زمانی که به صورت تمام وقت در شرکتی استخدام می‌شوید یعنی زمان زیادی را قرار است در فضای اداری سپری کنید. اما آیا برای این زمان فکری برای سلامتی جسمانی خود کرده‌اید؟ این که چرا باید از مبلمان اداری ارگونومیک در طراحی دکوراسیون اداری استفاده شود دلایل بسیاری دارد. که نتیجه این کار به بهره‌وری نتیجه کار شما و در نهایت پیشرفت سازمان برمی‌گرد. زمانی که حال جسمی کارمند در محل کار خوب باشد این حس خوب در ذهن او جاری می‌شود و روند جلو بردن کارها برایش آسان‌تر می‌شود. برای مدیران شرکت‌ها، سلامتی جسمی کارکنان در وهله اول باید در نظر گفته شود. درست است که شاید در ابتدا گمان کنید که محتمل هزینه زیادی خواهید شد، به خصوص که اگر به تازگی برای پارتیشن اداری قسمتی از شرکت هزینه کرده باشید اما اگر بدانید با این کار بهره‌وری کار را توسط نیروهای کارمند بالا می‌برید، متوجه اهمیت استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک خواهید شد.

با مبلمان اداری ارگونومیک در محل کار از چه قسمت‌هایی از جسمتان محافظت می‌کنیم؟

وضعیت بدنی شما در حالت نشسته در پشت سیستم باید به گونه‌ای باشد که هیچ قسمتی از جسمتان را تحت فشار نگذارد. امروزه بسیاری از کارمندان به دلیل مشغله کاری ممکن است ساعت‌ها از پشت سیستم خود بلند نشوند و در واقع چند ساعت مداوم در حالت نشسته مشغول و سرگرم به کار باشند. این مسئله می‌تواند مشکل جدی در سال‌های آینده برای او ایجاد کند. بهترین راه این است که هر چند دقیقه یکبار از نرمش‌هایی که حتی می‌شود پشت میز انجام داد غافل نشویم. اما شما باید از مبلمان اداری ارگونومیک هم بهره ببرید. با مبلمان اداری ارگونومیک سلامتی شما در قسمت‌های ستون فقرات، کمر، گردن، شانه‌هایتان حفظ می‌شود. وقتی بهترین حالت قرارگیری خود در پشت میزتان ایجاد کنید نیاز به خم شدن ندارید. همین امر باعث بروز مشکلاتی مانند کمردرد، خستگی شانه‌ها و … شود. همچنین اگر صندلی شما قابلیت تنظیم ارتفاع را دارا باشد، امکان این را دارید که ارتفاع صندلی را جوری تنظیم کنید که پاهایتان با زاویه ۹۰ درجه از سطح زمین قرار بگیرد. این کار موجب حفاظت از زانوی شما می‌شود. وقتی یک صندلی استاندارد داشته باشید در طی روز کمتر احساس خستگی خواهید کرد. قابلیت تنظیم ارتفاع دسته‌های صندلی این امکان را به شما می‌دهد که بر اساس ارتفاع میز اداری خود فاصله آرنج و مچ دست خود را با سیستم کامپیوتری‌تان تنظیم کنید. با تنظیم شدن صندلی‌تان نحوه قرارگیری شما در بهترین حالت ممکن قرار می‌گیرد. با فاصله صحیح از مانیتور، از آسیب‌های جدی چشم‌هایتان جلوگیری کنید.

اما مبلمان اداری ارگونومیک چه ویژگی‌هایی دارند؟

صندلی که شما روی آن می‌نشینید و در طی روز حالت نشسته شما را ایجاد می‌کند باید شامل استانداردهایی باشد که در طی زمان بر روی اندام‌های شما تاثیر منفی نگذارد. نحوه قرارگیری شما پشت میز کاری‌تان باید هماهنگ با قد شما و فاصله‌های متناسب اندام با سیستم کامپیوتری‌تان داشته باشد. قسمت پشتی صندلی باید به قدری بلند باشد که در صورت تکیه دادن تمامی قسمت کمر و گردن شما را حفاظت کند. ستون فقرات شما دارای یک قوس طبیعی است که این قوس باید توسط پشتی طبی صندلی شما پر شود. در صورتی که جای این قوس خالی باشد ناخداگاه شما در وضعیت بدی از نشستم قرار می‌گیرید و این حالت به ستون فقرات شما فشار جدی می‌آورد. جای نشستن شما بر روی صندلی باید راحت باشد. فوم کار شده در مبلمان اداری نرم و از جنس مرغوب و معمولا از جنس چرم است. یک صندلی اداری ارگونومیک دارای عمق و سطح استاندارد است که با نشستن بر روی آن تا قسمت زانوی خود احساس راحتی کنید. برای قسمت گردن و جلوگیری از خستگی شانه، مبلمان اداری ارگونومیک را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که محلی برای تکیه دادن گردن و شانه‌هایتان باشد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ” ویژگی مبلمان اداری ارگونومی ” را مطالعه کنید.