برای بسیاری از افراد که در محیط‌های اداری کار می‌کنند؛ نشستن روی یک صندلی اداری بدون حمایت کافی از کمر، فشار زیادی را بر روی این ناحیه ایجاد کند. این مسئله عمدتا به این دلیل است که در حالت نشسته، دیسک‌های کمری ساکرال سه برابر بیشتر از حالت ایستاده تحت فشار قرار می‌گیرند. همچنین نشستن بدون پشتیبان مناسب کمری، معمولا منجر به قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب می‌شود؛ که این مسئله نیز بر بافت‌های نرم و مفاصل ستون فقرات فشار وارد می‌کند.

در نتیجه برای بسیاری از افراد، نشستن روی صندلی اداری باعث ایجاد یا تشدید کمردرد می‌شود. اینجاست که وجود صندلی طبی اداری مخصوص دیسک کمر نقش مهمی در سلامت شما بازی می‌کند. اگر شما هم از دردهای ناحیه کمر رنج می‌برید؛ و یا به تازگی متوجه شده‌اید که دیسک‌های شما مستعد التهاب و بیرون‌زدگی هستند؛ بهتر است از صندلی‌های ادراری بهتر و استاندارد تری برای ساعات طولانی کار خود استفاده کنید.

ویژگی پشتیبانی از کمر در صندلی اداری

قسمت پایینی ستون فقرات، درست بالای باسن، به‌طور طبیعی به سمت داخل، یعنی به سمت شکم متمایل می‌شود (منحنی لوردوتیک). در این شرایط یک تکیه‌گاه مناسب برای کمر، با پر کردن شکاف بین ستون فقرات کمری و صندلی و حمایت از انحنای طبیعی کمر به سمت داخل، به بهبود وضعیت بدن کمک می‌کند.

در واقع بدون وجود پشتی برای حمایت از کمر، حفظ وضعیت صحیح نشستن دشوارتر است. چرا که در این شرایط ستون فقرات کمری و عضلات بزرگ در قسمت پایین کمر باید سخت‌تر کار کنند؛ تا انحنا و تراز مناسب بدن را حفظ نمایند. بنابراین با گذشت زمان و افزایش خستگی بدن، عضلات نگه‌دارنده ستون فقرات در وضعیت صحیح، ضعیف شده و در نتیجه سر و قسمت بالایی پشت، برای جبران ضعیف شدن عضلات کمر به سمت جلو متمایل می‌شوند. در واقع در این شرایط تمایل طبیعی این است که روی صندلی اداری به سمت جلو خم شوید.

این در حالی است که وجود یک تکیه‌گاه خوب برای کمر در صندلی طبی اداری، کمک می‌کند تا ماهیچه‌های اطراف ستون فقرات از بسیاری از مسئولیت‌های خود جهت حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات رها شوند. بنابراین این تکیه‌گاه یا پشتی، به‌خصوص در نشستن‌ های طولانی‌مدت از اهمیت بالایی برخوردار است.

صندلی مدیریتی لیو مدل I81SU
۸,۴۰۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

چند ویژگی مهم دیگر در صندلی طبی اداری

علاوه بر پشتیبانی از کمر، راه‌های ساده زیادی وجود دارد تا مطمئن شوید که صندلی اداری شما حمایت مناسبی برای کمر و گردن دارد. به عنوان مثال برای کاربران کامپیوتر سه نکته زیر بسیار مهم است:

  • صندلی اداری باید دارای دسته یا تکیه‌گاه آرنج باشد؛ تا از فشار بر گردن شما جلوگیری شود. در حالت صحیح، آرنج‌ها باید بتوانند به‌راحتی روی تکیه‌گاه‌های آرنج با زاویه ۹۰ درجه (ساعد دست موازی با کف زمین) قرار بگیرند.
  • زانوها باید با زاویه قائم خم شوند. همچنین در صورت لزوم، در هنگام نشستن روی صندلی طبی اداری، یک زیرپایی برای بالا بردن پاها وجود داشته باشد.
  • وقتی روی یک صندلی اداری استاندارد نشسته‌اید؛ چشم‌ها باید بتوانند مستقیما به صفحه مانیتور نگاه کنند.

