با گذشت سال‌ها، کارفرمایان به این نتیجه رسیده‌اند که برای جذب پرسنل با استعداد، باید روی طراحی فضای اداری خود کاملا دقت کنند. کارمندان و دیگر پرسنل هر روز ۷ الی ۸ ساعت در این مکان مشغول به فعالیت هستند. بدون شک یک منظره اقیانوس و میزی کنار پنجره، بسیار فضای دلنشینی برای کار کردن است، اما فاکتور مهمی برای انتخاب محیط کار نیست.

فضای اداره بسیار تاثیر‌گذار است. اگر این محیط دلنشین باشد و حس آرامش بدهد، کارکنان احساس خستگی نمی‌کنند و با تمایل بیشتری برای کار دارند. در این مقاله ۷ نکته در مورد طراحی فضای اداری آمده است که ممکن است به شما در طراحی فضای شرکتتان کمک کند و باعث ماندگاری کارکنان شود.

مطمئن باشید که شرکت شما ارزش‌های یک شرکت برتر را دارد

براساس تحقیقاتی که انجام شده است، نوع فضای اداره به افراد شرکت اجازه می‌دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این ارتباط باعث همکاری بهتر، تغییرات و نوآوری می‌شود. همچنین طراحی این فضا باید به نحوی باشد که فرهنگ و هدف شرکت را منعکس کند.

قبلا این تفکر رایج بود که فضای اداره فقط مکانی برای کار کردن است، اما تجربیات نشان داده‌است که فضای کاری در سال‌های اخیر تغییرات شگرفی داشته است. زیرا محیط اداری فراتر از این تفکرات است و نباید تنها مکانی باشد که پرسنل ساعت‌ها در آن کار کنند. برای پیشرفت طراحی فضای اداری باید خاص و همگام با اهداف شرکت باشد. بنابراین، اگر دوست دارید شرکت شما محیط جالبی برای همکاران باشد، مکانی آرام و دلنشین برای آن‌ها فراهم کنید.

اگر سیاست شما متمرکز بر سرگرمی در محل کار و تشویق پرسنل برای پیشبرد اهداف شرکت است، دفتر خود را با وسایلی تزیین کنید که این هدف را نشان دهد و باعث ‌شود کارمندان با اشتیاق بیشتری کار کنند.

در طراحی فضای اداری به روشنایی محیط دقت کنید

نور و همچنین نحوه عایق‌بندی محیط کار تاثیر زیادی روی ماندگاری کارکنان می‌گذارند. استفاده از نور مناسب باعث می‌شود خستگی چشم، سردرد و علائم تاری دید به میزان قابل توجهی کاهش پیدا ‌کند.

همچنین بسته به فضای اداری شما، ممکن است به عایق بودن دیوار‌ها و سقف‌ها نیاز باشد، می‌توانید از موسیقی ملایم نیز استفاده کنید تا به ایجاد آرامش در محل کار کمک کند.

از تکنولوژی استفاده کنید

استفاده از تکنولوژی به این معنی نیست که وسایل گران خریداری شود. اما مواردی است که با در نظر گرفتن آن‌ها کارمندان بیشتر به محیط کار خود علاقه پیدا می‌کنند و باعث ماندگاری کارکنان در اداره می‌شود.

اگر کسی در رابطه با وظیفه خود مجبور باشد تماس‌های تلفنی زیادی را مدیریت کند، به آن‌ شخص تلفن یا هدستی دهید. در این صورت این وظیفه با راحتی بیشتری انجام می‌گیرد، حتی این تماس‌ها در حین قدم زدن هم امکان پذیر است.

تهیه لپ تاپ منایب برای هر کدام از کارمندان نیز همین تاثیر را دارد. آن‌ها می‌توانند حتی در خارج از شرکت یا در خانه خود کارهایشان را انجام دهند.

داشتن رابطه اجتماعی بهتر

یکی از نکاتی که کارفرمایان باید در طراحی فضای اداری به آن توجه کنند، ایجاد محیطی برای ایجاد رابطه دوستانه بین کارمندان است. زیرا کارمندانی که با یکدیگر رابطه دوستانه‌ای دارند، بیشتر در کنار هم می‌مانند. ثابت شده است که تعامل بین کارمندان باعث می‌شود همکاری آن‌ها در فضای اداره بهبود یابد. بنابراین ایجاد محیطی برای ساده کردن برقراری ارتباط اجتماعی و تعاملی با سایر همکاران یک امر ضروری است.

شرکتی مانند گوگل را در نظر بگیرید که در زمینه طراحی و فرهنگ سازی فضای کار، به نوآوری مشهور است. یکی از سیاست‌های این شرکت توجه به همکاری و معاشرت میان کارمندان است.

