استانداردهای موجود در محیط کار باعث می‌شود انگیزه شما در شغلتان بیشتر شود. زمانی که وارد بازار کار می‎‌شوید متوجه استانداردهای لازم برای محیط کاری خواهید شد. طی چند سال این استانداردها معنای جدی‌تری برای شما پیدا می‌کنند. امروز می‌خواهیم در این مقاله به شما ویژگی محیط کار استاندارد را توضیح دهیم.

یادمان باشد نیروی کار، نمی‌تواند مانند کامپیوتر کار کند، احساسات و عواطف دارند. احساس خستگی روحی و جسمی این امکان را از ما می‌گیرد که مانند سیستم‌های کامپیوتری کار نکنیم. تقریبا نیمی از ساعت‌های شبانه روز خودمان را در محل کار سپری می‌کنیم. با این اوصاف، محیط کاری نقش زیادی در آرامش روانی ما خواهد داشت. اما تعریف درست از محیط کار استاندارد چه محیطی باید باشد؟ به نظر من محیط کار باید به گونه‌ای باشد که وقتی صبح از خواب بیدار می‌شویم برای رسیدن به پشت میز اداری خود ذوق و شوق داشته باشیم.

حتما برای همه ما پیش آمده که در یک دوره‌ای از زندگی شغلی خود چنین حسی را داشته‌ایم. صبح‌ها بدون انگیزه و به سختی از جای خود بلند شده‌ایم و تا رسیدن به محل کار حجم زیادی از افکار منفی در ذهنمان چرخیده است. شاید یکی از دلایل علاقه نداشتن به شغل فعلی باشد. یا شاید هم استانداردهای لازم در محیط کار رعایت نشده که انرژی لازم را برای ما پدید آورد. در ابتدا خودمان باید یک سری استاندارد ذهنی برای خودمان ایجاد کنیم. زمانی که به شغل و حرفه خود علاقمند باشیم باقی موضوعات قابل حل شدن است.

تاثیر روانی محیط آرام بر روی کار شما

کار کردن در محیط شلوغ مزایا و معایب زیادی دارد. اما طبق تحقیقات معایب آن بیشتر است. این موضوع را همه می‌دانند که برای تمرکز بیشتر باید در محیط آرامی قرار بگیرید. دقت و تمرکز در فضاهای پر سر و صدا کاهش می‌یابد. اما بر عکس این موضوع هم می‌تواند بازدهی شما را پایین بیاورد. فضای بسیار آرامی را در نظر بگیرید. ۸ ساعت سکوت و کار قطعا شما را کم انرژی و خواب آلود می‌کند. درست است که می‌گویند انعطاف پذیری در فضاهای جمعی ویژگی مثبتی است، اما شرایط محیطی تاثیر مستقیمی بر روی روند کاری شما خواهد گذاشت. در این میان یک توصیه برای شما داریم. در فضای آرام می‌توانید یک موسیقی ملایم پخش کنید که هم از آرام بودن آن لذت ببرید و هم انرژی خوبی در فضا ایجاد کنید. شما در محیط‌های آرام می‌توانید متفکرانه به کارهای خود برسید و دچار حواس پرتی نشوید. بنابراین برای یک محیط کار استاندارد آرامش لازم را ایجاد کنید.

وجود مرزی بین زندگی و شغل شما

یکی از ویژگی‌های محیط کار استاندارد ، حفظ حریم و حد و مرزی بین کارهای شرکت و زندگی شخصی فرد است. بسیاری از افراد از این موضوع ناراضی هستند که چرا شغل آنان با زندگی شخصی شان تداخل پیدا کرده است. معمولا این دسته از افراد پس از مدت کوتاهی از شغل خود خسته می‌شوند و شما را با پر کردن نامه استعفا غافلگیر می‌کنند. استرس فضای کاری در طی روز ممکن است آن چنان زیاد باشد که فرد پس از ساعت کاری تصمیم بگیرد به موضوعی فکر نکند تا آرامش لازم را برای اداره زندگی خود به دست آورد.

در صورتی که مرزی بین کار و زندگی نباشد، فرد تمرکز خود را در ۸ ساعت کاری به کار نمی‌گیرد. چون می‌داند تا پایان شب فرصت برای انجام کارهای خود دارد. چون می‌داند زندگی خود با شغلش گره خورده، آن هم گره کور! پس از مدتی فرد انگیزه خود را برای سر کار آمدن از دست می‌دهد. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم هر از گاهی ساعت‌های ورود و خروج پرسنل خود را مشاهده کنید. ممکن است متوجه تکرار تاخیرهای تعدادی از کارکنان خود شوید که دلیل آن کار زیاد در شرکت و خانه باشد.

حجم کار را به گونه‌ای تنظیم کنید که در ۸ ساعت کاری توسط کارکنان به نتیجه برسد. در صورتی که خارج از ساعات کاری نیاز به کنترل وضعیت داشتید می‌توانید نیروی شبانه استخدام کنید که در نوبت خارج از ساعت کاری به شما کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات مرتبط را در این زمینه مطالعه کنید.

توصیه هایی برای داشتن دفتر کار خوب

راهکارهایی برای طراحی محیط اداری

راه‌هایی برای بزرگ نشان دادن اتاق کار کوچک