اتاق استراحت می‌تواند بخش فوق‌العاده مهمی از دفتر کار شما باشد که متأسفانه در بسیاری از دفاتر کاری و شرکت‌ها به آن اهمیت داده نمی‌شود. اگر می‌خواهید کارمندان شما روحیه‌ای سازنده داشته باشند و در عین حال از کار کردن در کنار شما راضی و خوشحال باشند، باید به فکر فضایی تحت عنوان اتاق رست برای آن‌ها باشید. اگر قصد خلق یک محیط استراحت مناسب و استاندارد و در عین حال جذاب را دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت اتاق استراحت در محیط کار

بهترین محیط کار فضایی است که کارمندان از حضور در آن با وجود فعالیت و کار زیاد خسته نشوند. در ادامه این مقاله از مجله مکعب همراه ما باشید تا‌ایده‌هایی را بررسی کنیم که به شما کمک کند تا اتاق استراحت محل کار خود را به مکانی آرامش بخش‌تر و جذابتر تبدیل کنید.کارمندان شما تقریباً روزانه بیش از هشت ساعت را در محیط کار می‌گذرانند، بنابراین خوب است که مکانی عالی و استاندارد برای تجدید قوا را برای آن‌ها در نظر بگیرید. چه آن را اتاق  آسایش و چه سالن غذاخوری بنامید، مهم است که کارمندان در این فضا لذت ببرند و بتوانند انرژی از دست رفته خود را برای ادامه روز تأمین کنند و همچنین بتوانند با دیگر همکاران معاشرت کنند.اتاق استراحت مکانی برای رفع خستگی فیزیکی و ذهنی از کار روزانه است. اما راه‌ها و روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانید اتاق استراحت را به مکانی مؤثر و کاربردی در محل کار خود تبدیل کنید که کارایی بیشتری داشته باشد.

بهترین اتاق های استراحت محیط اداری

مشخصات و ویژگی های بهترین اتاق استراحت

اگر قصد دارید به عنوان مدیر یک مجموعه بخشی را در فضای اداری به عنوان اتاق استراحت در نظر بگیرید؛ مطمئن باشید که این تصمیم یک تصمیم هوشمندانه است. لحاظ کردن اتاقی به عنوان اتاق ریست در واقع یک سرمایه‌گذاری استراتژیک است که موجب افزایش بهره‌وری، ارتقا کیفیت، بهبود عملکرد، افزایش مشارکت و حتی بهبود روحیه کارمندان می‌شود. با این حال این اتاق باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا بتوان به آن اتاق استراحت استاندارد گفت. برای تحقق چنین هدفی، بهتر است ۳ نکته زیر را در نظر بگیرید:

  • این اتاق فقط باید برای آسایش کار کارکنان استفاده شود. متاسفانه در برخی از شرکت‌ها پس از مدتی کارکنان ابزار کار خود مانند لپ‌تاپ را به اتاق استراحت می‌آورند و کاربری این محیط را تغییر می‌دهند.
  • برای طراحی این فضا باید از یک طرح اداری سازگار و استاندارد در جهت شکستن قالب و ایجاد تمایز استفاده کرد. در این طراحی باید تغییر کانال‌های ذهنی کارکنان و دور شدن آنها از وظایف شغلی‌شان در طول دوره استراحت در اولویت باشد. به عنوان مثال اتاق استراحت در یک بیمارستان باید دارای تم طبیعی، با سقف آبی و پر از گل و گیاه باشد تا کارکنان بیمارستان در طول تجدید قوا بتوانند از نظر ذهنی بازیابی شوند.
  • این اتاق باید مجهز به تجهیزاتی باشد که در جهت رفاه حال و آرامش خاطر کارکنان باشند.
  • وجود پنجره‌ای که رو به بیرون نما دارد نیز برای این اتاق از الزامات است.

کافئین راه گشای مشکلات!

