اهمیت آگاهی از نحوه تمیز کردن مبلمان اداری تنها جایی به درستی درک می‌شود که به این پرسش پاسخ دهید چند بار در روز میز، صندلی، کمد بایگانی، قفسه کتاب‌ها یا سایر مبلمان اداری که برای انجام کارها از آنها استفاده می‌کنید را لمس می‌کنید. اگر پاتوژن‌های مختلفی روی دسته صندلی اداری شما رشد کرده باشند؛ ضدعفونی کردن دستگیره درب اتاق از ابتلا شما به انواع بیماری‌های ویروسی و باکتریایی جلوگیری نمی‌کند. بلکه باید همزمان با حفظ بهداشت محیط، به فکر تمیز کردن صحیح مبلمان اداری نیز باشید. در این مقاله توضیح می‌دهیم که چطور باید مبلمان اداری شرکت‌تان را تمیز کرده و به این شیوه از سلامت کارکنان‌تان محافظت کنید.

نحوه تمیز کردن مبلمان اداری

تمیز کردن مبلمان اداری

نحوه تمیز کردن مبلمان اداری رزین و لمینت

سطوحی که از جنس رزین و لمینت هستند به راحتی تمیز می‌شوند و به سختی آسیب می‌بینند؛ بنابراین این ویژگی باعث شده که رزین و لمینت به انتخابی عالی برای تولید مبلمان اداری که قصد دارید چند بار در ماه آن را تمیز کنید تبدیل شوند. این مواد به راحتی می‌توانند اکثر شوینده‌های موجود در لیست محلول‌های ضدعفونی کننده مورد تایید EPA را تحمل کرده و در اثر تماس با این محصولات آسیب نبینند. پس اگر جنس مبلمان اداری دفتر کارتان رزین است یا روکشی از لیمنت روی آن پیاده شده؛ تقریبا هر شوینده ضدویروس و آنتی‌باکتریالی را می‌توانید برای تمیز کردنش مورد استفاده قرار دهید.

اکثر مبلمان‌ های رزینی و لمینتی می‌توانند در برابر محلول‌های سفیدکننده رقیق شده و شوینده‌هایی که دارای غلظت ۷۰ درصد الکل هستند مقاومت کنند و آسیب نبینند. برای تمیز کردن این محصولات ابتدا کمی مایع ظرفشویی را در آب گرم حل کرده و کف حاصل از آن را با یک تکه ابر روی میز یا صندلی اداری بمالید تا هرگونه کثیفی مشهود از بین ببرد. سپس کمی ضدعفونی‌کننده تایید شده توسط EPA را برای از بین بردن ویروس موجود روی سطح اسپری کنید و اجازه دهید قطرات محلول ضدعفونی‌کننده در مجاورت هوا  خشک شود.

نحوه تمیز کردن مبلمان اداری پلاستیکی

صندلی‌ ها و میز های پلاستیکی اداری گزینه‌های عالی برای افرادی هستند که نسبت به تمیزی محیط کارشان حساسند. از آنجایی که پلاستیک ماده‌ای غیر متخلخل است؛ می‌توانید برای تمیز کردن آن از تمام محصولات موجود در لیست ضدعفونی‌کننده‌های مورد تایید EPA استفاده کنید. با این حال بهتر است از شوینده‌ای که حاوی کلر یا سفیدکننده است اجتناب کنید. این ترکیبات می‌توانند باعث تغییر رنگ و حتی آسیب دیدن پلاستیک شوند. می‌توانید مبلمان اداری پلاستیکی خود را با همان روش صابون، آب و ضدعفونی‌کننده که برای نظافت مبلمان اداری رزینی توضیح دادیم تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن مبلمان اداری فلزی

فلز هم متریال بسیار خوبی برای تولید نوعی مبلمان اداری است که به سادگی تمیز می‎شود. سطح غیر متخلخل فلز می‎تواند اکثر مواد ضدعفونی‎کننده موجود در بازار را تحمل کند و تمیز کردن آن واقعا کار آسانی است. البته فلزات مختلف به روش‌های متفاوتی برای تمیز کردن نیاز دارند؛ بنابراین قبل از شروع به استفاده از هرگونه مواد شوینده روی میز یا صندلی‌های فلزی، دستورالعمل سازنده محصول را بررسی کنید؛ اما اکثر فلزاتی که در تولید مبلمان و صندلی اداری کاربرد دارند را با آب گرم و یک پارچه مرطوب می‎توانید پاک کنید. سپس برای تمیز بیشتر کمی اسپری ضدعفونی‌کننده روی آن بپاشید و اجازه دهید در مجاورت هوا خشک شود.