فضاهای اداری باید با خلاقیت طراحی شود و کارمندان را تشویق کند تا رابطه اجتماعی با اعضا و تیم‌های دیگر داشته باشند. مثلا در محیط کار می‌توان یک سالن ناهار‌خوری در نظر گرفت که کارکنان بتوانند زمان استراحت با همکاران دیگر خود در یک جا جمع شوند و معاشرت کنند.

سلامتی و تندرستی کارمندان خود را در اولویت قرار دهید

یکی از نکات دیگر برای ماندگاری کارکنان توجه کردن به سلامتی آن‌ها است. اگر کارمندان از لحاظ جسمی و روحی مشکل داشته باشند و احساس راحتی نکنند، در نتیجه بازدهی آن‌ها در محل کار کاهش می‌یابد. این مشکل را می‌توانید با فضاسازی و استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک با کیفیت خوب برطرف کنید. به کارمندان آموزش دهید که چگونه از وسایل ارگونومیک خود به‌درستی استفاده کنند.

می‌توانید از متخصصان ارگونومیک بخواهید که با کارمندان در مورد روش درست استفاده از صندلی و میز کار صحبت کنند. ارگونومی صحیح باعث می‌شود خستگی عضلات کاهش یابد و بهره‌وری افزایش پیدا کند که نتیجه آن سلامتی و شادی کارکنان است. استفاده از میز‌های ایستاده قابل تنظیم در طراحی فضای اداری باعث می‌شود افراد به صورت ایستاده یا نشسته وظیف خود را انجام دهند. همچنین توصیه می‌شود تا در زمان استراحت از صندلی‌های راحتی استفاده کنید. محیط کار باید طوری باشد که کارمندان احساس خستگی نکنند.

امکانات رفاهی را فراهم کنید که رقیب‌های شما ارائه نمی‌دهند

اگر چه استفاده از میز تنیس و قهوه رایگان در زمان استراحت ممکن است روی کارمندان تاثیر بگذارد. اما امروزه برای رقابت با شرکت‌های دیگر به امکانات بیشتری احتیاج دارید. براساس اندازه کسب‌وکارتان، امکاناتی که می‌توانید پیشنهاد دهید متنوع خواهد بود. می‌توانید از میوه رایگان یا نوشابه در آشپزخانه یا دعوت به سالن ورزشی استفاده کنید.

فکر کنید که چه امکاناتی می‌تواند در پیشبرد اهداف شرکت شما موثر واقع شود. روی یک یا دو امکان رفاهی تمرکز کنید که کارمندان آن را بسیار دوست دارند. اگر نمی‌دانید که چه امکاناتی برای کارمندان فراهم کنید تا آن‌ها راضی باشند، می‌توانید از خودشان بپرسید.

اگر کسب‌وکار کوچکی دارید با کارکنان در این مورد صحبت کنید که چه امکاناتی را دوست دارند تا در محیط کار خود ببینند. در صورت داشتن کسب‌ و کار بزرگ‌تر، پرسشنامه‌‌هایی درست کنید تا نظر آن‌ها را برای بهتر کردن فضای اداره خود جویا شوید. با جویا شدن و عملی کردن نظر پرسنل ماندگاری کارکنان خود را افزایش می‌دهید.

گیاهان و کیفیت هوا را در نظر بگیرید

استفاده از گیاهان در طراحی فضای اداری باعث ماندگاری کارکنان می‌شود. ‌حتما متوجه شده‌اید زمانی که برای قدم زدن به پارک می‌روید، احساس می‌کنید بهتر می‌توانید نفس بکشید و حس سرزنده‌‌ای پیدا می‌کنید. انسان همیشه دوست دارد با طبیعت ارتباط برقرار کند. شما نیز می‌توانید فضای کار خود را با گیاهان داخلی تزیین و از تهویه مناسب استفاده کنید. این روش باعث می‌شود کارمندان احساس بهتری داشته باشند.

می‌توانید در محیط کار خود میز اداری را کنار پنجره بگذارید، در نتیجه کارمندان بتوانند منظره بیرون را تماشا ‌کنند. اگر این امکان وجود ندارد، دیوار‌های اداره خود را با عکس‌هایی از طبیعت تزیین کنید. تحقیقات نشان داده‌است که هوای تازه با کم کردن آلودگی، بازدهی را بالا می‌برد. اگر به دلایلی نمی‌توانید پنجره‌های اداره خود را باز نگه دارید، می‌توانید از سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید. مطمئن شوید که هوای محیط کار کاملا پاک باشد و به طور مدام تعویض شود.

سخن نهایی

برای پیشرفت کار و ماندگاری کارکنان باید تغییراتی در محیط کار داده شود تا بتوانید به این اهداف برسید. اگر دنبال صندلی‌های ارگونومی مناسب می‌گردید، می‌توانید به شرکت معکب مراجعه کنید. مکعب با ارائه خدمات مشاوره رایگان سعی می‌کند تا نیاز شرکت شما را به خوبی درک کند و متناسب با فضای آن تجهیزات مناسب اداری را پیشنهاد دهد.