کارمندان تقریبا یک سوم از روز را در محیط کار سپری می‌کنند. بنابراین بدیهی است که فرهنگ و فضای کاری روی روحیه آن‌ها تاثیرگذار باشد. تحقیقات نشان می‌دهد بهبود فضای اداری، دکوراسیون و اکسسوری اداری با افزایش انگیزه، روحیه و بهره‌وری کارکنان در ارتباط است.

فضای کاری خسته کننده در دراز مدت پیامدهای منفی زیادی در پی دارد. فشار روانی و خستگی انگیزه کارمندان برای تلاش و پیشرفت را از بین می‌برد. چنین محیطی به سلامت روانی و جسمانی کارمندان آسیب می‌زند و آن‌ها را به سمت رفتارهای ناسالم سوق می‌دهد.

نشانه‌های محیط کار خسته‌کننده

مدیر شرکت باید محیط کاری مطلوب برای کارمندان فراهم کند و به دنبال روش‌ها و ابزارهای مختلف برای افزایش رضایت آن‌ها باشد. کارمندان معمولا به خسته‌کننده بودن محیط کار اعتراض نمی‌کنند، چون دوست ندارند بدبین، تنبل یا ایرادگیر به نظر برسند. به همین دلیل، مدیر شرکت باید رفتارهای هشداردهنده آن‌ها را بشناسد و به سرعت برای بهبود فضای اداری اقدام کند.

کارمندانی که از محیط کار خود راضی نیستند معمولا چنین خصوصیاتی دارند:

  • دلبستگی زیادی به شرکت ندارند و به احتمال زیاد تصمیم به ترک آن می‌گیرند.
  • به اجبار سر کار حاضر می‌شوند و بیشتر غیبت می‌کنند.
  • بیشتر اوقات با موبایل سرگرم هستند و تمرکز کافی ندارند.
  • حداقل کاری را که از آن‌ها انتظار می‌رود، انجام می‌دهند و تمایلی به پیشرفت ندارند.
  • از پروژه‌های جدید و کارهای گروهی فراری هستند.
  • مدام به ساعت نگاه می‌کنند و برای رفتن به خانه لحظه‌ شماری می‌کنند.

راهکارهای بهبود فضای اداری

خوشبختانه، روش‌های زیادی برای بهبود فضای کاری خسته کننده وجود دارد. بعضی از آن‌ها پرهزینه، زمان‌بر یا سخت نیستند، بلکه نیاز به خلاقیت دارد. در ادامه، با چند راهکار ساده برای جذاب‌تر کردن محیط کار و انگیزه بخشیدن به کارمندان آشنا می‌شوید.

رنگ‌های به کار رفته در دکوراسیون و روشنایی محیط را افزایش دهید

هیچ چیز کسل‌کننده‌تر از کار کردن زیر نور لامپ مهتابی در یک محیط بی‌روح نیست. اگر می‌خواهید فضای کاری خسته کننده شرکت‌تان را تغییر دهید و آن را به یک محیط جذاب و انگیزه‌بخش تبدیل کنید، رنگ‌های بیشتری به دکوراسیون اضافه کنید.

برای مثال، رنگ آبی حس اعتماد، منطق، ارتباط و کارآمدی را القا می‌کند و برای اتاق پروژه بسیار مناسب است. در مقابل،‌ رنگ قرمز نماد شجاعت، قدرت و هیجان است و بهتر است در محیط‌هایی استفاده شود که میزان فعالیت فیزیکی در آن‌ها بیشتر است.

روشن‌تر کردن فضا با استفاده از نور طبیعی نه تنها به بهبود فضای کاری خسته‌کننده کمک می‌کند،‌ بلکه کارمندان را سرحال‌تر و میزان استرس و افکار مایوس‌کننده را کاهش می‌دهد. کار کردن در محیطی که نور کافی نداشته باشد خیلی زود کارمندان را خسته می‌کند و مشکلات جسمی مثل ضعیف شدن چشم‌ها و سردرد ایجاد می‌کند. علاوه بر نور طبیعی، می‌توانید از آباژورهای اداری برای روشن‌تر کردن میز کار و زیباتر کردن محیط استفاده کنید.

 

سکوت فضا را بشکنید

اگرچه افراد زیادی برای تمرکز کردن به سکوت نیاز دارند، کار کردن در یک محیط ساکت به مدت طولانی واقعا کسل‌کننده است. پخش کردن یک آهنگ بی‌کلام ملایم یا موسیقی‌ کلاسیک با صدای کم در محیط کار به کاهش سطح استرس، تقویت خلاقیت و بهبود فضای اداری کمک می‌کند. می‌توانید یک روز در هفته را به پخش موسیقی‌های درخواستی کارمندان اختصاص دهید.

