ظاهر سازمان مانند زمینه کاری شما مهم است. به همین دلیل شرکت‌های طراحی دکوراسیون برای طراحی داخلی دفتر کار شما تاسیس شده‌اند، تا بهترین بهره‌وری را از فضای کاری خود داشته باشید. در یک فضای اداری طرح دیوارها و میز و صندلی اداری بیشتر از هر وسیله دیگری به چشم می‌آید. بنابراین لازم است برای خرید مبلمان اداری و نظیر آن دقت بیشتری به کار ببریم. برای زیباسازی دکوراسیون شرکت خود لازم است به همه اتاق‌ها توجه کنید. برخی از مدیران تنها به اتاق‌های اصلی شرکت مانند اتاق خودشان و اتاق‌های جلسه توجه می‌کنند. آنها باید بدانند تغییر دکوراسیون در تمامی اتاق‌های کارمندان مهم است. بهتر است چیدمان هر اتاق بر اساس نوع فعالیت آنها انجام شود، اما یک شباهت در همه اتاق‌ها حالتی یکپارچه را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. در واقع یک مشخصه را در همه اتاق‌ها در نظر بگیرید و آن را مشخصه‌ای برای شرکت خود بگذارید. برای مثال می‌توانید برای خرید مبلمان اداری رنگ یا مدل آن را در همه اتاق‌ها به یک صورت انتخاب کنید.

میزان فضایی که در اختیار دارید

اما یکی از نکاتی که ممکن است برای خرید وسایل اداری فراموش کنید، فضای مجموعه است. شما قبل از خرید هر وسیله‌ای باید فضای قرارگیری آن را مشخص کنید. در صورتی که فضای مد نظر شما فضای محدودی باشد، باعث می‌شود برای چیدمان دچار مشکل شوید. همچنین ظاهر زیبایی در نهایت ایجاد نخواهید کرد.

تناسب در میان مبلمان اداری و فضایی که در آن قرار می‌گیرد بسیار پراهمیت است. ایجاد هماهنگی در دکوراسیون اداری ارتباط مستقیمی به این موضوع دارد. تصور کنید یک میز بزرگ مدیریتی در یک اتاق کار بسیار کوچک به زحمت جا گرفته است. ممکن است میز در طرح و متریال بسیار با کیفیت و به روز باشد، اما کارایی میز در این اتاق کوچک دیده نمی‌شود. در مثال دیگر صندلی اداری را تصور کنید که از تمام استانداردهای ارگونومیک برخوردار است اما هنگامی که پشت یک میز اداری قرار می‌گیرد بسیار نمای خوبی ندارد. تمام این نکته‌ها ممکن است در هنگام خرید از نظر شما پنهان بمانند یا فراموش کنید. در هنگام خرید مبلمان اداری برای بهترین انتخاب می‌توانید از یک طراح داخلی مشاوره بگیرید.

استانداردهای ارگونومیک

پیش از خرید تمامی جوانب را بسنجید. اما موضوعی که بسیار مهم است، توجه به ارگونومیک بودن صندلی و میز اداری است. شما باید راحتی کارمندان خود را در نظر بگیرید و با توجه به شرایط قد و وزن آنان انتخاب خوبی داشته باشید. اما در حالت کلی مبلمان‌هایی هستند که با ابعاد استاندارد تولید شده‌اند. اما بهتر است خرید خود را به صورت حضوری و با تست کردن انجام دهید. ممکن است مبلمان اداری دارای ویژگی‌هایی باشند که در تبلیغات به خوبی نمایان نشده، بنابراین شما دلیل گران قیمت بودن را ندانید، در صورتی که آن ویژگی‌ها برای شما چندان ضرورتی ندارد.

مبلمان اداری که بر اساس اصول ارگونومیک طراحی شده‌اند، از دوام بالایی هم برخوردار هستند. همچنین در هنگام استفاده اصطکاک کمتری به وجود می‌آید که همین امر در افزایش دوام آن تاثیر گذار است. مبلمان اداری ارگونومیک به نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت برای هر کسب و کار محسوب می‌شود. زیرا برای تغییر و بهسازی دکوراسیون اداری خود احتیاج نیست در فواصل زمانی کمتری آنها را تعویض کنید.

