هر کارمند نیاز به استراحت دارد، چه پنج دقیقه و چه نزدیک به یک ساعت در روز. بر اساس نتایج تحقیقات استراحت‌های میان کار روزانه به نوعی کلید بهره‌وری و راهی مؤثر برای حفظ تمرکز بر کار در نیروی انسانی است. با توجه به اهمیت موضوع برای به حداکثر رساندن مزایای این زمان استراحت، کارمندان باید فضایی داشته باشند که تا کمی از اتاق یا میز کار خود دور شوند و خود را در محیط جدیدی قرار دهند. اینجاست که اتاق‌های استراحت اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

اتاق استراحت محل کار شما در واقع بخش مهمی از دفترتان است. اگر می‌خواهید تیم شما فعال، خلاق و راضی باشند، آن‌ها به مکانی برای استراحت و یا حتی تفریح در بین ساعات کاریشان نیاز دارند. در این مقاله از مجله مکعب نکاتی وجود دارد که می‌تواند به شما در ایجاد یک اتاق استراحت کمک کند.

سبک های اتاق ریست چگونه است؟

سبک‌های متفاوتی برای چیدمان و طراحی این فضاها وجود دارد. برخی از این سبک‌ها بسیار متفاوت از سبکی هستند که برای طراحی دکوراسیون داخلی سایر قسمت‌ها از آن استفاده شده است. در هر صورت بیشتر توصیه می‌شود که برای چیدمان و دیزاین این قسمت از فضای اداری، سعی کنید تا جای ممکن از چهارچوب‌های خشک اداری دور شوید و محیطی را فراهم کنید که کارکنان در آن احساس آرامش کنند. به عنوان مثال بهتر است از همان صندلی‌ اداری خشکی که در محیط کار کارکنان بر روی آن می‌نشینند برای این فضا استفاده نکنید. در نظر گرفتن صندلی‌ها و مبلمان اداری راحتی برای این اتاق باید اولویت اصلی شما باشد.

اهمیت اتاق استراحت در فضای اداری

بسیاری از صاحبان مشاغل اهمیت داشتن اتاق استراحت در دفتر خود را نادیده می‌گیرند و معتقدند که این کار، هزینه‌ای غیر ضروری است که هیچ تأثیری بر بهبود کسب و کار آن‌ها ندارد. اگرچه کارمندان هیچ‌کدام از وظایف کاری خود را در اتاق استراحت انجام نمی‌دهند اما این به معنی بی‌مصرف بودن این اتاق نیست. بر اساس مطالعه‌ای که فوربس به آن اشاره می‌کند، کارمندانی که در طول روز و در میان کار استراحت می‌کنند نسبت به همتایان خود که به ندرت استراحت می‌کنند، بهره‌وری بیشتر و استرس کمتری دارند. استراحت به کارمندان اجازه می‌دهد که خود را از نظر ذهنی ریکاوری کنند تا بتوانند با انرژی و تمرکز بیشتری به سر میز خود بازگردند.

ابعاد اتاق استراحت کارکنان

طبق یک قانون کلی، کلیه کارکنان اعم از کارمندان بخش اداری و کارگران بخش عملیاتی باید بازه از طول روز را از محیط کاری خود و مضرات آن دور باشند. در واقع کارفرمایان باید شرایطی را فراهم کنند که امکان استراحت در بازه‌های زمانی مختلف برای کارکنان فراهم باشد. در نظر گرفتن فضایی برای اتاق استراحت کارکنان یکی از روش‌هایی است که این شرایط را تسهیل می‌کند. ابعاد این اتاق باید متناسب با کاربری آن و تعداد افرادی که قرار است به صورت همزمان در آن استراحت کنند باشد. در نظر گرفتن ابعاد استاندارد و خاص برای هر نفر، بهترین شیوه برای طراحی اتاق استراحت است. هر نفر باید در این اتاق حداقل یک فضای دو در دو در اختیار داشته باشد.

