از گذشته تا کنون، پلان‌های باز با توجه به ویژگی‌هایی که دارند مورد استقبال برای طراحی دکوراسیون اداری قرار گرفته‌اند. در مقالات قبلی شما را با ده ایده در طراحی فضای اداری باز آشنا کردیم. اما این بار می‌خواهیم شمارا با سه تا از بهترین پلان‌های باز در طراحی داخلی اداری اشنا کنیم. پس با مجله‌ مکعب همراه باشید.

تعریف پلان باز فضای اداری

همانطور که از نام آن پیداست، دفتر پلان باز نوعی چیدمان اداری است که در آن همه کارکنان در یک طبقه و در یک فضای باز کار می‌کنند. فضای کاری مشترک با توجه به ویژگی‌هایی که دارد بهتر است ازین نوع پلان استفاده کند.

در این نوع پلان‌ها، یک چیدمان اداری مدرن‌تر ایجاد شده تا شفافیت بیشتر در سطح سازمان و همکاری مشارکتی بین کارمندان را فراهم کند. برخی از طرح‌های اداری پلان باز شامل انواع فضا‌های کاری انعطاف‌پذیر هستند که کار مبتنی بر مشارکت را ممکن می‌سازد. اما سایر طرح‌های اداری پلان باز شامل مبلمان اداری یکنواخت یا ردیف‌هایی از میز‌ اداری است که انعطاف‌پذیری کمی دارند و فضای کاری ناخوشایند، پر از سر و صدا، حواس‌پرتی و خالی از حریم خصوصی و توانمندی ایجاد می‌کند. گاهی اوقات به عنوان یک دفتر طرح باز نیز شناخته می‌شود. پس برای داشتن محیط کاری فضای باز باید یکسری از نکات را رعایت کنیم تا بتوانیم محیط کاری مناسبی را طراحی کنیم. مثلاً مشاغلی که سرو صدا دارن را جدا از کارمندان اداری که کار روتین انجام می‌دهند بگذاریم.

چه کسانی می توانند در یک دفتر طرح باز کارآمد‌ تر باشند؟

هرکسی ترجیحات خود را در مورد فضای کاری خود دارد. برخی از افراد از محیطی پر جنب و جوش و پر انرژی لذت می‌برند که در آن همکاری تشویق می‌شود، در حالی که برخی دیگر ممکن است ترجیح دهند در محیط‌های ساکت‌تر و خصوصی کار کنند. اگر از کار در موارد زیر لذت ببرید، به راحتی می‌توانید در یک دفتر طرح باز کارآمد باشید:

  • کار در محیطی سریع
  • علاقه مند به برقراری ارتباط با سایر کارمندان
  • با ارتباطات و معاشرت ذهنتان باز شود.
  • مشتاق به اشتراک گذاشتن ایده ها و ایجاد رفاقت
  • دوست داشتن اینکه بخشی از یک فرهنگ یا جامعه باشید.

دفاتر طرح باز مطمئناً برای همه مناسب نیستند، اما برای کسانی که از یک محیط کاری تعاملی و سریع لذت می‌برند بسیار خوشایندند.

سه تا از یهترین دفاتر پلان باز

سه تا از بهترین پلان‌های باز در طراحی داخلی اداری

  • گوگل-زوریخ:

برای هیچکس پوشیده نیست که گوگل یکی از مدرن‌ترین و بهترین کمپانی‌های جهان است که گردش مالی خیلی زیادی دارد و شاید براتان جالب باشد که در طراحی داخلی گوگل هم از پلان باز استفاده شده.
گوگل زمان و پول زیادی را صرف ایجاد یک محیط کاری عالی می‌کند و کسب و کار را با لذت ترکیب می‌کند تا کارکنان بتوانند در زمان استراحت خود سوخت‌گیری کنند. گوگل از خلاقیت شکوفا می‌شود و این تفکر به دلیل طرح‌های دفاتر آن‌ها بسیار زیاد شده است و برای هر کارمندی فضایی برای خلاقیت فراهم می‌کند. یکی از شعار‌های گوگل این است که هیچکس نباید از خوراکی بیش‌از ۱۰۰متر فاصله داشته باشد. بنابراین در هر قستی از آن کافه تریا یا کافه‌ای یافت می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب دفتر گوگل وجود سرسره و تیر آتش نشان برای حرکت در طبقات است.

گوگل-زوریخ
  • دریم هاست، کالیفرنیا

دفتر Dream host که توسط همان افرادی طراحی شده است که طراحی AOL و Facebook را انجام داده‌اند، یکی دیگر از آن دفاتر با فضا‌های باز روشن است که برای تشویق تعامل بین کارکنان از شر اتاقک‌های شخصی خلاص شده است. مناطق باز و خصوصی در اطراف ساختمان برای جلسات، استراحت و کار، و همچنین مناطق بازی و مکان‌هایی برای غذا خوردن پراکنده شده است. طرح‌هایی از این دست ممکن است بسیار رایج به نظر برسند، اما این نوع چیز‌ها فقط زمانی اتفاق می‌افتد که پول‌های کلان در میان باشد. پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ یک محیط کار سبک را به دور از نور‌های فلورسنت خشن ایجاد می‌کنند، در حالی که تنوع کفپوش و پاشیدن رنگ‌ها باعث می‌شود که احساس بالینی بسیار کمتری داشته باشد.

