یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که امروزه بر سر آن بحث است، رضایت و شادابی کارکنان و همچنین افزایش بازدهی کاری آنها در شرکت‌ها و محیط کار است. موضوع دیگری که اهمیت دارد روشنایی و نور محیط کار است، زیرا تاثیر به سزایی بر بینایی افراد می‌گذارد. نور خوب باعث می‌شود تا محیط کار بسیار زیبا و راحت به نظر بیاید بیشترین کارهای روزانه با قدرت بینایی انجام می‌شود، قدرت بینایی افراد به سن و زمان و… بستگی دارد. برای دید خوب نیازمند نور خوب هستیم و اگر در محل کار خود نور مناسبی نداشته باشیم. نمی‌توانیم به کارهای خود رسیدگی کنیم و کارکرد کارمندان با تداخل مواجهه می‌شود.

در ادامه قصد داریم تا راهکارهایی برای بهبود نور محیط کار برای افزایش بازدهی کاری را مورد مطالعه قرار دهیم.

نور در محیط کار چه تاثیری می‌گذارد؟

امروزه به دلیل ماشینی شدن، بیشتر مشاغل پشت میزی است، علم ارگونومی اهمیت روز افزونی پیدا کرده است. به دست آوردن بهترین ارتباط بین انسان و محیط کار خود را، علم ارگونومی می‌نامند. گزینه‌هایی که ارگونومی با  آنها سر و کار دارد، سنجش و ارزیابی محدودیت‌ها و قابلیت‌های انسان، طراحی ایستگاه کاری، استرس‌های محیطی و کاری و ابزارها هستند. توجه داشته باشید که امروزه افراد با توجه با مشاغل خود بیشتر وقت خود را در محیط کاری، با نورهای مصنوعی و غیر طبیعی سپری می‌کنند. پس تامین یک منبع نور مناسب، اهمیت بالایی دارد. اگر در محیط کاری از نور و منبع نور ضعیفی استفاده کنید، علاوه بر اینکه راندمان کاری شما را کاهش می‌دهد؛ باعث نقص بینایی، سردرد، کم خوابی و خستگی چشم می‌شود.

تاثیر نور مصنوعی بر روی بازدهی کاری

به همان مقدار که نورپردازی در محیط کار مهم است، به همان مقدار مهم است که نورپردازی را چگونه انجام دهیم. برای درک بهتر این موضوع یک مثال می‌زنیم. فکر کنید که در یک محیطی کارمند باید مدام جلوی نور کامپیوتر قرار بگیرد. اگر نور آن محیط کم باشد نور صفحه کامپیوتر او را خسته می‌کند و همین امر باعث می‌شود که بازدهی کاری او بسیار کم شود. برای همین امر بهترین کار نورهای مصنوعی هستند که به دو دسته تقسیم می‌شوند نورهای دیم لایت‌ها و یا نور با شدت بالا می‌باشند. باید دقت داشته باشید که نور دیم‌ لایت‌ها باعث خستگی چشم می‌شود و موجب کم بینایی و یا سردرد نیز می‌شوند.

استفاده از دیم لایت در فضای اداری

همانطور که در بالا گفتیم، استفاده از دیم لایت(Dim Light) باعث عوارض بینایی، سردرد و سرگیجه می‌شود. در بعضی مواقع نیز باعث خواب آلودگی و ضعف کارمند می‌شود و کاراییشان کاهش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است کمتر از دیم لایت استفاده شود.

استفاده از نور شدید در فضای اداری

یکی دیگر از نورهایی که در محل کار بر کارایی کارمندان تاثیر به سزایی می‌گذارد، نور پردازی مصنوعی با شدتی بالا است. نورهایی که شدت بالایی دارند می‌توانند باعث سردرد شوند. مانند هالوژن و چراغ‌های فلورسنت. علاوه بر سردرد ضرر دیگری که نورهای شدت بالا می‌توانند بزنند، آسیب به چشم است. بخصوص اگر این نورها به طور اتفاقی خاموش و روشن شوند. بر اساس تحقیقات پژوهشگران نیز بیشتر منشا سردردهای میگرنی که کارمندان دچار آن می‌شوند، همین نور های شدت بالا در محیط کارشان است.

