آخرین باری که به طراحی دفتر کار خود فکر کردید کی بود؟ آیا افتخار می‌کنید که محل کار خود را به خانواده و دوستان نشان دهید؟ آیا در محل کار خود راحت هستید؟ یک کارمند تمام‌وقت به‌طور متوسط ​​۱۸۰۰ ساعت در سال کار می‌کند؛ که بیشتر آن را احتمالا در دفتر کار است. دفتر کار به معنای میزهای قابل تنظیم، صندلی‌ اداری مدرن، چیدمان‌های به‌روز و فناوری جدید است. اما گاهی برای درک معنای دکوراسیون اداری باید با تعریف دقیق‌تری از آنها آشنا شده و البته با مهم‌ترین اصطلاحات تخصصی آن آشنا شوید.

دکوراسیون اداری چیست؟

دکوراسیون اداری تمام اجزا و عناصر یک فضای کاری، که هم تزئینی و هم کاربردی هستند را در بر می‌گیرد. کارفرمایان به‌طور فزاینده‌ای بر طراحی محیط‌هایی برای بهینه کردن سلامت کارکنان، مانند کیفیت هوا، عناصر روشنایی، چیدمان، انتخاب رنگ، ارگونومی و کاهش استرس و همچنین ارتباط بین کارکنان تمرکز می‌کنند. همچنین در محیط‌های صنعتی، طراحی محل کار بر حصول اطمینان از دو نکته تمرکز دارند: اول اینکه کارگران می‌توانند به‌طور ایمن کارهای مختلف را انجام داده و دوم اینکه روش‌های ایمنی ضروری را به‌طور موثر انجام دهند.
به عبارت دیگر طراحی دفتر کار در مورد ایجاد فضایی است که کار مولد و هدفمند را تسهیل می‌کند؛ و در عین حال فضایی برای خلاقیت و شخصی‌سازی باقی می‌گذارد. اساسا طراح دفتر کار در حال تنظیم یک صحنه است؛ تا همه بتوانند کار خود را به بهترین نحو انجام دهند.

مهمترین اصطلاحات دکوراسیون داخلی اداری

آیا با وجود اصطلاحات مختلف در حوزه دکوراسیون اداری، دچار سردرگمی شده‌اید. طبیعتا به عنوان یک خریدار این محصولات بهتر است با اصطلاحات پرکاربرد و عمومی این حوزه آشنایی مقدماتی داشته باشید. در این بخش می‌خواهیم ۲۸ اصطلاح مهم در حوزه دکوراسیون داخلی اداری را به شما معرفی کنیم.

۱. کار مبتنی بر فعالیت

این یک رویکرد است که به کارکنان امکان می‌دهد که چگونه و کجا کار کنند. در یک دفتر مدرن، این به معنای تنظیمات متنوعی است که هر کدام برای کارهای مختلف طراحی شده‌اند. کار مبتنی بر فعالیت رویکردی بود که برای رفع مشکل نامناسب بودن دفاتر خصوصی یا مدیریتی در بسیاری از سازمان‌ها به کار گرفته شده است.

۲. چابک کار کردن

این عبارت به معنای انجام کارها به شکل انعطاف‌پذیر است. البته کار چابک چیزی بیش از انعطاف‌پذیری در ساعات کار است؛ و شامل مکان، نقش و سبک کار نیز می‌شود.

۳. سیستم‌های سمعی و بصری

اصطلاح سمعی و بصری به تجهیزاتی اطلاق می‌شود که برای ارائه آثار صوتی و تصویری استفاده می‌گردد. ارائه‌های تجاری اغلب سمعی و بصری هستند؛ و سیستم‌های سمعی و بصری اداری می‌توانند شامل رایانه، صفحه نمایش و پروژکتور باشند.

۴. میز اشتراکی

میزهای اشتراکی نوعی از میزهای اداری هستند. این میزها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که اجزای ساختاری میز را به اشتراک بگذارند. به اشتراک گذاشتن اجزای میز نه‌تنها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد؛ بلکه می‌تواند فضای کمتری را در چیدمان اداری بگیرد؛ زیرا تقریبا از هر نقطه در امتداد لبه‌ها می‌توان به سطح میز دسترسی داشت.

۵. طراحی مفهومی

طراحی اولیه از اینکه طراحی داخلی دفتر کار چگونه می‌تواند به نظر برسد.

۶. فضای کار اشتراکی

فضای کار اشتراکی به معنای این است که یک ساختمان توسط افرادی که برای شرکت‌های مختلف کار می‌کنند به اشتراک گذاشته می‌شود. افراد فعال در این فضاها گاهی اوقات ایستگاه‌های کاری مشخصی دارند؛ و معمولا امکانات دیگر مانند اتاق جلسات و آشپزخانه را به اشتراک می‌گذارند.

۷. ارگونومی

این مفهوم توضیح می‌دهد که چگونه مبلمان اداری باید با نیازهای انسان، برای ایجاد راحتی و بهره‌وری سازگار شود. ارگونومی علم راحتی است.

۸. صندلی‌های ارگونومیک

کلید یک صندلی اداری ارگونومیک، تکیه‌گاه کمر آن است. برخلاف انواع دیگر صندلی‌ها، صندلی ارگونومیک پشتیبانی قوی در بخش کمر ارائه می‌دهد.

۱۰. تناسب اداری

تناسب اداری فرآیندی است که فضای داخلی ساختمان دفتر کار را برای شغل مدنظر مناسب می‌کند.