در حالی که ستون فقرات می‌تواند انحنای طبیعی خود را حتی بدون وجود تکیه‌گاه کمری یا همان پشتی صندلی حفظ کند؛ تمایل طبیعی اکثر افراد در هنگام نشستنِ طولانی‌مدت، خم شدن به سمت جلو است. این حالت خمیده کمر را به بیرون هل می‌دهد؛ طوری که منحنی طبیعی به سمت داخل در جهت مخالف رفته و در نتیجه ساختارهای کمر تحت فشار قرار می‌گیرد.
<h2id=”ویژگی‌های یک تکیه‌گاه خوب در صندلی طبی اداری”>ویژگی‌های یک تکیه‌گاه خوب در صندلی طبی اداری

هنگامی که روی یک صندلی اداری استاندارد می‌نشینید؛ یک تکیه‌گاه خوب کمر باید با قسمت کوچکی از کمر شما هم‌سطح باشد. بسیاری از تکیه‌گاه‌های کمری قابل حمل به‌گونه‌ای خاص شکل گرفته‌اند که یک انتهای آن باید به سمت بالا و دیگری پایین قرار گیرد. در صورت قرارگیری صحیح تکیه‌گاه، ساپورت کمری باید شرایط زیر را فراهم کند:

گوش‌ها، شانه‌ها و لگن در یک راستا نگه داشته می‌شوند.
انحنای طبیعی پایین ستون فقرات به سمت داخل حفظ می‌شود.
در نهایت مهم است که تکیه‌گاه قوس زیادی نداشته باشد. به‌طور کلی تکیه‌گاه کمری باید ستون فقرات را در وضعیت کاملا طبیعی نگه دارد. بنابراین نباید قوس کمر به سمت داخل را بیش از حد برجسته کرده و همچنین نباید احساس عدم حمایت ایجاد کند.

صندلی مدیریتی لیو مدل I72U
I72U
۷,۳۵۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

روش بررسی مناسب بودن تکیه‌گاه صندلی اداری برای کمر

انواع مختلفی از صندلی اداری ارگونومیک وجود دارد؛ که به صورت پیش‌فرض با تکیه‌گاه کمری دارای انحنا ارائه می‌شود. در این شرایط برای بررسی مناسب بودن یک صندلی ارگونومیک برای شما، باید روی آن صاف بنشیند و سر، ستون فقرات و باسن در یک راستا باشد. سپس بالا تا پایین کمر خود را به پشتی صندلی تکیه دهید. در این حالت انحنای صندلی ارگونومیک باید به‌طور طبیعی از منحنی کمر شما پیروی کند. دقت کنید که از آنجایی که این نوع تکیه‌گاه کمر قابل تنظیم نیست؛ صندلی ارگونومیک باید قبل از استفاده تست و بررسی شده، تا از تناسب آن اطمینان حاصل شود.

انواع تکیه‌گاه ثابت و موقت برای صندلی اداری

تکیه‌گاه قابل تنظیم. بعضی از صندلی‌های اداری دارای پشتی صندلی قابل تنظیم هستند؛ که می‌توان انحنای آنها را به کمک یک اهرم پایین یا بالا برد تا برای کاربر مناسب‌تر باشد. در این حالت پشتی صندلی باید طوری قرار گیرد که انحنای ستون فقرات توسط انحنای پشتی صندلی حمایت شود. اگر بیش از یک نفر از صندلی استفاده می‌کند؛ این مدل‌ها گزینه خوبی هستند.

پشتی قابل حمل کمر. یک بالشتک خمیده یا رول کمری است؛ که روی تکیه‌گاه صندلی اداری نصب می‌شود. این بالشتک می‌تواند به‌صورت دستی در ناحیه مناسب برای کمر قرار گیرد. این بالشتک‌ها را می‌توان همراه با اغلب صندلی‌ها استفاده کرد؛ تا به بهترین نحو با نیاز فرد مطابقت داشته باشد.

صندلی کارشناسی لیو مدل I72GSPU
I72GSPU
۹,۵۵۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

برخی از مدل‌ها ممکن است برای افزایش یا کاهش میزان پشتیبانی از کمر، قابل باد شدن باشند. همچنین بسیاری از تکیه‌گاه‌های کمری قابل حمل به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که انتهای خاصی رو به بالا و رو به پایین داشته باشند. این نوع بالشتک را می‌توان علاوه بر صندلی اداری، برای استفاده در صندلی‌های منزل، ماشین و غیره نیز استفاده کرد.

یک حوله یا بالش کوچک. در برخی شرایط، خرید یک بالشتک مخصوص برای کمر ضروری نیست؛ و یک حوله یا بالش کوچک ممکن است این عملکرد را به‌خوبی انجام دهد. شما می‌توانید با غلتاندن یا تا کردن یک حوله به ضخامت دلخواه، این تکیه‌گاه را در هر جایی که برای‌تان مناسب است؛ با هدف ایجاد بیشترین راحتی و پشتیبانی، در پشت خود قرار دهید.

در پایان علاوه بر حمایت خوب و کامل از کمر در هنگام نشستن، بهتر است سعی کنید از نشستن در یک وضعیت به مدت بیش از سی دقیقه در هر نوبت خودداری کنید. در صورت امکان، قبل از بازگشت به حالت نشسته، بایستید، بدن خود را کشش داده و کمی راه بروید.