نور طبیعی و کم شدن تاثیر نور مصنوعی

یکی از نورپردازی هایی که باعث افزایش بازدهی کاری در بین کارکنان می‌شود، استفاده از نورپردازی‌های مصنوعی است. البته دقت داشته باشید باید تعادلی درست و کامل که با محیط کاری در تناسب باشد را پیدا کنید. برای سلامت کارکنان نیز ضرر و زیان نداشته باشد. طبق تحقیقاتی که انجمن طراحی داخلی آمریکا انجام داده ۶۸ درصد کارکنان از شدت نور ادارات و دفتر کار خود ناراضی هستند و از آن شکایت دارند. با توجه به نتیجه این تحقیق در می‌یابیم که میزان و شدت نور در ادارات بسیار مهم است. بسته به نوع کار بهترین و مناسب‌ترین نوع نور، نور طبیعی است.

به شما توصیه می‌کنیم یک طراحی دکوراسیون اداری‌ای را به کار ببرید که در طول روز از نور طبیعی نهایت استفاده را ببرید و همان نور طبیعی برای محل کار کافی باشد. نور طبیعی علاوه بر اینکه برای سلامت جسم بسیار مفید است، برای سلامت روان نیز بسیار توصیه می‌شود؛ زیرا تاثیر غیرمستقیمی بر خلق و خوی کارکنان دارد.

در ادامه چند نکته برای طراحی دکوراسیون اداری به شما توصیه می‌کنیم:

۱-انتخاب یک گروه

از یک تیم مجرب و متخصص در رابطه با طراحی دکوراسیون اداری کمک بگیرید. این کار در بهتر شدن دکور و شیک و زیبا شدن آن به شما کمک بزرگی می‌کند.

۲-رنگ دیوارها

یکی از مباحث مهم در طراحی دکوراسیون اداری، رنگ دیوارها می‌باشد. زیرا شخصیتی که به دکوراسیون داخلی شما می‌دهد را تعیین و مشخص می‌کند. می‌دانیم که می‌خواهیم یک فضای اداری داشته باشیم، پس به شما رنگ‌های سرد مانند سبز و یا آبی را پیشنهاد می‌کنیم. رنگ‌های سرد به طور قابل توجه تسلی بخش برای چشم‌ها است. رنگ‌هایی که آرامش بخش نیز هستند به شما توصیه می‌شود مانند رنگ‌هایی که سایه نزدیک به رنگ سفید دارند.

۳- نورپردازی

نورپردازی‌هایی که باعث می‌شود، شما در محل کارتان تمرکز بیشتری داشته باشید، نورپردازی‌های نزولی هستند. مانند لامپ های رومیزی و لامپ های آباژور با اشکال و اندازه‌های مختلف.

۴- متریال

گزینه‌هایی که یک فضای درجه یک به شما می‌دهند، چوب و شیشه هستند که هر دو گران قیمت بوده و نگهداری‌ آنها نیز پر هزینه است. اگر گزینه ارزان‌تری را می‌خواهید، استفاده از چوب‌های روکش‌دار است که بسیار سبک‌تر از شیشه و چوب است.

۵-مبلمان

یکی از اصلی‌ترین وسایل اتاق کار مبلمان اداری اتاق است. مبلمان بسیار مهم است و نیاز فضای کار شما می‌باشد. نوع چوب مورد نظر شما و نوع صندلی در دکوراسیون اداری می‌خواهید، باید از دوام هم برخوردار باشند. صندلی چرخ دار یا ایستا، میزهای جانبی دستگیره‌های کشو و… باید توجه کنید که با دکوراسیون اداری و نوع کسب و کارتان هماهنگ باشد.

