بیشتر ما شغل‌های اداری داریم و مجبور هستیم دو سوم روزمان را پشت میز‌های اداری و روی صندلی‌ها بنشینیم و وظایف شغلی‌مان را انجام دهیم. در این‌ صورت اگر به‌حالت درستی پشت میز ننشینیم، دچار مشکلات زیاد استخوانی و عضلانی می‌شویم و فشار زیادی به ناحیه کمر، زانو‌ها و پا‌هایمان وارد می‌شود. 

نحوه نشستن افراد پشت میز‌های اداری باید متناسب با اصول و قواعد خاصی باشد. با درن ظر گرفتن این اصل حتی با چندین ساعت کار مداوم هیچ فشاری به بدنتان وارد نمی‌شود و می‌توانید بالاترین و بهترین راندمان کاری را داشته باشید و حین کار احساس خستگی کمتری کنید. 

نحوه نشستن افراد پشت میز‌ اداری با یکدیگر متفاوت است؛ برخی به‌صورت خمیده روی صندلی‌ها می‌نشینند و برخی نیز کاملاً به تکیه‌گاه صندلی تکه می‌کنند. برخی هم حین نشستن روی صندلی پا‌هایشان را روی زمین می‌گذارند و برخی دیگر عادت دارند پاهایشان را روی تکیه‌گاه مخصوصی قرار دهند. اما به‌نظر شما بهترین حالت صحیح نشستن پشت میز کار چیست؟ 

معرفی بهترین حالت صحیح نشستن پشت میز کار

در ادامه ۵ حالت مختلف برای نشستن پشت میز کار را می‌گوییم که با در نظر گرفتن آنها می‌توانید بیشترین بهره‌وری را طی روز در محیط کار داشته باشید: 

صحیح نشستن پشت میز کار

  1. نشستن در فاصله‌ای مناسب نسبت به مانیتور

شما باید در فاصله‌ای مناسب نسبت به صفحه‌نمایش و مانیتور بنشینید تا علاوه‌براینکه محتوا را به‌خوبی ببینید، فشاری به بدنتان وارد نشود. اگر فاصله زیادی تا مانیتور داشته باشید، دیدن جزئیات صفحه‌نمایش برایتان سخت می‌شود؛ اگر فاصله‌تان نزدیک باشد، به چشم‌هایتان آسیب می‌رسد و بعد از مدتی دچار ضعف در بینایی خواهید شد. بنابراین نشستن در فاصله‌ای مناسب نسبت به مانیتور یکی از اصول مهم کاری است. 

فاصله شما تا مانیتور بهتر است به‌ اندازه یک بازوی درازشده باشد؛ بنابراین دست خود را از موقعیت کنونی‌تان تا مانیتور دراز کنید. تاجایی‌که نوک انگشت‌ها صفحه مانیتور را لمس کرد، بهترین موقعیت برای نشستن است. 

شما باید همچنین مانیتور را در محل مناسب و روبروی چشم‌هایتان نصب کنید تا برای دیدن محتوای آن دائما سرتان را خم یا کج نکنید. خم یا کج‌کردن سر بعد از مدتی به بدنتان فشار می‌آورد و خسته‌تان می‌کند. 

۱. تنظیم مبلمان و صندلی اداری

بهترین حالت صحیح نشستن پشت میز کار نشستن روی صندلی تنظیم‌شده متناسب با آناتومی بدنتان است. شما باید صندلی اداری را به‌گونه‌ ای تنظیم کنید که ران‌هایتان با سطح زمین موازی شود. همچنین از ناحیه پشت زانو تا صندلی باید حدود ۲ سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشد. 

دسته‌های صندلی اداری را نیز باید در ارتفاع آرنج‌هایتان تنظیم کنید تا حین کارکردن بازو‌هایتان زاویه ۹۰ درجه داشته باشند. 

علاوه‌بر تنظیم ارتفاع صندلی، به تنظیم پشتی آن توجه داشته باشید، چون این بخش به‌طور مستقیم روی سلامتی ستون فقراتتان تأثیر می‌گذارد. شما باید بتوانید پشتی صندلی‌تان را در حالت‌های مختلف نیز تنظیم کنید تا متناسب با اندام و حالت نشستنتان، حالت پشتی صندلی نیز تغییر کند. تاجای‌ممکن صندلی‌هایی با پشتی پارچه‌ای بخرید، چون گزینه بهتری نسبت به صندلی‌هایی با جنس فلز، پلاستیک و … هستند. 

سعی کنید صندلی‌هایی بخرید که با قد، وزن و آناتومی بدنتان هماهنگی دارند. با این کار حتی نیازی به تنظیم صندلی‌ها نیز نیست، چون کاملاً متناسب با بدنتان طراحی شده‌اند. 

