شاید میان این همه اطلاعاتی که در میان فضای مجازی و شبکه‌های اینترنتی جابجا می‌شود، دانستن اینکه صندلی چگونه ساخته شد و از کجا آمده موضوع جالب توجهی باشد. صندلی وسیله‌ای ساخته شده از مصر باستان است و بعد از آن به رومی‌ها و یونانی‌ها و نهایتا به غرب رسید و در قرن دوازده در چین رایج بوده است. صندلی‌هایی که از قرون وسطی در اروپا به‌جا مانده‌اند، مدل‌هایی سلطنتی و اشرافی هستند. در دوران رنسانس نیز صندلی‌ها بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند. البته که صندلی‌هایی با طرح‌های ویژه و متفاوتی در فرانسه و انگلیس ساخته شدند. در عصر ما نیز طیف وسیعی از طرح‌ها و مواد جدید در ساخت صندلی‌ها به کار می‌رود. در این مقاله از مجله مکعب، با ما می‌خوانید که مشهورترین طراحان صندلی اداری چه کسانی هستند؟

صندلی‌های مصری از آبنوس، عاج، چوب و فلز حکاکی و طلاکاری شده، ساخته می‌شدند. آن‌ها معتقد بودند که صندلی‌ها باید اشکال طبیعی داشته باشند. گفتنی است که قدیمی‌ترین صندلی‌های مصریان بدون پشت و تکیه‌گاه، با پایه‌هایی حکاکی شده شبیه چنگال شیر یا سم گاو است. صندلی‌های ساخته شده توسط رومیان نیز از جنس مرمر بود. یکی از معروفترین صندلی‌های رومیان مربوط به سنت پیر است؛ که در کلیسای سنت پیر رم قرار دارد. با اینکه بخش‌های چوبی آن پوسیده شده است ولی نمونه‌ای بی بدیل در ساخت قرن ششم شمار می‌رود.

Herman Miller ،Humanscale وSteelcase سه کمپانی مشهور در جهان در زمینه مبلمان اداری هستند که طراحی‌هایی بی‌نظیر در جهان برای صندلی‌ها دارند. با ما همراه باشید تا برایتان از مشهورترین طراحان صندلی بگوییم.

کارمندان زمان زیادی را بر روی صندلی اداری نشسته و به انجام مسئولیت‌های خود مشغولند. امروزه صندلی‌ها بسیاری با تطبیق بر شکل، فرم، اندازه افراد و با توجه به مشکلاتی که ممکن است سلامتی را تهدید کند، مانند کمر درد و… طراحی می‌شوند. نظرسنجی‌های متفاوتی در رابطه با نیازهای مشتریان صورت می‌گیرد، تا بهترین مدل صندلی اداری متناسب با نیازها و خواستگاه آن‌ها طراحی شود. باید توجه داشت که صندلی‌های اداری اشیائی با طراحی‌های ذهنی هستند که ممکن است برای هرکس متفاوت باشد از این رو نوعی صندلی ممکن است برای فردی بسیار راحت و برای دیگری ناخوشایند باشد. در ادامه ده تا از بهترین صندلی‌های جهان بر اساس رضایت مشتری که توسط سه برند معتبر بین المللی طراحی شده‌اند آمده است.

هرمان میلر

هرمان میلر شرکتی با قدمت ۱۰۰ ساله است که توجه ویژه‌ای به طراحی، محیط زیست، خدمات اجتماعی و سلامت، تندرستی و رفاه کارمندان دارد. انتخاب و به‌کارگیری روش‌های نوآورانه سبب شده تا این کمپانی همواره از بهترین برندهای جهانی در طراحی صندلی و مبلمان اداری باشد. هرمان میلر، تاجری اهل میشیگان بود که به دامادش D.J. De Pree برای خرید کارگاه مبلمان ستاره میشیگان در سال ۱۹۲۳ کمک کرد. دی جی پری در ابتدا منشی این شرکت بوده و تصمیم گرفت تا نام کارگاه را به نام هرمان میلر تغییر دهد. در اواسط قرن بیستم نام کمپانی هرمان میلر بیانگر مبلمان مدرن بوده است. طراحان اسطوره این شرکت George Nelson و Charles و Ray Eames قطعاتی تولید کردند که به قطعات کلاسیک طراحی صنعتی تبدیل شدند. طراحان معاصری همچون Alexander Girard ،Isamu Noguchi ،Robert Propst ،Bill Stumpf ،Chadwick Don و… نیز از مشهورترین افرادی بوده که با این کمپانی همکاری داشته اند.

گفتنی است که امروزه علاوه‌بر قطعات کلاسیک در زمینه مبلمان اداری، هرمان میلر در زمینه مبلمان داخلی خانه نیز طراحی‌های مبتکرانه‌ای دارد. هرمان میلر در بیش از ۱۰۰ کشور جهان فروشنده و مشتری دارد. در سال‌های اخیر چهار مدل ،Cosm Chair Mirra 2 Chair ،Aeron Chair و Embody Chair جزء ۱۰ مدل برتر جهان برای صندلی‌های اداری انتخاب شدند. این صندلی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حرکت طبیعی بدن را دنبال می‌کند. از یک شیب‌ هارمونیک برخوردارند تا تعادل نشستن را برای هرنوع بدن و وضعیت بدنی برقرار کنند.

