در مقالات پیشین بطور کلی درباره این موضوع که هوم آفیس چیست؟ و چگونه می‌شود به طراحی درست و اصولی یک دفتر کار خانگی دست یابیم اشاره کردیم. هدف این مقاله پرداختن به طراحی یک هوم آفیس مینیمال یا همان دفتر کار خانگی مینیمال می‌باشد. موضوعی که در کنار طراحی هوم آفیس، لازمه‌ی اجرا و ارائه دقیق‌تر آن است. در وهله بعدی آشنایی با مفهوم سبک مینیمال و ویژگی‌های متداول آن می‌باشد. به این منظور گروه مکعب در این مقاله پیش از شروع به عنوان کردن نکات کلیدی برای طراحی مینیمال دفتر کار خانگی، شما را با این مفهوم بیشتر آشنا می‌کند. تا در این خصوص بتوانید با بهره گرفتن از ایده‌ها و نکات کلیدی، به مطلوب‌ترین طراحی دفتر کار مینیمال دست یابید.

سبک مینیمال در طراحی هوم آفیس

از نظر لغوی، مینیمال (Minimal) یک واژه‌ی لاتینی است که به معنای حداقل ترجمه می‌شود. اما اصطلاحا با توجه به موقعیتی که از آن استفاده می‌شود، تعریف جداگانه‌ای می‌یابد. به طوری ‌که به کار بردن این واژه در دکوراسیون داخلی تحت عنوان یک سبک، معنای ساده گرایی و یا ساده بودن را به‌خود می‌گیرد. سبکی که اجرای آن در طراحی دفتر کار نیز می‌بایست با ساده‌ترین لوازم اداری و با به حداقل رساندن جزئیات و تزئینات در طرح همراه شود. این تعریف سبک مینیمال برای طراحی در یک هوم آفیس است. اما سوال اینجاست که با آگاهی داشتن نسبت به این موضوع، چگونه می‌شود که سبک مینیمال را در یک هوم آفیس پیاده کرد؟ دانستن چه نکاتی برای طراحی مینیمال هوم آفیس ضروری است؟

همه این قبیل سوالات چیزی است که در ادامه قصد پاسخگویی به آنها را داریم. معیارهایی که با در نظر گرفتن‌ آنها در طراحی، به سادگی خواهید توانست مفهوم ساده گرایی را پیاده‌ساری کنید. تمام این نکات چه در دفتر کار ادارات و چه در دفتر کار خانگی شما قابل اجرا هستند.

-سادگی و نظم را اصل طراحی دفتر کار قرار دهید!

همان طور که پیشتر نیز گفته شده سادگی و استفاده از حداقل‌ترین لوازم و جزئیات در کار شاخص هستند. این ویژگی‌‌ها حرف اول را در طراحی مینیمال یک هوم آفیس می‌زند. شما هم اینک اگر یک گشت کوچک در میان سایت‌های متعدد بزنید، پی به علاقه وافر مردم نسبت به ساده زیستن خواهید برد. موضوعی با گذشت زمان نیز محیط کاری را تحت تاثیر خود قرار داده است. در واقع امروزه دیگر در کمتر جایی شاهد شلوغی‌های نامتعارفی از لوازم در محیط‌های خانگی و دفتر کار خواهید بود. در این سبک از طراحی تنها با استفاده از چند وسایل ضروری با دوام و صرف نظر کردن از لوازم غیر ضروری و بی معنی، خواهید توانست طراحی به شیوه سبک مینیمال را در دفاتر کاری خود به اجرا درآورید.

-لوازم غیر ضروری را دور بیاندازید!

اجرای سبک مینیمال، دفتر کار را به سمت و سوی یک محیطی با کمترین بی نظمی و شلوغی می‌کشاند. اما لازمه‌ی دستیابی به این ویژگی‌ها، علی الخصوص نامرتبی‌هایی که همیشه بر روی میز کار شاهد آن خواهید بود، این است که فضا را از هر لوازم و شی غیر ضروری پاکسازی کنید. بسته به نیاز خود می‌توانید این قبیل لوازم را دور بیاندازید و یا در جایی به‌دور از دسترس و دید قرار دهید. مطمئنا در این صورت در کمال آرامش بیشتر، بدون هیچ گونه حواس پرتی و در تمرکز کامل می‌توانید به کارتان برسید.

