طراحی داخلی به معنای ادغام عناصر مختلف در دکوراسیون یک فضای خانگی یا تجاری است. این کار بر اساس اصول مشخص و از پیش تعیین شده‌ای انجام می‌شود؛ که معمولا از آن به اصول طراحی دفتر کار یا طراحی دکوراسیون اداری یاد می‌شود. این موارد شامل چند اصل بنیادی است؛ و البته جزئیات بسیار بیشتری در اصول جزئی‌تر و زیرمجموعه وجود دارد. با این حال آشنایی با اصول اساسی طراحی دکوراسیون اداری می‌تواند به شما به عنوان مشتری دکوراسیون اداری کمک کند.

دکوراسیون اداری

فضا، خطوط، فرم‌ها، نور، رنگ، بافت و الگو هفت عنصر اساسی و زیربنایی برای داشتن طراحی خوب هستند. این عناصر بر حفظ تعادل برای ایجاد یک محیط کاربردی و در عین حال از نظر بصری جذاب تاثیر گذاشته و کمک می‌کند تا فضای کاری شما پویاتر و کارکنان‌تان بهره‌ورتر باشند.

فضا

از دیوارها و سقف‌ها گرفته تا کف و ستون دفتر کار، اولین عناصر در طراحی دفتر کار هستند. در واقع درک فضایی که در اختیار دارید برای برنامه‌ریزی، طراحی و تخصیص بهینه آن ضروری است. در طراحی دفتر کار تعادل بین فضاهای مثبت و منفی امری ضروری است. به زبان ساده فضای اشغال شده با مبلمان یا وسایل تزئینی، فضایی مثبت بوده، در حالی که نقاط خالی، فضایی منفی محسوب می‌شوند. یک دفتر بیش از حد شلوغ یا یک فضای کاری خیلی خلوت، می‌تواند تعادل کل فضای داخلی را مختل کند. از این رو، برنامه‌ریزی فضای داخلی شما باید تعادل را برای ایجاد جلوه‌ای دلپذیرتر در نظر بگیرد.

خطوط

خطوط به سه شکل افقی، عمودی و پویا وجود دارند. خطوط افقی توسط میزها، صندلی اداری و سایر مبلمان اداری شکل گرفته‌اند. این خطوط حس ثبات را به فضا القا می‌کنند. آنها اغلب در طراحی داخلی گنجانده می‌شوند؛ تا فضا وسیع‌تر به‌نظر برسد. از طرف دیگر خطوط عمودی مظهر آزادی و قدرت هستند.

برجسته کردن خطوط عمودی به هدایت چشم‌ها به سمت بالا کمک می‌کند؛ و باعث می‌شود سقف اتاق بلندتر از آنچه هست به نظر برسد. مثلا به تاثیر درها و پنجره‌ها روی فضای اداری خود توجه کنید. اگر به دنبال تزریق انرژی و نشاط به محل کار خود هستید؛ استفاده از خطوط پویا راه حل داخلی خوبی است. ظاهر زیگزاگ و منحنی آنها زمختی جزئیات افقی و عمودی را تلطیف می‌کند. در نهایت یک طراح داخلی حرفه‌ای باید بتواند با استفاده تاکتیک مناسب، از مبلمان و چیدمان ساختاری فضا برای ایجاد خطوط متضاد، بهبود هماهنگی و افزایش وحدت در طراحی دفتر کار استفاده کند.

فرم

فرم به شکل کلیِ فضا یا طرح کلی هر جسم سه بعدی در داخل فضا اشاره دارد. فرم به دو شکل هندسی یا طبیعی طبقه‌بندی می‌شود. فرم‌های هندسی را می‌توان با خطوط سخت و اشکال ساده مشخص کرد. این فرم اغلب در سازه‌های دست‌ساز مانند مبلمان اداری دیده می‌شود. این فرم‌ها حس قدرت را منتقل می‌کنند.

با این حال استفاده بیش از حد از اجزای هندسی می‌تواند یک محیط کاری را سفت و خشک نشان دهد. جایی که خلاقیت و بهره‌وری کارکنان خفه می‌شود. برعکس، فرم‌های طبیعی عمدتا در عناصر ارگانیک‌تری مانند گیاهان ظاهر می‌شود. بر خلاف فرم‌های هندسی، ظاهر منحنی و پیچیده آنها، نشان‌دهنده حس نرمی است. استفاده از این فرم‌ها به عنوان مکمل اشکال زاویه‌دارتر عمل می‌کند؛ تا حس دوستانه‌تری به فضا بدهد.

سبک

چه طبیعی و چه مصنوعی، نور چیزی است که حال‌وهوای محیط کار را مشخص می‌کند. بدون نور سایر عناصر طراحی داخلی دفتر کار به حاشیه می‌رود. بنابراین ترکیبی سالم از نور طبیعی و مصنوعی، برای ایجاد میحطی خوشایند در طول روز کاری ضروری است.
یک طراح دکوراسیون خوب باید اجازه دهد تا نور خورشید از طریق پنجره‌ها وارد دفتر شود. همچنین نور مصنوعی برای جبران مقدار باقیمانده نور مورد نیاز برای انجام بهتر یک کار خاص استفاده می‌شود.

