این روزها بسیاری از افراد به عنوان آزادکار (Freelancer) یا دور کار و در خانه خود مشغول کار هستند. با ظهور تکنولوژی‌های مدرن ارتباطی و فعال شدن کسب‌وکارهای بزرگ در فضای دیجیتال، این شیوه فعالیت بیش از پیش رشد کرده است. هیچ‌کس منکر مزایای بسیار زیاد کار در خانه نیست؛ اما بسیاری از افراد در تجربه‌های نخست خود دچار مشکلات گوناگونی شده‌اند، که در نهایت موجب کاهش بهره‌وری آنها می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل در این زمینه استفاده از میز کار نامناسب است. در این نوشته وب‌سایت مکعب گروپ به ارائه نکاتی درباره انتخاب میز اداری مناسب برای دفتر کار خانگی پرداخته‌ایم.

اندازه اتاق کار را در نظر بگیرید

دفاتر کار خانگی معمولا با محدودیت فضا روبرو هستند؛ در واقع اگر محدودیت فضا نبود، توجیه استفاده از دفتر کار خانگی نیز مشکل بود. البته در این زمینه استثناهایی نیز وجود دارد. اما اگر شما هم در یک دفتر کار خانگی کوچک می‌خواهید کار خود را پیگیری کنید؛ بهتر است به مبلمان اداری و اندازه میز کار خود توجه نمایید. در یک اتاق با مساحت کمتر از ۹ متر، استفاده از یک میز با مساحت سطح بیش از ۲ متر مربع کمی زیاده‌روی است. البته می‌دانیم فاکتور انتخاب اندازه میز تنها اندازه اتاق نیست؛ اما این فاکتور یکی از مهم‌ترین فاکتورها در این زمینه است. شما در تمام مدت پشت میز کار خود نخواهید نشست. پس بهتر است فضایی را برای فعالیت‌های دیگر نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال گاهی لازم می‌شود در اتاق قدم بزنید. همچنین یک دفتر کار خانگی ممکن است به وسایل دیگری از جمله یک قفسه یا کتابخانه کوچک و یک مبل دو نفره راحتی نیز نیاز داشته باشد.

نوع فعالیت خود را در نظر بگیرید

هر فعالیتی نیازمند ابزارهای خاصی است. به عنوان مثال اگر کار شما با رایانه و ابزارهای جانبی آن است؛ بهتر است یک میز کار خانگی متناسب با تجهیزات لازم، انتخاب کنید. مدل‌های مختلفی از میز رایانه هستند که فضاهای تعریف شده و مشخصی برای تجهیزات جانبی مثل کیبورد، پرینتر، اسکنر و… دارند. این مدل‌ها کمک می‌کنند دسترسی شما به ابزارهای کاری ساده‌تر و نزدیک‌تر باشد. اما اگر کار شما مرتبط با رایانه نیست؛ و دائم مشغول نوشتن و ارتباط تلفنی با افراد مختلف هستید؛ شاید باید به دنبال میزی با سطح وسیع و خلوت باشید؛ تا فضای مناسبی را برای کاغذها و گوشی تلفن و… فراهم کند. همچنین یک توصیه جالب برای این موضوع فعالیت، استفاده از قفسه‌‌هایی در بالای میز کار به عنوان کتابخانه یا محل بایگانی مستندات است.

تعداد افراد را در نظر بگیرید

لزوما نیاز نیست دفاتر کار خانگی مختص یک نفر باشند. در بسیاری از مواقع زوجین در کنار زندگی مشترک، دارای کار مشترک نیز هستند. همچنین گاهی برای مدت کوتاه یا ساعاتی شما نیازمند پذیرایی از یک همکار برای کار مشترک روی یک پروژه هستید. اگر دارای چنین شرایطی در دفتر کار خانگی خود هستید؛ بهتر است میز کاری را در نظر بگیرید که امکان فعالیت گروهی روی آن وجود داشته باشد. گاهی یک میز تک نفره تنها با اضافه شدن ۳۰ درصد به مساحت سطح خود و تغییراتی در شرایط پایه‌های میز، می‌تواند به خوبی از دو کاربر همزمان پذیرایی کند.

چند کاربردی بودن را فراموش نکنید

در بسیاری از مواقع لازم است به دنبال یک میز کار چند کاربردی باشید. میز کاری که بتواند از پس وظایف مختلف برآید. به عنوان مثال بتوان از آن به عنوان میز جلسات، میز نهارخوری و… نیز استفاده کرد. واقعیت این است دفتر کار خانگی همیشه دارای هم‌پوشانی‌هایی با محل زندگی و خانه شما دارد. پس بهتر است اگر با چنین فضایی روبرو هستید؛ میز کاری را انتخاب کنید که از چند کاربرد مختلف برخوردار بوده؛ و با سایر اجزای خانه هماهنگ باشد.