چه یک استارت آپ کوچک و در حال رشد و چه یک شرکت بزرگ با تجربه بالا و کادری حرفه‌ای، مطمئناً روابط خوب با مشتریان، بخشی جدایی ناپذیر از موفقیت کسب و کار شما خواهد بود. مشتریان شما تأثیر زیادی بر کسب و کار شما دارند و مهمترین سرمایه کاری شما محسوب می‌شوند. یک مشتری مناسب می‌تواند شرکت یا دفتر شما را مستقیماً به بالاترین نقطه بازار برساند. بنابراین، شما نه تنها باید یاد بگیرید که چگونه مشتریان ارزشمندی را جذب کنید، بلکه باید بدانید چگونه آن‌ها را برای همیشه حفظ کنید و به عنوان یک مشتری ثابت نگه دارید.

راه‌های مختلفی برای جذب و نگهداری مشتریان در یک شرکت وجود دارد. یکی از مهمترین این کار‌ها حفظ خطوط ارتباطی است. با مشتریان خود همواره بطور مؤثر در ارتباط باشید و با آن‌ها مذاکره کنید، بطوری که شما و کسب و کارتان را فراموش نکنند. حتی شما می‌توانید هدایایی در مناسبت‌های خاص مثل نوروز یا یلدا برای آن‌ها ارسال کنید. همچنین شما باید به ابزار‌های لازم برای ایجاد حس شهرت و محبوبیت در میان سایر رقبا (ایجاد برندینگ) و ایجاد تمایز اساسی بین شما و دیگر رقبا دسترسی داشته باشید. برای مثال، داشتن یک محیط اداری جذاب و مناسب بسیار مهم است، زیرا در این حین مشتریان به دنبال سرنخ‌هایی برای متمایز دانستن شما هستند و این مسأله می‌تواند به شما کمک کند. در این مقاله جذاب و تخصصی از مجله مکعب قصد داریم به بررسی تأثیر دکوراسیون اداری بر روی مشتری بپردازیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تاثیر دکوراسیون اداری روی مشتری

دکوراسیون محیط اداری

دفتری را به رنگ کاملاً سفید گچی بدون تابلو، گل و گیاه، دکور اسیون رنگی و… تصو کنید. دفتری با چند دیوار خالی برا هیچکس جذاب و کارا نیست. نه کارمندان در آن بهره وری بالایی دارند و نه مشتریان تأثیر مثبتی از آن می‌گیرند. برای طراحی دفتر اداری شما به رنگ و شخصیت نیاز دارید تا هر کسی بتواند امضا شخصی شما را درون دفتر کارتان ببیند.

استفاده از تابلو دکوراتیو با طراحی خاص برندینگ شما، باکس گل‌های زیبا، نور کافی و مبلمان اداری خاص و استاندارد می‌تواند روح زندگی و نشاط را به دفتر شما هدیه دهد.
برای خرید مبلمان اداری باید نکات بسیاری را در نظر بگیرید. قبل از خرید محیط کار خود را با دقت کامل بررسی کنید تا بتوانید از خرید میز اداری و صندلی اداری مطمئن شوید. مورد مهم دیگر در انتخاب مبلمان ارگونومیک و استاندارد بودن آن است. حتماً بررسی کنید که مبلمانی که قصد خرید آن را دارید (بویژه میز و صندلی اداری) کاملاً ارگونومیک باشد و در طولانی مدت موجب درد‌های عضلانی و خستگی مفرط در کارمندان نشود. نکته مهم دیگر رنگ مبلمان اداری است. رنگ یکی از فاکتور‌های مهم و تأثیر‌گذار است که هم از نظر زیبایی و ظاهر‌شناسی و هم از نظر روانشانسی و تأثیر بر خلق و خو بسیار حائز اهمیت است همچنین می‌تواند به بهره وری، خلاقیت و تمرکز کارمندان شما نیز کمک کند. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله “نکاتی درباره انتخاب رنگ مبلمان اداری” از سری مقاله‌های جذاب بلاگ مکعب مراجعه کنید.

استفاده از رنگ‌های محرک

رنگ آبی

آبی رنگی است که به اثر آرام بخشی معروف است و برای افزایش بهره وری محل کار و ایجاد حس آرامش در افراد بسیار مفید است. همچنین رنگ آبی می‌تواند به عنوان یک رنگ پایه استفاده شود، به همین دلیل یک انتخاب عالی برای محل کار است.

رنگ سبز

اگر می‌خواهید همزمان کارایی و آرامش را به دفتر کار خود القا کنید باید از رنگ سبز استفاده کنید. این یک گزینه عالی برای مکان هایی است که افراد برای ساعات طولانی مشغول به کار هستند. این رنگ می تواند کارمندان رفرش و سرحال نگه دارد و به افزایش کارآمدی آن‌ها نیز کمک کند.

رنگ زرد

زرد رنگی است که حس خوش بینی و خلاقیت افراد را تقویت می‌کند. زرد یک رنگ عالی برای معماران، هنرمندان، طراحان و سایر متخصصان است که نیاز به خلاقیت حرفه‌ای دارند. شما می‌توانید از این رنگ شاد، بهره بسیاری ببرید.

رنگ قرمز

قرمز رنگی است که اغلب با احساسات و اشتیاق مرتبط است. این رنگ سرشار از انرژی است و حس هیاهو را منتقل می‌کند. البته بهتر از این رنگ در مکان‌هایی که به آرامش بیشتری نیاز دارد مثل اتاق استراحت، استفاده نکنید.
شاید تصور موقعیتی که یکی از مشتریان بخاطر اینکه دکوراسیون محیط اداریتان را دوست ندارد از ادامه همکاری با شما منصرف شود، برایتان خنده دار باشد، اما اگر میزان تأثیر‌گذاری محیط بر افراد را بدانید از این موضوع شگفت‌زده خواهید شد. همه ما بطور ذاتی و ناخودآگاه به سمت افرادی کشیده می‌شویم که دیدگاه و علایقی مشابه زندگی خودمان دارند.