نحوه تمیز کردن مبلمان اداری چوبی

برخی از سطوح مانند چوب حساس‌تر از پلاستیک و فلز هستند و نیاز به مراقبت ویژه دارند. برخلاف رزین یا پلاستیک و فلز، اگر از محلول تمیزکننده‌ای استفاده کنید که نسبت به نوع چوب یا روکشی که در ساخت مبلمان اداری استفاده شده است خیلی قوی باشد؛ به سرعت به چوب آسیب می‌رساند.

اکثر شوینده‌هایی که لقب ضدعفونی‌کننده را یدک می‌کشند برای استفاده روی چوب و فرآورده‌های مختلف آن فرموله نشده‌اند. اما این بدان معنا نیست که هیچ راهی برای تمیز کردن مبلمان اداری چوبی وجود ندارد. برای نظافت سطوح چوبی که در دفتر کارتان وجود دارد می‎توانید از شوینده‌های مخصوص چوب استفاده کنید.

البته در حال حاضر روکش‌های طرح چوبی در بازار وجود دارد که ضد باکتری و ضد ویروس هستند. بنابراین اگر نسبت به تمیزی محیط کارتان زیاد حساس هستید؛ در قدم اول میز اداری مدرن و صندلی را برای کار کردن انتخاب کنید که با این روکش‌ها ساخته شده‌اند؛ اما اگر به هر دلیلی دسترسی به این محصولات ندارید خیلی راحت می‌توانید مبلمان ادرای چوبی خود را با اسپری تمیزکننده چوب عاری از هرگونه ویروس و باکتری کنید. از یک پارچه نرم برای استفاده از این شوینده و از یک پارچه جداگانه برای پاک کردن آن پس از اتمام کار استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن مبلمان اداری چرم

چرم ممکن است ماده بسیار شیک و خوبی برای درست کردن انواع مبلمان اداری باشد؛ اما به همان اندازه می‌تواند نسبت به روش نگهداری و نظافت حساس باشد. به عنوان مثال اگر در تمیز کردن چرم از شوینده مناسب استفاده نکنید ممکن است آلودگی روی آن تبدیل به لکه شود یا استفاده بیش از حد از شوینده موجب خشک و شکنندگی آن شود. این بدان معناست که هنگام پاک کردن سطوح چرمی، استفاده از پاک‌کننده‌های سنتی مبتنی بر الکل ممنوع است. اگر روکش صندلی اداری‌تان چرمی است؛ بهترین محلول برای شستشو و نظافتش، اسپری مخصوص تمیز کردن چرم است.

این اسپری‌ها علاوه بر از بین بردن لکه‌ها می‌توانند در کشتن باکتری‌ها و آلرژن‌های روی سطح چرم نیز بسیار موثر باشند. کافیست کمی از این اسپری را روی چرم بپاشید و آن را به آرامی با استفاده از یک دستمال پنبه‌ای و با حرکات دایره‌ای مالش دهید. برای تمیز کردن صندلی‌های روکش چرم تا حد امکان از آب کمتری استفاده کنید. علاوه بر این به شدت توصیه می‌کنیم پس از تمیز کردن سطح چرمی این صندلی‌ها، از واکس نرم‌کننده چرم استفاده کنید تا چرم نرم بماند و ترک نخورد.

با وجود تمام این روش‌ها، چیزی که بیش از همه روی عمر مفید مبلمان اداری تاثیرگذار است؛ کیفیت متریالی است که در تولیدش به کار رفته. بنابراین قبل از اینکه به فکر نحوه تمیز کردن مبلمان اداری باشید؛ هنگام خرید این محصولات به کیفیت آنها توجه کنید.