اهمیت زیادی دارد.

برای طراحی دکوراسیون اداری لازم نیست به فکر استفاده از عناصر و المان‌های تزیینی گران‌قیمت باشید؛ شما می‌توانید با رعایت چند نکته کاربردی، دکوراسیونی ساده اما شیک برای اداره‌تان به‌وجود آورید. بسیاری از کارشناس‌ها و طراح‌ها نیز با پایبندی به‌همین‌اصول و قواعد دکوراسیون پروژه‌های مختلف را طراحی می‌کنند.

اما اصول طراحی دکوراسیون دفتر کار ساده و شیک چیست؟ چطور با ساده‌ترین اقدام‌ها دفتر کارمان را شیک و زیبا کنیم؟

اصول طراحی دکوراسیون دفتر کار ساده و شیک

با در‌نظر‌گرفتن چند اصل مهم و کاربردی که در ادامه بیان می‌کنیم، شیکترین و زیباترین دکوراسیون را برای محیط کارتان به‌وجود می‌آورید:

طراحی دکوراسیون اداری و شیک

  • هماهنگی رنگ‌ها در دکوراسیون

از رنگ‌های مکمل و مشابه یکدیگر در رنگ‌بندی دکوراسیون دفتر کاری‌تان استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از رنگ‌های خنثی است. به‌جای رنگ‌های تیره نیز رنگ‌های شاد و پر انرژی را پیشنهاد می‌دهیم، چون تاثیر مستقیمی روی افزایش روحیه کارکنانتان دارند.

استفاده از رنگ‌های مکمل فضا و دکوراسیون دفتر کارتان را از لحاظ بصری نیز زیبا و خاص نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال استفاده از رنگ‌های طلایی و کرم، آبی و سفید، طوسی و صورتی، سبز زمردی و سفید، سفید و طوسی، طوسی و زرد و … ایده‌های جذاب برای رنگ‌کاری دفتر اداری هستند.

به روانشناسی رنگ‌ها نیز باید دقت داشته باشید. هر رنگ در علم روانشناسی بیانگر برخی احساسات و عواطف است؛ به عنوان مثال رنگ زرد به‌عنوان نماد خوش‌بینی شناخته می‌شود. بنابراین روانشناسی رنگ‌ها را متناسب با نوع فعالیتتان مد نظر قرار دهید و از رنگ‌های مناسب برای رنگ‌کاری دفتر اداری‌تان استفاده کنید.

بین رنگ‌بندی دیوارها، مبلمان اداری و سایر وسایل دفتر باید هماهنگی وجود داشته باشد. رنگ‌بندی مناسب باعث ایجاد هارمونی جذاب و دلپذیری در محیط کار می‌شود.

در رنگ‌کاری اداره نورپردازی و ابزارهای روشنایی را نیز متناسب با رنگ دیوارها و سایر وسایل در نظر بگیرید.

  • خرید وسایل متناسب با ابعاد دفتر کار

وسایل کاری‌تان را متناسب با ابعاد دفتر اداری تهیه کنید؛ استفاده از وسایلی با حجم بزرگ در دفتری که ابعاد کوچکی دارد، فقط باعث شلوغ و بی‌نظم به‌نظر‌رسیدن محیط کار می‌شود. بنابراین قبل از خرید وسایل حتما ابعاد دفتر کاری‌تان را در نظر بگیرید.

به‌عنوان مثال برخی برای دفاتر کاری کوچک، مبلمان اداری ۷ نفره و میز اداری بزرگی تهیه می‌کنند که تمام فضا را اشغال می‌کند؛ در‌صورتی‌که برای فضاهای کاری با مساحت کم مبلمان ۵ نفره یا حتی چند میز و صندلی کوچک مناسبتر هستند.

  • ایجاد نظم بین وسایل دفتر

ایجاد نظم بین وسایل در محیط کار باعث زیبا و منظمتر به‌نظر‌رسیدن دفتر می‌شود. قفسه‌ها و کمدها را کنار یکدیگر قرار دهید، میزهای اداری و صندلی یا مبلمان را به‌صورت اصولی و منظم بچینید، برای هر پرونده قفسه‌ای جداگانه ایجاد کنید و …؛ با همین ترفند ساده محیط کارتان شیک و زیبا به نظر می‌رسد.

اگر محیط کاری‌تان کوچک است، پیشنهاد می‌کنیم از میزها یا کمدهای چند‌منظوره استفاده کنید. مثلا تهیه میزهایی که چندین کشو دارند، شما را از تهیه قفسه و اشغال فضای اضافه در محیط دفتر بی‌نیاز می‌کنند.

شما باید مناسبترین نوع چینش وسایل در دفتر کاری‌تان را بشناسید؛ به‌این‌منظور باید چندین‌بار وسایل را به‌شیوه‌های مختلف در محیط کار بچینید و نتایج را با یکدیگر مقایسه کنید. با این کار بهترین شیوه چیدمان وسایل در دفتر کاری را خواهید شناخت.

