مبلمان اداری همیشه آمیخته‌ای از صنعت و هنر بوده است. به همین دلیل نیز در کنار بهبودهای سالانه و افزایش قابلیت‌های فنی، از نظر ظاهری نیز، سال به سال ترندهای تازه‌ای از آنها به بازار ارائه شده است. طبیعتا اگر در سال جدید قصد دارید که دکوراسیون و مبلمان اداری دفتر خود را تغییر داده و بازسازی کنید؛ بهتر است به سراغ آخرین ترند ها و پیشنهادات بازار بروید. بر همین اساس در این نوشته به بررسی جدیدترین ترندهای مبلمان اداری در سال ۲۰۲۳ پرداخته‌ایم. بررسی مواردی مانند مبلمان فضای کار اشتراکی، مبلمان فضای کار اختصاصی، مبلمان فضای استراحت و مبلمان اداری مینیمال از جمله این موارد است.

مبلمان فضای کار اشتراکی

طراحی ماژولار یکی از ترند های محبوب برای فضاهای کار اشتراکی، در سال پیش رو خواهد بود. در واقع علی‌رغم افزایش تعداد کارمندانی که پس از اپیدمی کرونا به دفتر کار باز می‌گردند؛ اکثر شرکت‌ها همچنان تحت نوعی برنامه‌ریزی ترکیبی فعالیت می‌کنند. بنابراین یک فضای کار، معمولا مختص به یک نیروی خاص نیست. در نتیجه این نیروی کار گذرا نیاز به فضاهای کاری انعطاف‌پذیر و قابل انطباق ساده دارد.

به همین دلیل است که طرح‌های ماژولار در صدر فهرست ترندهای مبلمان اداری ۲۰۲۳ قرار دارد.
از سویی مبلمان اداری ماژولار را می‌توان به‌راحتی تغییر داد؛ و با تغییر تعداد نیروی کار شما می‌تواند گسترش یا کاهش یابد. طبق تعریف، ماژولار به معنای یک واحد یا اقلام مستقل، مانند مبلمان است؛ که می‌تواند با موارد مشابه ترکیب یا جایگزین شود؛ تا اشکال یا طرح‌های متفاوتی را ایجاد کند. در دفاتر اداری، مبلمان ماژولار را می‌‎توان تعویض و ترکیب کرد؛ تا چیدمان مورد نظر برای تیم شما ایجاد شود. از پارتیشن گرفته تا تخته وایت‌بورد، همه این قطعات چند منظوره را در این سبک طراحی می‌توان برای شکل دادن و تنظیم فضای کاری تغییر داد.

ایجاد فضایی بهتر از خانه دومین ترند مطرح مبلمان اداری در سال ۲۰۲۳ است. در بسیاری از سازمان‌ها علاقه‌ای وجود دارد؛ که دفتر را بیشتر شبیه خانه کند. این کار با هدف تشویق کارگران برای بازگشت به دفتر کار پس از اپیدمی کرونا و ایجاد یک فضای راحت‌تر بوده است. با این حال ما فکر می‌کنیم که کارمندان آنقدر که تصور می‌شود به دنبال آن نیستند. آنها چیز بهتری می‌خواهند. شاید چیزی شبیه به هتل.

بنابراین اگر کارفرمایان می‌خواهند تیم‌های‌شان از آمدن به دفتر هیجان‌زده شوند؛ باید چیزی فراتر از راحتی و آسایشی که در خانه دارند ارائه دهند. به عبارت دیگر تنها چیزی که بهتر از بازگشت به خانه است؛ ماندن در «خانه‌ای دور از خانه» است. برای بسیاری هتل‌ها نشان‌دهنده و ارائه‌دهنده یک تجربه دنج، هماهنگ و لذت‌بخش برای مهمانان هستند.

تصور کنید که به جای اینکه خانه را ترک کنید و به دفتری بروید که احساس می‌کنید مانند خانه است؛ شرایط بهتری مانند هتل به شما ارائه شود. فراموش نکنید که در سال‌های اخیر بسیاری از کارمندان به کار در خانه عادت کرده و آن را ترجیح می‌دهند. بنابراین تبدیل دفتر کار به یک هتل خوب، نه‌تنها سرمایه‌گذاری برای رفاه کارکنان است؛ بلکه به عنوان وسیله‌ای برای تشویق کارمندان برای حضور فیزیکی فعال در فضای کار اشتراکی است.

مبلمان اداری فضای کار اختصاصی

ایجاد ترکیب‌های متنوع، مهم‌ترین ترد در طراحی فضای کار اختصاصی در سال جاری خواهد بود. امروزه هدف دفاتر اداری تغییر کرده است. وقتی یک کارمند وارد دفتر کار می‌شود؛ به محیطی مناسب برای انجام وظایف روزانه خود نیاز دارد. برای برخی این ممکن است به معنای فضای کاری بزرگ و باز باشد. برای دیگران، این ممکن است مانند یک اتاق اختصاصی یا جلسه با پوشش آکوستیک برای تمرکز هرچه بیشتر باشد. سایر کارمندان برای تکمیل کارهای ملزم به حضور فیزیکی، به دفتر کار می‌آیند. این ممکن است به معنای اتاق‌های خصوصی باشد؛ که در آن می‌توانند بدون مزاحمت کار کنند. اما برای اکثر تیم‌ها، انواع فضاها در زمان‌های مختلف مورد نیاز است.

