اگر قصد خرید و به‌روزرسانی مبلمان اداری دفتر کار خود را داشته باشید؛ احتمالا کمی تحقیق کرده و با عبارات و انواع ویژگی‌هایی مواجه شده‌اید که برای شما کاملا جدید هستند. یکی از این عبارات احتمالی فوم سرد است. از نام کلی این ماده مشخص است که نوعی فوم بوده و معمولا در انواع صندلی‌های اداری کاربرد دارد.

با این وجود شاید دقیقا با کاربردها و ویژگی‌های خاص این مدل فوم آشنا نباشید. بنابراین شاید از خود بپرسید که آیا فوم سرد واقعا برای صندلی‌های اداری گزینه بهتری از فوم‌های معمولی است؟ پاسخ به این سوال، شما را با کاربرد و ویژگی‌های فوم سرد آشنا خواهد کرد. در اینجا ما یک راهنمای مختصر را گردآوری کرده‌ایم؛ تا به شما کمک کنیم که با این فوم و ویژگی‌ها و مزایای متعددش بیشتر آشنا شوید.

فوم سرد چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌ها در زمینه تولید مبلمان اداری و خانگی، استفاده از فوم سرد است. جذابیت و دلیل اصلی استفاده از فوم سرد در صندلی‌های اداری این است که ساختار خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. این ویژگی به لطف حفره‌های هوای داخل فوم، که در بین مواد آن پراکنده شده‌ ایجاد می‌شود. همین ویژگی باعث می‌شود که پس از بلند شدن از روی صندلی ساخته شده از فوم سرد، این فوم واکنشی شبیه به فنر داشته و به جای قبلی خود بازگردد.

همچنین فوم سرد بر خلاف فوم معمولی از ابتدا به شکل مدنظر قالب‌گیری می‌شود. در نتیجه صندلی‌های اداری ساخته شده با فوم سرد، برخلاف فوم معمولی که از یک قطعه بزرگ‌تر فوم بریده می‌شود؛ ساختاری بسیار بهتر و تکامل‌یافته‌تر دارند. به عبارت دیگر از آنجایی که فوم سرد قالب‌گیری می‌شود؛ شکل و ساختار خود را برای مدت‌ زمان طولانی‌تری حفظ می‌کند. طبیعتا این ویژگی برای یک صندلی اداری با استفاده مستمر و روزمره، گزینه‌ای ایده‌آل است.

از سویی بد نیست بدانید دلیل نام‌گذاری فوم سرد این است که در فرآیند تولید آن از هیچ‌گونه گرما و حرارتی استفاده نمی‌شود. به‌طور خلاصه در این روش مواد سازنده فوم را با هم مخلوط کرده و اجازه می‌دهیم تا کف کند. سپس وقتی کف به حد مشخصی رسید؛ فومی که خارج می‌شود یک فوم سرد با مقاومت فشاری بیشتر نسبت به فوم معمولی است.

مانند فوم‌های معمولی، فوم سرد نیز در نسخه‌های با چگالی مختلف تولید می‌شود. این نسخه‌ها یکی از سنگین‌ترین مواد تولید فوم است؛ و بنابراین می‌تواند وزن بیشتری را تحمل کند. همین ویژگی نیز دلیل دیگری برای استفاده از آن به‌عنوان بالشتک در انواع صندلی‌های اداری است.

به دلیل تمام این ویژگی‌ها، فوم سرد، چه معمولی و چه با چگالی بالا، برای استفاده در مبل اداری، صندلی اداری پرمصرف عالی هستند. چراکه بادوام بوده و می‌توانند وزن بیشتری را تحمل کنند.

در نهایت جالب است بدانید که برخی از کارخانه‌ها از فوم سرد قبلا فقط بر روی صندلی‌های ثابت سینما یا صندلی‌های ماشین استفاده می‌کردند. اما امروزه به دلیل مزایایی مثل حفظ شکل خود برای تمام طول عمر، به سمت این فناوری رفته‌اند. اگرچه هنوز هم تولید این فوم گران‌تر تمام می‌شود؛ اما روز به روز به مشتریان آن افزوده می‌شود.

در ادامه چند ویژگی اصلی فوم سرد را به اختصار لیست کرده‌ایم:

  1. فوم سرد دارای پوسته‌ای است که خروج هوا را کاهش می‌دهد. به همین دلیل نیز می‌تواند شکل دائمی خود را حفظ کند.
  2. محصولات ساخته شده با فوم سرد قالب‌گیری می‌شوند؛ در نتیجه برش نخورده و پوسته آنها دچار مشکل نمی‌شود. بنابراین شکل خود را برای تمام عمر فوم حفظ می‌کنند.
  3. فوم سرد همان‌طور که از نام آن پیداست؛ بدون اعمال حرارت تولید می‌شود.
  4. فوم معمولی دارای وزنی بین ۲۰ تا ۳۶ کیلوگرم در هر یک متر مکعب است. در مقابل فوم سرد قالب‌گیری شده دارای وزن ۵۰ تا ۵۵ کیلوگرم در هر متر مکعب است.
  5. مزیت تراکم بیشتر فوم سرد، طول عمر بیشتر است؛ که مشکلات افت کفی صندلی‌ها را در طول زمان کاهش می‌دهد.