  • استفاده از عناصر تزئینی

استفاده از عناصر تزئینی زیبایی محیط کارتان را بیشتر می‌کند. اگر می‌خواهید دفتر کار ساده و شیکی داشته باشید، از چند عنصر تزئینی در کنار یکدیگر استفاده کنید. در ادامه چند ایده جذاب برای این کار را شرح می‌دهیم:

استفاده از تابلو

استفاده از تابلوهای بزرگ در محیط کار نیازتان را به کاغذ‌دیواری، دیوار‌کوب و … از بین می‌برد. در واقع شما می‌توانید با صرف کمترین هزینه تابلوهای بسیار زیبایی بخرید و محیط کارتان را تزیین کنید.

تابلوهایی با تصاویری شاد و انرژی‌بخش تهیه کنید؛ در رنگ‌بندی تابلوها نیز بهتر است از رنگ‌های شاد استفاده شود. تابلوهایی با رنگ‌بندی تیره و تصاویر نامناسب، تاثیر منفی روی انرژی و بهره‌وری کارکنان می‌گذارند.

استفاده از پوشش گیاهی

انواع گل و گیاه با گلدان‌های زیبا محیط کارتان را جذاب و شیک می‌کنند. با نگاه‌کردن به گل و گیاه انرژی می‌گیرید و اشتیاق بیشتری برای کار‌کردن پیدا خواهید کرد؛ بنابراین برای افزایش روحیه کارمندانتان حتما از پوشش گیاهی برای دفتر کار استفاده کنید.

پوشش گیاهی علاوه‌بر زیبایی محیط باعث تصفیه هوا نیز می‌شود.

استفاده از عناصر تزیینی متناسب با کار

شما می‌توانید از عناصر و وسایل تزئینی متناسب با کارتان استفاده کنید تا محیط دفتر اداری‌تان جذابتر به‌نظر برسد. به‌عنوان مثال وکلا می‌توانند با استفاده از یک کتاب‌خانه و قفسه‌های کتاب مرتبط با کارشان، محیط دفترشان را زیباتر و خاصتر جلوه دهند.

کاغذی دیواری یا دیوارکوب

ایده جذاب دیگر استفاده از کاغذ‌دیواری و دیوارکوب است. البته این روش تزیینی هزینه زیادی در پی دارد و ممکن است برای همه مناسب نباشد.

با استفاده از طرح مناسب برای کاغذی‌دیواری و دیوار‌کوب برای طراحی دکوراسیون دفتر کار می‌توانید تاثیر مثبت روی روحیه کارمندان و نظر مشتری‌ها بگذارید.

  • نورپردازی مناسب

اگر موقعیت ساختمان دفتر کاری‌تان مناسب باشد، می‌توانید در طی روز از نور طبیعی بهره‌مند شوید. نور طبیعی بهره‌وری کارمندان را افزایش می‌دهد و باعث حفظ روحیه و انرژی آنها می‌شود.

اگر به نور طبیعی دسترسی نداشتید، بهتر است از ابزارهای نورپردازی مدرن استفاده کنید. این روزها در دفاتر کاری مدرن، به‌جای استفاده از هالوژن‌های معمولی سعی می‌شود از ابزارهای روشنایی خاص مثل چراغ‌های تریم‌لس، نورهای خطی یا سیستم مولتی‌ترک استفاده شود.

به‌طور‌کلی برای نورپرداز محیط خلاقیت به‌خرج دهید. مثلا می‌توانید از چند رنگ مختلف برای نورپردازی محیط کارتان استفاده کنید تا باعث افزایش جذاب به‌نظر‌رسیدن دفتر کار شوید.

  • دفاتر کار پلان باز

در دفاتر کاری پلان‌باز یا نقشه‌باز، دیگر خبری از اتاق‌های کوچک با دیوارهای بزرگ بتنی نیست. در این دفاتر حتی به‌منظور ایجاد پارتیشن فقط از پارتیشن‌های شیشه‌ای یا مدرن استفاده می‌شود تا کارمندان یکدیگر را ببنند و تعامل داشته باشند.

در دفاتر کاری پلان‌باز نیازی به صرف هزینه‌های زیاد برای دیوار‌کشی بین فضاهای کاری کارمندان نیست؛ در واقع در این دفاتر مبلمان و میزهای اداری کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و کارمندان در یک محیط مشغول به کار هستند.

البته ایده استفاده از دفاتر کار پلان‌باز برای کسانی مناسب است که در حوزه کاریشان نیازی به تمرکز زیادی ندارند. اگر کارمندانتان برای انجام وظایف شغلی نیاز به تمرکز و سکوت دارند، باید برای آنها اتاق‌های مجزا در نظر بگیرید. شما می‌توانید این کار را با پارتیشن‌بندی یا دیوارکشی انجام دهید.

بهترین دکوراسیون دفتر کار ساده و شیک

در این مطلب ایده‌های جذاب برای طراحی دکوراسیون دفتر کار ساده و شیک بیان کردیم. با رعایت همین چند نکته می‌توانید بهترین دکوراسیون را برای دفتر اداری‌تان به‌وجود آورید. البته قبل از این کار پیشنهاد می‌دهیم حتما با کارشناس‌های حرفه‌ای در این زمینه مشورت داشته باشید تا متناسب با شغل، تعداد کارکنان، مساحت محیط کار، نوع مشتری‌ها و … بهترین روش طراحی دکوراسیون را پیشنهاد دهند.