برخلاف گذشته که بیشتر افراد از نقش طراحی داخلی در محیط‌های کار غافل بودند؛ این روزها طراحی دکوراسیون داخلی یکی از اولین قدم‌هایی است که باید در زمان راه‌اندازی کسب‌وکارتان به آن فکر کنید. دغدغه برخی از افراد در مورد طراحی داخلی باعث می‌شود که در مواقعی این موضوع مهم جدی گرفته نشود. این در حالی است که تنوع زیاد در سبک‌های طراحی داخلی باعث شده که هر کسب‌وکاری با هر سطح درآمدی بتواند با استفاده از این تکنیک، محیط کاری مرتب و زیبایی داشته باشد.

چرا طراحی دکوراسیون اداری تا این حد مهم است؟

از مهم‌ترین دلایل اهمیت دکوراسیون اداری دفتر مدیریت و سایر بخش‌های یک ساختمان اداری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده بهینه از فضا به خصوص در آپارتمان‌های کوچک
  • ایجاد نظم و هماهنگی در محیط
  • افزایش بهره‌وری نیروی کار با ایجاد احساس آرامش در فضای کاری
  • ایجاد حس رضایت و لذت برای مشتریان
  • مدیریت آسان‌تر کلیه بخش‌ها

چگونه می‌توان یک فضای اداری به خصوص دفتر مدیریت را به بهترین شکل دکور کرد؟

مهم نیست که فضای اداری در دسترس شما چقدر بزرگ است و چند اتاق دارد؛ مهم این است که در چیدمان تک تک بخش‌ها اصولی را رعایت کنید که بر روی کارآمدی فضا تاثیر مستقیم دارند. در ادامه به بیان این اصول مهم می‌پردازیم:

نورپردازی اولین اولویت در چیدمان دفاتر اداری

یکی از وظایف ضروری طراحان داخلی حرفه‌ای، تامین نور کافی و مناسب برای بخش‌های مختلف به خصوص اتاق‌های حساس مانند اتاق مدیریت است. توجه داشته باشید که دسترسی به نور و روشنایی کافی تاثیر مستقیمی در افزایش انرژی کارکنان دارند. محیط‌های تاریک به طور کلی برای رسیدن به آرامش و استراحت مناسب‌تر هستند.

در چنین محیط‌هایی نمی‌توان از افراد انتظار داشت که تمام وظایف شغلی خود را به درستی و با انرژی و هوشیاری کامل انجام دهند. در صورت امکان از نور طبیعی که از پنجره‌ها به داخل می‌تابد به عنوان سیستم روشنایی اتاق مدیریت استفاده کنید. اما اگر چنین شرایطی در دفتر کار شما وجود ندارد؛ می توانید با نور مصنوعی استاندارد و آباژورها و لوستری زیبا، محیط را زیباتر و پرانرژی‌تر کنید.

سبک مینیمال بهترین سبک برای چیدمان فضاهای اداری

اگر سادگی را به عنوان یک اصل در طراحی داخلی دفتر کار خود رعایت کنید؛ روند کاری بسیار ساده‌تر خواهد شد و انرژی محیط افزایش پیدا می‌کند. استفاده از مبلمان، پرده‌ها و فرش‌های ساده با تنوع رنگی کم، محیط را مرتب‌تر نشان می‌دهد. در چند سال اخیر سبک طراحی داخلی مینیمال، به یک ترند جهانی در چیدمان ساختمان‌های اداری به خصوص اتاق مدیریت تبدیل شده است. یکی از ایده‌های کاربردی برای طراحی چنین فضاهایی به سبک مدرن، جداسازی بخش‌های مختلف با استفاده از طیف‌های رنگی متفاوت است. این تکنیک محیط را دوست داشتنی کرده و نظم کاملی ایجاد می‌کند.

بهترین رنگ‌ها برای دکوراسیون اداری

هیچ کس نمی‌تواند منکر تاثیر رنگ‌ها بر روی زیبایی طراحی داخلی شود. انتخاب رنگ برای دفاتر اداری باید با سبک کلی معماری داخلی آن مطابقت داشته باشد. سبک‌های مینیمال و مدرن سبک‌های پرطرفداری هستند که بیشتر در آنها از رنگ‌های روشن به خصوص سفید استفاده می‌شود. به طور کلی هر طیف رنگی را که با توجه به سبک طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان انتخاب می‌کنید؛ بهتر است تنوع زیادی نداشته باشد. استفاده از دو یا سه رنگ در کل می‌تواند یک انتخاب عالی باشد.

