این روزها مبحث استفاده از میز اداری اشتراکی یا همان میز کار داغ، در حوزه طراحی دکوراسیون اداری بسیار داغ شده است. بسیاری از طراحان دکوراسیون اداری معتقدند که این روش طراحی و استفاده از مبلمان اداری می‌تواند موجب بهبود فضای کار و صرفه‌جویی شود. اگرچه این موارد همگی درست هستند؛ اما میز اداری اشتراکی مشکلات و معایبی را نیز به همراه می‌آورد. در این مقاله وب‌سایت مکعب گروپ می‌خواهیم به بررسی این موارد بپردازیم.

مشکلات و معایب میز اداری اشتراکی

کارمندانی که به دنبال فضای کاری می‌گردند اغلب نمی‌توانند به راحتی کار کنند. در واقع همه نمی‌توانند در چنین محیط انعطاف‌پذیری کار کنند. مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از میز اداری اشتراکی می‌تواند باعث کند کردن کارمندان شود. اضطراب اینکه آیا برای کار کردن فضای کافی خواهند داشت از یک سو، مخصوصا اگر به خاطر ترافیک یا قرار ملاقات با دکتر دیر کرده باشند. همچنین سیاست‌های به اشتراک گذاری فضا با اشخاص دیگر از سوی دیگر، می‌توانند باعث شوند که کارمندان به چنین چیزی علاقه‌مند نباشند.

سازگار شدن با این نوع طراحی به زمان بیشتری نیاز دارد. استفاده از میز کار اشتراکی می‌تواند باعث برهم زدن عادت‌ها شود. اگر پیدا کردن جا و شروع به کار قرار است نیم ساعت طول بکشد؛ پس این کار ثمر بخش نیست. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که فناوری خود را همیشه بروز نگه دارید؛ تا کارمندان بتوانند کار خود را سریعا شروع کنند. اگر انجام دادن این کار ساده نیست، روز همه کارمندان با استرس شروع خواهد شد و این موضوع چندان عالی نیست.

 

رعایت بهداشت در میز اداری اشتراکی

بهداشت یک عامل بزرگ است. یک شخص ممکن است دوست داشته باشد پشت میز کار خود غذا بخورد؛ و دیگری ممکن است هرگز چنین کاری نکند و در عین حال از چنین چیزی متنفر باشد. تلفن‌های مشترک باعث انتقال میکروب خواهند شد. آب بینی بالا کشیدن یک کارمند در روز دوشنبه ممکن است باعث سرما خوردن کل اداره تا روز جمعه شود. وضع کردن استانداردهای بهداشتی، فراهم کردن تمیزکننده‌های دست و پارچه‌های آنتی باکتریال در بخش‌های مختلف اداره می‌تواند تا حدودی به کنترل این وضعیت کمک کند. در غیر این صورت، اگر قرار باشد کارمندی خرده‌های چوب شور کارمند دیگر را از صفحه کلید کامپیوتر پاک کند مطمئنا چندان خوشحال نخواهد شد.

کارمندان ممکن است قوانین خود را برای چیزهای مختلف وضع کنند. انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند؛ و در غیاب قوانین رفتاری خاص (مانند کار کردن دائمی بر روی یک میز اداری مشخص) قوانین خودشان را وضع خواهند کرد. مواظب دسته بندی و قلمرو داری باشید. افرادی که به روزمرگی عادت دارند به صورت طبیعی به همان جای همیشگی بازخواهند گشت. اگر شخص دیگری به چیزهایی دست درازی کند که این افراد به عنوان “دارایی” به آنها نگاه می‌کنند. به همین دلیل ممکن است تنفر در میان آنها شکل بگیرد.

علاوه بر همه اینها، افرادی که با دسته‌ای خاص از کارکنان بهتر کار می‌کنند معمولا تمایل دارند که دوباره با همان افراد باشند. ممکن است بعضی دیگر این کار را به منزله منزوی شدن در نظر بگیرند. شما همچنین باید همیشه از فرهنگ شرکتی خود مطلع باشید. سریع‌ترین روش برای نابود کردن روحیه کارمندان و رضایت کاری این است که یک محیط متعصبانه یا حتی خصمانه ایجاد کنیم. واقعیت این است که اگر کارمندان در محیط کار احساس امنیت نکنند، بازده کاری بسیار پایین خواهد بود.

استفاده از میز اداری اشتراکی

استفاده از میز اداری اشتراکی توانایی کارمندان برای شخصی‌سازی را از بین خواهد برد. حتی افراد بالغ هم به تصویری از افراد خانواده یا زیورآلات نشان دهنده هویت‌شان نیاز دارند. بدون داشتن میز کار اختصاصی، کارمندان ممکن است احساس گم‌شدگی یا بی‌تعلقی کنند. همین امر می تواند به نوبه خود باعث افزایش استرس و احساس نادیده شدن گردد. بعضی از کارفرمایان با فراهم آوردن کمدهای اختصاصی تاثیر چنین چیزی را کاهش می‌دهند. این کمدها جایی است که کارمندان بتوانند تقویم اختصاصی یا نقاشی بچه‌های خود را در آن بگذارند. اما حمل کردن آنها چندان ایده آل نیست؛ و متعلقات افراد هم ممکن است به خاطر جابه جایی کهنه یا پاره شوند.

آیا تا به حال این احساس رضایت را داشته‌اید؟ در نهایت صندلی کاری خود را بر اساس ارتفاع و زاویه دلخواه خودتان تنظیم می‌کنید. آرنج‌هایتان کاملا به صورت ۹۰ درجه درمی‌آیند؟ از همین فردا باید همه این آرزوها را دور بیندازید؛ چون آن صندلی دیگر مال شما نیست. ممکن است حتی مجبور باشید روی نیمکت بنشینید، چون افراد بسیار زیادی در اداره هستند. این در حالی است که اول از هر چیز باید به یک قرار ملاقات برسید. علم کارپژوهی بسیار حائز اهمیت است. اگر از یک صندلی استفاده می‌کنید که سروصدای زیادی دارد (همه ادارات از این نوع صندلی‌ها دارند) ممکن است واقعا بدشناس باشید. کارمندان باید اطمینان حاصل کنند که همه ابزار و مبلمان در جای درست خود قرار گرفته‌اند و به راحتی تنظیم می‌شوند.