مبلمان اداری نیز باید جنس کاملاً مقاوم و نرمی داشته باشند تا حین نشستن روی آنها بدنتان احساس خستگی نکند. تکیه‌گاه مبل نیز نباید فاصله زیادی تا نشیمن‌گاه آن داشته باشد، چون دراین‌صورت افراد نمی‌توانند به تکیه‌گاه تکیه کنند و بعد از مدتی در قسمت ستون فقرات و کمرشان دچار درد می‌شوند. 

۲. گذاشتن پا‌ها به صورت صاف روی زمین

زیرپایی‌های قابل‌تنظیم یکی از مهمترین اجزا دکوراسیون اداری هستند که مدیریت باید آنها را برای برخی از کارمندانشان تهیه کنند. این زیرپایی‌ها باعث می‌شوند تا کارمند بتواند پا‌های خود را روی سطح صافی بگذارد و در حین کار احساس خستگی نکند. 

در واقع وقتی پا‌ها تا زمین فاصله زیادی داشته باشند و آویزان بمانند، در ناحیه پا دچار درد‌های مختلفی می‌شوید که در طولانی‌مدت روی سلامتتان تأثیر منفی می‌گذارد. 

۳. تنظیم محل قرارگیری شانه ها

با تنظیم شانه‌ها به‌صورت مناسب، بهترین حالت صحیح نشستن پشت میز کار را خواهید داشت، چون با این کار حین انجام وظایف شغلی فشاری به قسمت بالاتنه‌تان وارد نمی‌شود. 

شما باید حین کار شانه‌های‌تان را در حالت کاملاً آرام قرار داده و چند حرکت چرخشی روی آنها انجام دهید. این کار باعث می‌شود که خستگی کار روی بدنتان کاهش یابد و انرژی بیشتری برای انجام فعالیت‌ها پیدا کنید. 

۴. مراقبت از دست‌ها و مچ ها حین نشستن پشت میز کار

شما باید به‌حالتی پشت میز کار بنشینید که به دست‌ها و مچ‌هایتان فشاری وارد نشود. به‌همین‌منظور حین نشستن پشت میز و روی صندلی بازو‌هایتان را در حالت موازی نسبت به یکدیگر قرار دهید، با این کار دستتان حین انجام فعالیت‌های شغلی کج نمی‌شود. 

شما باید همواره مچ‌هایتان را در حالت کاملاً ر‌ها قرار دهید و دست‌هایتان را تا زاویه ۳۰ یا ۶۰ درجه بچرخانید. حالا کافیست تا انگشتتان را به‌صورت حلقه‌ای و شستتان را نیز به‌صورت صاف در‌آورید. با همین راهکار ساده به راحتی می‌توانید تا مدتی طولانی بدون هیچ فشار خستگی یا کاری روی مچ‌ها و دست‌ها کار‌هایتان را انجام دهید. 

معمولاً موس‌های کامپیوتر معمولی و غیر استاندارد بیشترین خستگی را در ناحیه مچ دست‌هایتان به‌وجود می‌آورند. بنابراین موس‌هایی ارگونومیک و استاندارد بخرید تا وقتی کف دستتان را روی آنها می‌گذارید، هیچ نیازی به انجام کار‌ها به‌واسطه انگشت یا مچ دست نداشته باشید.

حین استفاده از موس مچ دست به‌هیچ‌عنوان نباید روی کف زمین بچسبد.

پیشنهاد می‌دهیم موس را به صفحه‌کلیدتان نزدیک کنید تا حین کار دست‌ها نیز فاصله زیادی از یکدیگر نداشته باشند. 

حالت صحیح نشستن پشت میز کار با تنظیم حالت مچ و دستتان، باعث می‌شود حتی با وجود کار‌های دستی زیاد خسته نشوید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از کارکردن حتماً در شروع کار مچ و دست‌هایتان را گرم کنید تا حین کار مشکلی برایتان به‌وجود نیاید. 

حالت صحیح نشستن پشت میز کار را برای خود تبدیل به یک عادت کنید!

در این مطلب ۵ حالت صحیح نشستن پشت میز کار را توضیح دادیم که با رعایت هر کدام از این حالت‌ها به راحتی می‌توانید ساعات زیادی پشت میز و روی صندلی بنشینید و احساس خستگی بسیار کمی کنید. این حالت‌ها توسط افراد حرفه‌ای و کارشناس‌های با مهارت تأیید می‌شوند؛ بنابراین با خیال راحت از این ایده‌ها بهره ببرید و مطمئن باشید با استفاده از آنها حین کار کمترین میزان خستگی برایتان به‌بار می‌آید.