اگر شما از بهترین مبلمان اداری بهره ببرید، اما چینش آنها را به درستی و بر اساس اصول و قواعد تعریف شده انجام ندهید؛ نتیجه نهایی چندان دلچسب نخواهد بود. در حقیقت همان قدر که انتخاب مبلمان اداری مناسب مهم است؛ چیدمان آنها نیز اهمیت دارد. در این زمینه چیدمان میز اداری به نسبت سایر مبلمان اداری از اهمیتی دوچندان برخوردار است. علت این امر نیز گذران بیشترین زمان توسط کارکنان پشت این میزها است. در واقع  میز اداری در هر نقطه و موقعیت و شرایطی باشد؛ کاربر آن نیز در آن موقعیت قرار می‌گیرد. پس بسیار مهم است که در چیدمان میز اداری بیشترین دقت را داشته باشید. در این مقاله وب‌سایت مکعب گروپ، چند نکته مهم را درباره چیدمان میز اداری مطرح می‌کنیم.

نور و اهمیت آن در چیدمان میز اداری

نور را باید مهم‌ترین موضوع در زمینه چیدمان میز اداری دانست. در درجه اول باید بتوانید زاویه تابش نور طبیعی به داخل را تشخیص دهید. سپس میزهای اداری را طوری در فضای موجود بچینید که همگی به طور یکسان و به اندازه کافی از نور طبیعی بهره مند شوند. البته قطعا محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد؛ که با کمک گرفتن از نور مصنوعی قابل مرتفع کردن است. در نتیجه تنظیم درست منابع نور نیز از جمله کارهایی است که باید با توجه به موقعیت قرارگیری منابع نور مصنوعی انجام شود.

نکته نهایی درباره زاویه تابش نور است. میز اداری باید طوری تنظیم شود که نور از پشت سر کاربر میز به سطح میز و صفحه مانیتور احتمالی نتابد. همچنین نور مصنوعی باید در زاویه‌ای باشد که روی میز اداری سایه ایجاد نکند.

حریم خصوصی کارکنان هنگام کار

بررسی‌های مختلف نشان داده است که موضوع حریم خصوصی نزد کارکنان بسیار مهم است. به طور معمول افراد عادت ندارند در حالی که مشغول کار هستند زیر نظر گرفته شوند. به همین دلیل چیدمان میز اداری و مبلمان اداری باید به شکلی باشد که بتواند نیازهای کارکنان را در این زمینه پاسخگو باشد. اگر فضای بزرگی دارید و برای هر کارمند یک میز اداری اختصاص داده‌اید؛ بهتر است پشت کارمندان به دیوار و روی آنها به فضای مرکزی سالن یا به فضای بیرون باشد. همچنین اگر از میزهای کار گروهی استفاده می‌کنید؛ ترکیب مناسب قرارگیری کارکنان به طور موازی و روبروی هم است. این سبک کمک می‌کند تا افراد با آرامش و احساس امنیتی بیشتری به کار بپردازند.

دسترسی‌ها و ارتباطات میز اداری

این موضوع بخصوص در طراحی دکوراسیون اداری دفاتر فضای باز که از میز کار گروهی استفاده می‌کنند، اهمیتی زیادی دارد. اولین نکته مهم این است که کارمند به راحتی به میز خود دسترسی داشته باشد؛ و بتواند بدون سختی و ایجاد مزاحمت برای دیگران رفت و آمد کند. همچنین کاربر میز باید بتواند به راحتی با افراد دیگر ارتباط برقرار کند. دسترسی به ابزارهای ضروری نیز نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال اگر چند میز کار از یک پرینتر اشتراکی به صورت شبکه استفاده می‌کنند؛ چیدمان میزهای اداری باید به گونه‌ای باشد که همه افراد بتوانند به دستگاه پرینتر دسترسی داشته باشند.

کاربری میز اداری

چیدمان میزهای اداری را بر مبنای کاربری آن نیز در نظر بگیرید. هر کارمندی در حوزه خاص خود فعال است. ممکن است تعدادی از آنها به امور فنی مثل کدنویسی مشغول باشند. در حالی که تعداد دیگری به امور مدیریتی مشغول بوده و نیازمند صحبت و جلسات دو نفره مکرر هستند. بعضی از افراد نیز به دلیل ماهیت شغلی خود، دائما مشغول مذاکره تلفنی خواهند بود. در این شرایط احتمالا هیچ کدام از افراد کارایی بالایی ارائه نخواهند داد. در نتیجه بهتر است هنگام چیدمان میز اداری به این موضوع توجه کنید؛ تا کارکنان در شرایط محیطی مساعدی به کار خود بپردازند.