اگر به طور مداوم با اوراق و مدارک کاغذی سروکار دارید. مدارکی که قرارگیری مداوم آنها بر روی میزتان، موجب بر هم‌ریختگی فضای اداری می‌شود. پیشنهاد می‌شود تا از فایل باکس استفاده کنید. با تعبیه تعدادی باکس‌های ساده بر روی میز و یا حتی درون کشو، دفتر کاری را از هرگونه بی نظمی و لوازم غیر ضروری دور نگه دارید. انباشتگی و شلوغی وسایل در نقطه‌ی مقابل سبک مینیمال قرار می‌گیرند.

-تا حد ممکن به فضاسازی بپردازید!

درست است که گفتیم اصل سبک مینیمال چه در فضاهای خانگی و چه در دفاتر کار اداری یا هوم آفیس بر پایه جمله «کمتر بیشتر است» شکل میگیرد؛ ولی این به معنای آن نیست که فضا را خالی از هرگونه تجهیزات و لوازم کنید. شما نباید از استفاده از لوازم ضروری خود دست بکشید. در این مورد خواهید توانست با درست فضاسازی کردن، بر تعداد فضاهای ذخیزه‌ساز همانند انبار، کمد و… بیفزایید. تا حد ممکن فضای کارتان ساده و خالی از هر گونه شی اضافه که کارایی ندارد شود.

-مبلمان متناسب با سبک مینیمال را انتخاب کنید!

همیشه این وجود مبلمان و میز اداری بوده است که با چیدمان، فضایی را تحت عنوان دفتر کار تعریف می‌کنند. با این تفاسیر، حال اگر سبک مینیمال را هدف اصلی فضاسازی هوم آفیس خود قرار دهید. لازم است تا مبلمان و میز کاری متناسب با این سبک را نیز خریداری کنید. میز و صندلی‌هایی که در عین ظاهری ساده، هم زیبا هستند. جادار بودن این لوازم، قابلیت جای گذاری کردن بسیاری از لوازمی که نیاز به نگهداری به دور از دسترس را دارند فراهم می‌کند. انتخاب این نوع مبلمان اداری از آنجا که تا حدودی مانع از شلوغی در محیط کار می‌شوند و با خود سادگی و نظم را به همراه دارند. بهترین انتخاب برای نزدیک‌تر شده به سبک مینیمال در هوم آفیس می‌باشند.

-به استفاده از المان‌های صاف و خطوط مستقیم روی آورید!

بخش‌های خالی از لوازم غیر ضروری، مبلمان ساده و بادوام، استفاده از المان‌هایی از خطوط صاف و مستقیم، همانند برخی از اثرهای هنری، همگی از مواردی هستند که به سادگی با از بین بردن شلوغی‌های ناشی از پر بودن فضا، به دیگر اجزا، اجازه جلوه نمایی را می‌دهند.

-از رنگ‌های خنثی شروع کنید!

همیشه برای شروع و پیاده سازی رنگ در سبک مینیمال دفتر کار خود، از پس زمینه‌هایی با تناژ طبیعی یا خنثی استفاده کنید. رنگ‌هایی نظیر سفید، خاکستری و… که به راحتی در هماهنگی و ترکیب با دیگر رنگ‌ها، مانع از شلوغی محیط می‌شوند. بلکه با پدید آوردن یک محیط جدید و نو در دفاتر کاری، تاثیر دو چندان می‌گذارند. چرا که قطعا بر روی روند و میزان بازدهی فعالیت کاری کارکنان نیز تاثیرگذار واقع می‌شوند.

-با بکارگیری از تکسچرهای مختلف فضا را به تعادل برسانید!