مزایای اتاق استراحت کارکنان

برخی از مزایای در نظر گرفتن فضایی به عنوان اتاق استراحت در محیط کار عبارتند از:

  • کارکنان به شکل‌دهی گروه‌های غیررسمی و برقراری ارتباط با یکدیگر تشویق می‌شوند.
  • استراحت کردن در این اتاق یک فرصت عالی برای افراد بخش‎های مختلف جهت تعامل و گفتگو است. در این شرایط افرادی که معمولا شانس برقراری ارتباط با یکدیگر را ندارند می‌توانند موانع ارتباطی خود را رفع کنند.
  • استراحت کردن در طول ساعات اداری کلید بهره‌وری است. با در نظر گرفتن اتاق استراحت در ساختمان به کارمندان خود فضای راحت می‌دهید تا از کار خود دور شوند و چند دقیقه برای خودشان وقت بگذارند.
  • به عنوان کارفرما می‌توانید از اتاق استراحت به عنوان مکانی برای ترویج زندگی سالم استفاده کنید. کارمندان سالم کارکنان شادی هستند که بهره‌وری بیشتری دارند؛ کمتر مریض می‎شوند و به طور کلی هزینه کمتری روی دست شما می‌گذارند.
  • فراهم کردن فضایی راحت و جذاب در اتاق استراحت می‌تواند مزایایی بیش از معاشرت برای شما به دنبال داشته باشد. این اتاق ممکن است به مکانی تبدیل شود که در آن کارمندان برای ایده‌پردازی و همکاری با یکدیگر روی یک پروژه طوفان ذهنی برپا کنند.

اتاق استراحت باید چه نکاتی رعایت کند

برای دیزاین و طراحی اتاق استراحت لحاظ کردن نکات زیر ضروری است:

  • اولین گام در طراحی اتاق استراحت این است که بدانیم کدام اتاق را در ساختمان قرار است به محل استراحت کارکنان تبدیل کنیم. بنابراین حتما یک فضای خوب که ابعاد مناسب و نور استانداردی دارد را برای طراحی این اتاق در نظر بگیرید. قبل از اینکه کار زیادی روی فضای اصلی انجام دهید؛ فضای مناسب را انتخاب کنید.
  • وسایل و تجهیزاتی که برای این اتاق نیاز دارید را تعیین کنید.
  • وقتی فضا را چیدید؛ وقت آن است که به بخش سرگرمی طراحی اتاق بپردازید. شما می‌توانید بعد از چیدمان مبلمان، ملزومات و کابینت‌ها و وسایل دیگری را نیز برای سرگ

ایده‌هایی برای ساخت یک اتاق استراحت

چای، قهوه و یا میان وعده

هیچ اتاق استراحت بدون دستگاه قهوه و یا چای‌ساز کامل نمی‌شود. اگر می‌خواهید یک اتاق استراحت ایجاد کنید که کارکنان شما واقعاً آنجا را دوست داشته باشند، یک کتری چای، دستگاه قهوه ساز و یخچال یا قسمتی برای قرار دادن میان وعده‌های سالم می‌تواند به کارمندان شما کمک کند تا در میان روز انرژی خود را حفظ کنند و بهتر کار کنند.

فضایی برای ایجاد ارتباط و تعامل میان آنان ایجاد کنید.

بهتر است در اتاق استراحت خود شرایطی ایجاد کنید که کارمندان بتوانند در آن بنشینند و از ناهار، قهوه یا زمان استراحت ساده خود لذت ببرند. استفاده از میزها و صندلی‌های راحت می‌توانند بسیار مفید باشد. دقت داشته باشید اگر فضایی ایجاد کنید که کارکنان شما را تشویق به نشستن و صحبت کردن با یکدیگر کند، می‌توانید به همکاری و مشارکت کاری اعضای تیم خود امیدوارتر شوید.

ایجاد یک محیط آرامش‌بخش

برای اینکه اتاق استراحت شما مؤثر باشد، باید فضایی ایجاد کنید که کارمندان بدون استرس از زمان استراحت خود در آنجا لذت ببرند. با ایجاد فضایی آرامش‌بخش که اعضای تیم شما می‌توانند خود را کاملاً از کار خود جدا کنند و برای دقایقی انرژی از دست رفته خود را بازیابی کنند مواردی مانند رنگ و صندلی و مبلمان راحت، تهویه مناسب قطعاً می‌تواند کمک کننده باشد.

اتاق استراحت را با فاصله از محیط کار قرار دهید.