هیچ اتاق استراحتی بدون دستگاه قهوه ساز کامل نمی‌شود! اگر می‌خواهید اتاق ریست در محل کارتان ایجاد کنید که تمامی کارمندان از آن لذت ببرند می‌توانید مواردی نظیر چای ساز و یک یخچال کوچک برای سالم نگه‌داشتن میان وعده‌ها، را به آن اضافه کنید.قهوه رایگان از آن پیشنهاد‌هایی است که هر کسی توانایی رد کردن آن را ندارد! همانطور که می‌دانید کافئین موجود در قهوه می‌تواند خواب را از سر بپراند و کارمندان را سرحال‌تر کند. اگر شما بتوانید شرایطی را مهیا کنید که کارمندان بتوانند همواره دسترسی به قهوه با تمام وسایل مورد نیاز مانند شکر، خامه، فنجان و همزن داشته باشند، بسیار عالیست.
کافئین توجه را افزایش می‌دهد، تمرکز را بهبود می‌بخشد و انرژی ذهنی را افزایش می‌دهد. نوشیدن قهوه سبب می‌شود تا کارمندان شما بتوانند در حین انجام کار انرژی بیشتری داشته باشند. به علاوه، قهوه نسبتاً ارزان است، بنابراین فراهم کردن قهوه رایگان برای کارمندان، سرمایه‌گذاری کوچکی برای ایجاد یک بازدهی بزرگ است.

تغذیه سالم

وجود تغذیه سالم در اتاق آسایش می‌تواند اتاق استراحت آفیس شما را به مکانی‌ایده‌آل تبدیل کند. تغذیه سالم مانند قهوه رایگان، می‌تواند یک مزیت برای کسب و کار شما باشد؛ اما غذای سالم مزایای دیگری نیز دارد. یک میان وعده سالم می‌تواند گرسنگی کارمندان را بدون افزایش شدید انسولین رفع کند. به این ترتیب می‌توان بهره وری کارمندان را نیز افزایش داد. مواردی مانند آجیل، غلات کامل، ماست و سبزیجات تازه می‌توانند گزینه مناسبی باشد.
اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه سالن غذاخوری و تغذیه سالم کارمندان به دست‌آورید می‌توانید به مقاله غذا خوری‌های محیط اداری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند، از سری مقاله‌های کاربردی و تخصصی بلاگ مکعب، رجوع کنید.

اتاق استراحت فضایی برای معاشرت بیشتر

اتاق ریست علاوه بر اینکه فضایی برای تجدید قوا، غذا خوردن و نوشیدن چای است، می‌تواند مکانی برای معاشرت بیشتر کارمندان با یکدیگر، آشنایی با هم و تبادل اطلاعات باشد. زمان تمدد اعصاب و نوشیدن قهوه بهترین زمان برای ایده پروری و معاشرت کارمندان است. به همین دلیل بهتر است در این فضا علاوه بر میز اداری و صندلی، تعدادی مبل راحت برای نشستن کارمندان کنار یکدیگر در نظر بگیرید.

بهترین اتاق های استراحت محیط اداری

تزریق آرامش به کارمندان

برای اینکه اتاق استراحت شما واقعاً مکانی برای استراحت باشد، باید کارمندان را از کار جدا کند. بهتر است در این مکان از رنگ‌آمیزی و مبلمانی متفاوت از مبلمان اداری استفاده کنید تا از نظر ذهنی استرس کار را به کارمندان شما منتقل نکند. تغییر محیط به کارمندان فرصتی برای استراحت می‌دهد تا با انرژی مضاعف به سر کار خود بازگردند و بهره وری نیز افزایش یابد.
اگر دفتر کاری با پلان باز دارید بهتر است از نظر فیزیکی اتاق تجدید قوا را از محیط کار جدا کنید. اگر اتاق ریست بدون جداکننده‌های فیزیکی در کنار فضا کار کارمندان باشد، ممکن است کارمندان در حال استراحت حواس افرادی که در حال کار هستند را پرت کنند و یا اینکه کارمندان در حال کار به افرادی که درون اتاق آسایش هستند استرس بدهند. به همین دلیل بهتر است برای جدا کردن این فضا‌ها از جدا‌کننده‌ها نظیر پارتیشن اداری استفاده کنید.اتاق ریست باید مکانی پر جنب و جوش و محرک باشد. دیوار‌های سفید را با یک پوستر که حقوق قانونی کارگران را توصیف می‌کند، فضای مناسبی برای تمدد اعصاب و ایجاد آرامش نیست.