تاثیر دکوراسیون اداری روی مشتری

چیدمان و طراحی دفتر

طراحی دکوراسیون و چیدمان دفتر اداری امری کاملا تخصصی و پر زحمت است که نکات بسیاری را شامل می‌شود. هنگام برنامه ریزی چیدمان دفتر خود، مطمئن شوید که فضای کافی برای همه مبلمان اداری که قصد خرید آن را دارید، وجود دارد. فضای تنگ و راهروهای باریک که رفت و آمد را برای کارمندان سخت می کند می‌تواند بسیار کلافه کننده باشد، همچنین اصلا ظاهر بیرونی مناسبی هم ندارد. بهتر است از خرید لوازم غیر ضروری پرهیز کنید. ضروری ترین لوازم برای شما میز اداری و صندلی اداری مناسب است. شما می‌توانید با خرید کمد بایگانی به مرتب سازی فضا کمک کنید. به کمک کمد بایگانی می توانید وسایل غیر ضروری را از روی میز کار برارید و درون کمد قرار دهید.

خرید مبل اداری نیز اهمیت بسیاری دارد. مبل اداری بسیار کاربردی است و یکی از لوازم اداری است که بیشتر از کارمندان درون شرکت، مشتریان از آن استفاده می کنند. مبلمان اداری باید استاندارد و حرفه ای باشند و از نظر طرح و رنگ با فضای شما کاملا همخوانی داشته باشد. همچنین باید نشیمن و پشتی راحتی داشته باشد و افراد هنگام نشستن در آن فرو نروند و غرق نشوند!

تاثیر دکوراسیون اداری روی مشتری

دسترسی به نور طبیعی

نور طبیعی یکی از المان‌های مؤثر و کارآمد در طراحی دفتر اداری می‌باشد. شما دفتری را با پنجره‌های بزرگ و بلند که نور را به دفتر شما هدیه می‌دهد، تصور کنید. همه ما شیفته همچین محیط اداری می‌شویم و حس فوق‌العاده‌ای از آن می‌گیریم (چه به عنوان کارمند، چه به عنوان مشتری) و باعث می‌شود احساس مثبت و آرامش بیشتری داشته باشیم. اگر امکان داشتن پنجره‌های بزرگ و زیاد را ندارید می‌توانید از سیستم‌های روشنایی خاص که می‌توانند نوری مانند نور روز را به شما تحویل دهند، استفاده کنید. قابل ذکر است که شما می‌توانید از چراغ‌های تزئینی نیز برای تأمین نور و زیبایی محل کار خود استفاده کنید. اگر به نور بیشتری نیاز دارید، بهتر است از چراغ‌های هالوژنی استفاده کنید. هالوژن به وضوح رنگ‌ها کمک بیشتری می‌کند.

فراموش نکنید که چند گیاه سبز و جذاب نیز به محیط و ترجیحا نزدیک پنجره‌ها اضافه کنید، زیرا آن‌ها به دفتر کار شما جان تازه‌ای می‌بخشند و حس آرامش را به شما می‌دهند. فضای کاری همیشه باید جذاب و مناسب همه سلیقه‌ها باشد. گیاهان برای سلامتی و بهبود خلق و خوی افراد عالی هستند. تعامل با طبیعت می‌تواند تأثیرات بسیار زیاد و مثبتی بر خلق و خو داشته باشد، اما در حین کار نمی‌توان زمان زیادی را در زیر آفتاب و یا فضای سبز سپری کرد. شما می‌توانید به کمک گل و گیاهان آپارتمانی فضای کار خود را زیباتر کنید. گیاهان سبز عامل مهمی در کارآمدتر شدن و افزایش بهره وری شما هستند و همچنین دید بصری خوبی را ارائه می‌دهند. بهتر است شما گیاهانی را انتخاب کنید که به نگهداری کمی نیاز دارند.

وقتی مشتریان شما احساس راحتی کنند و انرژی مثبتی داشته باشند، به احتمال زیاد با شما نیز مهربان‌تر هستند! راحت‌تر معامله می‌کنند و سؤالات ذهنی خود را می‌پرسند.

نکته پایانی

آیا دکوراسیون و طراحی اداری واقعاً می‌تواند باعث پیروزی یا شکست کسب و کار شود؟ گرفتن تصمیمات تجاری بر اساس برداشتهای اولیه کاملاً بی‌اساس و غیر قابل فهم است، اما در اصل این کاری است که همه افراد انجام می‌دهند. همه افراد بر اساس آنچه می‌بینند خیلی سریع تصمیم‌گیری می‌کنند و مسلم است که بعد از این تغییر نظر دهی آن‌ها بسیار سخت است. به همین دلیل است که باید برای طراحی دکوراسیون محیط اداری وقت بگذارید و با یک تیم حرفه‌ای مشورت کنید. اما مراقب باشید که توجه زیاد به زیبایی‌شناسی، منع از حفظ ارزش اولیه یعنی کارآیی و بهره وری کارمندان شما نشود. ‌امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و یافتن پاسخ سؤالات خود، می‌توانید با گروه طراحی دکوراسیون اداری مکعب که در زمینه طراحی فضا‌های اداری فعالیت می‌کنند، در ارتباط باشید.