وکلا چه به‌صورت شخصی و چه به‌صورت گروهی، معمولا فعالیت‌های خود را از یک دفتر کار خصوصی پیگیری می‌کنند. دفتر وکالت جایی است که آنها ساعات متوالی را در آن مشغول مطالعه و کار روی پرونده موکلان خود هستند. از طرفی دفتر وکالت جایی است که قرارها و جلسات رسمی وکیل و موکل در آن انجام می‌شود.

بنابراین علاوه بر اینکه چیدمان و دکوراسیون دفتر وکالت باید برای وکلا متناسب باشد؛ باید بتواند حس خوب و مثبتی را به موکلان منتقل کرده و بتواند آنها را به سمت خود جلب کند. در واقع همان‌طور که در مطب پزشکان رعایت نکاتی مانند رنگ انتخابی در دکوراسیون اداری و مبلمان اداری، موجب بهبود دیدگاه بیماران می‌شود؛ در دفاتر وکالت نیز موارد گوناگونی را برای افزایش بهره‌وری باید در نظر گرفت. مواردی که در این نوشته آنها را در قالب اصول چیدمان و دکوراسیون دفتر وکالت معرفی کرده‌ایم.

احساس امنیت بدهید

در اغلب موارد مخاطبان یک وکیل، افرادی هستند که در شرایط دشواری به سر می‌برند. آنها معمولا توسط فردی مورد سوء استفاده قرار گرفته و یا در مظان اتهام قرار گرفته‌اند. طبیعتا در چنین شرایطی، آنها نیاز دارند که در محیطی امن با شما به گفتگو نشسته و از دکوراسیون اداری دفتر کار شما حس امنیت کافی دریافت کنند. در این زمینه باید به موارد گوناگونی توجه کنید.

استفاده از نور کافی به‌صورت طبیعی و مصنوعی اولین اصل در این زمینه است. به‌طور کلی انسان در محیطی که روشن‌تر است؛ احساس امنیت بالاتری دارد. ایجاد یک فضای محصور از نظر تبادل صدا، موضوع مهم دیگری است که موکل شما را به راحت‌تر مطرح کردن مشکل خود، ترغیب می‌کند. بنابراین اگر در دفتر وکالت شما افراد دیگری نیز حضور دارند؛ بهتر است این فضای امن را ایجاد کنید.

نکته دیگر استفاده از عناصر ایجاد کننده امنیت است. به‌عنوان مثال نزدیک کردن طراحی دفتر وکالت به محیط‌های کلاسیک خانگی، می‌تواند در افزایش این حس موثر باشد. این در حالی است که مثلا طراحی کاملا رسمی و مشابه سازمان‌های دولتی، احتمالا حس خوبی به مشتری شما نخواهد داد.

حرفه‌ای بودن را منتقل کنید

یکی از مهم‌ترین تلاش‌های هر شخصی با هر تخصصی، حرفه‌ای نشان دادن خود است. این موضوع در زمینه وکالت نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حرفه‌ای بودن شما و نشان دادن آن به مخاطبان، کمک می‌کند تا آنها با خیالی آسوده‌تر بتوانند پرونده‌های خود را به شما بسپارند.

نمایش حرفه‌ای بودن می‌تواند از طرق مختلفی انجام شود. به‌عنوان یک نکته حاشیه‌ای، فراموش نکنید که این نمایش، از ظاهر خود شما شروع می‌شود. نوع پوشش، لحن صحبت کردن و روش گوش دادن به صحبت‌های موکل، مجموعه‌ای از عوامل مهم در این زمینه است.

در کنار آن، هرچه فضای کار شما نیز بر موضوع حرفه‌ای بودن تاکید کند؛ کار شما راحت‌تر خواهد شد. به عنوان مثال استفاده از یک ست میز و صندلی مدیریتی بزرگ می‌تواند در اولین برخورد با موکلین، بر احاطه شما به موضوع تاکید کند.

همچنین ایجاد فضایی در دفتر کار برای برگزاری جلسات کوچک و گفتگوی رودررو، از دیگر ویژگی‌هایی طراحی دکوراسیون اداری دفتر وکالت برای ایجاد یک نمایش حرفه‌ای است. وجود یک کتابخانه کوچک تخصصی نیز از جمله مواردی است که حس حرفه‌ای بودن را بهتر منتقل می‌کند.

در نهایت استفاده از عناصر دکوراتیو مرتبط با دنیای وکالت، مانند تابلوها و تندیس‌های خاص و همچنین نصب سوابق و مدارک وکیل به شکلی زیبا بر روی دیوار هم، فضایی حرفه‌ای را برای دفتر کار شما فراهم می‌کند.

