فنگ شویی اصولاً بر روی چیزهای نامشهود تمرکز دارد و با به‌کارگیری اصولی خاص در طراحی و چیدمان فضاها، جریان انرژی خوبی را در محیط‌های مختلف ایجاد می‌کند. چیدمان میزها به روشی خاص، قدرت‌های فوق‌العاده‌ای در کارکنان ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند احساسات مثبت را در محیط‌های کاری تقویت کند. بی‌شک کارمندان خوشحال بهتر کار می‌کنند و به‌مراتب بهره‌وری بهتری دارند. فنگ شویی اداری چندان دشوار یا بیش از حد پیچیده نیست. در واقع، تنها چیزی که لازم است این است که کمی هوشمندانه فکر کنید و چیدمان اداری خود را تغییر دهید تا مطمئن شوید که حس‌های مثبت در فضای کاری شما به‌وفور وجود دارد. در این مقاله از مجله مکعب ما نکات مهمی را برای کامل کردن فنگ شویی چیدمان اداری در طراحی دفتر کارتان را به شما خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

فنگ شویی چیست؟

مشخص نیست دقیقاً چه زمانی مفهوم فنگ شویی شروع شده است (برخی منابع می‌گویند ۲۰۰۰ سال، برخی دیگر ۵۰۰۰ سال)، قطعاً هزاران سال پیش بوده است. با گذشت زمان، فنگ شویی مبنای بسیاری از چیدمان‌ها از مکان هنر و بناهای تاریخی گرفته تا طراحی کل شهرها شده است. استاد یانگ یون سانگ اغلب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نام‌ها در تاریخ فنگ شویی نام برده می‌شود. استاد یانگ یون سانگ به‌عنوان نویسنده متون متعدد فنگ شویی ادعا می‌کند که نمای بیرونی یک مکان و اینکه آیا انرژی چی در آن وجود دارد یا خیر از اهمیت بالایی برخوردار است.

از نقطه نظر علمی، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد چی یا انرژی واقعی است. ازآنجایی‌که فنگ شویی صرفاً بر اساس حرکت و سطوح کلی انرژی است، ازلحاظ علمی هنوز ثابت نشده است که فنگ شویی روش مؤثری برای بهبود سلامت یا افزایش بهره وری است یا خیر. بااین‌حال، ازآنجایی‌که مفهوم فنگ شویی منجر به ایجاد فضاهای بسیار کاربردی و زیبا می‌شود که اغلب می‌تواند به تمرکز کارمندان در یک دفتر کمک کند چندان نا کارامد هم به نظر نمی‌رسد.

فنگ شویی چیدمان اداری چگونه کار می‌کند؟

اولین اصل فنگ شویی جریان انرژی است. این انرژی به نام چی نیز شناخته می‌شود. به‌منظور جریان خوب، دفتر باید طوری تنظیم شود که انرژی بتواند بدون زحمت و روان حرکت کند. حرکت بدون زحمت با یک محیط سازمان یافته، یک طرح باز و لبه‌های نرم مبلمان اداری امکان‌پذیر است. از آنجایی که فنگ شویی تماماً در مورد ایجاد تعادل است، عوامل زیادی در محیط کار وجود دارد که حتماً تعادل آن‌ها باید در نظر گرفته شود. هیچ قانونی» برای فنگ شویی وجود ندارد. تنها تمرکز بر تعادل است. به‌عنوان مثال، ممکن است این اصول به معنای چیدمان میزهای اداری به سمت شرق باشد، در حالی که باید گیاهان را در قسمت غربی دفتر قرار دهید. یا ممکن است به معنای استفاده از رنگ‌های تیره برای دکوراسیون در محیط کاری باشد که از نور طبیعی زیادی بهره می‌برد. اکثر فنگ شویی چیدمان‌های اداری خوب محل کار بر هماهنگ کردن متغیرهای زیر تمرکز دارند:

  • هشت جهت اصلی
  • پنج عنصر طبیعی (زمین، باد، آتش، آب و اتر)
  • شکل‌ها
  • باینری‌های طبیعی (دستگاه اعداد دودویی)

ایجاد جریان انرژی خوب تنها اولین قدم در فنگ شویی است. رعایت نکات طراحی فوق‌الذکر باعث جریان مناسب انرژی مثبت و درنتیجه دستیابی به بهترین محیط کاری می‌شود.

چرا باید به فنگ شویی چیدمان اداری اهمیت بدهیم؟

شرکت‌هایی که اصول فنگ شویی را در چیدمان اداری خود رعایت می‌کنند به طور مشخصی تمیزتر و سازمان‌دهی شده تر هستند. در دفاتر با فنگ شویی چیدمان اداری، همه‌چیز جای خود را دارد. دفاتر تمیزتر و منظم‌تر منجر به کارکنان شادتر و آرام‌تر می‌شود. از آنجایی که فنگ شویی به تعادل نیاز دارد، در محیط‌های اداری که اصول فنگ شویی در آن‌ها اجرا می‌شود به‌طورکلی احساس تعادل بیشتری برقرار است. این تعادل می‌تواند بهره‌وری بهتر را تحریک کند. فنگ شویی بر عناصری ازجمله سبزی و آب تأکید دارد. بر طبق مطالعات بسیار ثابت‌شده است که هر دو این عناصر اثر آرام بخشی در فضاهای کاری دارند. گیاهان و آب استرس کارکنان را کاهش می‌دهند و در تقویت خلق‌وخو مؤثر عمل می‌کنند.

