امروزه اغلب کارهای اداری با کامپیوتر انجام می‌شود. بنابراین بسیاری از افراد در طول ساعات کار خود به‌طور منظم در حال کار با کامپیوتر هستند. از این رو در کنار داشتن یک میز اداری مناسب، وجود یک صندلی اداری یا صندلی کامپیوتر با کیفیت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یک صندلی کامپیوتر برای کار طولانی با کامپیوتر دارای ویژگی‌های گوناگونی است؛ که آنها را می‌توان در دو بخش اصلی ارگونومیک بودن و جنس روکش صندلی خلاصه کرد. در این نوشته این موارد را با جزئیات کامل بررسی کرده‌ایم.

قابلیت‌های تنظیم صندلی کامپیوتر برای ارگونومی بهتر

قابلیت تنظیم صندلی اداری برای یافتن و حفظ یک چیدمان مناسب از نظر ارگونومی صحیح بسیار مهم است. در این بخش برخی از ویژگی‌های کلیدی قابل تنظیم در صندلی کامپیوتر آورده شده است. به خاطر داشته باشید که همه صندلی‌ها شامل همه این گزینه‌ها نمی‌شوند.

اما یک صندلی خوب باید تعادلی بین چند پارامتر قابل تنظیم داشته باشد؛ تا شما بتوانید به سرعت بهترین موقعیت را هنگام نشستن پشت میز خود پیدا کنید. همچنین در نظر بگیرید که اینها فقط پیشنهاد هستند؛ و این موارد برای همه به شکل یکسان صدق نمی‌کند. بنابراین شما باید تحقیقات شخصی خود را نیز انجام دهید. یعنی صندلی را عملا تست کنید؛ و در صورت لزوم با یک متخصص ارگونومی مشورت کنید.

صندلی کارشناسی لیو مدل I72GSPU
I72GSPU
۹,۵۵۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

ارتفاع صندلی کامپیوتر

برای رسیدن به ارتفاع مطلوب، صندلی شما باید دارای سیستم تنظیم ارتفاع پنوماتیک با دامنه ۱۵ تا ۲۱ اینچ از کف تا مرکز نشیمن‌گاه صندلی باشد. این ویژگی به شما امکان می‌دهد که ران‌ها را موازی با زمین و در سطح باسن نگه دارید. همچنین به شما کمک می‌کند تا وضعیت صحیح گردن را بسته به ارتفاع مانیتور خود پیدا کنید.

عمق صندلی کامپیوتر

رخی از صندلی‌ها مجهز به تنظیمات عمق صندلی هستند. این ویژگی به شما امکان می‌دهد که صندلی را به جلو یا عقب حرکت دهید؛ تا طول پاهای مختلف را در خود جای دهد.

ثابت‌کننده تکیه‌گاه

این سیستم به شما اجازه می‌دهد که نقطه توقف تکیه‌گاه را در زوایای مختلف تنظیم کنید. به عبارت دیگر می‌توانید محل ثابت ماندن تکیه‌گاه را تنظیم کرده تا صندلی با فشار کمی بخوابد؛ اما از نقطه تنظیمی عبور نکند. مناسب‌ترین زاویه در این زمینه ۹۰ تا ۱۱۰ درجه است.

قابلیت تنظیم دسته صندلی

پیدا کردن موقعیت مناسب تکیه‌گاه دست می‌تواند مشکل باشد. از سویی هنگام کار با کامپیوتر، بازوها و مچ دست شما باید تقریبا به موازات زمین باشند. اما ممکن است تنظیمات دیگری انجام دهید که زاویه، عمق یا ارتفاع صندلی تغییر کند. بنابراین پس از این تنظیمات باید وضعیت تکیه‌گاه دست را نیز تغییر دهید.

در این زمینه باید به دنبال محدوده‌ای باشید؛ تا بتوانید ارتفاع مناسب را نسبت به میز خود پیدا کنید. محدوده معمول ۷ تا ۱۱ اینچ از صندلی است. در برخی صندلی‌های کامپیوتر حرفه‌ای‌تر، امکان تنظیم عرض، شیب و حتی زاویه دسته صندلی نیز وجود دارد. در نهایت بنابر نوع و چیدمان میز اداری خود شما ممکن است یک صندلی با دسته‌های قابل جابجایی، دسته‌هایی که به عقب جمع می‌شوند یا اصلا بدون دسته را ترجیح دهید.

بالشتک صندلی

در حالی که همه ما عاشق یک صندلی نرم و گرم هستیم؛ اما همه بالشتک‌ها برای حمایت از ما در طول روز کاری بهترین انتخاب نیستند. در حالت ایده‌آل یک بالشتک صندلی مدیریتی یا اداری باید حداقل ۱.۵ تا ۲ اینچ ضخامت داشته باشد، همچنین باید از لبه صندلی به جلو خم شده یا نمای آبشاری داشته باشد؛ تا فشار زیر ران‌های شما را کاهش دهد.