کیفیت را فدای قیمت ارزان نکنید

گاهی ارزش کالایی را در برابر قیمتش می‌سنجیم. البته کار اشتباهی نیست. اما نباید این کار همیشگی باشد. برای یک خرید خوب باید تمامی ویژگی‎های آن را در نظر بگیریم و بسنجیم و سپس برای خرید اقدام کنیم. ضرب المثل هر چقدر پول دهی آش میخوری را حتما شنیده‌اید. البته در بازار متنوع امروز برخی از سودجویان با این ضرب المثل شما را گمراه می‌کنند. اما این دلیل نمی‌شود که این مثل را مقصر بدانیم. در بازار صحیح چنین موضوعی مطرح است. قاعدتا باید این گونه باشد که جنس با کیفیت گران‌تر هم باشد. اما برای سنجیدن کیفیت آن باید به نکاتی توجه کنید. برای مثال از مراکز معتبری خرید وسایل اداری خود را انجام دهید و از آن‌ها برگه ضمانت کالا دریافت کنید.

مبلمانی که برای خرید در نظر می‌گیرید همه روزه مورد استفاده کارکنان قرار می‌گیرد. بنابراین اگر به دلیل قیمت کم یک مبلمان بی‌کیفیت خریداری کنید، خیلی زود باید به فکر خرید بعدی مبلمان باشید. اما در صورتی که از همان ابتدا بهترین انتخاب را داشته باشید، خیالتان از این بابت راحت می‌شود که تا مدت‌ها لازم نیست هزینه مجددی برای خرید بپردازید.

 

انتخاب رنگ مناسب مبلمان اداری

انتخاب رنگ در محیط کار نسبت به انتخاب رنگ منزل امر بسیار دشواری است. رنگ در دکوراسیون اداری بیشترین تاثیر را بر روی احساسات موجود در محیط کار دارد. به طور مثال طراحان داخلی از رنگ‌های قرمز، نارنجی و به طور کل طیف رنگی گرم در ایجاد انرژی محیط استفاده می‌کنند. همانند رعایت تناسب ابعاد، رنگ مبلمان اداری هم باید از هماهنگی با محیط برخوردار باشد.

هر گونه ناهماهنگی در محیط به راحتی موجب عدم تمرکز و آشفتگی در محیط کار می‌شود. بعضی از مدیران سعی می‌کنند مبلمان اداری را به رنگ سازمانی خود انتخاب کنید، اما توجه داشته باشید که این انتخاب همیشه گزینه مطلوبی به نظر نمی‌رسد.

خرید بدون توجه به نیاز کارمندان

زمانی که تصمیم به خرید مبلمان اداری می‌گیرید در واقع باید بودجه‌ای را هم در نظر بگیرید. اما باید بدانید هدفتان از این کار چیست؟ آیا تنها هدف شما تغییر دکوراسیون است یا از نیازهای کارمندان هم با خبر هستید؟ زمانی که قبل از خرید نیازهای کارمندان را بسنجید یک خرید آگاهانه انجام می‌دهید و باعث رضایت آنها می‌شوید. این احساس رضایت باعث می‌شود که بهره‌وری کارمندان شما بیشتر شود در نتیجه به هدف سازمانی خود نزدیک‌تر شوید. البته با صحبت کردن با کارمندانتان ممکن است متوجه متفاوت بودن نیازهای آنان باشید. شما در نهایت باید کالایی را انتخاب کنید که برای دفتر کاری شما مناسب باشد و استانداردهای لازم را برای کارکنان در نظر بگیرد.

نیاز هر کارمند به نیار دیگری متفاوت است. به طور مثال در بخش‌های بایگانی که کارمندان با مدارک و لوازم بیشتری سر و کار دارند، احتیاج به فضای بزرگ‌تر و همچنین میزها و کمدهای مناسب آن فضا است. همچنین در قسمت فروش که کارمندان در آن قسمت بیشتر با تلفن و کامیوتر مشغول هستند، کمد و کشوهای کمتری نیاز است.