یکی از بزرگ‌ترین مزایای فنگ شویی چیدمان اداری تأکید آن بر شناسایی و حذف نقاط استرس‌زا است. چینی‌ها معتقدند استرس محصول عدم تعادل در محیط است. استفاده از فنگ شویی برای ایجاد تعادل به این معنی است که ابتدا نقاط استرس‌زا را شناسایی و سپس آن‌ها را حل کنیم. این کار می‌تواند به تنظیم مجدد میزها برای ایجاد تعادل و یا اضافه کردن گیاهان برای شکستن حس بی‌روح بودن محیط منجر شود. فنگ شویی در محیط کار تجسم دو متغیر بسیار مهم طراحی فضای کاری است. اول، بر راحتی کارمندان تمرکز دارد و دوم، استفاده بهینه از فضا را مشخص می‌کند. از نظر تئوری، شما درنهایت با به‌کارگیری صحیح اصول فنگ شویی چیدمان اداری به فضای متعادلی خواهید رسید که روحیه کارکنان را به حداکثر می‌رساند و همچنین موجب استفاده بهینه از فضای اداری می‌شود.

نحوه اتخاذ رویکرد فنگ شویی چیدمان اداری

فنگ شویی به همان اندازه که به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها بستگی دارد، به تفسیر شما از تعادل نیز بستگی دارد. راهکارهای ساده‌ای وجود دارد که بنا به سلیقه شما می‌تواند تعادل از دست رفته را به محیط کاری شما بازگرداند. مثلاً می‌توانید گیاهان طبیعی را به محیط کاری خود بیاورید. درختان بامبو در فنگ شویی بسیار محبوب هستند و چندین جنبه ژئومانسی – عناصر، رنگ و معنا را برآورده می‌کنند. سعی کنید گیاهان را در نواحی شرقی یا جنوب شرقی محل کار خود قرار دهید تا رفاه و سلامتی کلی دفتر شما بهبود یابد.

همچنین می‌توانید دیوارهای ساده و سفید را باکمی رنگ تزئین کنید. آبی را در دیوارهای شمالی، کرم روشن‌تر یا زرد را در دیوارهای شمال شرقی یا جنوب شرقی، بنفش یا قرمز را در دیوارهای جنوبی و خاکستری را در دیوارهای غربی یا شمال غربی امتحان کنید. از طرفی میزهای اداری را به روشی متعادل‌تر مرتب کنید، مثلاً گروه‌بندی آن‌ها در مناطق مختلف محل کار یا روبه‌رو شدن همه آن‌ها در جهت خاصی. به عنوان مثال، میزهای اداری را به سمت شرق بچینید تا هم‌زمان با طلوع خورشید باشد.

درنهایت این‌که شروع به جستجوی مناطقی در محیط اداری خود کنید که نامتعادل هستند. آیا بخشی در دفتر شما وجود دارد که احساس تنگی و ناراحتی ایجاد می‌کند، در حالی که بخشی دیگر حس بازتری را القا می‌کند؟ آیا برخی از مناطق به‌خوبی روشن هستند، در حالی که برخی دیگر تاریک هستند؟ عدم تعادل را پیدا کنید و برای متعادل کردن آن‌ها تلاش کنید. اغلب، یک طراح داخلی با دانش فنگ شویی می‌تواند به بهبود فضای محل کار شما کمک کند. به همین ترتیب، صرف زمان برای درک نقاط استرس‌زا، بسیاری از عدم تعادل‌ها را نشان می‌دهد که بی‌شک ارزش اصلاح را دارند.

چرا فنگ شویی چیدمان اداری را جدی بگیریم؟

فنگ شویی دفتر کار می‌تواند کلید یک روز بسیار پربار، یک شغل موفق‌تر و درنهایت، یک زندگی بهتر باشد. چیدمان اداری یک دفتر بر اساس اصول فنگ شویی درنهایت منجر به ایجاد مکانی مثبت و سازنده برای کار می‌شود. برخلاف تصور رایج، فنگ شویی راهی برای تزئین یا به‌کارگیری دکوراسیون چینی نیست. فنگ شویی هم علم است و هم هنر، انرژی و جاذبه است و در کل هدف آن ایجاد فضایی است که احساسات و عواطف مثبتی در کارکنان برانگیزد. اگر هنوز در مورد مزایای فنگ شویی چیدمان اداری شک دارید پیشنهاد می‌کنیم با چند تغییر ساده شروع کنید. ناحیه‌ای را انتخاب کنید که باعث اصطکاک می‌شود و از رویکرد فنگ شویی برای متعادل کردن آن استفاده کنید. ممکن است متوجه شوید که کمی خرد چینی باستان دقیقاً همان چیزی است که برای استفاده حداکثری از محل کار خود به آن نیاز دارید.

با استفاده از نکات اساسی فنگ شویی، افزایش بهره‌وری و بهبود چشم‌انداز کلی روزانه برای کارکنان امکان‌پذیر می‌شود و با اجرای جنبه‌های اصلی فنگ شویی، یک فضای شرکتی می‌تواند به فضایی با انرژی مثبت تبدیل شود. فنگ شویی مطمئناً جریان انرژی شما و جریانی را که در دفتر شرکت شما وجود دارد را بهبود می‌بخشد. اگر به تأثیرات ادعایی فنگ شویی اعتقاد ندارید، پیروی از دستورالعمل‌های پیشنهادی حداقل یک فضای اداری جذاب به شما می‌دهد. همه این مزایای فنگ شویی دلایل ارزشمندی برای امتحان کردن آن به نظر می‌رسد.