خلاقیت، همکاری و بهره‌وری زمانی در یک سازمان رشد می‌کند که کارکنان در فضای کاری خود احساس راحتی و آرامش داشته باشند. طی چند سال اخیر همزمان با اینکه شرکت‌های بیشتری به سمت تعریف مشاغل دورکاری یا ریموت برای کارکنان خود رفته‌اند؛ چیدمان ماز مانند و تو در تو فضاهای اداری قدیمی نیز کارایی خود را از دست داده و به سمت سبک‌هایی متمایل شده که تمرکز آنها بر روی ترکیب عناصر طبیعی، استفاده از فضا دیوار و ساختمان‌هایی با پلان باز است.

با این وجود بهترین طراحی داخلی معمولا همان طرحی است که برای سازمان شما مناسب است. در واقع با این حساب هیچ طرح واحدی وجود ندارد که بگوییم می‌تواند برای همه شرکت‌ها مناسب باشد. البته استفاده از طرح‌های خلاقانه و مد روز و ترکیب آنها با المان‌های مورد نظرتان می‌تواند در متعادل کردن معماری داخلی ساختمان به شما کمک کند.

شاید بپرسید که چطور می‌توان به این تعادل رسید و چالش متناسب‌سازی طرح‌های خلاقانه را حل کرد؟ ما اینجا هستیم تا با راهنمای زیر به شما کمک کنیم طرحی جذاب و خلاقانه برای دفتر کار خود انتخاب کنید. در خلال این محتوا طرح‌های جذاب و ترند دنیا را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

 

تعیین فضا با رنگ

روانشناسی رنگ علمی است که به مطالعه چگونگی تاثیر رنگ بر احساسات و رفتارهای انسان می‌پردازد. به عنوان مثال در برخی از فرهنگ‌های غربی، تم‌های مختلف رنگ قرمز اغلب حاکی از هشدار یا احساسات قوی مانند هیجان یا خشم هستند. برعکس در برخی از فرهنگ‌های شرقی، قرمز رنگ شادی یا خوش‌شانسی است.

بنابراین بسته به پیشینه فرهنگی و تجربیات شخصی، رنگ می‌تواند بر حالات ذهنی و همچنین میزان فعالیت کارکنان تاثیر بگذارد. با این حساب هنگام طراحی داخلی، در مورد رنگ غالب و نحوه تاثیرگذاری آن بر تیم خود فکر کنید. رنگ‌های پررنگ‌تر ممکن است هیجان را القا کنند؛ در حالی که رنگ‌های روشن‌تر فضای محیط را آرام‌تر می‌کنند. این به نفع شماست که رنگ‌هایی را انتخاب کنید که با فرهنگ سازمانی و ماموریت برندتان همخوانی داشته باشد. تصویر زیر نمونه‌ای از استفاده از رنگ برای چیدمان فضاهای اداری است.

استفاده از از نقاشی‌های دیواری و هنرهای گرافیکی

دیوارهای یک رنگ باعث خستگی چشم می‌شوند. این در حالی است که فضای موجود روی دیوار فرصتی عالی برای نشان دادن این است که شرکت شما و کارمندانش چه کسانی هستند و به چه چیزی اعتقاد دارند. برای مثال یک نقاشی دیواری می‌تواند زیبایی‌ها و مناظر طبیعی منطقه‌ای که شرکت در آن واقع شده است را نشان داده و از این طریق برای سازمان یک شخصیت مستقل تعریف کند. تصویر زیر نمونه‌ای از به کار بردن نقاشی دیواری در فضاهای اداری به شیوه‌ای خلاقانه است.

بهره‌مندی از نور طبیعی

همه ما می‌دانیم که استفاده از نور طبیعی در تمام طول سال و ساعات هفته امکان‌پذیر نیست. استفاده از نور طبیعی می‌تواند به کاهش مصرف انرژی کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که وجود نور طبیعی در محیط کار باعث می‌شود کارکنان احساس آرامش و مثبت‌تری داشته باشند. بنابراین سعی کنید با ایده‌های خلاقانه، از نور طبیعی بیشتر استفاده کنید.

مثلا می‌توانید به جای دیوارهای داخلی از پنل‌های شیشه‌ای هوشمندی که با لمس یک دکمه یا فرمان صادره از اپلیکیشن تغییر حالت داده و از حالت شفاف به مات یا برعکس تبدیل می‌شوند برای جداسازی فضاهای داخلی استفاده کنید. این تکنیک به نور طبیعی اجازه می‌دهد تا فضای دکوراسیون اداری را روشن کند. همچنین می‌توانید از مبلمان اداری مینیمال استفاده کنید که اجازه ورود نور بیشتر به محیط را می‌دهند.