دریم هاست، کالیفرنیا
  • یوتیوب، کالیفرنیا

یوتیوب واقعاً شرکت جالبی است زیرا در کمتر از ۲ سال به مبلغ ۱.۶۵ میلیارد دلار فروخته شد، اما به نظر می‌رسد توانایی‌های کسب درآمد آن بسیار کمتر از این باشد. این امر گوگل را از ورود به دفاتر گران قیمت بزرگ منع نکرده است، که به نظر می‌رسد یک علامت تجاری برای آن‌ها باشد. امتیازات برای کارمندان در این مجموعه اداری غالب است، زیرا آن‌ها می‌توانند با غذا خوردن، بازی، شنا و فعالیت‌های بدنسازی استراحت کنند. کسب و کار و لذت همه در یوتیوب تبدیل به یکی می‌شوند، با این‌امید که کارکنان آرامش داشته باشند و به اندازه کافی الهام بگیرند تا‌ایده‌های جدیدی ارائه دهند و با همکاران خود به خوبی کار کنند. این شرکت نیز دارای پلان باز است.

یوتیوب، کالیفرنیا

مزایا و معایب فضای اداری پلان باز

مزایا

  • همکاری:

کار در یک محیط باز باعث می‌شود کارمندان راحت‌تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و‌ایده‌ها را به اشتراک بگذارند. حتی اگر فعالانه شبکه‌سازی نمی‌کنید، صحبت کردن با کارمندان همفکر و به اشتراک گذاشتن‌ایده‌هایتان، مسلماً باعث ایجاد خلاقیت می‌شود و پتانسیل پروژه‌های همکاری را افزایش می‌دهد.

  • شبکه سازی:

این از نظر فنی فقط برای دفاتر باز که سیاست همکاری یا میز گرد را اتخاذ می‌کنند (که در آن کارمندان صنایع مختلف در یک واحد کار می‌کنند) اعمال می‌شود. هر روز نشستن در کنار فردی جدید به شکل‌گیری روابط جدید و احتمال همکاری بالقوه کمک می‌کند.

  • فضای کاری آرام:

دوران اتاق‌های اداری بدون نور و تعامل انسانی کم گذشته است. چه در یک فضای اداری مشترک یا سنتی کار کنید، داشتن یک برنامه باز، فضای کاری اجتماعی باعث تقویت اخلاقیات و بهینه‌سازی گردش کار می‌شود.

  • فضا:

ناگفته نماند که هدف یک دفتر پلان باز فراهم کردن فضای بیشتر و آزادی بیشتر برای کارمند است. هنگام مقایسه دفاتر پلان باز در مقابل دفاتر پلان بسته، برنده زیبایی شناختی قطعاً پلان باز است.
اتاقک‌ها شخصی و منزوی هستند و در دنیای همیشه در حال تحول امروزی، همکاری مشارکتی در خط مقدم طراحی دفتر قرار دارد. این یکی از دلایل مهمی است که دفاتر طرح باز برای حفظ و روحیه کارکنان خوب هستند.

معایب

  • سرو صدا:

مسلماً رایج‌ترین مشکلی که افراد با کار در یک دفتر طرح باز دارند، صدا است. تلفن حرف زن برخی از کارمندان موجب مزاحمت سایر کارمندان می‌شود. علاوه بر این، سر و صدا راحت‌تر در یک فضای باز و بدون هیچ دیوار یا اتاقکی برای محافظت از شما در برابر صدا حرکت می‌کند. با این حال، اگر به دنبال راه حلی برای کاهش نویز اداری با طرح باز هستید، سعی کنید روی هدفون سرمایه‌گذاری کنید.

  • حواس پرتی

کار در یک دفتر پلان باز حریم خصوصی شما را محدود می‌کند و برخی از افراد ممکن است تمرکزشان روی وظایف خود را از دست بدهند. اگر به راحتی توسط همکارانتان حواستان پرت می‌شود. با این حال، اگر به این نوع محیط عادت دارید، این نباید مشکل ساز شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با فضای اداری پلان باز آشنا کنیم. آنچه می‌توانیم از طراحی دفاتر اداری آمازون، فیس بوک و گوگل یاد بگیریم این است که فضای اداری پلان باز برای شرکت های بزرگ گزینه ی مناسبی می‌باشد.زیرا تمام شرکت های بزرگ و مطرح دنیادارای پلان باز می‌باشند. گروه طراحی دکوراسیون اداری مکعب با تیمی حرفه‌ای بسیار ماهر در زمینه طراحی فضا‌های اداری منعطف و پویا است که می‌توان در زمینه ی طراحی دفاتر پلان باز با تکیه بر دانش و خلاقیتشان محیطی پویا و چشم نواز برای ادارات و کارمندان فراهم کند.