سبک کلاسیک در دکوراسیون سبکی قدیمی اما همچنان پرطرفدار است. وجود میزهای کلاسیک در فضاها، محیطی آشنا در ذهن همگی ایجاد کرده است. همه ما با این سبک آشنایی قبلی داریم. اما در این مقاله می‌خواهیم بدانیم برای داشتن چنین سبکی در محل کار از چه نوع چوبی برای ساخت میز  اداری کلاسیک  استفاده کنیم. استفاده از چوب در گذشته قابل مقایسه با کاربرد امروزی آن نیست.

اما نکته‌ای که برای ما مهم است، توجه همیشگی بشر به این عنصر است. چوب در میان ۵ عنصر فنگ شویی جای مهمی دارد. چوب در فنگ شویی نماد رشد و حیات در زندگی است. همچنین می‌گویند این عنصر باعث خلاقیت ذهن شما می‌شود. اگر به تازگی می‌خواهید یک کاری را آغاز کنید می‌توانید گیاهان طبیعی که ساقه آن از جنس چوب باشد را در خانه داشته باشید. وجود درختچه‌های تزیینی با برگ‌های گرد کوچک توصیه می‌شود.

شاید تصمیم به تغییر دکوراسیون فضای اداری خود گرفتید، و یا شاید به تازگی دفتر کار خود را راه‌اندازی کرده‌اید. به هرحال به تجهیزات و مبلمان اداری جدیدی نیاز دارید که در نهایت یک دکوراسیون عالی برای خود داشته باشید. برای انتخاب میز اداری جدا از جنبه زیبایی آن باید به جنس و کیفیت آن توجه داشته باشید. کالای خریداری شده شما باید پاسخگوی نیازهای شما باشد.

با انواع چوب در دکوراسیون آشنا شوید

برای ساخت میز کلاسیک در دکوراسیون از چوب‌های متفاوتی استفاده می‌شود. نوع و جنس آن می‌تواند در زیبایی، تراش و قیمت آن تاثیر بگذارد. اما برای خرید و انتخاب میز کلاسیک باید به شرایط کلی و جزئی محل کار خود دقت کنید. برای مثال آب و هوا میتواند یکی از مولفه‌های انتخاب چوب در دکوراسیون است. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای شرجی زندگی می‌کنید، چوب بلوط به کمک شما می‌آید.

چرا که از این چوب برای ساخت کشتی استفاده می‌کنند، بنابراین مقاومت آن در برابر رطوبت را می‌توان درک کرد. همچنین طیف رنگ گسترده‌ای نیز دارد. چوب گردو یکی از پرطرفدارترین انواع چوب در دنیاست. این چوب در عین مقاومت می‌توان انواع طرح و کنده کاری را بر روی آن ایجاد کرد. همچنین می‌توان رنگ‌های دلخواه بر روی آن زد و با دکوراسیون داخلی هماهنگ کرد. بنابراین اگر ظاهر چوب برای شما مهم‌ترین مولفه است پیشنهاد می‌کنیم چوب گردو را انتخاب کنید. در میان این همه تنوع چوب راش مقاومت زیادی در برابر حشرات دارد. بنابراین اگر منطقه زندگی شما همیشه در معرض آسیب حشرات است، می‌توانید وسایل چوبی خود را از جنس چوب راش خریداری کنید. ممکن است کمی هزینه پرداختی شما بالا رود اما به این توجه کنید که عمر وسایل شما طولانی‌تر خواهد بود و سرمایه شما حفظ می‌شود.

لیست انواع چوب مناسب برای ساخت میز

برای ساخت میزهای چوبی، برخی چوب‌ها گزینه مناسب‌تری هستند. در این بخش می‌خواهیم شما را با انواع چوب قابل استفاده در ساخت میز آشنا کنیم.

افرای سخت و نرم

چوب افرای سخت یک چوب سخت با قیمت متوسط ​​است؛ که محکم و متراکم بوده و یک انتخاب محبوب برای استفاده در مبلمان محسوب می‌شود. اگر به دنبال بافت و الگوی دانه‌ای بسیار یکنواخت هستید؛ افرای سخت انتخاب خوبی است.
چوب افرای نرم تقریبا ۲۵ درصد نرم‌تر از چوب افرای سخت است؛ و در سایر جنبه‌ها بسیار به آن شبیه است. رنگ این چوب بسیار شبیه به افرای سخت و قهوه‌ای مایل به قرمز روشن تا تیره است. البته افرای نرم دارای لکه‌های مغزی تیره‌تر است؛ که مانند خطوط کوچک تصادفی در سرتاسر چوب ظاهری منحصربه‌فرد به آن می‌دهد. افرای نرم انتخاب محبوب نجاران است؛ زیرا کار با آن آسان بوده و می‌توان آن را رنگ‌آمیزی کرد.

بلوط قرمز و سفید

چوب بلوط قرمز چوبی محکم و سخت است؛ که در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ آن قهوه‌ای مایل به قرمز بوده و از تخته‌ای به تخته دیگر متفاوت است. بلوط قرمز به دلیل داشتن منافذ باز، بافت منحصربه‌فردی دارد؛ که در صورت لک شدن، رنگ‌های متضادی ایجاد می‌کند.
بلوط سفید نیز شبیه به بلوط قرمز چوب سخت و محکمی است. ویژگی اصلی آن این است که در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم است. همین ویژگی آن را به گزینه‌ای عالی برای صفحه میزهای فضای باز تبدیل می‌کند. بلوط سفید دارای رنگ قهوه‌ای روشن تا متوسط است. اگر به دنبال رنگ روشن‌تر هستید؛ چوب بلوط سفید انتخاب خوبی خواهد بود.