نورپردازی تاکیدی و نورپردازی حالت، دو نوع از نور مصنوعی هستند که می‌توانند بر نحوه تجربه شما از فضا تاثیر بگذارند.هدف از نورپردازی حالت این است که به‌طور کلی احساس و کیفیت روحی کارکنان را بالا ببرد. در مقابل نورپردازی تاکیدی برای تاکید بر موارد خاص در دفتر، مانند گیاهان یا تابلوها استفاده می‌شود. در نهایت مهم است که تعادل ایده‌آلی بین مقدار نور طبیعی و مصنوعی در دفتر کار ایجاد شود.

رنگ

مانند نورپردازی، رنگ نیز می‌تواند نیروی کار را سرحال یا کسل کند. همچنین رنگ عنصری است که تمام عناصر دیگر اتاق را با هم هماهنگ کرده و بر کوچک یا بزرگ به‌نظر رسیدن آنها تاثیر می‌گذارد. انتخاب تم رنگ مناسب برای دفتر کار بر احساس کارکنان تاثیر می‌گذارد. مثلا آبی آسمانی آرامش و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. زردِ آفتابی خلاقیت را تحریک می‌کند. قرمز و نارنجی نیز انرژی مثبت ساطع می‌کنند.

انتخاب رنگ دفتر کار باید فراتر از ترجیحات بصری باشد؛ تا روحیه یا نگرش مدنظر شما را در محل کار پرورش دهد. وقتی صحبت از رابطه بین رنگ و سایز به میان می‌آید؛ نکته اصلی این است که فضاهای کوچک‌تر را با رنگ‌های روشن‌تر و فضاهای بزرگ را با رنگ‌های تیره‌تر تزئین کنید. به این شکل اتاق‌های کوچک‌تر، بزرگ‌تر به‌نظر رسیده و اتاق‌های بزرگ‌تر دارای عمق بیشتری می‌شوند.

بافت

بافت در طراحی داخلی به لمس یک سطح اشاره دارد. این عنصر ممکن است به بافت بصری و بافت فیزیکی تقسیم شود. بافت بصری تصور لمسی افراد از مشاهده یک سطح توسط چشم است. در مقابل بافت فیزیکی زمانی است که بافت‌های واقعی در یک فضا، عمق ایجاد کرده و آن را از نظر بصری برای ناظران خوشایند می‌کنند. با ادغام بافت در طراحی دکوراسیون اداری خود، احساس را به این فضای خشک می‌افزایید.

الگو

الگو یک عنصر تزئینی تکراری است؛ که خطوط، فرم‌ها و بافت‌ها را ترکیب می‌کند. بنابراین معمولا آنها را روی کاغذ دیواری، پارچه و مبلمان دفتر کار می‌بینید. الگوها به دلیل ماهیت تکراری، به فضای اداری تداوم و یک‌پارچگی می‌بخشند. با این حال پیاده‌سازی الگو را نمی‌توان از روی سلیقه شخصی انجام داد. در واقع قبل از ترکیب الگوهای مناسب، باید اندازه و تم یک فضا را به‌درستی در نظر بگیرید.

مثلا اگر فضای کوچکی دارید از تزئین بیش از حد خودداری کنید؛ زیرا این کار فقط فضا را درهم و برهم می‌کند. در عوض، الگوهایی را انتخاب کنید که دارای خطوط عمودی یا افقی هستند؛ خطوطی که به ترتیب عمق و عرض را به فضای شما می‌بخشند. در نهایت الگوهایی که به کار می‌برید نیز باید مطابق با طرح موضوعی فضای اداری شما باشد. مثلا یک دفتر کار الهام گرفته از طبیعت از طرح یک برگ ساده بهره می‌برد؛ در حالی که طرح‌های هندسی و انتزاعی به تکمیل یک فضای داخلی مدرن کمک می‌کند.

صندلی اداری

صندلی اداری و سایر مبلمان و تجهیزات اداری آخرین نکته‌ای است که درباره طراحی دکوراسیون اداری باید در نظر داشته باشید. اگرچه این موارد در اصول اصلی طراحی داخلی حضور ندارند؛ اما وجود آنها بر اغلب این اصول تاثیرگذار است. به عنوان مثال شکل چینش صندلی‌ها و تناسب آن با فضاهای خالی اطراف، نیازمند درک صحیح از عنصر فضا است.

همچنین در عنصر خطوط، میز و صندلی اداری مهم‌ترین ابزار برای تنظیم خطوط افقی در دفتر کار هستند. در زمینه فرم‌ها نیز انتخاب شکل هندسی مناسب برای صندلی اداری، می‌تواند دفتر کار شما را به تعادلی میان فرم هندسی و طبیعی برساند. با بررسی دقیق‌تر این مقاله درخواهید یافت که انتخاب گزینه مناسب در همه انواع مبلمان اداری، به‌خصوص میز اداری، صندلی و مبل اداری در سایر عناصر طراحی دکوراسیون اداری از جمله سبک، رنگ، بافت و الگو نیز به شدت تاثیرگذار هستند.