میزهای اداری جز مهم‌ترین و اساسی‌ترین ملزومات دفاتر کاری به  شمار می‌روند. میز اداری ارگونومیک درواقع میز‌های استانداردی هستند که بر طبق اصول صحیح طراحی شده‌اند. هدف از تولید چنین محصولاتی، حفظ سلامتی کارکنان در حین ساعت‌های کار طولانی است. این میز‌ها مزایای زیادی دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به کاهش هزینه‌ها، افزایش روحیه و سلامتی همکاران و البته نرخ صعودی بهره‌وری و کارایی اشاره کرد.  اگر شما نیز علاقه‌مند هستید که با انواع میز اداری ارگونومیک و ویژگی های آن آشنا شوید در این مقاله از مجله مکعب همراه ما باشید.

ارگونومی و مزایای آن

ارگونومی علم طراحی وسایل و سیستم‌ها بر پایه کارآمدی بیشتر و افزایش و بهبود سلامت روانی انسان‌ها است. به زبان ساده‌تر ارگونومی علم تطابق انسان با محیط کار است به‌ گونه‌ای که محیط شرایط کاری و تجهیزات به شکلی طراحی شود که موجب  بالا رفتن سطح ایمنی، بهداشت و تطبیق بیشتر افراد بر اساس ابعاد بدنی شود. هدف نهایی ارگونومی حفظ سلامتی افراد و بهبود شرایط کاری است که درنهایت آثاری چون افزایش رضایت شغلی و بهره‌وری را نیز به دنبال خواهد داشت.

رعایت اصول ارگونومی در محیط مزایایی چون کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت، افزایش بهره‌وری و فرهنگ ایمنی در کار را به دنبال دارد. محیط کار ارگونومیک قطعاً بر افزایش بهره‌وری کارکنان تأثیر خواهد داشت و بر راحتی و افزایش روحیه‌ی کارکنان نیز مؤثر است.

ویژگی‌های میز اداری ارگونومیک

میز اداری ارگونومیک یکی از مفیدترین ملزومات دفاتر اداری است. همان‌طور که گفته شد، شرکت‌ها و دفاتر اداری بسیاری به‌ منظور افزایش راندمان کاری، رو به‌ سوی استفاده از این میز‌ها آورده‌اند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های میز اداری ارگونومیک اشاره می‌کنیم.

ارتفاع

یکی از موارد مهمی که در ساخت میز اداری ارگونومیک رعایت می‌شود، ارتفاع میز است. ارتفاع استاندارد میز برای بزرگسالان بین ۸۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است. فضای قرارگیری در پشت میز نیز، حدوداً ۱ متر و ۲۰ سانتی‌متر تعریف شده است.  همچنین فضای زیر پا در این‌ گونه میز‌ها به‌ گونه‌ای است که امکان تحرک پاها به‌ راحتی فراهم است. فاصله استاندارد میز‌های اداری ارگونومیک با سایر میزها و یا مبلمان اداری حدود ۱ متر تعریف شده است. این فاصله در حال حاضر و با توجه به شیوع پاندمی کرونا و لزوم رعایت فاصله اجتماعی به ۲ متر تبدیل شده است.

میز کارشناسی مکعب مدل استارت آپ STAP
STAP
۳,۷۵۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

 سطح میز

سطح و رویه میز اداری ارگونومیک باید فضایی کافی برای وسایل ضروری کارمندان داشته باشد. فضای کافی و مناسب برای قرار دادن مانیتور، موس و میزان تحرک آن، و همچنین موقعیت قرارگیری برگه‌ها و پرونده‌ها در هنگام طراحی این میزها باید در نظر گرفته ‌شود. محل قرارگیری موس باید در نزدیکی صفحه‌کلید باشد. در حین استفاده از آن فضایی برای تحرک لازم و جود داشته باشد. به‌ گونه‌ای که مچ دست  صاف روی میز  قرار بگیرد. همچنین محل قرارگیری مانیتور بر روی میز باید  در فاصله مناسب با چشمان  کاربر قرار بگیرد به‌ طوری‌که قسمت بالای صفحه هم‌ سطح و یا پایین‌تر از سطح چشم کاربر قرار داشته باشد.