مطمئنا به کار بردن پس زمینه‌هایی از رنگ خنثی، تا جایی باعث زیبایی می‌شود. اگر در کنار آن از تکسچرهای متنوعی استفاده کنید. به اندازه‌ای که بتوانید آن محیط کاری سرد و بی روح را که تنها از طریق رنگ‌های خنثی بوجود آمده است را به تعادل برسانید. استفاده از تکسچرهای چوبی، بافت‌های پارچه‌ای در مبلمان، پرده و… همه آن چیزی که می‌شود آن را برای داشتن دفتر کاری به سبک مینیمال اجرا کرد.

مزایای هوم آفیس با طراحی مینیمال

طراحی مینیمال به‌طور کلی دارای مزایا و ویژگی‌های مثبت گوناگونی است. همچنین این طراحی در دفاتر اداری خانگی یا همان هوم آفیس مزایای خاص خود را دارد. در این بخش درباره هوم آفیس دارای طراحی مینیمال صحبت کرده‌ایم. هنگامی که مردم به خلاقیت و الهام در محیط کار فکر می‌کنند؛ ممکن است تصور کنند که هرچه ذهن را بیشتر تحریک کند، بهتر است. بنابراین تمایل دارند فضای کاری خود را با مجلات الهام‌بخش، عناصر رنگارنگ، پوسترها، مبلمان فانتزی و اشیاء خاص تزئین کنند.

یکی دیگر از باورهای رایج، مفهوم «آشوب خلاق» است. به این معنی که یک محیط کاری نامرتب که بیش از حد مملو از عناصر الهام‌بخش است؛ قرار است باعث پیشرفت‌های خلاقانه شود. البته ممکن است حقیقتی در این مورد وجود داشته باشد؛ اما باید مراقب مشکلات احتمالی مرتبط با این استراتژی نیز بود.
اولا این موارد الهام‌بخش، ممکن است منجر به «اثر تثبیت» شود. به این معنی که راه‌حل‌های نمایش داده شده مانع از ارائه ایده‌های متفاوت و اصلی‌تر توسط فرد خلاق شود. ثانیا حضور بیش از حد موارد مختلف، بازی‌ها و ابزارهای محرک، می‌تواند منجر به حواس‌پرتی و عدم تمرکز شود. در واقع تحریک بیش از حد می‌تواند انجام «کار عمیق» را غیرممکن کند.

اثر تثبیت شکلی از وسواس نسبت به چیزی یا کسی را توصیف می‌کند. در زمینه طراحی اداری و خلاقیت، تثبیت در طراحی، تکرار نامناسب ایده‌های موجود را توصیف می‌کند. در واقع وجود راه‌حل‌های موجود به‌راحتی و ناخودآگاه می‌تواند افراد را به ایده‌های تکراری ترغیب کند. بنابراین اگر فضای هوم آفیس شما فقط یک یا چند راه‌حل مشخص را به شما نشان بدهد؛ به‌سادگی نمی‌توانید به راه‌کارهای خلاقانه دیگر فکر کنید. در مقابل هوم آفیسی که راه‌حل‌ها، ایده‌ها یا ابزارهای موجود را ارائه نمی‌کند؛ به ذهن خلاق اجازه می‌دهد تا مفاهیم خود را توسعه داده و خارج از چارچوب فکر کند.

یکی دیگر از مشکلات هوم آفیس‌های غیر مینیمال، خطر انجام چند کار و حواس‌ پرتی است. نتیجه این موضوع نیز کاهش بهره‌وری است. در مورد محیط کار فیزیکی هوم آفیس، باید فضای اداری خود را به عنوان صومعه‌ای در نظر بگیرید که پر از وسایل نیست؛ اما شبیه فضایی تمیز و خالی است. جایی که فضایی برای افکار و ایده‌های جدید باقی می‌گذارد. طبیعتا ساخت چنین فضایی به کمک طراحی مینیمال ممکن است.

در نهایت درک این نکته مهم است که هوم آفیس مینیمال را نباید با هوم آفیس خسته‌کننده اشتباه گرفت. هدف این نیست که یک اتاق خاکستری، بدون هیچ عامل محرکی فراهم شود. در عوض باید فضایی را فراهم کنید که به شما امکان می‌دهد آن را با ایده‌های خود پر کنید. در واقع باید بتوانید بستری برای این ایده‌ها فراهم کنید. مثلا وجود عناصری مانند یک میز عریض و خالی یا دیوارها و تخته‌های سفید از جمله این موارد است.

