بررسی و جستجوی طرح‌های مختلف، یکی از ایده‌های کاربردی برای شروع طراحی دکوراسیون اداری دفاتر کاری است. به دنبال بهترین طرح‌ها باشید تا الهام‌بخش شما باشند. همچنین با دقت بررسی کنید که چه عناصری برای شما نیز مفید است و بهتر است که در طراحی دفتر شما نیز لحاظ شود. با این حال، به همان اندازه که کسب اطلاعات در خصوص سبک‌های طراحی مختلف مهم است به همان اندازه  نیز، دانستن نکاتی که باید از آن‌ها اجتناب کرد، باید برای شما مهم باشد.  طراحی ضعیف یک فضای اداری، فقط بد به نظر نمی‌رسد ، بلکه بر سلامتی روانی کارکنان تأثیرگذار است و بر میزان خلاقیت و بهره‌وری آنان نیز تأثیر معکوس دارد. از این رو در این مقاله از مجله مکعب به بررسی  ۵ مورد از اشتباهات رایج در طراحی دفاتر کاری پرداخته‌ایم که با اجتناب از آن‌ها می‌توانید فضایی بهتر برای رشد تیم خود فراهم آورید و  محل کار خود را به مکانی تبدیل کنید  که در آن سلامتی و خوشبختی نیروی کار ، در اولویت  باشد.

۱. یک دفتر کاملاً باز

دفاتر طرح باز پاسخی دندان‌شکنی به اتاق‌های دهه ۹۰ هستند که با هدف تشویق کارکنان به تعامل بیشتر به جود آمدند. علیرغم تمام شایستگی‌ها و مزایای این طرح، یک دفتر طرح باز برای اکثر مشاغل گزینه مناسبی نیست. طراحی دفاتر باز، به دلیل سروصدا ، وقفه‌ها ، حواس‌پرتی‌ها و عدم رعایت حریم خصوصی  مانع از ایجاد تمرکز ، خلاقیت و بهره‌وری کارکنان می‌شود. به‌خصوص برای کسانی که برای انجام کارهای عمیق نیاز به تمرکز زیادی دارند، دفاتر باز نوعی کابوس به‌حساب می‌آید. عوامل حسی در محیط مانند رنگ ، صدا ، بافت ، نور ، دما و بو می‌تواند افراد را تحریک کند.

ترکیبی از یک فضای اداری استاندارد در کنار فضایی آزاد برای ایجاد روابط و تعاملات کارمندی، انتخاب بهتری برای همه است. چنین فضایی به تمامی افراد کمک می‌کند تا بهتر تمرکز کنند ، حواس‌پرتی‌های خود را مدیریت کنند ، اطلاعات را پردازش کنند و به‌طور مؤثری در زمان مناسب با دیگران ارتباط برقرار کنند. توانایی انتخاب سطح مواجهه حسی و اجتماعی این امکان را به افراد می‌دهد تا به مناسب‌ترین محیط برای انجام وظیفه( جایی که بهترین عملکرد دارند) ، بروند. تعادل بین فضاهای باز و اشتراکی همکاری را تسهیل می‌کند و با داشتن طیف وسیعی از فضاها، امکان مدیریت و انتخاب بهترین محیطی را که افراد در آنجا بهتر کار می‌کنند، برایشان فراهم می‌کند.

 

۲. نور کم

 نور خوب مانند بخش IT شرکت شماست. وقتی همه‌چیز روان کار می‌کند ، به‌ندرت به یاد این بخش می‌افتید، اما کوچک‌ترین مشکلی در این بخش می‌‌تواند همه را به دردسر بیندازد. بسیاری از شواهد مستند برای اثبات روشنایی مناسب برای محیط کار وجود دارد که اثرات نور بر تغییر خلق‌وخوی کارکنان را نیز تائید می‌کند. به‌خصوص در ماه‌های زمستان که روزهای کوتاه‌تری داریم و نور طبیعی روز کمتری داریم. نور نه‌تنها برای تأمین نیازهای بصری بلکه برای همگام‌سازی ریتم شبانه‌روزی ما نیز موردنیاز است. نور خورشید ساعت داخلی بدن ما ( از طریق گیرنده‌های نوری شبکیه چشم ) و هورمون‌های مسئول چرخه خواب / بیداری را تنظیم می‌کند.

تعادل سروتونین و ملاتونین می‌تواند بر کیفیت خواب ، خلق‌وخو ، هوشیاری ، اشتها ، سلامت روان و سایر شرایط سلامتی افراد تأثیر بگذارد. روشنایی ضعیف می‌تواند بر سلامتی افراد تأثیر بگذارد و باعث افزایش خستگی و جلوگیری از مدیریت استرس در آن‌ها بشوند. ایجاد نور مناسب یکی از بهترین روش‌ها برای اطمینان از داشتن نیروی انسانی سالم و شاد است. از این رو مخلوطی از نور طبیعی و نورپردازی با دقت طراحی شده را در دفتر خود به کار بگیرید. فراموش نکنید که روشنایی  محل شما باید با دستورالعمل‌های روشنایی اضطراری مطابقت داشته باشد.