۱۱. کفپوش

کفپوش اصطلاحی است که معمولا در املاک و مستغلات برای توصیف مصالح استفاده شده در کف یک ساختمان اداری استفاده می‌شود.

۱۲. میزهای قابل تنظیم ارتفاع

یک میز کار که ارتفاع آن توسط کاربر یا یک نصاب حرفه‌ای مبلمان قابل تغییر است. ارتفاع میز اداری را می‌توان به‌صورت دستی یا به‌صورت خودکار با جک‌های گازی یا نیروی الکتریسیته تنظیم کرد. میزهای قابل تنظیم ارتفاع برای کمک به افراد در نشستن راحت با توجه به قد مناسب هستند.

۱۳. نصب و راه‌اندازی

فرآیند خرید، مونتاژ و تحویل مبلمان، اغلب به‌عنوان بخشی از جابه‌جایی اداری یا نوسازی دفاتر اداری.

۱۴. چیدمان دفتر خطی

چیدمان دفتر خطی یک ساختار سنتی‌تر است؛ که مناطق و بخش‌ها به‌ترتیب و اغلب در خطوط مستقیم مرتب شده‌اند.

۱۵. مبلمان شل

اصطلاحی برای توصیف مبلمان قابل جابه‌جایی مانند صندلی و میز سبک‌وزن است.

۱۶. بیانیه روش

سند مفصلی که به همه افراد درگیر در نصب یا چیدمان مبلمان اداری، این امکان را می‌دهد تا درک کاملی از هر کاری که باید در محل انجام شود و نحوه دستیابی به آن داشته باشند.

۱۷. مبلمان اداری ماژولار

واحدهای مبلمان اداری که می‌توانند در پیکربندی‌ها و چینش‌های مختلف بازآرایی یا ترکیب شوند.

۱۸. دستگاه‌های چندمنظوره (MFD)

این دستگاه‌ها، ابزارهایی هستند که می‌توانند چاپ، اسکن، فکس و فتوکپی را ارائه دهند.

۱۹. دفتر کار باز

چیدمان اداری پلان باز از فضاهای باز و بزرگ استفاده می‌کند؛ و استفاده از اتاق‌های بسته مانند دفاتر اختصاصی و اتاق‌های جلسات را به حداقل می‌رساند.

۲۰. چیدمان اداری ارگانیک

این چیدمان سیال و انعطاف‌پذیرتر از سایر چیدمان‌ها، از جمله سازه‌های خطی یا شعاعی است.

۲۱. پلان

یک طرح دکوراسیون اداری ترسیم شده از نظر فنی، تولید شده به مقیاس و نشان‌دهنده رابطه فضایی بین تمام عملکردها و عناصر در طراحی دفتر کار است.

۲۲. دفتر خصوصی

فضای کاری کوچکی که توسط پانل‌های دیواری جدا شده است. اتاقک‌ها می‌توانند حریم خصوصی صوتی، بصری، اطلاعاتی و منطقه‌ ای را برای کارکنان فراهم کنند.

۲۳. فضاهای عمومی

اغلب به بخش‌هایی از یک دفتر کار مانند آسانسور، پله‌ها، راهروها و…، که در دسترس همه است؛ فضای عمومی گفته می‌شود.

۲۴. چیدمان دفتر شعاعی

ساختاری مدرن‌تر با مناطق و بخش‌هایی که در یک دایره از یک نقطه مرکزی قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال، تیم‌های تولید محتوا ممکن است تصمیم بگیرند که دفتر خود را به این ترتیب سازماندهی کنند؛ تا سردبیر یا ویراستاران هسته‌های این طرح‌بندی باشند.

۲۵. مبلمان سیستمی

مبلمان سیستمی یک اصطلاح عمومی برای بسته‌های پانل، میز تحریر، قفسه‌ها و سایر مواردی است که توسط یک تولیدکننده به عنوان بسته‌ای برای تجهیز دفاتر فروخته می‌شود.

۲۶. صندلی‌های اداری

صندلی‌های اداری معمولا همراه با میزهای اداری استفاده می‌شوند. این صندلی‌ها عموما از نظر طراحی ظاهری ابتدایی هستند؛ و به‌طور خاص برای استفاده توسط بسیاری از کاربران مختلف ساخته شده‌اند. صندلی‌های اداری گزینه‌ای انعطاف‌پذیر برای استفاده در دفاتر اداری بوده، زیرا از بسیاری جهات قابل تنظیم هستند.

۲۷. فضای سوم

به طور سنتی مکان سوم به عنوان مکانی (از نظر فرم و محتوا) بین خانه و دفتر کار شناخته می‌شود. یک مثال مدرن آن کافی شاپی است که در آن افراد می‌توانند به راحتی از طریق لپ‌تاپ خود کار کنند؛ از طریق Wi-Fi به اینترنت دسترسی داشته باشند؛ و همچنین معاشرت کنند. این فضای اجتماعی بین خانه و دفتر کار، در حال حاضر به داخل دفتر آورده شده و به‌طور کلی منطقه‌ای بین ایستگاه‌های کاری و اتاق‌های ملاقات رسمی است.

۲۸. ایستگاه کاری

منطقه‌ای در یک دفتر اداری که در آن کار انجام می‌شود. به‌طور معمول، به رایانه و محیط اطراف آن اشاره دارد؛ که برای انجام مجموعه خاصی از وظایف پیکربندی شده است. عناصر اضافی یک ایستگاه کاری می‌تواند شامل میز، صندلی، کمد و کشوها و سایر لوازم جانبی منسجم اطراف آن باشد.