کاربرد فوم سرد در زیبایی صندلی اداری

از نظر زیبایی شناسی، داشتن یک صندلی اداری با فوم سرد در مقایسه با فوم معمولی، ممکن است در نگاه اول چندان واضح نباشد. اما زمانی که صندلی ساخته شده با فوم معمولی، تا حدودی شکل خود را از دست بدهد؛ افت صندلی و در نتیجه ظاهر نازیبای آن بیشتر به چشم خواهد آمد. به زبان ساده با گذشت زمان، فوم سرد از نظر ساختار و حفظ فرم و شکل زیبا، به مراتب بیشتر از فوم معمولی دوام می‌آورد.

از آنجایی که از فوم سرد روی صندلی‌های اداری گران‌تر، مثل صندلی‌های مدیریتی استفاده می‌شود؛ باید در نظر داشت که برخی از صندلی‌های بهتر از نظر زیبایی ظاهری نیز، احتمالا از فوم سرد در ساختار داخلی خود استفاده می‌کنند.
در نهایت اگرچه برای خرید یک صندلی گران‌تر با فوم سرد، باید بودجه بیشتری را صرف کنید؛ اما قطعا در طول زمانی طولانی آن زیبایی ساختاریافته اولیه را حفظ خواهید کرد.

کاربرد فوم سرد در ارگونومی صندلی اداری

ارگونومی بیشتر یک صندلی اداری، بارزترین تغییر در هنگام استفاده از فوم سرد به عنوان تکیه‌گاه و نشیمن‌گاه صندلی‌های اداری است. از آنجایی که فوم سرد حدود ۲۰۰ درصد چگالی بالاتری نسبت به فوم معمولی دارد؛ احتمالا سفت‌تر، اما ساختارمند تر از فوم معمولی است. از نظر ارگونومی نیز این ویژگی برای شما بهتر است؛ زیرا اگرچه فوم سرد متراکم‌تر و سفت‌تر است؛ اما زمانی که فشاری به اندازه فشار معمول به آن اعمال می‌شود؛ به سرعت نرم می‌شود. در واقع فقط این تغییر به روشی استراتژیک‌تر انجام می‌گردد.

نکات نهایی

در پایان باید گفت به‌نظر می‌رسد که توافق عمومی بر این است که فوم سرد معمولا برای پوشش صندلی‌های اداری بهتر از فوم معمولی است. با این حال، یک مشکل برای بسیاری از خریداران احتمالی این صندلی‌ها قیمت بالاتر آنها است. در واقع از آنجایی که فوم سرد گران‌تر از فوم معمولی یا حتی با فوم‌های معمولی با چگالی بالا است؛ معمولا از آنها تنها برای صندلی‌های ادرای لوکس در دکوراسیون اداری استفاده می‌شود.

به همین دلیل معمولا صندلی‌های اداری مجهز به این فوم‌ها، اغلب در سایر بخش‌ها نیز دارای قطعات گران‌تری هستند. در نتیجه آنها برای کسی که به دنبال یک صندلی با قیمت مناسب است؛ یا کسی که فقط می‌تواند به محدوده قیمت متوسط ​​نگاه کند؛ شاید تا حدودی دست‌نیافتنی باشند.

همچنین اگرچه فوم سرد به دلیل ماندگاری و نحوه حفظ ساختار خود در طول زمان، بهترین گزینه برای صندلی‌های اداری است؛ اما فوم معمولی با چگالی بالا نیز گزینه مناسبی برای بسیاری از افرادی است که با بودجه کمتر به دنبال یک انتخاب مقرون‌به‌صرفه هستند.

بنابراین اگر بتوانید یک صندلی اداری بخرید که از فوم سرد به عنوان نشیمن‌گاه استفاده می‌کند؛ با توجه به طول عمر بالای این فوم، احتمالا سرمایه‌گذاری مفیدی انجام داده‌اید. اما اگر بودجه کمتری دارید؛ یا نمی‌خواهید آنقدر پول برای داشتن فوم سرد خرج کنید؛ فوم معمولی با چگالی بالا همچنان دومین گزینه عالی است. چرا که زمانی که ساعت‌ها در حال کار هستید؛ تقریبا به همان اندازه راحت خواهد بود.