گیلاس

چوب گیلاس به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز است. به دلیل ظاهر و ماندگاری بالایی که دارد؛ برای مبلمان اداری و کابینت انتخابی محبوب است. گیلاس دارای بافت بدون منفذ است؛ که نگهداری آن را آسان کرده و در برابر لکه و خراش مقاوم می‌کند.

گردو

گردو یکی از گران‌ترین چوب‌های سخت است؛ که در میزهای چوبی استفاده می‌شود. این چوب دارای رنگ تیره و روکشی صاف است. داشتن الگوی منحصربه‌فرد، چوب گردو را به انتخابی محبوب برای میزهای ناهارخوری یا اداری گران‌قیمت تبدیل می‌کند. میز ساخته شده از چوب گردو مدت‌زمان زیادی دوام خواهد داشت.

کاج

چوب کاج نوعی چوب نرم است؛ که معمولا رنگ روشن دارد. این چوب معمولا برای ساخت مبلمان روستایی به‌کار می‌رود. چرا که مقرون‌به‌صرفه و در دسترس است. گاهی اوقات کاج را آسان‌ترین چوب برای کار در نظر می‌گیرند؛ هرچند این چوب در برابر فرورفتگی، خراش و پارگی بسیار ضعیف است. کاج را می‌توان برای صفحه میز چوبی استفاده کرد؛ اما ممکن است در طول زمان دوام آنچنان بالایی نداشته باشد. اگر می‌خواهید از چوب کاج برای تولید میز استفاده کنید؛ استفاده از رنگ روغن یا موم به استحکام و دوام بیشتر آن کمک می‌کند.

انتخاب کدام چوب صحیح‌تر است؟

البته انواع چوب‌های استفاده شده برای ساخت میز کلاسیک آن‌قدر زیاد است که احتمال می‌دهیم نام همه آن‌ها نشنیده باشید. اما اینکه از کدام نوع آن برای دکوراسیون میزهای خود درخواست و سفارش دهید، کاملا باید مورد بررسی قرار گیرد. نام چند نوع از این چوب‌ها را در زیر برای شما می‌گوییم: چوب لاله درختی، نمدار، سرخدار، تبریزی، کاج بلسان، توت سفید، زبان گنجشک، آزاد، ماهون، انجیلی، روسی، ساج، چنار، کاج، آبنوس، شمشاد، گلابی، سرو، افرا و انواع دیگری همگی چوب‌هایی هستند که امروزه برای ساخت میزهای اداری و دیگر وسایل کاربرد دارند.

هر جنس چوبی دارای ویژگی‌های خاصی است. حتی بافت چوب‌ها برای آماده سازی و ساخت میز کلاسیک مهم است. برای مثال چوب گردو دارای بافت ریزی است که می‌توان بر روی آن انواع طرح را ایجاد کرد. از این چوب به دلیل بافتی که دارد در هنر منبت کاری استفاده می‌کنند. شناخت تمامی جنس‌های چوبی در میان این بازار شلوغ با تنوع زیاد کار آسانی نیست. برای این منظور بهتر است وسایل چوبی خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و یا با کارشناسان خبره در امر طراحی دکوراسیون اداری مشورت کنید. گروه مهندسی مکعب به شما در این امر کمک خواهد کرد.

عوارض میزهای غیر ارگونومیک بر بدن

در این بخش عوارض مهم میزهای غیر ارگونومیک را بررسی کرده‌ایم. اولین عارضه این میزها آسیب‌های استرس مکرر است؛ که گاهی با عنوان آسیب‌های حرکتی تکراری یا اختلالات حرکتی تکراری نیز شناخته می‌شوند. این آسیب‌ها به دلیل تکرار بیش از حد و بدون وقفه یک فعالیت یا حرکت، حرکات غیرطبیعی یا ناخوشایند مانند چرخاندن بازو یا مچ دست، فشار بیش از حد، وضعیت بدنی نادرست یا خستگی عضلانی ایجاد می‌شوند. این مشکلات در درجه اول در دست‌ها، مچ دست، آرنج و شانه‌ها رخ می‌دهد. این مشکلات معمولا در میان افراد فاقد تجهیزات ارگونومیک با کارهای تکراری، مثل کار با کامپیوتر، بیشتر دیده می‌شود.

دومین عارضه مربوط به دردهای کمر، گردن و سایر آسیب‌های محل کار است. از آنجایی معمولا کارکنان مدت طولانی را پشت میز می‌نشینند؛ استفاده از تجهیزات غیر ارگونومیک باعث فشار همیشگی بر کمر و گردن آنها می‌شود. به عنوان مثال میزهای غیرقابل تنظیم ممکن است دید کامل کاربر را از صفحه مانیتور، صفحه‌کلید و در شرایط و حالت عادی بدن، محدود کند. از آنجایی که هیچ دو کارمندی شبیه هم نیستند؛ این مشکل برای افراد خیلی قدکوتاه یا قدبلند مشکل آفرین است.

در نهایت واضح است که کارمندان شما وقتی آسیب دیده‌اند؛ دردهای مزمن را تحمل می‌کنند؛ و یا نگران آسیب هستند؛ نمی‌توانند بیشترین بهره‌وری را ارائه دهند. طراحی ارگونومیک ضعیف مبلمان اداری می‌تواند طول عمر نیروی کار شما را کاهش دهد؛ و باعث کاهش شدید بازده و کارایی آنها شود. هنگامی که کارکنان برای مدت طولانی در معرض ارگونومی نامناسب قرار می‌گیرند؛ با آسیب‌های فشار مکرر بر یک ناحیه خاص بدن، فشارهای کمر و گردن و سایر آسیب‌های مبلمان غیر ارگونومیک روبه‌رو می‌شوند.