مبلمان اداری به‌عنوان مرکز اصلی هر موسسه و یا شرکتی در نظر گرفته می‌شود. به بیان ساده، مبلمان به اشیا متحرکی گفته می‌شود که از فعالیت‌های مختلف انسانی مثل نشستن، غذا خوردن، خوابیدن و غیره پشتیبانی می‌کنند.

در یک محیط کاری مدرن، مبلمان نقش مهمی در ایجاد فضای امن و آرامش‌بخش در محیط کار دارد و احساس راحتی را به نیرو‌های شاغل در دفتر هدیه می‌دهد. کارایی مبلمان اداری در یک دفتر فقط به ایجاد حس راحتی خلاصه نمی‌شود و تأثیر آن بر بهره‌وری کارمندان و عملکرد آنان گسترده‌تر از آن است که تصور می‌کنیم. در ادامه این مقاله از مجله مکعب، برخی مهم‌ترین دلایل اهمیت مبلمان اداری را باهم مرور می‌کنیم.

دلایل اهمیت مبلمان اداری

مبلمان به بزرگ جلوه دادن دفاتر کمک می‌کند.

مبلمان اداری اگرچه گاهی اوقات فضای زیادی را اشغال می‌کنند، اما در صورت چیدمان مناسب، باعث جادار به نظر رسیدن دفتر می‌شوند. مبلمان‌ اداری چند منظوره گزینه‌ مناسبی برای استفاده در فضاهای اداری کوچک محسوب می‌شوند و تا حدود زیادی از آشفتگی جلوگیری می‌کنند. به‌ طور مثال فایل یا قفسه‌ای که هم می‌تواند به‌عنوان یک کابینت کوچک بایگانی عمل کند وهم فضایی برای قرار دادن وسایل تزئینی داشته باشد گزینه ایده‌آلی برای یک دفتر کوچک است.

قرار دادن صندلی‌های و یا مبلمان بزرگ‌تر در مقابل دیوارها نیز، در به حداکثر رساندن فضای باز اتاق نقش مهمی دارند. از سویی توجه به مسیر‌ها و فضاهای حرکتی نیز مسئله بسیار مهمی است؛ بنابراین اگر می‌خواهید مبلمانی متناسب با اندازه فضای دفتر کار خود انتخاب کنید، توجه به مسیر رفت ‌و آمد کلید احساس بزرگ ‌نمایی در فضای اداری است. علاوه بر مبلمان استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌‌ای که موجب پخش شدن نور می‌شوند نیز در بزرگ‌تر به نظر رسیدن فضا نقش مهمی دارد.

به ارتقا سطح همکاری کارمندان کمک می‌کند

انتخاب مبلمان اداری مناسب و چیدمانی اصولی، موجب راحتی و تعامل بیشتر میان کارکنان دفتر می‌شود. این مسئله نه‌تنها بر میزان و کارایی عملکرد همکاران تأثیرگذار است بلکه، تعامل مدیران و کارمندان را نیز بهبود می‌بخشد. با به ‌کارگیری مبلمان اداری جدید دیگر خبری از محیط‌های کاری سرد و خشک سنتی گذشته نیست و مفهوم جدیدی از همکاری تعامل را در میان همکاران شکل گرفته است. یک مبلمان اداری مناسب، در قدم اول نباید حرکت‌های شما را محدود کند و همچنین مانع دید مناسب شما نسبت به محیط اطراف شود. دقت هر چه بیشتر به چنین مواردی موجب افزایش تعاملات و همکاری‌های بیشتر میان کارمندان خواهد شد که افزایش بهره‌وری سازمانی را در پی خواهد داشت. درنهایت این ‌که ترویج فضای همکاری و تعامل بدون مانع در میان اعضای یک تیم، به ‌نوعی در گرو انتخاب و چیدمان صحیح مبلمان اداری است.