ضمن اینکه چیدن وسایلی که سطح براق و بازتابنده دارند برای به حداکثر رساندن تاثیر نور طبیعی بسیار مفید است. مبلمان با روکش‌های براق، آینه‌ها و رنگ‌های روشن‌تر همگی نور محیط را افزایش می‌دهند. تصویر زیر نمونه‌ای از به کارگیری حداکثری نور طبیعی در فضاهای اداری است.

به کارگیری عناصر طبیعی

وارد کردن عناصر طبیعت به طراحی داخلی دفتر کارتان به کارکنان شما کمک می‌کند تا با دنیایی فراتر از محیط کار ارتباط برقرار کنند. ادغام گل و گلدان با دیوارهای تزیین شده با تصاویری از طبیعت، نه تنها می‌تواند روحیه کارکنان را بهبود بخشد؛ بلکه روی کیفیت هوایی که آنها تنفس می‌کنند نیز اثرگذار است.

همچنین استفاده از مواد طبیعی مانند چوب، آجر و سنگ در معماری و طراحی داخلی باعث می‌شود که با قرارگیری در این فضا احساس کنیم در طبیعت هستیم. اگر بتوانید همزمان با فاکتورهای بالا، یک آبشار یا فواره مصنوعی نیز گوشه دفتر کارتان نصب کنید که صدای جریان آب در فضا بپیچد که بهتر است.

استفاده از آب‌نما در کنار گل و گیاه تاثیر این عامل را دو چندان خواهد کرد. البته نیازی نیست هزینه زیادی بپردازید؛ چرا که برخی از آب‌نماها به فضای زیادی نیاز ندارند و لوله‌کشی اختصاصی نمی‌خواهند. تصویر زیر یکی از بهترین طرح‌هایی است که در آن از عناصر طبیعی در محیط اداری استفاده شده است.

طراحی فضاهای کاری سیال

گاهی اوقات بخشی از یک فضای اداری همیشه بلااستفاده است؛ زیرا هیچ کس نمی‌داند چگونه باید از آن استفاده کند. دانستن نحوه عملکرد فضای که در اختیار دارید می‌تواند به شما در انتخاب طرحی مناسب برای دفتر کارتان کمک کند. استفاده و چیدمان انبوهی از میز اداری و صندلی‌ های اداری معمولا نمی‌تواند فضایی دلپذیر را ایجاد کند.

بنابراین سعی کنید بخشی از دفتر کار خود را به یک فضای کاری سیال تبدیل کنید که کارمندان بتوانند از آن برای کار کردن یا معاشرت با یکدیگر در اوقات فراعت خود استفاده کنند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید؛ معمولا در این قسمت هیچ دیوار جداکننده‌ای وجود ندارد و میزها نیز دارای پایه‌های چرخ‌دار هستند و کارمندان می‌توانند آنها را به هر طرف که می‌‌خواهند حرکت دهند.

تعبیه درب‌های کشویی و شیشه‌ای

درب‌های کشویی یک راه عالی برای جداسازی فضاهای عمومی و خصوصی دفتر کارتان بدون اشغال فضای زیاد هستند. این درب‌ها را می‌توان با متریال مختلف و در ابعاد متفاوتی تولید کرد. اما معمولا چهارچوب این درب‌ها را از جنس آلومینیوم و بدنه اصلی را از شیشه می‌سازند.

البته الزامی ندارد که این درب‌ها را به صورت کاملا تا سقف طراحی کنید؛ بلکه درب‌های نیمه هم برای بهره‌مندی از مزایای این سبک چیدمان مناسب هستند. در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید که وقتی از این درب‌ها به جای درب معمولی استفاده می‌شود؛ چقدر در بهینه‌سازی و زیبایی فضا تاثیرگذار است.

چند طرح خلاقانه دیگر

علاوه بر طرح‌های زیبایی که در بخش‌های قبلی به نمایش درآمدند؛ می‌توانید از تصاویر زیر برای چیدمان فضای اداری خود الهام بگیرید. در هر کدام از این تصاویر یک شاخصه مهم وجود دارد که موجب جذابیت بیشتر نسبت به طرح‌های دیگر می‌شود. اینکه کدامیک از این طرح‌ها را انتخاب کنید بستگی به سلیقه شخصی خودتان دارد.