توصیه ما این است که اتاق استراحت فضای کاری شما از نظر فیزیکی از بقیه نقاط و ایستگاه‌های کاری کاملاً جدا باشد. اگر دفتر شما داری طرح باز باشد در صورتی که اتاق استراحت از محل کار فاصله نداشته باشد می‌تواند باعث حواس پرتی کارمندانی که مشغول کار هستند بشود. بنابراین می‌توانید از جداکننده‌های اتاق، پرده‌ها، پارتیشن‌های صوتی و یا مواردی این‌چنینی استفاده کنید تا فضاها مجزا به نظر برسند.

 

فعالیت‌های سرگرم کننده تدارک ببینید

اتاق‌های استراحت همچنین می‌تواند مکانی عالی برای تفریح اعضای تیم شما باشد. بنابراین می‌توانید با ارائه برخی بازی‌ها یا فعالیت‌ها برای کارکنان خود، آن‌ها را به ایجاد رابطه بهتر با هم تشویق کنید. اگر فضای کافی دارید، می‌توانید میز پینگ پنگ یا کنسول بازی را برای استفاده اعضای تیم فراهم کنید. یا حتی برخی بازی‌های رومیزی را برای کارمندان که از اتاق استراحت لذت می‌برند تهیه کنید.

در اینجا چند ایده سرگرمی برای اتاق استراحت اداری را مشاهده می‌کنید

  • تلویزیون
  • کنسول‌های بازی
  • بیلیارد
  • مجلات
  • میز فوتبال دستی
  • میز پینگ پونگ
  • بازی‌های رومیزی

فضایی کافی برای اتاق استراحت در نظر بگیرید

اگرچه در یک زمان به‌خصوص تمام کارمندان با هم استراحت نمی‌کنند اما می‌توانید در موقعیت‌های مختلف اعضای تیمتان را در این قسمت دور هم جمع کنید. این موقعیت می‌تواند مثلاً تولد یکی از اعضا تیم و یا مثلاً ترفیع گرفتن یکی از آن‌ها باشد. پس در صورت امکان، مطمئن شوید که اتاق به اندازه کافی بزرگ باشد و طوری طراحی شود که بتواند فعالیت‌های کل تیم شما را در بر بگیرد.

کارمندان را برای استراحت تشویق کنید.

برای کارمندانی که واقعاً نیاز به استراحت دارند و حتماً لازم است تا ذهنشان را برای مدتی از کار دور کنند، فعالیت‌های سرگرم کننده در نظر بگیرید تا برای بلند شدن از سر میز و رفتن به اتاق استراحت تشویق شوند. کارکنانی که دائماً کار می‌کنند زودتر خسته می‌شوند و درنتیجه تمرکز خود را از دست می‌دهند. کارکنانی بدن تمرکز، یقینان بهره‌وری پایینی هم دارند. روش‌هایی که بتواند به آن‌ها کمک کند در طول روز کمی از کار فاصله بگیرند اتلاف وقت نیست و می‌تواند به‌مرور بر کارایی بیشتر آن‌ها و کسب و کار شما تأثیرگذار باشد.

آن را به‌روز نگه دارید

اگر می‌خواهید کارمندان شما از اتاق استراحت لذت ببرند، باید آن را به‌خوبی نگهداری کنید؛ بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که فضا به‌طور مرتب تمیز و منظم است؛ و همچنین باید هرگونه ویژگی قدیمی را به‌روز کنید یا وسایل یا تزئینات جالب جدیدی را هر چند وقت یک‌بار جایگزین موارد قبلی کنید. طراحی اتاق استراحت اداری تنها نیمی از راه است. پس از راه‌اندازی، باید آن را تمیز و نگهداری کنید. برای سهولت این روند، قوانینی ایجاد کنید و در مقابل دیدگان کارمندان تابلویی نصب کنید تا هنگام استفاده از اتاق استراحت آن را رعایت کنند.

برخی قوانین رایج در اتاق‌های استراحت اداری عبارت‌اند از:

  • روی غذاها و نوشیدنی‌های شخصی خود برچسب بزنید
  • غذاها یا نوشیدنی‌هایی را که متعلق به شما نیست مصرف نکنید
  • حتماً زباله‌های خود را در سطل زباله بریزید
  • اگر آخرین فنجان چای را می‌خورید، یک قوری جدید دم کنید
  • به درجه تنظیمات دما یا رطوبت یخچال دست نزنید
  • پس از باز شدن درب یخچال از کامل بسته شدن آن اطمینان حاصل کنید
  • غذا و مواد غذایی را بدون سرپوش را در یخچال نگهداری نکنید
  • قبل از بازگشت به محل کار دستان خود را با آب و صابون بشویید.
  • ظروف را بعد از استفاده تمیز کنید.
  • غذاهایی با بوی تند را گرم نکنید (نخورید).