وجود گل و گیاه در اتاق استراحت

بشر تمایل ذاتی به برقراری ارتباط با طبیعت دارد. دانشمندان به این تمایل ذاتی بیوفیلیا می‌گویند. متاسفانه فضاهایی که ما بیشتر ساعات روز را در آن سپری می‌کنیم؛ ارتباط ما با محیط طبیعی را قطع می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که وجود گل و گیاه در فضای کاری می‌تواند مزایای مثبت بسیاری برای کارکنان و سازمان‌ها در پی داشته باشد. کاهش استرس، کاهش تعداد روزهای مرخصی، افزایش جذابیت فضا، پاکسازی هوا، کاهش آلودگی صوتی و بهبود خلاقیت از جمله مزایایی هستند که چیدمان گل و گیاه در اتاق استراحت به دنبال دارد. البته هر نوع گیاهی برای استفاده در چنین فضایی مناسب نیست؛ بلکه باید در انتخاب آنها محدودیت‌هایی مانند در دسترس بودن نور و تعداد دفعات نیاز به آبیاری را نیز در نظر بگیرید.

وجود مبلمان راحت در اتاق ریست

به طور کلی یک اتاق استراحت استاندارد و راحت با بهبود روحیه کلی کارکنان، به ارتقاء ارتباطات اجتماعی آنها کمک می‌کند. وجود صندلی‌ها و میزهای راحت در اتاق استراحت می‌تواند به کارکنان کمک کند که در طول ساعات کاری مدتی را در کنار هم برای صرف ناهار بنشینند یا یک فنجان قهوه با یکدیگر بنوشند. این شرایط فرصتی را فراهم می‌کند که کارکنان بتوانند از نظر اجتماعی به یکدیگر نزدیک شده و به روابط خود انسجام بیشتری بدهند. تشویق کارکنان به ایجاد روابط اجتماعی خارج از محیط کار باعث می‌شود که در طول تجدید قوا خود روی مبلمانی که برای این اتاق در نظر گرفته‌اید؛ هر تنشی که ممکن است در طول روز بین آنها ایجاد شده است را حل کرده و منجر به ایجاد یک محیط کاری متعادل‌تر شود.

استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی

احتمالاً بارها شنیده‌اید که دما فضای اداری می‌تواند بر روی بهره‌وری کارمندان تاثیر بگذارد. این موضوع در مورد دمای اتاقی که آنها برای آسایش و احیا اعصاب به آنجا می‌روند نیز صدق می‌کند. اما دقیقاً چه ارتباطی بین دما فضای کاری و بهره‌وری کارکنان وجود دارد؟

سردی هوا در اتاق استراحت باعث می‌شود عضلات منقبض شده و کندی حرکت به وجود بیاید. ضمن اینکه تمرکز کلی کارکنان نیز در سرما کمتر می‌شود. علاوه بر این بدن انسان به تغییرات دما در سطح احساسی واکنش نشان می‌دهد. مغز ما محیط اطراف را با احساسات خود درک می‌کند. به عنوان مثال سرما باعث می‌شود که ما احساس انزوا بیشتری داشته باشیم و گرما باعث می‌شود ارتباط ما با دیگران صمیمی‌تر شود. بنابراین دمای اتاق ریست باید طوری تنظیم شود که کارکنان بتوانند با هم به حدی کافی ارتباط اجتماعی برقرار کنند. از طرفی وقتی دمای این اتاق با استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی ایده‌آل شود؛ کارکنان و همکارانشان می‌توانند به طور موثر با هم تعامل داشته و زمینه‌های مشترک بیشتری را با یکدیگر پیدا کنند. بنابراین این مزیت نیز موجب تحقق اهداف مهم‌مان به عنوان مدیر مجموعه از راه‌اندازی اتاق استراحت می‌شود.

بهترین اتاق های استراحت محیط اداری

امکانات تفریحی در اتاق استراحت

همانطور که گفتیم اتاق استراحت یکی از مکان‌های مهم محیط اداری شماست که می‌تواند باعث تغییر روحیه کارمندان و افزایش بهره وری کارمندان شود. برای تجهیز اتاق استراحت گزینه‌های زیادی وجود دارد؛ یکی از این گزینه‌ها ارائه بازی برای کارمندان است. اگر فضایی که برای اتاق استراحت در نظر گرفتید مساحت بزرگی دارد، می‌توانید از یک میز پینگ پنگ، میز بیلیارد و یا فوتبال دستی برای اعضای شرکت خود استفاده کنید. اگر اتاق استراحت شما کوچک است بهتر است از یک کنسول بازی ویدیویی استفاده کنید. این امکانات سبب می‌شود تا کارمندان دریابند که شما برای آن‌ها ارزش و احترام قائلید و این مسأله بر روی اعتماد بنفس آن‌ها نیز اثر مثبت دارد.
بازی‌ها در اتاق استراحت به دو دلیل مهم هستند. اول اینکه به کارمندان فرصت می‌دهد تا آرام شوند و در فعالیتی شرکت کنند که به آن‌ها استرس وارد نمی‌کند. این مسأله به کاهش استرس و ارتقای بهره وری در هنگام بازگشت کارمندان به کار کمک می‌کند. دوم اینکه اگر یک بازی چند نفره مانند فوتبال یا بیلیارد را ارائه دهید، باعث ایجاد همکاری و معاشرت بیشتر بین کارمندان شما می‌شود.