یک جلسه هفتگی برای ایده‌پردازی و تبادل تجربه برگزار کنید

از مزیت‌های اشتراک گذاری دانش در محیط کار می‌توان به ایجاد روحیه همکاری در کارمندان،‌ بهبود فضای کاری خسته کننده اشاره کرد. علاوه بر این در کاهش خطا و افزایش بهره‌وری کلی شرکت هم تاثیر گذار است.کارمندان در طول بحث‌های کاری و مطرح کردن ایده‌های خود شناخت بیشتری از یکدیگر پیدا می‌کنند. این تعاملات درون سازمانی به صمیمی‌تر شدن افراد کمک می‌کند. روابط صمیمی بین کارمندان نقش مهمی در بهبود فضای اداری دارد. یک اتاق مخصوص با انواع اکسسوری اداری مثل میز کار، گلاس برد و تجهیزات الکترونیکی برای جلسات هفتگی در نظر بگیرید.برای خرید اینترنتی گلاس برد و سایر تجهیزات به منظور بهبود فضای اداری می‌توانید به سایت گروه طراحی مکعب مراجعه کنید.برای این که انگیزه کارمندان برای حضور در جلسات را بیشتر کنید، یک جایزه برای بهترین ایده هفته در نظر بگیرید.

تفریحات سالم حق کارمندان است

یکی از کارآمدترین روش‌های بهبود فضای کاری خسته‌کننده فراهم کردن امکاناتی مانند تلویزیون، میز پینگ‌پونگ یا فوتبال‌دستی برای کارمندان است تا در زمان استراحت استفاده کنند.فعالیت فیزیکی گروهی حتی کوتاه‌ مدت، باعث می‌شود کارمندان انرژی بیشتری برای ادامه روز داشته باشند.موفقیت‌های شرکت را جشن بگیرید و از کارمندان قدردانی کنید. وقتی از کارمندان تشکر می‌کنید و به آن‌ها نشان می‌دهید که تلاش‌هایشان نادیده گرفته نمی‌شود، انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند.همچنین، می‌توانید یک ساعت در هفته را به تعریف کردن خاطرات خنده‌دار اختصاص دهید تا فضای کاری خسته‌کننده به محیطی شاد تبدیل شود.

 

گل و گیاه را فراموش نکنید

یکی از ارزان‌ترین روش‌های بهبود فضای اداری استفاده از گل و گیاه اداری در دکوراسیون است. فلاور باکس باعث زیباتر شدن محیط می‌شود، خلاقیت کارمندان را تقویت می‌کند و استرس و خستگی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، گیاهان با جذب سموم موجود در هوا به پاکسازی آن کمک می‌کنند. استفاده از این گیاهان برای محیط‌هایی که تهویه مناسب ندارند ایده‌آل هستند.

فلاور باکس‌های موجود در بازار از لحاظ ابعاد، جنس و رنگ بسیار متنوع هستند و یک اکسسوری اداری پرکاربرد و محبوب به شمار می‌روند. در صورتی که یکی از کارمندان به گل و گیاه حساسیت داشته باشد یا نیروی کافی برای رسیدگی به آن‌ها نداشته باشید، می‌توانید از گل‌ها و درختچه‌های مصنوعی برای بهبود فضای اداری استفاده کنید.

 

کلام آخر

تحقیقات نشان می‌دهد محیط پیرامون روی ذهن و روحیه انسان‌ها تاثیرگذار است. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که محیط کار و طراحی دکوراسیون آن یکی از عوامل تاثیرگذار روی روحیه و عملکرد کارمندان است.فضای کاری خسته کننده پیامدهای منفی کوتاه مدت مثل استرس و نارضایتی برای کارمندان دارد. آسیبی که در دراز مدت به مدیر شرکت و کسب‌وکار وارد می‌کند بسیار شدیدتر است.اگر قصد دارید از تغییر دکوراسیون برای بهبود فضای اداری و انگیزه بخشیدن به کارمندان‌تان استفاده کنید، می‌توانید از مشاوران گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب کمک بگیرید. این گروه سابقه طولانی در زمینه طراحی دکوراسیون اداری و دکوراسیون داخلی منزل دارد و خدمات مشاوره رایگان ارائه می‌کند.

محصولاتی که توسط گروه مکعب طراحی و تولید می‌شوند شامل انواع مبلمان و اکسسوری اداری هستند که علاوه بر ارگونومی تنوع زیادی از لحاظ متریال دارند. برای خرید اینترنتی گلاس برد یا محصولات دیگر می‌توانید به سایت گروه مکعب مراجعه کنید.