حمایت کمری قابل تنظیم

گاهی اوقات تکیه گاه کمر در طراحی صندلی ادغام می‌شود. به عنوان مثال یک یک تکیه‌گاه S شکل به‌طور طبیعی منحنی کمر شما را پشتیبانی می‌کند. حتی برخی از صندلی‌های اداری دارای فناوری live back هستند که پس از مدتی نشستن، تکیه‌گاه را با شکل بدن شما تطبیق داده و سفارشی می‌کند.
به‌طور کلی پیشنهاد اصلی این است که اگر به تکیه‌گاه اضافی کمر نیاز دارید، به دنبال صندلی با بالشتک اضافه در ناحیه کمر، یک بالشتک قابل جابه‌جایی یا قابل تنظیم سفتی جداگانه بگردید.

صندلی مدیریتی لیو مدل I72U
I72U
۷,۳۵۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

شیب نشیمن‌گاه صندلی

بهترین صندلی‌های اداری کاملا قابل تنظیم، به شما این امکان را می‌دهند که شیب نشیمن‌گاه صندلی را تنظیم کنید. این ویژگی امکان ایجاد موقعیت صحیح ران و حالت نشستن خنثی را فراهم می‌کند.

پشت سری قابل تنظیم

اگر به تکیه‌گاه اضافی برای گردن نیاز دارید؛ یا متوجه شدید که در طول روز در حال کار و استراحت، گردن شما در وضعیت نامناسبی است. به دنبال صندلی با پشتی سر یک‌پارچه باشید. این پشت سری‌ها در دو نوع ثابت و قابل تنظیم هستند. یک تکیه‌گاه قابل تنظیم باید به شما اجازه دهد که ارتفاع و یا زاویه عمودی را برای وضعیت سر و گردن هنگام نشستن تنظیم کنید.

بهترین مواد روکش صندلی اداری

در ادامه خلاصه‌ای از مواد مورد استفاده در روکش صندلی اداری را بررسی کرده‌ایم. به‌خاطر داشته باشید که اکثر صندلی‌ها شامل ترکیبی از مواد در قسمت‌های مختلف صندلی هستند. به‌طور کلی وقتی نوبت به کیفیت صندلی و رضایت مشتری می‌رسد؛ انتخاب مواد مناسب بسیار مهم است. زیرا در اینجاست که به سرعت متوجه مواردی مانند راحتی، تنفس، حساسیت و دوام خواهید شد.

همچنین پیشنهاد میکنیم مقاله کدام جنس پارچه برای صندلی اداری مناسب است؟ را حتما بخوانید

صندلی مدیریتی لیو مدل I81SU
۸,۴۰۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

پارچه مش تنفسی

پارچه مش در توضیحات و بررسی‌های اغلب صندلی‌های اداری حضور دارد. مش یک اصطلاح عمومی در دنیای طراحی مبلمان اداری است؛ اما اساسا به معنای نوعی روکش مصنوعی است که به‌طور محکم در یک الگوی توری شکل بافته شده است. مش می‌تواند بستر اصلی نشیمن‌گاه و پشتی صندلی یا لایه بالایی آن باشد.

در هر صورت مش تهویه و جریان هوای بسیار خوبی ارائه می‌دهد. با این حال به اندازه سایر مواد از دوام و ثبات و زیبایی برخوردار نیست. به عنوان مثال متوجه خواهید شد که رویه صندلی‌های ارزان‌تر ممکن است با گذشت زمان شروع به افتادگی کند. این مسئله می‌تواند منجر به وضعیت نامناسب در هنگام نشستن شود. البته در صندلی‌های باکیفیت‌تر، مش از مواد بهتری ساخته می‌شود؛ و الگوهای آن به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هم قابلیت تنفس و هم پشتیبانی مناسب را در دوره‌های طولانی‌تر ارائه دهند.

چرم

اگر می‌خواهید ظرافت و شکوه را از خود به نمایش بگذارید؛ چرم بهترین راه است. البته توجه داشته باشید که نگفتیم چرم طبیعی. چراکه چرم طبیعی با گذشت زمان کهنه و نرم می‌شود. این در حالی است که چرم مصنوعی بسیار ارزان‌تر بوده و زیبایی خاصی نیز دارد. به‌علاوه چرم مصنوعی خواص بیشتری مانند ضد میکروب بودن، مقاومت در برابر خراش (اگر کودک یا حیوان خانگی دارید.)، قابلیت تمیز کردن ساده و تنوع رنگ و بافت را در اختیار شما می‌گذارد.
البته صادقانه بگوییم، با انتخاب چرم، در هر صورت تهویه‌ای که پارچه مش ارائه می‌دهد را قربانی می‌کنید؛ اما باعث افزایش راحتی و زیبایی می‌شوید. بنابراین عملا انتخاب نهایی به ترجیح شما برای تنفس، قیمت، ظاهر، نگهداری و موارد دیگر بستگی دارد.