۳. نادیده گرفتن بهزیستی انسان

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها رویکردی به‌مراتب بهتر از گذشته برای بهزیستی و سلامتی کارکنان در پیش گرفته‌اند. اتاق‌های استراحت به اعضای تیم اجازه می‌دهد تا در میان ساعات کاری، برای دقایقی استراحت کرده و دوباره شارژ شوند، خلاقیت خود را پیدا کنند و کارایی خود را افزایش دهند. وجود چنین فضایی به‌نوبه خود اعتماد کارمندان به محیط و مدیران را افزایش می‌دهد و حس خوشبختی و کارایی آنان را بهبود می‌بخشد. بنا بر گزارش شورای جهانی ساختمان سبز در سال ۲۰۱۴ ، کارگرانی که درازا هر ۹۰ دقیقه کار ۱۰ دقیقه استراحت می‌کنند ، ۳۰٪ تمرکز بیشتر ، ۴۶٪ رفاه عمومی و ۵۰ ٪ خلاقیت بیشتر را تجربه می‌کنند.

سلامتی یک عامل اساسی در بهزیستی است. سازمان بهداشت جهانی ۱۵۰-۳۰۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​در هفته را توصیه می‌کند. با توجه به اینکه بسیاری از مشاغل عمدتاً پشت میز نشینی است، به‌طور متوسط هر فرد ​​۵/۹ ساعت در روز در حالت نشسته پشت میز اداری قرار می‌گیرد. سفرهای فعال ، مانند دوچرخه‌سواری ، دویدن یا پیاده‌روی در راه محل کار ، می‌تواند نقش مهمی در جبران این بی‌تحرکی داشته باشد.

 

۴. فرم از عملکرد پیروی می‌کند

ضرب‌المثل ” فرم از عملکرد پیروی می‌کند ” توسط معمار لوئی سالیوان در سال ۱۸۹۶ ابداع شد و بر این مفهوم تمرکز دارد که طراحی خارجی یک آسمان‌خراش باید عملکردهای بخش‌های مختلف داخلی آن را منعکس کند.  این عبارت نماد بی‌توجهی به تزئینات زائد است. حتی در قرن بیست و یکم که در طراحی‌ها ،زیبایی محیط و کاربردی بودن فضا در هم ادغام می‌شوند نیز، جمله‌ای کلیدی محسوب می‌شود. چرا که گاهی اوقات زیبایی محیط کار می‌تواند مانع از عملکرد صحیح آن بشود.

به طور مثال، یک فضای پذیرایی نوساز و مدرن را در نظر بگیریم که ممکن است بسیار زیبا به نظر برسد اما اگر مبل‌های آن  راحت نباشند، هرگز فضایی جذاب نخواهد بود. نظم فضایی و سهولت یافتن راه، بار شناختی مورد نیاز برای درک یک فضا را کاهش می‌دهد. از این‌رو استفاده و ایجاد نشانه‌های فیزیکی در طراحی مانند لبه‌ها ، نقاط کانونی ، مرزها و مسیرها موجب درک بهتری از فضای اطراف می‌شود.

۵. طرح‌های خیلی پررنگ

یک رنگ‌بندی خوب درست مانند نور خوب، باعث بهبود خلق‌وخو ، وضوح ذهنی و خلاقیت می‌شود. عکس این برای طرح‌های رنگی بسیار پررنگ یا حاوی رنگ‌های متضاد نیز گفته می‌شود. طرح‌های رنگی ممکن است به گونه‌ای طراحی شوند که بیانیه‌ای قوی ارائه دهند و بر مخاطبان و بازدیدکنندگان شما تأثیر بگذارند ، اما روی تیم شما تأثیر منفی داشته باشند. طرح‌های رنگی پررنگ می‌توانند به ایجاد تغییرات خلقی و افزایش اضطراب کمک کند، به ویژه هنگامی که چندین رنگ در طراحی به کار رفته باشد.  اگر به دنبال طرحی تأثیرگذار و  قوی هستید ، از رنگهای پررنگ در حد متوسط و جداگانه استفاده کنید. نتایح یک مطالعه در دانشگاه تگزاس نشان داد که آبی و سبز نوآوری را تشویق می کند و آرامشش یک محیط کار آرام را تقویت می کند.

نتیجه‌گیری

درک و آشنایی با مواردی که نباید در طراحی دفاتر اداری به‌کار گرفته شود، مسئله بسیار مهمی است که تا حدود زیادی می‌تواند مانع از تحمیل هزینه‌های بازسازی وتغییرات در آینده شود. گروه طراحی داخلی مکعب، در هر مرحله از طراحی دفاتر اداری شامل: از طراحی، متناسب سازی و بازسازی گرفته تا مشاوره مبلمان اداری همراه شما است. برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.