از جمله مهم‌ترین اجزای مبلمان اداری، صندلی‌های اداری هستند. این صندلی‌ها در انواع مختلفی تولید شده که هرکدام کارایی خاصی دارند. انواع صندلی مدیریتی، صندلی کارشناسی، صندلی‌های اتاق انتظار و صندلی‌هایی با اهداف خاص مانند صندلی‌های پزشکی از این جمله هستند.

بنابراین هنگام خرید صندلی اداری باید به کاربرد آنها و اهداف خود توجه کرده و گزینه‌های مناسب را انتخاب کنید. بر همین اساس در این نوشته به بررسی ویژگی‌ها و مزایای صندلی مدیریتی در مقایسه با صندلی کارشناسی پرداخته‌ایم. این مقایسه کمک می‌کند تا فارغ از نام‌ها، برای افراد مختلف سازمان، بنابر نوع نیاز و کاربردشان، صندلی اداری مناسبی را برگزینید.

دلایل خوبی برای انتخاب صندلی‌های مدیریتی و دلایل خوب دیگری برای انتخاب صندلی کارشناسی یا اداری عمومی برای دفتر کار شما وجود دارد. یکی بهتر از دیگری نیست. در واقع همه چیز به نیاز و هدف شما بستگی دارد. با این حال امیدواریم این مقاله شما را در مسیر درست راهنمایی کند؛ و تفاوت بین صندلی مدیریتی و صندلی کارشناسی استاندارد را روشن نماید.

صندلی مدیریتی چیست؟

صندلی‌های اداری همگی دارای ویژگی‌های مشترکی هستند. مواردی مانند ارگونومیک بودن، قابلیت تنظیم و… از جمله این ویژگی‌ها محسوب می‌شوند. در این میان به برخی از صندلی‌های اداری صندلی مدیریتی گفته می‌شود. این صندلی‌ها معمولا دارای ویژگی‌های بیشتر و یا باکیفیت‌تری بوده که کاربری آن را برای مدیران سازمان بیشتر و بهتر می‌کند.

ایده طراحی و ساخت صندلی مدیریتی از این پیش‌فرض آمده است که مدیران به دلایلی مانند ساعات کاری طولانی‌تر و نیاز به داشتن ابهت در برخورد با مخاطبان، نیازمند صندلی‌هایی باکیفیت بالاتر و جزئیات بیشتر هستند. همین مسئله نیز موجب شکل‌گیری ویژگی‌هایی خاص در این صندلی‌ها شده است؛ که در بخش بعدی به آنها پرداخته‌ایم.

صندلی مدیریتی لیو مدل I81SU
۸,۴۰۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

مزایای صندلی مدیریتی

بر اساس تفاوت‌های گفته شده و ویژگی‌های موجود، صندلی مدیریتی دارای مزایایی است؛ که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آنها پرداخته‌ایم.

ارگونومیگ‌تر و راحت‌تر: صندلی‌های مدیریتی برای اعضای سطح بالای سازمان طراحی شده و دارای ویژگی‌های ارگونومیک بیشتر برای ارائه بهترین تجربه نشستن این افراد است.

این صندلی‌ها معمولا دارای پشتی بلند، مواد تودوزی درجه یک، قابلیت تنظیم ارگونومیک، گزینه‌های درازکش و غیره هستند. از سویی یک صندلی راحت باید دارای ارتفاع، اندازه و مواد خوب باشد؛ به‌طوری که هر قسمت از صندلی کاملا متناسب با شما باشد. از این رو صندلی مدیریتی واجد ویژگی راحتی است؛ زیرا قابلیت تنظیم ارتفاع، جنس روکش راحت و اندازه مناسب برای اکثر افراد را دارد. در این صندلی‌ها شما موادی با کیفیت بالا، قابلیت تنظیم، حمایت کمری خوب، پشتی بلند، عملکرد خوابیده تا زاویه ۱۸۰ درجه و… را دریافت خواهید کرد. با ترکیب همه این ویژگی‌ها می‌توان گفت صندلی‌های مدیریتی راحت‌تر هستند.