به نظرات کارمندان نیز توجه کنید.

 هنگام طراحی یا به روز رسانی اتاق استراحت، مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که چه باید انجام دهید که برای تیم شما مفید باشد؛ بنابراین هنگام تصمیم‌گیری باید افکار و نظرات کارمندانی که قرار است از آن اتاق استفاده کنند را نیز در نظر بگیرید. با صحبت کردن با کارکنان خود می‌توانید چیزهای زیادی را متوجه شوید و نیازهای آن‌ها را بدانید. یا اگر چند گزینه مختلف در نظر دارید، می‌توانید از نظرسنجی یا پرسشنامه برای جمع‌آوری بازخورد از تیم خود استفاده کنید.

در نهایت اگر تمایل دارید که تیم شما سخت کار کند، پس فراموش نکنید که آن‌ها به مکانی عالی برای استراحت، تجمع و لذت بردن از زمان استراحتشان احتیاج دارند؛ بنابراین، چه شما آن را اتاق استراحت کارکنان و یا اتاق ناهار کارکنان بنامید، مهم‌ترین چیز این است که فضایی ایجاد کنید که کارمندانتان بتوانند برای دقایقی در آن آرامش داشته باشند. برای طراحی فضای استراحت در محل کار خودتان با کارشناسان گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب تماس بگیرید.

طراحی نور در اتاق استراحت کارکنان

نور طبیعی بهترین نور برای طراحی همه بخش‌ها و اتاق‌های یک ساختمان اداری است. با این حال، به ندرت می‌توان گفت که نور خورشید در تمام طول سال برای روشن نگه داشتن چنین فضاهایی کافی است؛ به خصوص در شهرهایی که روزهای زیادی از سال ابری و بارانی است. بنابراین نورپردازی تکمیلی در کنار استفاده از نور طبیعی برای اتاق استراحت کارکنان ضروری است. همچنین گاهی اوقات به دلیل محدودیت فضا، اتاق استراحت کارکنان به طور اجتناب‌ناپذیری در فضایی قرار می‌گیرد که به دور از نور طبیعی است. بنابراین در این شرایط برای نورپردازی بهتر باید از نور مصنوعی نیز در کنار نور طبیعی استفاده شود ما یک مقاله در مورد نورپردازی محیط اداری نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

کاربرد مبلمان در اتاق استراحت

اتاق استراحت همانطور که از نامش مشخص است؛ اتاقی است که کارکنان برای تعامل با یکدیگر و تجدید قوا به آنجا می‌روند. بنابراین طراحی این فضا و مبلمان مورد استفاده در آن باید به گونه‌ای باشد که کارکنان بتوانند از زمان استراحت خود نهایت بهره را ببرند. مبلمان اداری در واقع ابزاری است که برای فراهم کردن شرایط استراحت در این فضا از آن استفاده می‌شود. این مبلمان باید بسیار راحت و از سایر مبلمان اداری از نظر ساختار متفاوت باشد.

چرا فضای استراحت اداری ضروری است؟

کار کردن بی‌وقفه و بدون استراحت به طور کلی باعث ایجاد حس خستگی و کسالت می‌شود. به همین خاطر هر چقدر فاصله بین استراحت‌ها بیشتر باشد؛ حس این کسالت بیشتر شده و بهره‌وری نیروی کار نیز طبیعتا پایین می‌آید. بنابراین به عنوان کارفرما اگر می‌خواهید بهره‌وری کارکنان در طول مدت ساعات کاری بالا باشد؛ باید زمانی را در طول روز برای استراحت آنها در نظر بگیرید. برای افزایش حداکثری اثرگذاری استراحت بر روی بهره‌وری، باید فضایی جداگانه در ساختمان برای کارکنان خود در نظر بگیرید. با توجه به اهمیت این موضوع، امروزه بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی در سراسر جهان، با اتکا به نتایج تحقیقات علمی مختلف، بخشی از ساختمان اداری را برای این کار در نظر گرفته و کارکنان خود را ملزم به استراحت در طول روز می‌کنند.