خرید مبلمان اداری مناسب

طراحی، تولید و حتی شیوه استفاده از مبلمان اداری و لوازم اداری نیاز به خلاقیت و ایده‌پردازی زیادی دارد. یکی از مراحل حیاتی برای به کارگیری خلاقیت در دکوراسیون اداری، جستجوی کافی قبل از خرید هر وسیله‌ای است. بسیاری از دستگاه‌ها، تجهیزات و به طور کلی مبلمان اداری موجود در بازار برای فضاهای کوچک طراحی شده‌اند و در نتیجه می‌توان از آنها در محیط‌های اداری کوچک به خوبی استفاده کرد. علاوه بر این استفاده از کفپوش‌های الیاف مانند مانند فرش و موکت به شما کمک می‌کند تا دفتر کار خود را مرتب‌تر نشان دهید.

رعایت اصول ارگونومی در دکوراسیون اداری

در دنیای امروزی اکثر افراد مدت زیادی از روز را در دفتر کار خود در حالت نشسته روی صندلی اداری می‌گذرانند. نشستن طولانی مدت پشت میز در نهایت به بدن آسیب می‌رساند و در نتیجه باعث کمر درد و سایر مشکلات جسمی می‌شود. به همین دلیل بهتر است دفتر کارتان را به میز و صندلی‌ اداری مجهز کنید که علاوه بر زیبایی و سازگاری با سایر لوازم اداری، استانداردهای لازم و اصول ارگونومیک در تولید آنها رعایت شده باشد.

استفاده از گلدان طبیعی یک ایده خلاقانه

به طور کلی باید بخش‌های مختلف یک فضای اداری را به گونه‌ای طراحی کنیم که در افزایش انرژی، کارایی و احساس آرامش کارکنان تاثیر مثبت داشته باشد. استفاده گل و گیاه طبیعی کاشته شده در گلدان‌های زیبا از جمله اقداماتی است که می‌تواند برای رسیدن به این هدف موثر باشد.

استفاده از گل‌های متنوع در گلدان‌های تزیینی شیک با رنگ‌های مناسب، حال و هوای خوبی به افرادی که به عنوان ارباب رجوع وارد اتاق می‌شوند یا به صورت مستمر در این محیط هستند می‌دهد و فضای اتاق را گرم‌تر می‌کند. بنابراین علاوه بر ساکنین دائم، مشتریانی که برای انجام کارهای اداری وارد اتاق مدیریت می‌شوند نیز از این فضای جذاب لذت خواهند برد.

بهره‌مندی از معجزه قفسه‌بندی فضاهای مختلف

فرقی نمی‌کند که چه سبک طراحی داخلی را برای دکوراسیون دفتر کارتان انتخاب کرده‌اید؛ در هر حالت باید طرح را به سمتی پیش ببرید که فضای کافی برای نگهداری از لوازم جانبی و اضافی در اختیار مدیریت قرار داشته باشد. انجام این کار باعث ایجاد نظم در محیط کار می‌شود و دسترسی به هر وسیله، برگه یا سندی را نیز ساده‌تر می‌کند. قفسه‌بندی و استفاده از شلف‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های جذاب می‌تواند تا حدود زیادی در طراحی داخلی دفتر کارتان کاربردی باشد.

اهمیت چیدمان اصولی دفتر کار مدیر

یک طراح خلاق می‌داند که باید در چیدمان بخش‌های حساس مانند اتاق مدیریت نکات مهمی را لحاظ کند. به عنوان مثال در طراحی داخلی این اتاق‌ها باید مراقب محل قرار گرفتن میز مدیرتی باشید. به طور کلی دفتر مدیریت یکی از حساس‌ترین بخش‌های یک ساختمان اداری است؛ پس باید اصول زیادی را هنگام چیدمان آن در نظر بگیرید.

علاوه بر زیبایی و نظم، چیدمان تجهیزات باید به گونه‌ای باشد که مدیر بتواند بر سایر بخش‌ها نظارت کامل داشته باشد. این موضوع بیشتر در محیط‌هایی که پلن باز و بدون دیوار دارند و فاصله بین میز کارکنان کم است از اهمیت بیشتری برخوردار می‌باشد. در این مقاله مهم‌ترین اصول طراحی محیط‌های اداری به خصوص اتاق مدیریت را بیان کردیم؛ اما آنچه که در نهایت با در نظر گرفته شود روحیات و خواسته‌های کارکنان و سبک فعالیت آنهاست.