ایجاد فضاهایی در سرتاسر دفتر شما برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت افراد تیم‌ها، یک گرایش مدرن طراحی دفاتر کار اختصاصی است؛ که شرکت‌ها باید آن را به‌طور جدی در نظر بگیرند. به عنوان مثال برخی شرکت‌های فناوری دفاتر کار خود را در سال جدید شامل چند منطقه متفاوت کرده‌اند. جایی به عنوان محله برای نزدیک شدن افراد به یک‌دیگر و اشتراک میز طراحی شده است.

فضاهای ملاقات کوچک و اتاق‌های اختصاصی فضای دوم در این طراحی است؛ که خود شامل چند شکل متفاوت برای تمرکز فردی و همکاری گروهی خواهد بود. در نهایت کافه‌ها نیز بخشی از ماجرا هستند؛ که حس اجتماعی را در میان کارکنان افزایش می‌دهند.

رفاه در محیط کار سومین ترند در طراحی فضاهای کار اختصاصی است. چند سال سخت گذشته است؛ و از کارمندان گرفته تا مدیران، همه امیدوار بودند که در وضعیت عادی «پس از کووید» قرار بگیریم. اما زندگی در بسیاری از صنایع چیزی جز این بوده است. کسب‌وکارها همچنان به مبارزه ادامه می‌دهند. تنها زمین بازی عوض شده است. امسال تورم و مسائل زنجیره تامین همچنان در حال افزایش است؛ انتظارات مشتریان از همیشه بالاتر است؛ و البته تحمل و صبر آنها کمتر از همیشه است. در نتیجه کارکنان دچار فرسودگی، استرس و فشار بیش از حد هستند.

به همین دلیل است که رفاه کارکنان باید یک ابتکار طراحی برتر برای هر صنعتی باشد. برخی از طرح‌های پیشنهادی بازگشت به مناطق اختصاصی بوده است. در این زمینه مواردی مانند ایجاد فضاهای اختصاصی دارای عایق‌های صوتی برای جلوگیری از نویز پس‌زمینه و بهبود تمرکز، استفاده از صندلی‌ اداری راحت‌تر، افزودن پارتیشن‌ها برای ایجاد گروه‌های کاری نزدیک‌تر و حریم خصوصی بیشتر، بسیار مورد توجه بوده است. همچنین اطمینان از پورت‌ها و در نهایت صفحه نمایش‌های کافی برای اطمینان از حفظ ارتباط کارکنان بدون حضور فیزیکی در کنار یک‌دیگر، از جمله ترندهای مرتبط با ایجاد فضاهای اختصاصی متصل به سایر فضاها است.

مبلمان فضای استراحت

ایجاد فضای بصری جذاب ترند مهم سال ۲۰۲۳ در زمینه طراحی مبلمان فضای استراحت است. سال گذشته افزایش بیوفیلیا را در طراحی دفاتر کار پیش‌بینی کردیم؛ و این ویژگی برای سال ۲۰۲۳ نیز در لیست ما قرار دارد. این سبک طراحی نه‌تنها در بهبود عملکرد موثر است؛ بلکه از نظر زیبایی نیز دلپذیر است. البته این ویژگی به افزودن گیاهان به دفتر کار محدود نمی‌شود؛ اگرچه این کار نیز قطعا یک روند طراحی مدرن فضای استراحت است.

علاوه بر این، یک روند روبه‌رشد در بسیاری از فضاهای استراحت دفاتر اداری، افزودن آثار هنری است. یک مطالعه تحقیقاتی جدید گزارش می‌دهد که ۶۹ درصد از افراد مورد بررسی احساس می‌کردند، که وجود آثار هنری جالب و چشم‌گیر در محل کار باعث بهبود رفاه و روحیه آنها می‌شود.

مبلمان اداری مینیمال

مینیمالیست امسال نیز هنوز با قدرت در طراحی فضاها و مبلمان اداری مدرن حضور دارد. البته امسال بازبینی سبک‌های محبوب گذشته یکی از موارد مورد علاقه صنعت مبلمان اداری خواهد بود. بنابراین همان‌طور که فضای داخلی از مطلقا مینیمال بودن دور می‌‎شوند؛ ما شاهد علاقه مجدد به سبک‌های دارای تزئینات بیشتر مانند دکوآرت خواهیم بود. با این حال ماکسیمالیسم بیش از حد، هنوز در کار نیست؛ اما جزئیات تزئینی در حال افزایش هستند. بنابراین انتظار داشته باشید که رنگ‌های روشن‌تر، الگوهای هندسی و تقارن، گرایش‌های طراحی مبلمان اداری را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دهد.

ایجاد جریان سالم، ترند دیگری در سال جاری خواهد بود که به طراحی مینیمال بی‌ارتباط نیست. یک چیدمان صحیح یا غلط می‌تواند همه تفاوت‌ها را در یک فضای داخلی ایجاد کند. در این میان جریان حرکت آزاد برای یک فضای مثبت، امری ضروری است. به همین دلیل است که تجدیدنظر در طرح دفتر اداری بسیار مهم است. اینجا جایی است که همچنان کمتر، بیشتر است. در نتیجه مینیمالیست و ایجاد فضاهای آزاد و خلوت را نباید قربانی کرد. بنابراین مبلمان‌های اداری در سال جدید همچنان طوری طراحی می‌شوند که جریان سالم ارتباطی و حرکتی کارکنان را تحت تاثیر منفی قرار ندهند.