نورپردازی در طراحی مینیمال

برای موفقیت در کار کردن از خانه، به چیزهای بیشتری از یک میز و لپ‌تاپ نیاز است. یکی از این موارد ضروری نورپردازی مناسب است. شما با یک طرح روشنایی مناسب و فکر شده، می‌توانید هوم آفیس خود را به فضایی راحت و دلنشین تبدیل کنید. حتی با این کار می‌توانید تمرکز خود را افزایش دهید؛ زیرا نور مناسب، شما را هوشیارتر و کارآمدتر می‌کند. همچنین به لطف فناوری هوشمند LED، می‌توانید مبلغ قبض برق خود را نیز کاهش دهید. اما اصلی‌ترین مواردی که باید در نظر بگیرید چیست؟

ابتدا باید سطح نور مناسب برای فضای کاری خود را در خانه تعیین کنید. شما به فضایی نه خیلی روشن و نه خیلی کسل‌کننده نیاز دارید. در این زمینه راهنمایی‌های عملی در مورد روشنایی فضاهای کاری داخلی وجود دارد. این راهنمایی‌های عملی بر مبنای پارامتر لوکس است. مثلا فضای اصلی کار و میز کار باید بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ لوکس روشنایی داشته باشد. اگر نور مستقیم می‌تابد؛ حداکثر ۳۰۰ لوکس کافی است. همچنین فضاهای میانی مانند راهروها و فضاهای عمومی با ۱۰۰ لوکس روشنایی به اندازه کافی روشن خواهند بود.

همچنین در نظر داشته باشید که برای رسیدن به روشنایی اداری ۳۰۰ لوکس، یک لامپ LED باید حداقل ۶۰۰ لومن نور داشته باشد. شما می‌توانید با یک نور رومیزی ۱۰۰۰ لومن هم به ۵۰۰ لوکس روشنایی برای میز کاری خود دست پیدا کنید. برای درک بهتر باید بدانید که یک روز روشن و آفتابی در فضای باز را صد هزار لوکس در نظر می‌گیرند.

از طرفی دما و رنگ نور نیز مهم است. به‌طور کلی نورهای زرد یا نارنجی گرم‌تر بوده و برای آرامش بهتر هستند. در حالی که نورهای آبی و سفید سردتر بوده و برای کار کردن، هوشیار شدن و تمرکز خوب هستند. همچنین در صورت امکان، درجه حرارت و رنگ روشنایی باید بر اساس زمان روز متفاوت باشد. در هنگام صبح نور ایده‌آل باید روشن‌تر و خنک‌تر باشد؛ تا به شما کمک کند هوشیار و متمرکز باشید. همان‌طور که روز می‌گذرد؛ نور باید گرم‌ تر شده و به کارمندان کمک کند تا کارهای خود را تمام کنند.

جمع بندی

با ذکر همه این نکات، فکر نکنید که طراحی مینیمال هوم آفیس کار ساده‌ای است. هر کاری برای شروع، ضمن داشتن اطلاعات جامع درباره آن، نیاز به کمک گرفتن از متخصصان کارآمد و حرفه‌ای دارد. این طراحان هستند که با بررسی و ارزیابی فضای کار و تمامی معیارهای مد نظرتان، محیطی مطلوب بر حول محور سبک مینیمال پدید می‌آورند. سبکی که همیشه ساده‌گرایی، نظم و ترتیب بر روی طراحی دفتر کار سایه انداخته است. پس با توجه به اینکه محیط‌های نامنظم و درهم ریخته در مقوله طراحی دکوراسیون مینیمال جای گرفته نمی‌شوند، در نظر داشته باشید که این نوع طراحی برای افرادی که شخصی نامنظم هستند اصلا مناسب نمی‌باشد. چرا که وجود چنین ویژگی در افراد، نمی‌تواند معیار اصلی دکوراسیون مینیمال، که پیاده سازی نظم و ترتیب می‌باشد را در دفاتر کاری ماندگار و ثابت نگه دارد.