۶-دکوری

اگر به دنبال فضای شیک و زیبا هستید پیشنهاد می‌کنیم از لوازم دکوری برای دیوارهایتان استفاده کنید. مانند استفاده از فلاور باکس، پارتیشن‌های کوتاه و…

۷-استفاده از پارتیشن اداری شیشه‌ای

با استفاده از پارتیشن اداری شیشه‌ای علاوه بر اینکه نوری مناسب را در محیط کاری به وجود می‌آورد، باعث ایجاد ارتباط و صمیمیت بین کارکنان می‌شود. همچنین بر اساس تحقیقات صورت گرفته تاثیر بسیار خوبی در افزایش بازدهی کاری، میان کارکنان می‌شود. در استفاده از پارتیشن‌های اداری شیشه‌ای، شما می‌توانید با استفاده از خلاقیت و سلیقه خود فضای ایده آل و مناسبی را برای محل کارتان خلق کنید. پارتیشن‌های شیشه‌ای دارای مدل‌ها و طیف‌های بسیاری است. مانند پارتیشن‌های شیشه‌ای تک لنگه و دو لنگه که با استفاده از آنها می‌توانید مساحت موجود را به فضاهای مختلف تقسیم کنید.

پارتیشن‌های اداری شیشه‌ای علاوه بر اینکه فضا را بزرگتر از آنچه هست نشان می‌دهد، دیدی پانوراما در محیط کاری به شما خواهد بخشید. همچنین احساس آزادی و فضای بیشتری را به کارکنان می‌دهد. پارتیشن اداری شیشه‌ای از درجات شفافیت مختلفی برخوردار است. همچنین می‌توانید با توجه به محل کارتان پارتیشن‌های ثابت یا قابل تعویض را انتخاب کنید که هرکدام از آنها دارای کاربردهای خاصی هستند. آرم‌ها و تصاویر دلخواه‌اتان را نیز می‌توانید بر روی این پارتیشن‌ها اعمال کنید.

میزان نور در مکان‌های مختلف محل کار

 ۱-راهروها

بیشترین مکانی که کارکنان در آنجا با یکدیگر برخورد می‌کنند و به گفت‌ و گو مشغول می‌شوند، راهروهای محل کار است. همچنین در راهروها افراد زیادی در انتضار انجام کارهای خود هستند. نورپردازی‌ای که برای این مکان‌ها مناسب است، استفاده از نورپردازی‌های ملایم، آرامش‌بخش و حتی تار است. به شما پیشنهاد می‌کنیم از لامپ‌های ال ‌ای ‌دی پایه سوزنی ۵/۵ سی‌ او بی واتی جایگزین هالوژن استفاده کنید. مخصوصا رنگ‌های آفتابی که باعث ایجاد حس صمیمیت می‌شود. پیشنهاد دیگر به شما این است که از این نورها نیز در اتاق‌های غذاخوری استفاده کنید.

۲-اتاق محل کار

اتاق محل کار، تنها جایی است که شما بیشترین وقت خود را در آن سپری می‌کنید. برای این اتاق‌ها نورهای سفید و درخشان و غیر گرم به شما توصیه می‌شود.

۳-اتاق جلسات

برای جلسات کاری نور محیط باید به گونه‌ای باشد که توان ذهنی افراد افزایش پیدا کند که نورهای سفید و درخشان انتخاب مناسبی برای این محل‌ها هستند. همچنین این نورها باعث افزایش خلاقیت می‌شوند. پیشنهاد آخر به شما این است که از لامپ‌های ال ‌ای ‌دی به جای لامپ‌های فلوئورسنت استفاده کنید، زیرا خیرگی لامپ‌های ال ‌ای‌ دی کمتر است و برای ایجاد تمرکز بین کارکنان بهتر است.

در این مطلب به بررسی ویژگی نور در محیط پرداختیم که همانطور که متوجه شدید، موضوع کم اهمیتی در محل کار نیست. امیدواریم مطالب بالا برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با استفاده از آنها دکوراسیون اداری مناسبی را برای بهبود بازدهی و افزایش راندمان کاری خود و کارکنانتان انتخاب کنید.