انعطاف پذیری و وزن کم این صندلی‌ کارمندی سبب شده تا با تغییر حرکت بالا تنه و ستون فقرات به راحتی حرکت کنند. زاویه بازو مناسب و تکیه گاه محکمی برای کار با هر وسیله‌ای را دارد و از خستگی و درد و گرفتگی عضلات جلوگیری می‌کند. همگی این ویژگی‌ها در کنار بسیاری دیگر از این موارد سبب شده تا رضایت مشتریان از این نوع طراحی‌ها همواره فراهم شود.

طراحان مشهور صندلی اداری

Humanscale

هیومن اسکیل در سال ۱۹۸۳ توسط باب کینگ با تمرکز بر طراحی و ساخت ابزار و تجهیزاتی با کارایی بالا که از روش کار سالم و پویا‌تر پشتیبانی حمایت کند، تاسیس شد. هیومن اسکیل در حال حاضر یک لیدر ارگونومی جهانی است که برای طراحی محصولاتی که راحتی و سلامتی کارکنان ادارات را بهبود می‌بخشد، شناخته می‌شود. این کمپانی در سال ۱۹۹۰ از صندلی Freedom خود، که توسط طراح ارگونومی مشهور Niels Diffrient طراحی و ساخته شده بود رونمایی کرد و به این ترتیب جایگاه خود را در بازار مبلمان اداری تثبیت کرد. صندلی‌های مدل Diffrient و Liberty و Diffrient World و Smart از جمله صندلی‌های متفاوت در جهان هستند که توسط این کمپانی ساخته شده‌اند. گفتنی است که سه مدل Diffrient ،Liberty و Freedom جزء ۱۰ مدل برتر جهان در زمینه صندلی‌های اداری به شمار می‌آیند.

هیومن اسکیل اکنون در بیش از ۲۸ کشور جهان فروش داشته و حتی مورد توجه‌ هالیوود قرار گرفته است. از جمله فیلم‌هایی که محصولات هیومن اسکیل در آن به کار رفته است به ماموریت آقا و خانم اسمیت، نیوز روم، نیوگرل و… می‌توان اشاره کرد. این شرکت همواره در تلاش است که محصولات مبتکرانه‌ای را طراحی کند تا شرایط کاری در خدمت کارکنان باشد و کمترین احساس خستگی و کسالت را داشته باشند.

صندلی‌های اداری تولید کمپانی هیومن اسکیل دارای تکیه گاه‌هایی مشبک سه پانله است که هنگامی که افراد تکیه می‌دهند متناسب با بدن آن‌ها شکل گرفته و به کمر و آسودگی در هنگام نشستن بسیار کمک می‌کند. در این طراحی‌ها، کلیشه‌های دست و پاگیری که در ساخت صندلی‌ها به کار می‌رود، حذف شده و درعوض صندلی‌هایی زیبا و در عین حال کاربردی که با انواع بدن تنظیم می‌شود، طراحی و ساخته شده است.

طراحان مشهور صندلی اداری

Steelcase

استیل کیس نیز از مشهورترین طراحان صندلی اداری است. این کمپانی طیف وسیعی از محصولات و خدمات معماری و فناوری در زمینه مبلمان ارائه می‌دهد؛ که به افراد برای دستیابی به پتانسیل کامل خود و ایجاد تجربه‌ای بهتر در فضای کار بسیار کمک کننده است. استیل کیس همواره در تلاش برای ایجاد ارزش‌های پایدار برای مشتریان و کارکنان خود بوده است. این کمپانی بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشته که با طراحی‌هایی نوآورانه همواره در رشد کسب‌وکار و آموزش و سلامت افراد کوشیده است.

Amia Chair ،Leap Chair وGesture Chair سه مدل از ۱۰ مدل برتر جهان محصول کمپانی استیل کیس است. در این میان صندلی Amia بالاترین رضایت کاربران را دارد و طبق شعار استیل کیس ” برای نشستن ساخته شده است”. این صندلی‌ها احساس راحتی فوق العاده‌ای برای کاربران دارند. ترکیبی از کاربری خانگی و اداری دارند و برای خانه و محل کار گزینه‌هایی ارزشمند، بادوام و راحت به شمار می‌آیند. این صندلی‌ها از قیمت به صرفه ای نیز برخوردارند از این رو صندلی‌هایی محبوب و مورد پسند کاربران هستند.

جمع بندی

در این مقاله بیانی بر اینکه مشهورترین طراحان صندلی اداری چه کسانی هستند، آمده است. به معرفی‌های برندهای جهانی و طراحی‌های منحصر به فرد آن‌ها و ۱۰ مدل برتر جهان اشاره کردیم. گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب با بهترین و خبره ترین طراحان در زمینه دکوراسیون داخلی اداری ارائه دهنده بهترین محصولات در داخل ایران هستند. این شرکت از بهترین متریال و طراحی‌ها در ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند، از این رو بهترین گزینه برای طراحی دکوراسیون داخلی ادارات و مبلمان اداری محسوب می‌شود.