شیک‌تر و لاکچری‌تر: صندلی‌های مدیریتی کلاسیک‌تر و شیک‌تر به‌نظر می‌رسند. هیچ‌کس نمی‌تواند آن را انکار کند. به هر حال این صندلی رئیس است. پشتی بلند و مواد چرم ممتاز، حال و هوایی لاکچری را به وجود می‌آورد؛ که معمولا صندلی‌های اداری استاندارد آن را ندارند. مقامات بالاتر یا ارشد شرکت از این نوع صندلی برای نشان دادن جایگاه خود در سازمان و انعکاس تصویر قدرتمند خود استفاده می‌کنند.

قیمت بالاتر: به هر حال داشتن این همه مزایا در مقایسه با صندلی کارشناسی، موجب افزایش قیمت این صندلی‌ها می‌شود. البته از آنجا که معمولا تعداد مورد نیاز این صندلی‌ها در یک سازمان محدود است؛ این قیمت بالا معمولا مانعی برای خرید آنها نیست.

صندلی کارشناسی چیست؟

صندلی کارشناسی یا صندلی اداری استاندارد معمولا به صندلی‌هایی گفته می‌شود که دارای ویژگی‌های اولیه استاندارد برای ارائه خواص ارگونومیک و استفاده مناسب هستند. این صندلی‌ها معمولا به شکلی طراحی می‌شوند که بتوان از آنها در تعداد بیشتر و در کنار یک‌دیگر استفاده کرد. طبیعتا در مقایسه با صندلی مدیریتی، این صندلی‌ها ابعاد کوچک‌تر، وزن کمتر، ظاهر ساده‌تر، دوام بیشتر و قیمت پایین‌تری دارند.

مزایای صندلی کارشناسی

در این بخش به تشریح مهم‌ترین مزایای صندلی‌های کارشناسی پرداخته‌ایم. قیمت پایین‌تر. طبیعتا می‌توان مهم‌ترین مزیت این صندلی‌ها را قیمت کمتر آنها دانست. به عبارت دیگر اگر مسئله قیمت مطرح نبود؛ استفاده از صندلی مدیریتی برای همه اعضای سازمان کاری صحیح به‌نظر می‌رسید. بر همین اساس تولیدکنندگان صندلی اداری سعی می‌کنند صندلی‌های کارشناسی را با قیمتی معقول تولید کرده تا صاحبان شرکت‌ها در خرید تعداد زیادی از آنها دچار مشکل نشوند.

هزینه نگهداری کمتر: از آنجا که این صندلی‌ها معمولا از جزئیات تنظیمی کمتری برخوردار بوده و به‌طور کلی ساده‌تر هستند؛ معمولا نیازی به خدمات تعمیر و نگهداری ندارند. به همین دلیل نیز در طول زمان هزینه نگهداری آنها پایین است.

اندازه کوچک‌تر: البته اندازه بزرگ‌تر برای کاربر استفاده‌کننده از صندلی، معمولا مزیت مهمی است؛ اما وقتی قرار است تعداد بیشتری صندلی را در یک فضای محدود جای دهیم؛ اندازه کوچک صندلی کارشناسی یک مزیت مهم‌تر محسوب می‌شود.

ارگونومیک بودن: خوشبختانه امروزه اغلب صندلی‌های کارشناسی نیز به اندازه کافی از ویژگی‌ها و تنظیمات ارگونومیک برخوردار هستند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت آنها را با هدف ایجاد یک سازمان شاداب و بهره‌ور خریداری نمایید.