کمک به ارتقا سطح سلامت کارمندان

امروزه صندلی اداری صرفاً اثاثیه‌ای نیست که کارمندان شما روی آن بنشینند بلکه فرصتی برای افزایش بهره‌وری کسب‌وکار شماست. یک صندلی با کیفیت بالا می‌تواند به کارکنان شما کمک کند تا احساس ارزشمندی بیشتری داشته باشند. از سویی دیگر میز کار می‌تواند خیلی سریع در یک محیط اداری شلوغ به‌هم ‌ریخته شود که می‌تواند بر کاهش میزان بهره‌وری افراد تأثیرگذار باشد. از این‌رو به‌کارگیری مبلمان اداری چند منظوره و اجرای راه‌ حل‌های ذخیره‌سازی نقش مهمی درافزایش سطح رفاه کارمندان در محیط دارد و یک روش خارق‌العاده برای کاهش آسیب‌های به‌هم ‌ریختگی دفاتر محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید یک کشو در اختیار کارمندان قرار دهید که برخی از وسایل شخصی خود را در آن قرار دهند و میز کار خود را از عوامل حواس‌ پرتی و شلوغی دور نگه دارند. کارمندان می‌توانند بشقاب، ظروف، لیوان و لوازم شخصی خود را درون این قفسه‌ها و یا کشوها نگهداری کنند. همین امر نیز نقش مهمی در حفظ ایجاد سلامتی آنان دارد و فرضیه استفاده از لیوان‌ها و ظروف مشترک در آبدارخانه‌ها را به‌ کل منسوخ می‌کند.

کمک به بهبود تعاملات در محیط کار

این بخش به تعاملات مربوط به کارکنان دفاتر محدود نمی‌شود و تمامی افرادی که به محل کار شما رفت ‌و آمد دارند را شامل می‌شود. مبلمان اداری نقشی اساسی در ایجاد اولین برداشت مثبت از تجارت شما در ذهن مهمانانی که از محل کار شما بازدید می‌کنند، دارد. اولین برداشت مثبت در رابطه با مصاحبه کاری با کارمندان مستعد یا میزبانی جلسات با مشتریان بسیار مهم است و وسایل محل کار شما می‌تواند تا حدود زیادی در ایجاد فضای اداری و فضایی که می‌خواهید به تصویر بکشید به تجارت شما کمک کند. تعامل بهتر کارمندان و ارباب‌رجوع‌ها اعم از مشتریان، مراجعین و نمایندگان شرکای تجاری، موجب گسترش و بهبود روابط اجتماعی در محیط می‌شود. از این ‌رو انتخاب مبلمان مناسب برای اتاق استراحت یا اتاق انتظار، موجب ایجاد حس ارزشمندی در مراجعین می‌شود که در تثبیت حسی خوشایند نسبت به کسب‌وکار شما نقش ویژه‌ای دارد.

افزایش و بهبود بهره‌وری کارکنان

یکی از مطلوب‌ترین اثرات هر نوع فعالیتی در سازمان، افزایش بهره‌وری کارمندان است. کارمندانی که از مبلمان اداری ارگونومیک استفاده می‌کنند کمتر دچار خستگی گرفتگی و دردهای عضلانی می‌شوند. در چنین حالتی ازلحاظ ذهنی آرامش بیشتری احساس می‌کنند و توانایی بیشتری برای تمرکز بر فعالیت‌ها و انجام امور خود دارند. کارمندانی که در محیطی سالم و راحت کار می‌کنند، طبیعتاً خروجی بهتر و باکیفیت‌تری نسبت به کارمندانی که از وضعیت خود رضایت چندانی ندارند، خواهند داشت. در نهایت این ‌که اهمیت این موضوع از دید صاحبان مشاغل نیز دور نمانده است چراکه افزایش بهره‌وری به معنی رشد سازمان است که درنهایت به کسب درامد بیشتر منجر می‌شود.

سخن پایان:

هر چیزی که در دفتر کار شما وجود دارد در ارائه و نمایش فرهنگ‌ سازمانی و هویت کسب‌وکار شما تأثیر گذار است. از رنگ دیوارها تا چیدمان نشیمن‌ها تا نور پردازی، همه و همه در به نظر رسیدن چهره خوب و مطلوبی از شرکت شما نقش دارند؛ بنابراین تأثیری که مبلمان اداری شما می‌تواند بر تجربه کاری روزمره شما بگذارد را اصلاً دست‌ کم نگیرید. انتخاب مبلمان اداری شما تصمیمی بسیار مهم است که می‌تواند به ‌طورجدی بر رفاه و بهره‌وری کارمندانتان تأثیر بگذارد. اگر دوست دارید درباره مبلمان اداری بیشتر بدانید، ما مقالات و وبلاگ‌های آموزنده زیادی در مورد مبلمان اداری مدرن در سایت مکعب داریم که مطالعه آن‌ها را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم. درصورتی ‌که نیاز به اطلاعات بیشتر و یا مشاوره تخصصی داشتید با همکاران ما در گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب تماس بگیرید.