شاید شما هم عاشق دفتر کارتان شوید. اما باید بدانید که برای طراحی دکوراسیون اداری دفتر کار تلاش‌های بسیاری شده تا باعث جلب رضایت شما شود. استفاده از ایده‌های خلاقانه باعث می‌شود طراحی فضای کاری شما منحصر به فرد شده و بین کارکنان محبوب شود. محیط کار و زندگی تاثیر زیادی بر تعامل، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری کارها و اهدافمان دارند. از طرفی اگر کارتان با کارمندی گره خورده باشد، احتمالا استراحت کردن را فراموش کرده‌اید. باید بدانید که انسان ربات نیست و لازم است در طول روز چند دقیقه‌ای را استراحت داشته باشد. آیا یک سیستم رایانه‌ای می‌تواند ایده‌ای خلاقانه به ما دهد؟ حتما پاسخ می‌دهید خیر. درست است، شما نباید همانند یک رایانه کار کنید. با کمی استراحت حتما ایده‌های خلاقانه‌تری به ذهنتان خطور خواهد کرد. شما به تمامی وسایل در محیط کار مانند مبلمان اداری و حتی رنگ دیوارها باید توجه داشته باشید. هماهنگی و زیبایی آنها می‌تواند تاثیرات زیادی بر روی خلاقیت افراد داشته باشد.

نکاتی را برای طراحی دفتر کار خلاقانه در نظر بگیرید

اتاق استراحت داشته باشید. کارمندان در طول روز به فضایی احتیاج دارند که دور از لپ تاپ و کتاب و یادداشت‌های کاریشان باشد. زمانی که فرصتی برای استراحت ذهن آنها ایجاد کرده باشید، آنها هم می‌توانند در چند دقیقه در این اتاق استراحت کنند و دور از فضای استرس کاری باشند. سپس می‌توانند با یک انرژی جدید به ادامه کار خود بپردازند. لازم نیست که تخت خواب در اتاق استراحت قرار دهید! چند صندلی راحتی، دستگاه چای و قهوه ساز، تهویه مطبوع و … را در اتاق لحاظ کنید. اگر اداره شما طبقات بالای یک برج باشد، می‌توانید اتاقی را انتخاب کنید که پنجره‌های آن رو به منظره مناسبی باز شود. علاوه بر این موارد، از قرار دادن چند گلدان زیبا در اتاق استراحت غافل نشوید. البته برخی از شرکت‌ها فضایی را هم برای بازی گروهی در نظر می‌گیرند. با این کار کارمندان علاوه بر حس کار مشترک، چند دقیقه‌ای را هم استراحت می‌کنند و انرژی دوباره‌ای پیدا می‌کنند. یادتان باشد، زمانی که حالمان در فضای کاری خوب باشد، بازدهی بیشتری خواهیم داشت. بنابراین به حفظ روحیه کارکنان توجه بیشتری داشته باشید.

به سراغ وسایل و چیدمان مینیمال بروید

کمی درباره سبک مینیمال در دکوراسیون مطالعه کنید. امروزه شرکت‌های زیادی برای طراحی دفتر کار خود از این سبک استفاده می‌کنند. زیرا متوجه شده‌اند که جدا از زیبایی، می‌تواند باعث خلاقیت کارمندان شود. مینیمال طرفدار سادگی است. این سادگی باعث می‌شود که توجه کارکنان به جزئیات دکوراسیون جلب نشود. یکی از موضوعاتی که می‌تواند باعث حواس پرتی در محیط کار شود، استفاده از دکوراسیون‌های شلوغ و عجیب است. در طراحی مینیمالیستی فضای اداری سعی می‌شود تا همیشه از لوازم و چیدمانی استفاده شود تا نهایت سادگی در آن احساس شود. برای این که خلاقیت دکوراسیون محیط کاری خود را بیشتر کنید، می‌توانید از چند تابلو کمک بگیرید. بر روی این تابلوها می‌تواند چند جمله کوتاه با هدف انگیزشی نوشته شود. اما توجه داشته باشید که قاب و طراحی آنها به سادگی باشد و تنها نوشته درون قاب جلوی برجسته‌تری داشته باشد.

بازی با رنگ‌ها

رنگ‌ها در دکوراسیون می‌توانند انرژی زیادی به مخاطب برسانند. درست است که هر رنگ به صورت جداگانه قضاوت می‌شود. اما با قرار گرفتن در کنار هم می‌توانند انرژی مختلفی داشته باشند. در فضای کاری می‌توانید متناسب با حوزه کاری خود در حد مجاز از رنگ‌ها استفاده کنید. شرکت‌های خصوصی و آنان که به صورت استارتاپ هستند در استفاده از رنگ‌ها محدودیتی ندارند. اما باید بر روی میزان استفاده از آنها نظارت داشت. رنگ‌ها باعث می‌شود فضای بی‌روح در محیط کاری شما برقرار نباشد. اما لازم نیست فضای کاری خود را رنگارنگ کنید. شما حتما برای لوگوی سازمانی خود از یک رنگ به خصوص استفاده می‌کنید. هماهنگی این رنگ با دیگر رنگ‌ها را بررسی کنید و برای طراحی دفتر کار خود استفاده کنید.

از کفپوش‌ها غافل نشوید

یک طراح داخلی حرفه‌ای به اهمیت کفپوش در طراحی یک دفتر کار خلاقانه آگاه است. کفپوش‌هایی که هوشمندانه انتخاب شوند به ایجاد فضای صمیمی در محیط کار بسیار تاثیرگذار است. به طور مثال استفاده از چمن‌های مصنوعی در دفاتر شرکت‌های معروف بسیار مرسوم است. جدا از این که فضای گرم و صمیمی ایجاد می‌کند، رنگ سبز آن جلوه‌ای حتی کوچک از طبیعت است. کارکنان شما زا راه رفتن بر روی آن لذت خواهند برد. همچنین موکت‌هایی همگام با سبک دکوراسیون شما علاوه بر زیبایی، به نوعی عایق صوتی هم محسوب می‌شوند.

کفپوش‌های موکتی از پیچیدن صدا در محیط جلوگیری می‌کند، در نتیجه تمرکز کارکنان در محیط بیشتر می‌شود. سر و صدا در دراز مدت بر روی سیستم عصبی افرادی که در معرض آن قرار دارند تاثیر منفی می‌گذارد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به اهمیت و تاثیر طراحی یک دفتر کار بر خلاقیت کارکنان پی بردید. در ادامه می‌توانید دیگر مقاله‌های سایت گروه معب را در راستای تغییر و راه‌های نوسازی دکوراسیون ادرای مطالعه کنید. همچنین برای گرفتن هر گونه مشاوره در طراحی دکوراسیون و خرید مبلمان اداری با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید.