شیک، زیبا و چشم‌گیر بودن دکوراسیون داخلی هتل‌ها، مهم‌ترین چیزی است که در برخورد اول مشتریان مورد قضاوت قرار می‌گیرد. به همین دلیل هم انتخاب طرح‌های مناسب از طرف طراحان داخلی برای هتل‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌طور کلی طراحی دکوراسیون داخلی هتل به چند شیوه مرسوم انجام می‌شود. از سویی نمونه‌ها و ایده‌های جذابی برای طراحی داخلی این مکان‌ها وجود دارد. در این مقاله به بررسی این موضوع و همچنین پیشنهاد ۷ ایده برای داشتن هتلی زیبا و جذاب می‌پردازیم.

انواع مختلف طراحی داخلی هتل

در صنعت هتلداری انواع مختلفی از رویکردهای طراحی داخلی بر اساس نیازهای پروژه، بودجه و ارزش برند هتل وجود دارد. در بخش اول مقاله می‌خواهیم درباره این مدل‌ها صحبت کنیم.

دکوراسیون داخلی هتل

  • ارتقاء دکوراسیون داخلی

این رویکرد در مورد هتل‌هایی است که برندشان به خوبی شناخته و تثبیت شده است؛ اما فضای داخلی آنها نیاز به به‌روزرسانی دارد. این به‌روزرسانی گاهی برای مطابقت با مقررات جدید ساختمان یا برای اطمینان از رفع فرسودگی‌های داخلی انجام می‌شود. در این شرایط معمولا صاحبان هتل می‌خواهند طراحی دکوراسیون داخلی خود را تازه کنند. همچنین این در حالی است که می‌خواهند ارزش‌های برند خود را نیز حفظ کرده و در عین حال مرتبط با آن باشند.

  • تبدیل به هتل

گاهی پروژه طراحی دکوراسیون داخلی هتل به تبدیل سایر ساختمان‌ها به هتل اختصاص دارد. به عنوان مثال تبدیل ساختمان‌های تاریخی به هتل بوتیک در تمام دنیا کاری رایج است. در این شرایط آن خانه را باید به‌گونه‌ای دوباره طراحی کرد که به عنوان یک هتل عالی و شیک، همچنان حس و حال همان خانه را حفظ کند. به عنوان مثال در این شرایط و هنگام طراحی مجدد فضای داخلی یک بوتیک هتل، طراحان داخلی تلاش می‌کنند تا بر اساس تاریخچه خانوادگی و تاریخ خانه، فضاهایی ایجاد کنند که مهمانان با هویت آن ارتباط برقرار نمایند.

  • بازسازی برند یک هتل

طراحی و بازسازی کامل فضای داخلی هتل، یک پروژه در مقیاس بزرگ‌تر است. این کار معمولا برای تغییر فضای هتل و هماهنگ کردن آن با برندی جدید است. مثلا وقتی ساختمان هتلی توسط یک گروه از هتل‌‌های دیگر خریداری می‌شود. در این شرایط طراحی دکوراسیون داخلی هتل باید با توجه به ارزش‌های برند جدید، جریان عملیاتی، عملکرد و ملاحظات فضایی ساختمان انجام شود. همچنین به نحوه مهندسی هزینه در پروژه‌های هتل باید توجه شود؛ تا فضای داخلی با اهداف برند جدید هماهنگ باشد.

اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی هتل

سبک طراحی یک هتل به شدت محیط خود را به مهمانان دیکته می‌کند؛ و بر تجربه کلی مهمانان تاثیر می‌گذارد. بنابراین ایجاد فضایی لوکس با مجلل یا ایجاد یک دکوراسیون عجیب و غریب با هویت بومی می‌تواند بر نتایج تجاری این کسب‌وکار اثر بگذارد.

در واقع طراحی داخلی یک هتل می‌تواند باعث رونق یا شکست آن شود. مثلا با تبدیل شدن رسانه‌های اجتماعی به ابزار بازاریابی ضروری‌تر، ایجاد فضایی مطلوب برای پست‌های آنلاین مهمانان، روشی ارزشمند برای بازاریابی یک هتل از طریق دهان به دهان است.

به‌طور خلاصه برای اینکه یک هتل سودآوری، مشتریان و طول عمر خود را حفظ کند؛ طراحی داخلی آن باید یک پس‌زمینه رقابتی بدون نقطه ضعف داشته باشد. به عبارت دیگر بتواند یک برند هتل موفق را بر اساس بهترین تجربه مشتری ایجاد نماید.

اهمیت رنگ در طراحی داخلی هتل

رنگ احساسات و عواطف را برمی‌انگیزد. بنابراین انتخاب رنگ‌های مناسب در طراحی دکوراسیون داخلی هتل می‌تواند تفاوت بین موفقیت یا شکست یک فضای مهمان‌پذیر باشد. طراحان دکوراسیون رنگ را با هدف و نیت مرتبط می‌کنند. بنابراین وقتی رنگ‌های خاصی فضاهای هتل را زینت می‌دهند؛ این قدرت را دارند که در سکوت بر نحوه تفکر و رفتار مصرف‌کنندگان در یک محیط تاثیر بگذارند. در واقع طراحان داخلی هتل با هتلداران همکاری می‌کنند؛ تا به‌دقت رنگ‌هایی در نظر گرفته شده در عمل مورد استفاده قرار بگیرد. زیرا آنها از تاثیر رنگ بر احساسات مصرف‌کنندگان مطلع هستند. برای ایجاد یک صحنه مناسب برای یک مخاطب خاص، درک علم روانشناسی رنگ‌ها و توانایی درک مزایای و معایب آن ضرورت دارد.

همچنین دما، نور و رنگ به‌طور ذاتی با هم مرتبط هستند. نور طبیعی متفاوت، پالت رنگ و همچنین دمای آب و هوای اطراف را تعیین می‌کند. رنگ تونال آرامش‌بخش در فضایی که کاملا آرامش‌بخش است بازی را تغییر می‌دهد. همچنین یک رنگ نشاط‌آور دعوت به عمل و فعالیت می‌کند. طراحی داخلی عمیق‌تر از تزئین ساده است. طراحی هر جزئیات با هدف خاص، باعث می‌شود فضایی کاربردی‌تر، دعوت‌کننده‌تر و با هم‌افزایی بیشتر داشته باشید.

۷ طراحی دکوراسیون داخلی هتل الهام بخش

امروزه خدمات هتل‌ها دیگر محدود به ارائه اقامتگاه نیست. در نتیجه بسیاری از هتل‌ها شروع به ارتقای طراحی دکوراسیون داخلی هتل خود می‌کنند؛ تا جذابیت‌های خود را بهتر به نمایش گذاشته و مهمانان را جذب کنند. از سویی با محبوبیت بیشتر سفر، طراحی داخلی هتل به طور فزاینده‌ای در معرفی هویت هتل ضروری می‌شود. به عبارت دیگر هتل‌ها ممکن است فرهنگ خود را از طریق طراحی دکوراسیون اداری خود به نمایش بگذارند.

در ادامه این مقاله، هفت نمونه از جذاب‌ترین ایده‌های طراحی داخلی هتل را بررسی می‌کنیم. هتل‌ها در حال تبدیل واحدهای اقامتی به نقاط برجسته هر اقامتگاه هستند. اگر هتلی را اداره می‌کنید؛ در اینجا برخی از طراحی‌های داخلی منحصربه‌فرد هتل وجود دارد که دیدن آن جذاب است.

  • طراحی داخلی هتل بوتیک

مهمانان هتل بوتیک‌ها در سراسر جهان به دنبال تجربه‌ای منحصربه‌فرد هستند. در نتیجه بهبود آنچه در حال حاضر دارید کاری هوشمندانه است. بنابراین در طراحی هتل خود همیشه در چارچوب آن حرکت کنید نه علیه آن. به این ترتیب می‌توانید با تاکید بر شکل و فردیت آن، فضای داخلی هتل خود را برجسته نمایید. کاغذ دیواری‌ها، پالت‌های رنگی، کاشی‌ها و اثاثیه‌ای را انتخاب کنید که متناسب با معماری هتل باشد. این کار را حتی در مورد مبلمان اداری هتل نیز در نظر بگیرید.

  • طراحی داخلی هتل مینیمالیستی

آیا به طراحی داخلی مدرن یا مینیمالیستی علاقه دارید؟ برای این کار تخت را به نقطه کانونی اتاق تبدیل کنید. هدف اصلی اتاق‌های مهمان شما باید کمک به خوابیدن آنها باشد. در عین حال پس‌زمینه‌ای دل‌پذیر و جذاب برای آرامش آنها ایجاد نمایید.

فریم تخت خواب محکم و در عین حال جذاب، و همچنین تشک‌های عالی، کوسن‌ها، و ملافه‌های با نخ‌های درشت را با ظاهری براق و ساده انتخاب کنید. یکی دیگر از افزودنی‌های مفیدی که باعث می‌شود مهمانان بخواهند در اتاق بخوابند و از زیبایی آن لذت ببرند؛ پرده‌ها یا پرده‌های خاموشی است. در سبک مینیمالیستی استفاده از مبلمانی مانند میز و صندلی اداری ساده‌تر است.

از سویی خلق و خوی آرام ممکن است با استفاده از تم‌های ملایم‌تر و اجتناب از الگوهای جسورانه به دست آید. با این حال ممکن است تم‌های دیگر را هم آزمایش کنید؛ تا عمق یک طراحی داخلی مینیمالیستی را افزایش دهید.

  • طراحی داخلی هتل لوکس

لوکس و گران‌قیمت دو کلمه‌ای هستند که اغلب با هم ظاهر می‌شوند. در مورد اتاق‌های هتل نیز این مسئله صادق است. در چنین اتاقی اثاثیه یا لوازم داخلی ممکن است به عنوان چیزی فراتر از مبل‌ها و صندلی‌ها استفاده شود؛ تا به اتاق‌های هتل حس لاکچری و شیک بدهند.

مهمانان شما ممکن است نتوانند هر قطعه را از نظر فیزیکی لمس کنند؛ اما چشمان آنها متوجه تمایزات بافتی خواهد شد. تخت‌های سرپوش‌دار راحت‌ترین گزینه برای افزودن حس لاکچری بیشتر است. آنها عظمت طراحی‌های قدیمی را متبلور می‌کنند و لطافت بیشتری به فضا می‌بخشند. همچنین هنگامی که با سایر مبلمان مجلل ترکیب می‌شود؛ سوئیتِ هتلیِ مناسبی برای بهترین مهمانان خواهید داشت.

  • طراحی داخلی اتاق هتل ۵ ستاره

نورپردازی خوب اغلب هنگام در نظر گرفتن وجه اشتراک هتل‌های لوکس ۵ ستاره ذکر می‌شود. هنگام تلاش برای ایجاد یک محیط خاص، هرگز اهمیت نور را دست کم نگیرید. در طراحی داخلی دکوراسیون اتاق هتل خود، لایه‌هایی از درخشندگی غیرمستقیم و مستقیم استفاده کنید. لامپ‌های اتاق خواب، نور کافی در اطراف روشویی و چراغ مطالعه مناسب در نزدیکی میز یا محل نشیمن را در نظر بگیرید. طبیعتا در چنین شرایطی انتخاب صندلی و میز اداری کار سخت‌تری می‌شود.

فراموش نکنید که نورپردازیِ تاکیدی، در مکان‌های مناسب، توجه را به عناصر جذاب جلب می‌کند. یکی دیگر از موارد افزودنی عالی برای طراحی داخلی مجلل شما، نورپردازی کاربردی است. سادگی و لذت باز کردن کمد و دیدن نور داخل آن را تصور کنید. سوئیچ‌های کم نور یکی دیگر از نکات قابل توجهی است؛ که بازدیدکنندگان از آن لذت خواهند برد.

  • طراحی داخلی اتاق‌های کوچک هتل

اگر اتاق‌های هتل کوچک‌تری دارید؛ به چیدمان صحیح مبلمان فکر کنید. شما می‌توانید با چیدمان مجدد مبلمان، چندین منطقه کاربردی و متمایز را در داخل یک فضای کوچک ایجاد کنید.

به عنوان مثال برای ایجاد یک دفتر کار خصوصی، یک میز اداری زیر تختخواب قرار دهید. یا هر مبلمانی را طوری بچینید که فضای نشیمن منحصربه‌فردی را جدا از اتاق خواب فراهم کند. طراحی داخلی اتاق‌های کوچک هتل نیاز به تفکری خلاقانه‌تر دارد؛ اما نتایج اغلب اوقات بسیار خوشحال‌کننده است.

  • طراحی داخلی اتاق هتل سبز

ما شاهد رونق طراحی‌هایی بوده‌ایم که از مواد بازیافتی استفاده می‌کنند. در میان مواد بازیافتی متعددی که جان تازه‌ای به آنها داده شده است؛ چوب بازیافت شده دیدنی‌ترین ماده‌ای است که در دکوراسیون هتل جای خود را نشان داده است. مواد چوبی احیا شده پتانسیل خارق‌العاده‌ای برای ارائه عمق و بافت قانع‌کننده به هر محیطی، از مبلمان محکم گرفته تا پوشش‌های دیواری چشم‌گیر و… دارند.

چوب احیا شده ممکن است برای مطابقت با نیازهای یک اتاق با استفاده از انواع رنگ‌ها و فرم‌ها ساخته شود. مواد چوبی احیا شده توانایی ایجاد فضایی عالی را ارائه می‌دهند. چه ایجاد یک سالن استراحت دلپذیر در هتل که بازدیدکنندگان را آرام می‌کند؛ یا یک طرح شگفت‌انگیز برای افزودن بافت بصری به اتاق خواب. به هر حال مواد تغییر کاربری یافته و بازیافتی مسلما امسال با جذابیت بی‌انتها و مزایای پایداری، یک گرایش طراحی سبز مورد علاقه هستند.

  • مناطق استراحت هنری

از آنجایی که افراد روی میز ناهارخوری معمولا آرام و راحت هستند؛ اتاق غذاخوری مکانی عالی برای نمایش آثار هنری خیره کننده است. آثار هنری را در مکان‌های مناسب قرار دهید. افراد حاضر در ناهارخوری باید بتوانند هنگام نشستن آنها را ببینند. این به مشتریان چیزی ارائه می‌دهد؛ که در حین غذا خوردن به آن نگاه کرده و احتمالا یک مکالمه پر جنب و جوش را آغاز کنند.