در بهترین صورت یک میز اداری ارگونومیک باید دارای شیبی به‌ اندازه ۱۰ تا ۱۵ درجه به سمت پایین باشد که مانع  از افتادگی سر و کاهش خستگی گردن شود. سر و گردن و ستون فقرات یکی از اصلی‌ترین نقاط آسیب‌پذیر برای افرادی است که ساعت‌های طولانی را در پشت میز‌‌های کار می‌گذرانند.

دسترسی

امکان دسترسی سریع به‌ تمامی  زوایای میز اداری ارگونومیک یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع میز‌ها است. دسترسی سریع و آسان به وسایل موردنیاز یکی از فاکتور‌های مهم در هنگام طراحی و تولید  انواع میز اداری ارگونومیک است.  در دسترس بودن تلفن و سایر لوازم ضروری در طول روز مانع از ایجاد خستگی مضاعف در افراد می‌شود. کارمندانی که در طول ساعات اداری دیرتر خسته می‌شوند از روحیه بهتری برخوردارند. علاوه بر این با تمرکز و دقت بیشتری وظایف محوله‌ را انجام می‌دهند.

قیمت مناسب

اگرچه قیمت میزهای اداری ارگونومیک با نوع جنس، متریال و ابعاد آنها رابطه مستقیمی دارد. اما قیمت مناسب آنها می‌تواند کارفرمایان بیشتری را به استفاده از آنها ترغیب کند.

مزایا و اهمیت به کارگیری میز اداری ارگونومیک

برخی از مزایای استفاده از میز اداری ارگونومیک در دفاتر کار به شرح زیر است:

 

کاهش میزان خستگی کارمندان

معمولاً افرادی که ساعت‌های طولانی در پشت میزهای اداری کار می‌کنند، از احساس درد شدید در قسمت مهره‌های گردن و بین کتف‌ها شکایت دارند. پیدایش این نوع دردها  و مشکلات این‌ چنینی، تمایل افراد برای ادامه کار را کاهش می‌دهد و خستگی بر آنها چیره می‌شود. در چنین وضعیت و محیط‌های معمولاً شاهد کارمندان ناشادی هستیم که منتظرند هرچه سریع‌تر ساعت‌های اداری تمام شود. این کارمندان محل کار خود را هرچه سریع‌تر ترک می‌کنند.

اصولاً در چنین موقعیتی انتظار بهره‌وری بالا، بسیار نامعقول است و نتیجه چندان خارق‌العاده‌ای نباید انتظار داشت. با توجه به این اوصاف، لزوم اهمیت استفاده از مبلمان و میز‌های اداری ارگونومیک بیش‌ از پیش مشخص می‌شود. میز اداری ارگونومیک که بر اساس علم و استانداردهای فیزیکی بدن انسان و محیط طراحی شده است. نقش بسیار زیادی در کاهش میزان خستگی‌های حین کار و درنتیجه رضایت بیشتر افراد خواهد داشت. واضح است که کارمندانی با روحیه بالا و راضی از شرایط، کارایی و بازدهی بیشتری نیز دارند.

 

میز کارمندی مکعب مدل استارت آپ TB
TB
۴,۶۵۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

افزایش بازدهی و راندمان کاری

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، میزان رضایت و راحتی کارمندان از شرایط رابطه مستقیمی با افزایش راندمان کاری و بهره‌وری آنها دارد. همچنین راحتی در کار، تا حد زیادی منجر به افزایش تمرکز و دقت  و نظم در کارها می‌شود. علاوه بر این با سرعت بخشیدن به پروسه کار‌ها تا حدود زیادی به کاهش هزینه‌ها نیز کمک می‌کند. انجام وظیفه مطلوب کارمندان درنهایت منجر به  جلب رضایتمندی بیشتر مشتریان و رشد سازمان  خواهد شد. کارمندان با روحیه، تعامل بیشتری با همکاران خود نیز دارند.

سخن پایانی

در نظر داشته باشید که بر طبق آنچه در بالا به آن اشاره شد، میز اداری ارگونومیک  به دلیل ایجاد آسایش جسمی کارمندان، موجب تمرکز بیشتر بر روی کار می‌شود. به همین دلیل نقش مهمی و پررنگی در افزایش راندمان و ایجاد خلاقیت در افراد دارد. گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب به‌عنوان یکی از عرضه‌کنندگان اصلی  انواع میز اداری ارگونومیک در کشور محصولاتی مطابق با استاندارد‌های روز تولید می‌کند. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما تماس بگیرید.