برای همه مناسب باشید

مخاطبان دفتر وکالت، قشر متنوعی هستند. به عبارت دیگر برعکس سایر حوزه‌های فعالیت، تقریبا انواع افراد با انواع سلیقه‌ها و دیدگاه‌ها، ممکن است به کمک یک وکیل در پرونده حقوقی خود نیاز داشته باشند. بنابراین در طراحی چیدمان دفتر وکالت، نمی‌توانید تنها به سلیقه یک گروه توجه کنید.

همین موضوع نیز باعث می‌شود تا بهترین انتخاب‌ها برای دکوراسیون اداری دفاتر وکالت، طرح‌هایی عمومی‌تر باشند. استفاده از رنگ‌های مورد پسند اغلب افراد، مانند رنگ‌های اصلی و دور شدن از رنگ‌های خاص، از ساده‌ترین مواردی است که در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

از سویی بهتر است دفتر کار خود را برای شرایط گوناگون آماده کنید. به عنوان مثال ممکن است موکلان شما گروهی از افراد باشند. بنابراین باید تا جای امکان، شرایط پذیرایی از یک گروه حدودا ۵ نفره را داشته باشید.

همچنین اگر تعداد موکلان شما زیاد هستند؛ شاید لازم باشد علاوه بر اتاق کار خود، به بهینه بودن فضای اتاق انتظار نیز توجه کنید. استفاده از صندلی‌های راحت برای نشستن نسبتا طولانی، قرار دادن وسایل اولیه پذیرایی و مواردی از این دست، در این زمینه مهم هستند.

فناوری دیجیتال را بپذیرید

امروزه وجود اینترنت و ابزارهای دیجیتال دنیای ما را متحول کرده است. بر همین اساس یکی از شروط طراحی دکوراسیون مناسب در هر فضای کاری، استفاده از فناوری‌های دیجیتال است. داشتن یک سیستم مناسب پشتیبانی از مشتریان، ارائه اینترنت رایگان به مشتریان در انتظار، فراهم کردن امکان شارژ دستگاه‌هایی مانند گوشی تلفن همراه، فراهم کردن فضایی برای ثبت دیجیتال سوالات، نظرات و پیشنهادات، همگی از جمله مواردی هستند که به بهبود فضای کاری شما کمک می‌کنند.

شرایط کار خود را فراهم کنید

به عنوان آخرین اصل، باید به همان اندازه که به مناسب بودن دکوراسیون اداری برای موکلان خود توجه کرده‌اید؛ به تناسب آن برای انجام فعالیت‌های کاری خود نیز توجه کنید. فراموش نکنید که شما ساعات متوالی را در این دفتر خواهید گذراند. ساعاتی طولانی که باید بتوانید در شرایطی مناسب، بر روی پرونده‌های حقوقی مختلف کار کنید.

در این شرایط ایجاد یک فضای مناسب برای دریافت بیشترین تمرکز و دسترسی مناسب به اینترنت و منابع حقوقی، برای جستجو و نتیجه‌گیری بهتر بسیار مهم است. البته در این زمینه آنچه بیشترین اهمیت را دارد؛ انتخاب میز و صندلی اداری مناسب است. به‌طور خلاصه داشتن یک میز استاندارد و از آن مهم‌تر یک صندلی استاندارد و ارگونومیک، بهره‌وری شما را به میزان زیادی بالا می‌برد.

یک صندلی ارگونومیک باید کمک کند تا با انجام تنظیمات مختلف، آن را با ویژگی‌های بدن خود هماهنگ کنید. در چنین شرایطی و با نشستن طولانی‌مدت روی صندلی، فشار کمتری را روی اعضای بدن خود احساس کرده، دیرتر دچار خستگی شده و دردهای ستون فقرات، مانند کمردرد، کمتر به سراغ شما خواهند آمد. همه اینها باعث می‌شود تا در آرامش بیشتر و با تمرکز بالاتری، ساعات متوالی را به کار خود مشغول باشید.

در پایان توجه به این اصول ساده، می‌تواند شانس شما را در جلب نظر موکلان بالقوه افزایش داده و همچنین کارایی و بهره‌وری شما را افزایش دهد. فراموش نکنید که برعکس تصور عموم و آنچه مرسوم است؛ طراحی یک فضای اداری با روشنایی کم و استفاده افراطی از رنگ‌های تیره مثل سرمه‌ای و مشکی، امروزه دیگر گزینه جذابی برای طراحی یک دفتر وکالت شیک و کاربردی نیست.