بهترین اتاق های استراحت محیط اداری

اندازه مناسب

در طی روز ممکن است در هر ساعت چند نفر از کارمندان از این اتاق استفاده کنند اما اتاق استراحت می‌تواند فضایی مناسب برای برگزاری رویداد‌های سالانه، تولد‌ها، جشن یلدا کارمندان، جشن نوروز و… باشد. بنابراین هنگام طراحی اتاق استراحت بهتر است از یک طراح داخلی متخصص مشورت بگیرید. طراح داخلی می‌تواند با توجه به کسب و کار شما، روحیه کارمندان و استاندارد‌های اتاق استراحت بهترین طراحی را داشته باشد.همچنین شما می‌توانید برای کارمندانی که روحیه حساسی دارند و در عین حال در حین کار کردن نیاز به تمرکز زیادی دارند، فضایی مجزا را به کمک کتابخانه و یا تلویزیون بسازید تا بتوانند در ساعتی از شبانه روز ذهن خود را آرام کنند.
همچنین کارمندانی که دائماً کار می‌کنند و کار سختی دارند ممکن است احساس فرسودگی کنند، تمرکز خود را از دست بدهند و بهره وری آن‌ها نیز کاهش پیدا کند، ارائه چند چیز که می‌تواند به آن‌ها کمک کند واقعاً خودشان را برای ساعتی از کار جدا کنند نیز می‌تواند به آن‌ها کمک کند. در این صورت کمک کردن به کارمندان کمک به کسب و کار خودتان است.
چیدمان یک اتاق ریست می‌تواند فعالیتی سرگرم‌کننده باشد، اما اگر می‌خواهید اتاقی کاربردی طراحی کنید که همه کارمندان از آن لذت ببرند باید سعی کنید آن را به روز نگه دارید. باید بتوانید محیط را تمیز و منظم نگه دارید و تجهیزات قدیمی را با المان‌های جدید و به‌روز عوض کنید.

ما یک مقاله در مورد طراحی اتاق استراحت نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

بهترین اتاق های استراحت محیط اداری

اهمیت به نظر کارمندان

هنگام طراحی یا به روز رسانی اتاق استراحت خود، مهم‌ترین چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که این اتاق ریست چگونه می تواند برای تیم شما مفید باشد و بیشترین کارآیی را داشته باشد. بنابراین باید در هنگام تصمیم گیری افکار و نظرات کارمندان را در نظر بگیرید. با صحبت کردن با کارمندان خود می‌توانید نکات زیادی یاد بگیرید. یا اگر چند گزینه متفاوت دارید، می‌توانید از یک نظرسنجی یا پرسشنامه برای جمع آوری نظرات کارمندان استفاده کنید. در نهایت، اتاق های استراحت واقعا عالی دارای ویژگی‌هایی هستند که توسط خود کارمندان شما درخواست شده است. پرسیدن نظر کارمندان و اعمال نظرات در طراحی بسیار با ارزش و حائز اهمیت است. نظر پرسیدن از کارمندان نشان می‌دهد که به نظرات آن‌ها اهمیت می‌دهید.

نکته پایانی

برای افزایش بهره وری و راضی نگه داشتن کارکنان خود، لازم نیست پیشرفته‌ترین اتاق استراحت در جهان را داشته باشید. با این حال، اگر تلاش کنید مکانی را ایجاد کنید که کارمندان شما واقعاً بتوانند در آن آسایش داشته باشند و روحیه خود را تازه‌تر کنند، مطمئن باشید در آینده نزدیک تأثیر آن را در کسب و کار خود مشاهده می‌کنید.گروه طراحی دکوراسیون اداری مکعب شمارا در این امر یاری می‌کند.