صندلی کارشناسی لیو مدل I81
۶,۸۰۰,۰۰۰ تومان
خرید کنید

تفاوت های صندلی مدیریتی نسبت به صندلی کارشناسی

تفاوت اصلی صندلی مدیریتی با صندلی کارشناسی این است که صندلی‌های مدیریتی ساخته شده برای مقامات بالاتر هر اداره‌ای هستند؛ و امتیاز بیشتری داشته و نمایانگر چهره‌ای قدرتمند از رئیس هستند. در حالی که صندلی‌های اداری معمولی برای کارمندان عمومی یک اداره هستند. هر دو نوع صندلی هدف یکسانی از نشستن دارند؛ اما تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد.

در ادامه لیستی خلاصه از این تفاوت‌ها را می‌بینید:

  • صندلی‌های مدیریتی ارگونومیک‌تر از صندلی‌های کارشناسی هستند.
  • صندلی‌های مدیریتی مواد و کیفیت ساخت بالاتری دارند.
  • صندلی‌های کارشناسی ارزان‌تر هستند.
  • صندلی‌های مدیریتی راحت‌تر هستند.
  • صندلی‌های کارشناسی هزینه نگهداری کمتری دارند.
  • صندلی‌های مدیریتی لاکچری‌تر و شیک‌تر به‌نظر می‌رسند.
  • صندلی‌های کارشناسی فضای کمتری اشغال می‌کنند.
  • صندلی‌های مدیریتی سنگین‌تر هستند.
  • صندلی‌های مدیریتی برای بهره‌وری بیشتر طراحی شده‌اند.
  • صندلی‌های مدیریتی قیمت بیشتری دارند.
  • صندلی‌های کارشناسی دوام بیشتری دارند.

نکات مهم در خرید صندلی مدیریتی و کارشناسی

اگر تا اینجای مقاله پیش رفته‌اید؛ احتمالا از قبل می‌توانید این نکات را حدس بزنید. اگر یک مقام بالاتر یا در سطح مدیران اجرایی هستید؛ برای برتری بیشتر، راحتی و از همه مهم‌تر تصویری که یک صندلی مدیریتی ارائه می‌دهد؛ باید یک صندلی مدیریتی تهیه کنید. در مقابل برای استفاده عموم کارکنان شرکت، خریداری صندلی‌های کارشناسی را پیشنهاد می‌کنیم.

فارغ از انتخاب میان این دو حالت، در نظر گرفتن نکات زیر را نیز فراموش نکنید:

  1. یک صندلی اداری با پشتی کامل انتخاب کنید. این بخش مهم‌ترین بخش صندلی برای راحتی شماست.
  2. صندلی‌های با قابلیت تنظیم ارتفاع کلی، ارتفاع دسته، محل قرار گرفتن و ثبات پشتی و شیب بخش نشیمنگاه، بهترین گزینه‌ها هستند.
  3. چرخ‌دار بودن صندلی‌های اداری نکته مهم دیگر برای خرید یک صندلی اداری مناسب است. این موضوع را جدی بگیرید؛ و از کیفیت بالای چرخ‌ها و راحتی حرکت آن روی کف‌پوش دفتر کار خود مطمئن شوید.
  4. داشتن پشتی سر قابل تنظیم، به‌خصوص برای کارهای طولانی مدت مانند کار با رایانه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  5. کیفیت مواد اولیه مورد استفاده در ساخت صندلی را در نظر بگیرید. انتخاب صندلی‌های باکیفیت‌تر اگرچه هزینه بالاتری دارد؛ اما صرفه‌جویی و سرمایه‌گذاری بهتری در طول زمان است.
  6. گارانتی و امکان تعمیر و نگهداری صندلی اداری را در نظر بگیرید. این کار نیز جهت صرفه‌جویی در هزینه‌ها و اطمینان از عملکرد مناسب صندلی در طول عمر خود مهم است.
  7. در انتخاب صندلی اداری آخرین و البته مهم‌ترین فاکتور، توجه به هماهنگی آن با میز اداری مدنظر است.