دکوراسیون داخلی محل کار و نوع چیدمان مبلمان اداری و تناسب آن با دیگر اجزای موجود در دکوراسیون مولفه بسیار مهمی در جذب بازدیدکنندگان و در نهایت بهتر دیده شدن کسب‌وکار شما محسوب می‌شود. در این رابطه رنگ مبلمان اداری را هرگز نادیده نگیرید! رنگ محیط کار چه رنگ دیوار و کف و چه رنگ مبلمان اداری بسیار در نظر دیگران تاثیرگذار است. دنیای روان‌شناسی رنگ‌ها حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. از نظر روان‌شناسی رنگ‌ها، هر رنگ حس خاصی را در افراد ایجاد می‌کند. بنابراین شما می‌توانید با انتخاب رنگ متناسب با کسب‌ و کارتان جذابیت بیشتری به محیط کار ببخشید و در نظر دیگران بهتر جلوه دهید.به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از رنگ‌های تیره و کدر در دکوراسیون اداری حس منفی به محیط القا می‌کند. همچنین باعث خستگی زودهنگام کارکنان و کاهش راندمان کاری می‌شود.وقتی از مبلمان اداری صحبت می‌کنیم منظورمان مجموعه‌ای از میز اداری که شامل انواع میز مدیریت، کنفرانس، کارمندی است. صندلی اداری که خود صندلی مدیریت، کارمندی، انتظار، کامپیوتر، کنفرانس را در بر می‌گیرد. کمد و کتابخانه‌ها، پارتیشن اداری ، مبل‌ها، دیوارپوش‌ها و… است. بنابراین رنگ مبلمان اداری در فضای وسیع یک کسب‌وکار تاثیر زیادی بر محیط و روحیه کارکنان شاغل در آن شرکت خواهد داشت.

رنگ‌ها چه تاثیراتی دارند؟

روانشناسان عقیده دارند رنگ‌ها روی مغز انسان اثر می‌گذارند و منجر به بروز احساسات در افراد می‌شوند. بعضی رنگ‌ها نیز برای منظور خاصی به کار می‌روند و این باعث می‌شود انسان با دیدن آن رنگ‌ها وضعیت مرتبط را درک کند. برای مثال رنگ قرمز معمولا به عنوان علامتی برای خطر و توقف به کار می‌رود. رنگ‌های گرم نظیر زرد، نارنجی، قرمز و زرشکی حس شور و هیجان را در افراد به وجود می‌آورند. این رنگ‌ها محرک حواس در افراد هستند. رنگ‌های سرد نظیر آبی، بنفش و سبز حس آرامش و انعطاف‌پذیری را به بیننده القا می‌کنند. در روان‌شناسی رنگ‌ها رنگ آبی نشان ‌دهنده آرامش و عمق احساسات است.

رنگ‌های خنثی نظیر مشکی، بژ، سفید، طلایی و نقره‌ای احساساتی همچون رسمی بودن، افسردگی یا بی‌طرفی را در افراد ایجاد می‌کنند. به ویژگی‌های رنگ‌های مختلف باید در انتخاب دکوراسیون و مبلمان اداری توجه کرد. برای مثال رنگ آبی در دکوراسیون اداری باعث کاهش تنش احساسات و ایجاد آرامش می‌شود و برعکس رنگ قرمز حس هیجان و تحرک را به کارکنان القا می‌کند. به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از رنگ‌های خاص در دکوراسیون اداری نشان‌دهنده سلیقه و شخصیت برند شما است. ذهنیتی منحصر به ‌فرد را نسبت به برندتان در نظر افراد مراجعه‌کننده و مشتریان ایجاد می‌کند.

استفاده از رنگ‌های تیره در طراحی داخلی کسب ‌و کارها جسارت می‌طلبد اما همین رنگ‌ها حس قدرت را به بیننده القا می‌کند. رنگ سفید بیشتر در فضاهای اداری کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در نظر بیننده فضا بزرگ‌تر به نظر بیاید.

استارتاپ start up

استارتاپ‌ها که بیشتر دارای نیروهای جوان هستند از رنگ‌های شاد و سرزنده در دکوراسیون داخلی خود استفاده می‌کنند. رنگ‌های شاد و پرانرژی حس یکنواختی و کسالت را از محیط دور می‌کند. آنها تلاش می‌کنند فضای داخلی را طوری طراحی کنند که کارکنان را به نوآوری و حل مسائل پیچیده و جدید تشویق کنند. از طرف دیگر خود فضای استارتاپ می‌تواند چالش‌های بیشتری را برای افراد ایجاد کند تا خلاقیت آنها در انجام کارها بروز یابد.

 

سه نکته برای انتخاب مناسب‌ترین رنگ مبلمان اداری

توجه به نوع کاربری مبلمان اداری

برای انتخاب رنگ مبلمان اداری مهمترین نکته این است که مبلمان در چه فضایی قرار خواهد گرفت. برای مثال در محیط‌های آموزشی رنگ‌های روشن در اولویت هستند اما در دفتر وکالت معمولا رنگ‌های تیره‌ای همچون مشکی و قهوه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌

تناسب رنگ مبلمان اداری با محیط

رنگ مبلمان و دکوراسیون اداری باید با توجه به اندازه فضای کار انتخاب شود. اگر ابعاد فضای اداری کوچک باشد بهتر است رنگ‌های روشن انتخاب شود و نور کافی برای آن محیط در نظر گرفته شود تا فضا بزرگ‌تر به نظر برسد.

ایجاد حس خاص در مخاطبان

همانطور که قبلا اشاره کردیم رنگ‌ها احساس خاصی را به بیننده القا می‌کنند. بسیاری از کسب‌وکارها با استفاده از این ویژگی به تجارت خود رونق بخشیده‌اند. برای مثال در طراحی داخلی اکثر فست‌فودها رنگ‌های قرمز و نارنجی استفاده می‌شود تا اشتهای مشتریان را تحریک کند. اما در محیط‌هایی مانند بیمارستان که نیاز به آرامش وجود دارد رنگ‌های آبی و سبز به کار برده می‌شود. شاید به نظر برسد انتخاب رنگ مبلمان اداری کار آسانی است اما در واقع پیچیدگی‌های خاصی دارد. از نکات مهم در انتخاب رنگ مهارت، دانش و تجربه کافی در زمینه روانشناسی رنگ است. اگر تصمیم به خرید مبلمان اداری دارید بهتر است با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید.